speedboot met 42cc benz motor

jah zwaartepunt ligt nog te ver naar voren dat klopt en dit is ook nog met de 47,5 mm schroef, k ga morgen maar is langs de modelbouwzaak en dan gaan we is ff shoppen :D

Vuistregel is, boot moet op ~1/3 van de achterkant gemeten in evenwicht zijn.

klopt jah , bij mij ligt t nu op 55% , te ver naar voren dus, dus zal misch zelfs iets extra gewicht achterin moeten gooien. maar morgen eerst maar is kijken of ik aan een betaalbaar flexasje kan komen dat gaat iig al schelen. en de failsave niet vergeten ofc ;)

zo, zijn we weer met een update.

ben de afgelopen week bezig geweest met genoeg lucht doorstroming in de boot, en het goed afvoeren van uitlaat gassen, hier ben ik nog niet helemaal tevreden over hier ben ik dan ook nog niet mee klaar.

ben ook naar de modelbouw winkel geweest en heb geinformeerd naar een flex-as en ik kwam uit op een as van 140 eurie, dit vond ik toch iets te veel voor een asje. ik heb me thuis ook eerst verdiept in het hoe en wat van een flex-as en heb ergens een stuk flex-as vandaan geplukt. daarna ben ik begonnen aan het maken van een montage voor de schroefas. dit heb ik gemaakt van een strip staal met daar onder een stuk rond staal gelast met 2 bronze bussen er in. vandaag een asje gedraait dat door de 2 bronze bussen past en er een schroefdraad op gesneden.

ook is er nagedacht over de montage van de flex-as aan de motor, hier voor is de pas overleden boormachine hergebruikt, k heb de boorkop losgehaald en de as waar deze op gemonteerd was ingekort. hiervoor heb k een bus gedraait waarmee ik deze 2 assen aan elkaar kan zetten. en het gerealiseerd dat de flex-as demontabel is en op lengte ingesteld kan worden.

ook de failsave is ingebouwd en werkt naar behoren.

kortom de boot is kwa aandrijving flink veranderd, de schroef zit straks horizontaal onder de boot waardoor de voorkant van de boot niet meer zo in het water word geduwd wat de handling ten goede komt.

helaas zijn de foto's niet helemaal scherp mn camera is aan vervanging toe ;)

dcp3643kleinrv9.jpg

Shot at 2008-08-05

dcp3644kleinel2.jpg

Shot at 2008-08-05

dcp3645kleinck8.jpg

Shot at 2008-08-05

dcp3646kleinzb6.jpg

Shot at 2008-08-05

dcp3647kleinin6.jpg

Shot at 2008-08-05

mvg

Robbert ;)

Laatst bewerkt:
Die kop trek je gegarandeerd los, steek die flex-as maar direct in de koppeling.

zo gister terug gekomen van vakantie en vandaag weer wat gesleuteld aan de boot en ik liep tegen een paar probleempjes aan.

toen ik de motor starte en wat met het gas een het spelen was ging deze opeens een eigen leven leiden, en na dingen zo als een aan/uit schakelaar tussen de accu's verwijderd te hebben (k dacht misch trilt ie aan en uit ofzo , schakelaar word wat gaar en is aan vervanging toe) en de motor opnieuw gestart te hebben bleek het probleem zich nog steeds voor te doen, ook viel het me op dat de stuur servo ook gezellig mee deed en zelf maar besliste in welke positie ie ging staan. ook de failsafe die tussen het gas staat lijkt niet in te grijpen.

Het gekke er aan is dat wanneer de motor uit staat er zich geen problemen voor doen en alles normaal functioneerd. is er iemand die weet wat hier aan de hand is? en hoe dit te verhelpen is.

ook heb ik een vraagje over de bevestiging van mn flexas. Zelf heb ik laatst op de draaibank een asje gedraait waar de schroef op gedraait word en de flex as aan de andere kant in verankerd word. ik kreeg als tip van mijn vader om het stuk flexas vast te maken dmv epoxy in het gat te gieten en de flexas er in te stoppen. maar vandaag toen ik proef aan het draaien was en alles onder belasting aan het testen was schoot de flexas uit de epoxy en verdween de dogdrive (zo heet dat stuk as waar de schroef aan vast zit toch? :) ) met schroef en al in de diepte. Gelukkig was het maar 50 cm diep op de plek waar ik teste en kon ik deze gemakkelijk weer opvissen.

is er iemand die ervaring heeft met het zelf vast zetten van deze assen en weet hoe ik dit op kan lossen?

Bij voorbaat dank :D

m.v.g

Robbert

Het probleem wat je denk ik heb met je ontvanger, heet
interferentie.
Dit is simpelweg uitgelegt storing van buitenaf op je ontvanger.
Iets komt op een dusdanige Frequentie die zo dicht bij die van je
ontvanger licht dat dit gaat storen.

In dit geval is het waarschijnlijk je motor die stoort op je ontvanger.
Heb dit zelf ook een aantal keer gehad.

