speedboot (eigen ontwerp) beginner vragen!

  • Topicstarter Topicstarter jimmytje
  • Startdatum Startdatum
Foto's en een bouwverslag, foto's en een bouwverslag, foto's en een bouwverslag, foto's en een bouwverslag, foto's en een bouwverslag, foto's en een bouwverslag, foto's en een bouwverslag, foto's en een bouwverslag, foto's en een bouwverslag, foto's en een bouwverslag, foto's en een bouwverslag, foto's en een bouwverslag, foto's en een bouwverslag, foto's en een bouwverslag, foto's en een bouwverslag, foto's en een bouwverslag, foto's en een bouwverslag, foto's en een bouwverslag..., alsjeblieft?

Groeten, Jan.
 
het was idd het pakketje :) (voel me net een klein kind)

en Jan omdat je het zo aardig vraagt ;)

ik heb de eerste foto`s al gemaakt kijk eens hoe snel :

romp : scorpion mono1 romp
afmetingen : 520mmx145mm
motor : Graupner speed 600 race 7.2v
regelaar : Vliegsnelheidsregelaar T-50 B van modelcraft
accu : 7cellen 3000 mAH

foto:
Foto-WIFXUQSO.jpg


de vorm van de romp vind ik we heel gaaf. (moet zeggen dat mijn eigen creatie wel steviger is opgebouwd,die is namelijk onverwoestbaar).
kwaliteit tja 2 plekjes met gaatjes.dat is dus niet handig in een boot!(nu al dicht).
een goede manier op de kap te monteren moet ik nog verzinnen!dus tips zijn welkom.

het is een voordeel dat die steps er in zitten voor vaargedrag maar ook een nadeel! m.b.t plaatsing van de motor! ik heb hem nog net in een step kunnen plaatsen.(scheeld hoogte) zie foto

Foto-4NXMYPTZ.jpg

de motorsteun heb ik zojuist gemaakt en met epoxy en een matje bevestigd.(het voetje van de steun wijst naar de spiegel).hij zit ongeveer op 30% van de spiegel.dat kwam toevallig zo uit.en de motor valt net in de step scheeld wel 4mm hoogte :)
Er is nu een afstand van 60mm van de spiegel tot einde schroefdraad van de as.
dat moet genoeg zijn lijkt mij!
einde schroefdraad as ligt op 2 a 3 mm als ik de romp neer leg.

planning: wat en hoe ik het wil in bouwen:

ik wil een plastic doosje voor mijn ontvanger en een doosje voor mijn regelaar.maken zat te denken aan van die naamkaart bakjes.die heb ik nog of een tictac doosje voor mijn regelaar.(lekker creatief)
het stuur servo wil ik dit keer zo dicht mogelijk tegen de spiegel hebben in mijn eigen creatie stond hij voorin niet erg maar wel onhandig met die as telkens in de weg.

doordat de motor ongeveer op het zwaartepunt zit zal de accu nu ongeveer naast de motor komen te liggen,dat is geen probleem plek zat :)
aangezien hij gesplitst is (zie foto, accu. oude bootje)
Foto-KFWTS83C.jpg


om mijn accus vast te zetten zat ik te denken aan zoiets:

07-1043.jpg


simpele klemmen waar ook de schroevendraaiers mee aan de muur zitten. 2 klemmen in lijn +-80mm er tussen zodat ik ook nog kan schuiven met mijn accu daarna een elastiekje als borgin. deze dingen wegen bijna niets! en zijn slijtvast.

morgen die klememn halen dus.

en in bestelling zijn 2x 36k en 2x 37,5k schroeven
ook 2x harmonica rubbers voor stuurasje.

ik hou jullie op de hoogte!

ik hoor het graag als ik iets moet aan passen of moet doen of juist niet moet doen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jimmy,

Fabrikanten zoals MHZ bouwen niet zwaarder als noodzakelijk is, mijn zelfgebouwde rompen zijn ook altijd wat zwaarder.

De kap wordt altijd vastgetaped, een mechanische bevestiging met boutjes of clips wordt altijd te zwaar (zwaartepunt komt hoger te liggen) en is onbetrouwbaar.

Nu de romp nog leeg is, zou ik de gelegenheid te baat nemen om er een kantelkamer (vloedkanaal) in te maken, dat scheelt je een boel gedoe, als 'ie eens op z'n dak komt te liggen.

