Sovereign of the Seas

Mooie foto's weer, Piet!

Ik verbaas me wel over de kanons die over het dek heen schieten. Lijkt me toch niet het meest zinvol om te doen...

Mooie foto's weer, Piet!

Ik verbaas me wel over de kanons die over het dek heen schieten. Lijkt me toch niet het meest zinvol om te doen...
Building Mouse schreef het antwoord al, de kanonnen werden inderdaad ingezet als laatste redmiddel na entering. Maar het blijft een beetje een apart gezicht zoals deze kanonnen werden opgesteld....

De brassen van de bramra zijn ook gezet, ik hoop dat de foto duidelijk genoeg is, er staan geen letters bij,
Ook deze brassen gaan via de grootmars naar beneden. b is het verloop en b1 het dubbelschijfs blok aan de achterkant van het ezelshoofd op de masttop,
Op de laatste foto is te zien dat de brassen van de bramra door de grootmars naar de reling lopen, (B) (B1) is het beleg punt en (B2) is het dubbel geleide blok aan het ezelshoofd.

Laatst bewerkt:
Brassen van de grootmarsra, b is het verloop, bb zijn de brasblokken en de pijltjes geven de richting aan. Het vaste part en de geleide blokken zijn bevestigd onder de kruismars aan het kruisstag.
JPG_5649_3084_bewerkt-1.jpg

Vervolg brassen van de grootmarsra, b is weer het verloop, v is het vaste part aan de kruisstag, gb is het geleide blok aan de kruisstag en bp is het beleg punt op de korvijnnagel achter op de verschansing van het halfdek.(op de foto de stuurboord bras)
JPG_5652_3085_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
Bras(sen) van de kruisra, De kruisra heeft als enige ra de brassen naar voren staan, b is het verloop, v is het vaste part aan het laatste hoofdtouw van het grootwant, gb is het geleide blok om de bras naar de korvijnnagel te voeren achter op de reling van het ver-dek (ook aan het laatste hoofdtouw) en bb is het brasblok.
JPG_5653_3086_bewerkt-1.jpg

Een knap werk Piet wat je hebt laten zien. Uiteraard je schip, de tuigage en de kwaliteit van de foto's Een enorm waardevol bouwverslag voor alle modelbouwers!!

En in feite je model zo goed als af is!
Bijna Hans, buiten de boelijns moet ik nog 4 zijtakels zetten, die lopen van de grootmars naar de grootrust, aan beide kanten 2. Nog een aantal kabeltjes aan de geschutpoort luiken zetten en een stuk of 6 bemanning leden schilderen (de kapitein staat al achter op het poopdek) en dan is ze gereed voor te water lating....;). Maar van de 13 of 14 starters hier op het forum ben ik wel de 1e die haar volledig afbouwt. (en dat terwijl ik als laatste ben begonnen)

Boelijns van het fokkebramzeil, in 1e instantie wou ik die over slaan, maar alleen de bovenbramzeilen hebben géén boelijns volgens mijn info, (x is het verloop en b één van de geleide blokken aan het bovenste ezelshoofd op de top van de blinde-mast),
JPG_5669_3095_bewerkt-1.jpg

Detail foto van het verloop via de masttop van de blinde mast naar de korvijnnagels op de verschansing (voor) op de bak,
en de beleg punten (bp),

Laatst bewerkt:
Back