sopwith camel van keilkraft

Dat draadje is geweldig, Ramses. Dank!

Zo'n plaatje zet mij wel aan het denken. Dit is toch wel prachtig!

file.php
 
Krijgen we straks dan 3 dezelfde camels? Of zullen we strootjes trekken?Ik heb mn rompje inmiddels aangepast, na de tip van Wout. Ook het neusblok is zo goed als klaar.foto's volgen;)
 
zo, het rompje is klaar om bespannen te worden;) de zijkanten waren eigenlijk ook vol balsa...heb er dus een behoorlijke plank uitgesneden en 3 latjes voor in de plaats gemaakt.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Camel too !

Ook ik bezit een Camel, en wel uit de jaren '70! Een briefkaart voor mijn verjaardag destijds. Vreemd genoeg bewaard ...

full


Oh well !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi DHZ,
Dat is wel een erg kleurrijke Camel, erg leuk! Nooit de behoefte gehad om hem te bouwen? Wordt vast nog een waardevol collectors item.

Vincent,
Ik zie dat jij in de ondervleugels de bevestiging van de struts verkeerd hebt zitten. Die moeten gelijk komen met de bovenzijde van de vleugel. Anders wordt het lastig met bespannen, je hebt dan geen aangrijppunt voor de bekleding.

Die rompmodificatie is een slimme zet. Scheelt toch weer wat gewicht. Jouw neus ziet er ook strak uit. Komt er nog een stermotortje in?

Wat betreft de kleuren, ik ben er nog niet uit. Maak gerust die Ruston: wie eerst komt, het eerst maalt.

De staartvlakken kun je denk ik het best opbouwen zoals de vleugeltips zijn gebouwd. Scheelt ook weer wat gewicht. Twee opties: maken van dun depron plaat of maken met gelamineerd balsa omtrekken.
 
hey ja, je hebt gelijk wbt de onderste vleugel en de struts.... mmmm vreemd dat de struts qua lengte wel kloppen....ik denk dat ik deze laat zitten en ook daarboven een plankje of blokje maak waardoor de struts komen te lopen.
De staartdelen zijn inmiddels al gemaakt, foto volgt uiteraard;)
de ruston is gaaf, maar ik vind een staalkleurige motorkap in combinatie met het houtwerk ook erg mooi...ben dr dus ook nog niet over uit..
 
Mooi modelletje!

Over de invalshoeken zijn de meningen verdeeld. Sommige willen de bovenvleugel meer invalshoek geven, andere minder en weer anderen beide gelijk. Ik hoor bij die laatste groep. Hou gewoon maar aan wat de tekening aangeeft lijkt mij, maar ik heb die hier niet in de buurt.

Staartvlak op 0 graden, vleugels op +3 to +4 graden lijkt mij goed werken.

Washout is wel belangrijk, maar niet vanwege de dubbele vleugel maar vanwege de geringe v-stelling. Ik denk aan iets van 3 mm onder de achterlijst van elke tip.
 
Vanavond ben ik begonnen aan mijn Camel! Stel er nog niet teveel van voor, ik heb een triplex malletje gemaakt om de ribben langs te snijden. Maar het begin is er. Ik maak de voorlijst van de vleugel van 3x3 mm balsa in plaats van de platte 1,5 mm dikke voorlijst. Vind ik toch altijd mooier en makkelijker om een strakke bespanning mee te krijgen.

Ik ga het model vooral thuis bouwen en niet op de NLC. Op de club werk ik nu vooral aan de Koolhoven F.K.55 en aan het begeleiden van een aantal nieuw leden.
 
Even weer een warmhoudertje voor het buiten vliegen met kamelen, deze foto staat op de website van Mike Stuart:
camel.jpg


Clive was trimming his brand new Sopwith Camel (seen above at the evening judging), a 22 inch span version based on the old Peerless plan. The really innovative thing about this model was use of a very short peg to hook distance, with a heavily braided long motor. The fuselage in the Camel is so wide that if you use a loose sleeve over the rear peg, bunching at the rear is just not an issue. The rear peg is actually positioned in front of the trailing edge of the lower wing, so that you can change the rubber motor size without upsetting the centre of gravity. If you thought a short nosed subject such as a Camel would have limited potential as a rubber powered subject, just have a look at the trimming flight here (file size 5.8 MB). Later in the week I timed this model on a 130 second flight into the potatoes!

En zo ziet Erik Crins het graag, met electro in de neus:
Sopwith-camel-.jpg
 
'trimming flight'' zegt de video.........tjonge, nog maar even oefenen dan ;) dat verhaal over de positie van de peg lijkt me wel bruikbaar bij heel ruime rompen.
 
Vandaag ribben, voor- en eindlijsten gesneden en begonnen aan de bouw van de eerste vleugel.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag grote opruiming/puinruim actie in mijn appartement in Nijmegen...
Blijk ik ook nog een KamelenKit te hebben...
Eerst mijn Raggiane afbouwen ;)
 
Zo, weer ff genoeg ''gecameled'', ben tevreden over het resultaat, met name het houtwerk was even spannend, als die mislukt moet ik bijna de hele neus opnieuw indekken, spanlakken en met blanke lak met n drupje bruin erin airbrushen.
volgende actie wordt de transfers aanbrengen, details vd roeren ed airbrushen en een heel dun laagje blanke lak erover. dan kan alles in elkaar gelijmd worden, tegen die tijd komen er wel weer foto's;)
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top