De motorsteun moet je inbouwen met de as en koppelingsklok eraan vast, anders heb je grote kans, dat de uitlijning niet deugt.
Dus éérst het gat in de spiegel voor de askoker, kompleet gemonteerde aandrijving in de boot leggen, positioneren en de motorsteun vasthechten met een paar druppen cyano.
Vervolgens de motorsteun vastlamineren, nadat je de koppelingsklok voorzichtig hebt losgeschroefd en naar achteren geschoven.
Het vastlamineren in de spiegel doe ik altijd later.

Apropós motorsteun; zo'n aluminium motorsteun ziet er goed uit, maar de bodem eronder moet wél verstevigd worden vóór 'ie op z'n plaats geplakt wordt.
Het dunne laminaat is niet bestand tegen de klappen die de boot tijdens het varen op het water maakt en de motorsteun zal proberen zichzelf door de bodem naar buiten te werken, eerst ontstaan er scheurtjes in de gelcoat en vervolgens breekt het laminaat ter plekke.
Been there, done that, boot lek. (en een enorm gedoe om het weer netjes dicht te krijgen, de hele boot moest uit elkaar).

Sindsdien gebruik ik uitsluitend een motorspant, dat de krachten verdeelt over een veel groter deel van de romp, nooit weer last gehad.

Motorpositie:

Hier een paar foto's van onze 50 cm boten, met een duimstok erop.

Zoals je ziet zijn beide boten aardig gelijk opgebouwd, echter de zwarte Lightning heeft de as aanzienlijk verder uit de spiegel steken. Aslengte Baracuda (groene boot), van motor tot voorzijde prop: 26 cm. Bij de Lightning is het 28 cm.


Lightning met batterijpositie.

Ik vrees, dat je met de huidige motorpositie een te steile ashoek zult krijgen met als resultaat een Hüpfkaninchen...
Je hebt nu de meest beroerde positie te pakken; boven op een step.

Ik zou de motor vóór de eerste step zetten.


Een goed gebouwde mono I is waterdicht, dus een extra gewicht in de vorm van een doosje voor de electronica is niet nodig en zelfs ongewenst voor de regelaar, die z'n warmte dan slecht kwijt kan.

De batterijen zou ik met zelfklevend klitteband bevestigen, de gereedschapsklemmen brengen de batterijen onnodig omhoog (ongunstig voor het zwaartepunt) en vormen een uitstekende lanceerinrichting als je eens iets frontaal mocht raken; als je pech hebt komen ze door de voorkant van de boot naar buiten...

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hey jan,

dank je voor de tips!
maar als ik de motor meermoet verplaatsen dan moet ik weer een langere as hebben en das weer zo`n 50 euro.
ik heb besloten dat ik het gewoon met deze as ga doen.

het motorsteuntje zal ik nog extra verstevigen. ik heb de steun ook met alles er op en aan gemonteerd. heb het met 5min epoxy gedaan.

en als ik geen boxjes nodig heb zal ik ze ook niet aanbrengen. de schuinte van de as valt heel veel mee! hij staat niet extreem schuin.de motor valt ook net in de step.de steun staat er op maar de motor valt er in.

begrijp me niet verkeerd als het overkomt alsof ik mijn eigen zin wil doen maar dat is niet zo!
ik vind het echt super dat je me zo goed helpt.
ik weet dat het beter is maar het moet wel leuk blijven kwa $$$$ haha. aangezien ik geen wedstrijden ga varen ofzo maar gewoon een beetje op het water ga rachen voor de fun wil ik er niet nog eens een hoop geld in steken ik wil de materialen gebruiken die ik nu heb.

en in mijn vorige bootje had ik ook klitterband gebruikt voor de accu`s maar vond het geen succes namelijk haha. dus vandaar.

die kantel kamer ga ik wel aanbrengen moet wel ff uitzoeken hoe.

ik hou je op de hoogte.

gr jimmy
 
Dat van de kosten snap ik volkomen, ik wil alleen voorkomen dat je straks een beroerd varende boot hebt...

Heb je de romp opgeruwd met schuurpapier en ontvet met aceton vóór je begon te plakken?
Vijf minuten epoxy is niet mijn favoriet, de hechting is redelijk, maar het hardt bij mij nooit vreselijk hard uit, meestal kan ik het er naderhand gemakkelijk weer uitbreken.

De versteviging moet ónder de motorsteun komen, een matje eroverheen houdt de motorhouder op z'n plaats, maar verstevigd de romp niet.

