Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    De engelsen hadden drie kleuren vlaggen indertijd voor de verschillende eskaders. De Sovereign was het vlaggeschip van het rode eskader.
     
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    De witte vlag met het rode kruis is de Engelse vlag. Schotland had / heeft een eigen vlag namelijk wit met een blauw kruis. Dit geldt ook voor Ierland en Wales, en samen vormen die de Engelse vlag zoals wij die kennen (Britse Gemenebest). Schotland werd pas ergens in de 18e eeuw een definitief onderdeel van Engeland.
    Nb ik quote dit alles uit mijn hoofd, dus er zitten manco's in.
     
  3. AvdH

    AvdH

    Lid geworden:
    12 jan 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Warwickshire, Verenigd Koninkrijk
  4. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    engelse vlag.JPG

    engelse vlaggen
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  5. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
  6. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    De Schotse vlag was blauw met een wit Andreaskruis. Schotland en Engeland kwamen onder een kroon in 1707. De combinatie van de vlaggen werd de Union Jack.
     
  7. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Citaat:
    Tot 1864 waren rood, wit en blauw de kleuren van de drie eskaders van de Royal Navy. Deze eskaders waren in 1652 ontstaan bij de reorganisatie door admiraal Robert Blake. De drie eskaders voerden hun eigen vaandel. Naast de Admiral of the Fleet (die tevens admiraal van het rode eskader was) had ieder eskader een eigen admiraal, viceadmiraal en schout-bij-nacht. Zo was Lord Nelson ten tijde van zijn overlijden viceadmiraal van het witte eskader.
     
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Allemaal kleurrijke verhalen over vlaggen die niet echt de vraag beantwoorden die ik stelde. De vlag waar mijn vraag over ging is dus gewoon de Engelse vlag zoals die gevoerd werd in de 17e eeuw en heeft niet specifiek iets te maken met de Sovereign, oorlog voering, eskaders enz. (staat ook te lezen in het commentaar van amazone in post 1540, nr. 22) Iedereen bedankt voor de respons.
     
  9. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Piet, op Wikipedia is dit er over te vinden: https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Ensign Of Nederlands: https://nl.wikipedia.org/wiki/Rood_vaandel
    Daar noemen ze hem de English Red Ensign, of gewoon Rood Vaandel, maar of dat niet gewoon de beschrijving is kan ik niet afleiden. Een specifieke naam geven ze niet echt. De Red Duster wordt genoemd, maar dat is dan weer een andere variatie.
    Het kruis is het kruis van St. George (schijnbaar Joris in het nederlands :) ), maar goed dat zegt weer niks over de naam van de vlag natuurlijk...
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2019
    pietsan vindt dit leuk.
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Maar van de 13 of 14 starters hier op het forum ben ik wel de 1e die haar volledig afbouwt. (en dat terwijl ik als laatste ben begonnen)[/QUOTE]

    En zo is het maar net!!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De laatste 2 boelijns zijn gezet, dat maakt de tuigage compleet op de zijtakels van de grote mast na.

    Op alle plaatjes hieronder betekend sb> stuurboord en bb> bakboord, (de x zijn de beleg punten),

    de boelijns gaan door een dubbelschijfs blok aan de achterkant van het ezelshoofd aan de masttop van de fokkemast door de mars naar de beleg punten,

    De boelijns zijn belegd op de nagelbank voor het gewelfde schot achter de bak,


    De boelijns van het grootbramzeil gaan via een dubbelschijfs blok achter aan het ezelshoofd op de voormarssteng door de mars, langs de steng door de fokkemars naar de voet van de fokkemast,

    Aan de voet voor de fokkemast zijn ze belegd aan twee ringen,
     
    JDS73, TIMBERWOLF, janzwart en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    JPG_5695_3106_bewerkt-1.jpg
    Nog 2 of 3 vlaggen, dat bekijk ik nog even, de zijtakels, bemanning en de kabeltjes voor de geschutpoort luiken....
     
    JDS73, SjorsZ, a3seidel en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    woooooooooooow wat een schoonheid :koud::thumbsup::worship:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    :worship::worship:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  15. Scheveninger

    Scheveninger

    Lid geworden:
    24 mei 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Vlissingen
    G.e.w.e.l.d.i.g.!!!!:thumbsup:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Zijtakels grote mast, Eigenlijk zouden de hangers zwart moeten zijn, maar dat vond ik niet zo mooi staan, vanwege de zwarte hoofdtouwen waardoor de hangers als ze zwart zouden zijn enigszins weg vallen,

    De beide hangers onder de grootmars,
    JPG_5700_3111_bewerkt-1.jpg

    Bevestiging aan de blokken op de grootrust, hier hadden eigenlijk haakjes aan de blokken moeten zitten, zodat de takels direct klaar zijn voor gebruik, maar ik heb daar niet aan gedacht toen ik de blokken op de rusten heb bevestigd. Op de close-up foto's is dit 'slordigheidje' natuurlijk goed te zien, maar het is niet te zien als je het model bekijkt. Als je naar de laatste foto kijkt (onderste) dan vallen de blokken weg achter de juffers, dus laat ik het maar zo.
    JPG_5699_3110_bewerkt-1.jpg

    En de hele takels,
    JPG_5701_3112_bewerkt-1.jpg
    De tuigage van het model is nu afgerond, ik ga nog wel opgerolde touwtjes aan de korvijnnagels hangen, dat worden er ong. 128, dus nog wel ff bezig maar het einde is nu wel zichtbaar....
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2019
    JDS73, TIMBERWOLF en Eduard Renger vinden dit leuk.
  17. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Mooi geworden !! en enorm web aan tuigage,
    zeilen zijn ook mooi natuurlijk gedaan, vind nu alleen dat je vlaggen zoals nu afbreuk doen, staan er in mijn optiek zeer onnatuurlijk bij vergeleken met je zeilen.
    zou ze persoonlijk iets natuurlijker laten lijken, iets vloeiender niet zo statisch.
     
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Wat de vlaggen betreft, daar heeft al eerder iemand op gereageerd. Daar heb je natuurlijk volkomen gelijk in, maar het kunststof materiaal laat zich heel moeilijk vormen en komt steeds langzaam terug in de stand zoals ze nu staan, is erg stug materiaal. Ik ga dit nog proberen te verbeteren met warme lucht....
     
  19. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Piet, heb ergens in een of ander verslag gelezen waar de vlaggen mbv een dun ijzer draadje aan boven en onderzijde in model gebracht werden
    Kan het zo snel niet meer vinden waar maar misschien is dat een optie?
    Het zou toch jammer zijn als ze met de warme lucht zouden verkreukelen of vervormen op dit prachtige project.
    Hoop dat je er iets mee kunt en we wachten het af
    Jou vakmanschap inmiddels een beethe kennende zal het ongetwijfeld een prachtig eind resultaat gaan worden.
    Succes met de verdere afwerking
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bedankt weer Koos, ik pas er wel een mouw aan en de kwaliteit van het model valt of staat tenslotte niet met een paar vlaggen die niet willen wat ik wil;)
     
    Hans Groenenberg en Jaques vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina