Hoi Jimmy,
Fabrikanten zoals MHZ bouwen niet zwaarder als noodzakelijk is, mijn zelfgebouwde rompen zijn ook altijd wat zwaarder.
De kap wordt altijd vastgetaped, een mechanische bevestiging met boutjes of clips wordt altijd te zwaar (zwaartepunt komt hoger te liggen) en is onbetrouwbaar.
Nu de romp nog leeg is, zou ik de gelegenheid te baat nemen om er een kantelkamer (vloedkanaal) in te maken, dat scheelt je een boel gedoe, als 'ie eens op z'n dak komt te liggen.
De motorsteun moet je inbouwen met de as en koppelingsklok eraan vast, anders heb je grote kans, dat de uitlijning niet deugt.
Dus éérst het gat in de spiegel voor de askoker, kompleet gemonteerde aandrijving in de boot leggen, positioneren en de motorsteun vasthechten met een paar druppen cyano.
Vervolgens de motorsteun vastlamineren, nadat je de koppelingsklok voorzichtig hebt losgeschroefd en naar achteren geschoven.
Het vastlamineren in de spiegel doe ik altijd later.
Apropós motorsteun; zo'n aluminium motorsteun ziet er goed uit, maar de bodem eronder moet wél verstevigd worden vóór 'ie op z'n plaats geplakt wordt.
Het dunne laminaat is niet bestand tegen de klappen die de boot tijdens het varen op het water maakt en de motorsteun zal proberen zichzelf door de bodem naar buiten te werken, eerst ontstaan er scheurtjes in de gelcoat en vervolgens breekt het laminaat ter plekke.
Been there, done that, boot lek. (en een enorm gedoe om het weer netjes dicht te krijgen, de hele boot moest uit elkaar).
Sindsdien gebruik ik uitsluitend een motorspant, dat de krachten verdeelt over een veel groter deel van de romp, nooit weer last gehad.
Motorpositie:
Hier een paar foto's van onze 50 cm boten, met een duimstok erop.

Zoals je ziet zijn beide boten aardig gelijk opgebouwd, echter de zwarte Lightning heeft de as aanzienlijk verder uit de spiegel steken. Aslengte Baracuda (groene boot), van motor tot voorzijde prop: 26 cm. Bij de Lightning is het 28 cm.

Lightning met batterijpositie.
Ik vrees, dat je met de huidige motorpositie een te steile ashoek zult krijgen met als resultaat een Hüpfkaninchen...
Je hebt nu de meest beroerde positie te pakken; boven op een step.
Ik zou de motor vóór de eerste step zetten.
Een goed gebouwde mono I is waterdicht, dus een extra gewicht in de vorm van een doosje voor de electronica is niet nodig en zelfs ongewenst voor de regelaar, die z'n warmte dan slecht kwijt kan.
De batterijen zou ik met zelfklevend klitteband bevestigen, de gereedschapsklemmen brengen de batterijen onnodig omhoog (ongunstig voor het zwaartepunt) en vormen een uitstekende lanceerinrichting als je eens iets frontaal mocht raken; als je pech hebt komen ze door de voorkant van de boot naar buiten...
Groeten, Jan.