Nóg een optie voor een betere motorplaatsing:
De buis in de koppelingsklok is met een beetje moeite (warmstoken) los te halen en te vervangen door een verlengstuk.
Ik haal de 8mm aluminium buis bij de hobbyzaak op de hoek, wél eentje uitzoeken, die recht is...
Jouw koker heeft een teflon lager ingeperst op het eind, dit gewoon laten zitten en de oorspronkelijke koker en het nieuwe deel koppelen met een passende pijpje eromheen, vastlijmen met 24h epoxy.

Als je opziet tegen het loshalen van de koker uit de koppelingsklok, zou je de koker ook domweg kunnen doorzagen en twee koppelstukjes gebruiken.

Een nieuwe schroefas van de goede lengte kost maar een fractie van een komplete set.

Kun je een foto plaatsen, die de hoek van de schroefas laat ziet, genomen vanaf de zijkant?

Te steil bij een gestepte romp drukt de neus er onherroepelijk in, en dat moet je niet willen...

Groeten, Jan.
 
ik denk dat ik flink belazerd ben met mijn as!!

er zit echt geen teflon in alleen een koperen gelijder en that`s it!
kijk maar :
Foto-X4ZHYJZZ.jpg


en de as is toch best schuin als ik het zo zie!! :

Foto-CPNFREUE.jpg


dit is van boven af :
Foto-BLI4VXFN.jpg


de as buis kwam echt makkelijk los van de houder niet eens warm gestookt!

dus... ik kan idd beter een buisje halen van 8mm! en dan mijn as verlengen

ik zit op de site van conrad te kijken. en kan ik de 4mm as 500mm nemen en dan een messing buisje van rond 8 (buiten) en 7,1(binnen nemen) of een koolstof buisje.
?

gr jimmy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Da's een teflon/watergesmeerd lager als ik t goed zie.

De ashoek is inderdaad 'wat aan de grote kant'...

Je hebt voldoende aan een 4mm as van 300 mm.

Ik zou geen koolstof nemen, dat is 'bros' en geleidt geen warmte.

Groeten, Jan.

P.S.: we staan nét klaar om de nieuwe cellen en motoren in te varen, begint het te regenen.....
 
ow das minder die regen!! wedstrijd aan het varen? of gewoon voor de fun??


nou ik heb mijn motorkoeling aangepast zoals die van jou 2 buisjes aan de wand.
hierdoor zakt mijn motor nog 3 mm doordat er geen cancooling meer op zit.

de hoek word steeds beter! ik ga het er op wagen om hem zo te monteren!mocht het niet goed zijn kan ik hem altijd nog aanpassen! (heb ik weer wat te doen) haha!

en succes met varen, hou het droog he!!!!

gr jimmy
 
ow das minder die regen!! wedstrijd aan het varen? of gewoon voor de fun??
gr jimmy

Wat je maar 'fun' noemt...; de TD (ik dus) had in beide Mono I boten nieuwe motoren gemonteerd voor het NK aankomende zondag in Zutphen.
Ook had ik verse cellenpakketten gesoldeerd, die na de formeringslading, nog een paar laad- ontlaadcycli nodig hebben voordat ze het volledige vermogen leveren.

We 'moesten' dus wel varen om zondag goed voorbereid voor de dag te kunnen komen.
Ook voor morgen staan er testruns gepland.

Naast fluxringkoeling zou ik dan ook borstelkoeling aanbrengen, da's veruit het effectiefste.
Foto's?

Groeten, Jan.
 
ow oke komende zondag!? . maar heb je nou in de zeik regen gestaan dan?

ik heb die borstelkoeling er ook nog op zitten!wel lastig de slangetjes aan te sluiten zonder dat ze knikken best ruime bochten maken dus!

foto`s zet ik er maandag even op ik ga nu naar m`n vriendin (maastricht)
dus kan t weekend niet verder werken!

maar als ik terug ben komt er weer een update! met foto`s

gr en succes met het NK!hoop dat je het voor elkaar krijgt!

gr jimmy
 
hela,hola

nou ik kon het tch niet laten!
wat heb ik gedaan: ik ben naar de hobbyshop gewst en heb toch een alu buisje gehaald. haha 1x 8mmx1000mm uitw. 1x 6mmx1000muitw. en 1x 10mmx1000mm uitw. duhuhuhuhs. ik ga je raad opvolgen omdat ik ook geen half werk wil doen haha. die 10mmbuis past precies om de 8mm buis!
alleen mijn eigen as is 7,5mm dus iets kleiner! maar kan ik wel voor mekaar krijgen.

heb nu ook een asje besteld bij conrad. van 4mmx500m
en dan kan ik de ideeale lengte maken!!

dan kan ik hem opstellen zoals je hier:
plaatsmotorsteunbc4.jpg

hebt aangegeven!

ff vraagje tussendoor : is deze lader geschikt?

Voltcraft 230V Snellader Tamiya Stekker

Voor NiCd/NiMH-accu's
LED-controlelampjes
Delta-peak-uitschakeling
Ontladingsfunctie.
Afm.:(lxbxh) 134 x 85 x 67 mmStekkersysteem:TamiyaBijpassende batterij:NiCd
NiMHVoor cellental:5 - 8Max. laadstroom:1-2 ALaadkanalen en -schachten:1Voedingsspanning:230 V / 50 HzOntlaadstroom:150 - 400 mAhMassa:1570 g

hoop het wel want heb hem mee besteld!
haha!
nou
 
ff vraagje tussendoor : is deze lader geschikt?

Voltcraft 230V Snellader Tamiya Stekker

Voor NiCd/NiMH-accu's
LED-controlelampjes
Delta-peak-uitschakeling
Ontladingsfunctie.
Afm.:(lxbxh) 134 x 85 x 67 mmStekkersysteem:TamiyaBijpassende batterij:NiCd
NiMHVoor cellental:5 - 8Max. laadstroom:1-2 ALaadkanalen en -schachten:1Voedingsspanning:230 V / 50 HzOntlaadstroom:150 - 400 mAhMassa:1570 g

hoop het wel want heb hem mee besteld!
haha!
nou

hey,

de link die je hebt gegeven werkt niet, een typenummer zou beter zijn. het ligt eraan wat vor accu's je gaat gebruiken, als je 3600mah accupacks inje boot legt dan ben je zo 2 uur aan het laden. als je 1600mah accupack's in je boot legt ben je in 45minuutjes laden klaar. wel een uitgebreide lader, met ontlaadfuncites enzo.
 
ik heb nu 3000 accu`s maar mijn ladr die ik nu heb die laad 48 uur
 
Hoi Jimmy,

Jij hebt er ook een handje van om de meest obscure laadapparatuur op te sporen....

Ook dit apparaat valt in de categorie achterhaalde technologie; 1-2 A om 3000mAh te laden is niet verkeerd, met 2A zit je op ruim anderhalf uur, maar ik zet met vraagtekens bij de delta peak afschakeling.

Voor NiCads (waar het apparaat voor ontwikkeld is) heb je een andere waarde nodig dan voor NiMH, bij iets uitgebreidere laders kun je dit instellen.

Daar de maximale laadstroom niet al te hoog is zal het wel wat meevallen, maar 'state of the art' is het niet. (de tekst in de gebruiksaanwijzing is minstens tien jaar oud...)

Werkende link: Conrad Electronic - Europas führendes Versandhandelsunternehmen für Elektronik und Technik

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
oops dubbele post sorry :O
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hey Jan,

je hebt gelijk betreft min acties hahahah!

ik ben heel goed in bestellen en dan pas vragen of het goed is!

maar: mijn huidige lader laadt maar met 170 of 180 mah. dus dat dus is ongeveer 48 uur! nou en na 48 uur heb ik de acuu gemeten en hij gaf 1750mah dat klopt niet hij zou dan wel richting de 3000 aan moeten geven! (waren wel nieuwe cellen)

met deze lader kan ik bijde accu`s nieuwe en oude eerst goed ontladen en dat herladen en veeeeel sneller ook!

betreffende de boot:

zoals ik al vertelde wil er niet te veel geld meer aan uitgeven!
maar dat doe ik dus toch want ik ga jou gouden tips wel opvolgen!
ik wil zoals ik eerder vertelde geen half werk leveren!
nu ik de materialen heb om de as te verlengen ga ik het ook doen!

een SPANT maken ipv een steun. en dan de boel weer netjes inbouwen!

ik hou je uiteraard op de hoogte van mijn akties door middel van
foto`s en commentaar.

ps. nog gelukt om je nieuwe spulen klaar te maken voor de wedstrijd?
heel veel succes vandaag met de wedstrijd hoor graag hoe je het hebt
gedaan

gr jimmy
 
Hallo Jimmy,

Ontladen is bij NiMH eigenlijk niet nodig, ik heb nog nooit last gehad van een memory effect bij mijn NiMH cellen.
Als je het al doet, niet dieper dan 0,9 - 1V per cel ontladen anders loop je het risico dat er cellen 'omkiepen'.

We hebben de spullen inderdaad nog klaar gekregen voor afgelopen zondag en hebben een ontzettend leuke dag gehad.
Het seizoen is voor mij persoonlijk niet zo successvol afgesloten (te veel uitvallen in de voorrondes), maar m'n zoon is Nederlands kampioen geworden in de Mono I, Mono II en Mini-Hydro klasse.
In de daguitslag sta ik in de Mono I tweede op drie seconden achter m'n zoon; één boei minder gemist en ik had 'm kunnen winnen...., met dank aan de harde wind.
Uitslagen staan over een paar dagen op De titel van de pagina.

We hadden mooi weer, alleen de bij vlagen harde wind zorgde voor verrassingen in het vaargedrag; de boten werden zo nu en dan bekant omgeblazen (leve het vloedkanaal!).

Groeten, Jan.
 
ah mooi, en gefeliciteerd met de zoon!
en zelf natuurlijk met een 2e plaats!

als er maar fun is geweest daar gaat het natuurlijk ook om he!

ik had al gezocht naar uitslagen op internet maar kon niets vinden!
hehe!

nou ja volgend seizoen beter dan he haha!

btw:

en over vloed kanaal gesproken! weet nog niet of ik dat en hoe ik dat in moet gaan bouwen! vind het zo zonde om gaten in mijn mooie rompje te zagen boren enzv!
is er ook nog een andere manier voor?

gr jimmy
 
Over vloed kanaal gesproken! weet nog niet of ik dat en hoe ik dat in moet gaan bouwen! Ik vind het zo zonde om gaten in mijn mooie rompje te zagen boren enz!
Is er ook nog een andere manier voor?

gr jimmy

Jawel; een halve liter Petfles boven op de kap plakken, dan draait 'ie geheid terug na een flip..., het 'mooie' is er dan echter wél van af.

De angst om een nieuwe romp te bewerken is alleen iets van de eerste keer, daarna zet je zonder scrupules overal de zaag/boor/frees, in.

Een vloedkanaal moet een uitgang in de spiegel hebben en een paar ontluchtings gaatjes/sleuven, daar ontkom je niet aan.

Laat me maar weten als je 'klaar' bent voor een vloedkanaal, dan zal ik wat werksuggesties opstellen.

Groeten, Jan.
 
ik ben inmiddels weer verder gegaan met het model!

laat die fles maar zitten haha!is te duur ;)

het zou heel fijn zijn als je me even wilt adviseren over hoe en wat.
ik kan best een schot maken om de linkerkant af te dekken! maar ik weet niet welk volume hij moet hebben om vol te lopen.en tot de punt of tot waar moet hij lopen?

Foto-4XOVMKN8.jpg


Foto-6AVYOFTY.jpg


zoals je ziet is het deksel best breed! dus wijnig ruimte om hem direct naar beneden te laten lopen.
ik heb ook een nieuwe mototrsteun geplaatst! en servo steun gemaakt (rechts)
zodat het vloedkanaal links kan! (beter eerst het kanaal kunnen doen "I know")
en met deze setup is mijn as wel verbeterd zie foto:
Foto-AC46EQNJ.jpg

Foto-HFSSR6F7.jpg


nu is de as zo:
Foto-ALLI7OUX.jpg

hij was:
Foto-CPNFREUE.jpg


hij steekt nu zoals je ziet 68mm uit tot einde as.en einde draad zit 2mm boven de tafel
isdat genoeg of te veel ? maar 10% is dat einde draad of einde koker?
ik hoor het graag mijn as kan ik tot nu toe nog verlengen enof inkorten enzv.

groeten jimmy

heb net nog ff foto gemaakt van de kont ;)

Foto-SFLQIVUI.jpg


hier heb ik mijn idee ff ingevoegd! :

Foto-EUIMY8B6.jpg


vanaf het gat (dekselrand)boven op tot de zijwand is maar 2,5 cm lijkt me niet genoeg! dus moet ik breder gaan!

lijkt dit ergens op?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top