Speel eens wat met je positie van je ontvanger en antenne,
zorg dat er geen draadjes bloot liggen,
geen draadjes langs je motor lopen, antenne al helemaal niet!
En kijk of je hier een verschil merkt.

Ps. zorg voor volle batt. als deze wat leeg zijn kan je ook rare fratsen
verwachten!! (ook je zender batt)

Succes

Quinten

Bijna vergeten, kijk ook of er geen dingen los zitten, bijv. een deel uitlaat, en andere
voornamelijke metalen delen, als deze gaan trillen kan dit ook storen!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de duidelijke reply quinten, mijn antennedraad heb ik gister iets verplaatst zodat ie nu langs de motor loopt, dat zal dan wel voor de nodige storing gezorgt hebben. en dat verlkaart ook gelijk waarom ik gister voor het eerst tegen dit probleem aan liep.

k zal ook gelijk kijken of er niks los ligt te rammelen wat storing kan veroorzaken.

oke dan maar eens een busje loctite aanschaffen, heeft iemand enig idee waar ik dit spul kan krijgen, zat zo is op inet te kijken en kan het niet 123 vinden.

b.v.b.d

m.v.g

Robbert

Robbert zei:
een busje loctite aanschaffen, heeft iemand enig idee waar ik dit spul kan krijgen, zat zo is op inet te kijken en kan het niet 123 vinden

Dan zoek je niet goed , waarom heb ik dan + 50.000 treffers ?

Technische handelsondernemingen / lagerboeren ,
Eric's bv in de Spaanse polder , Kruis in Overschie.
En zelfs misschien wel op de Bermweg bij Enza :D

Waarschuwing .. isse peperduur

Je woont haast om de hoek , dus kom maar bij mij plakken dan.

Als je naar Hendricx toe kan, zeker doen! Hebben al eens over de telefoon gebabbeld, maar als je de tijd hebt om langs te gaan, doe het :P
Moet misschien zelf de tocht ook maar eens maken voor een revisie, dus henk, bereid je maar voor haha

grtz

Haha, k zal er is over nadenken :P, hij woont nog geen 3 km weg :P maar zal dr de aankomende week nog wel niet van komen, Introductieweek vn nieuwe school :D

dat is toch nog best een eind weg hoor jurriaan ;)

m.v.g

Robbert ;)

Auts...., 50eurie voor een bussie locktite....
+ Verzend kosten......
Ugh ugh....

Ik gebruik zelf epoxylijmen voor dingen die veel axiale en radiale krachten
hebben te verwerken... En eigenlijk maar weinig keren gehad dat dit niet voldeed.....

Maar.....
Is deze locktite dat echt waard?!

Quinten

Quinten zei:
Ik gebruik zelf epoxylijmen, eigenlijk maar weinig keren gehad dat dit niet voldeed.....
Robbert deed dat óók .. en ging 't niét goed
Quinten zei:
Is deze Loctite dat echt waard?!
Voor mensen die geen RVS kunnen zachtsolderen wél ja.
Je gebruikt ook maar 3 tot 5 druppels , kan je er dus 10-tallen assen mee lijmen.
Gelukkig kom ik bij int. wedstrijden 'n handelaar tegen die 't in 'n groot-verpakking inkoopt,
en het dan in 5/10/20cc spuiten met dopje weer verkoopt.
Dan ben je 5/8/15€ kwijt , dan valt 't weer mee.

Gelukkig kom ik bij int. wedstrijden 'n handelaar tegen die 't in 'n groot-verpakking inkoopt,
en het dan in 5/10/20cc spuiten met dopje weer verkoopt

Ik wil alvast een 20cc bij u bestellen :cool:
Graag verneem ik van u wanneer u weer in het bezit van bent.....
Alvast bedankt!

Quinten

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Quinten: heb t kopje van mn flexas geprobeert de zachtsolderen maar het hechtte voor geen meter op mn as dus dat is niet echt een optie ;)

@ hendric: Heb je toevallig die nog wat tubes liggen die te koop zijn, of zie je die handelaar binnenkort nog eens, ik zou nml graag een tube van je overnemen ;)

Bij voorbaat dank

m.v.g Robbert

Robbert zei:
Heb je toevallig die nog wat tubes liggen die te koop zijn,
of zie je die handelaar binnenkort nog eens,
ik zou nml graag een tube van je overnemen

Heb daar géén verkoop-voorraad van.

Over 14dgn zie ik 'm in Hamminkeln ,
zal trachten eraan te denken.

@Robbert

Een flexas moet je toch echt goed kunnen zachtsolderen hoor, even in de S39 hangen en dan kun je het zachtsolderen, moet lukken, daarna goed schoonmaken en zeker weten dat de resten S39 weg zijn.

Vriendelijke groeten Jaap

dat dacht ik dus ook en ik heb het geprobeert maar ik kreeg er geen druppel soldeer aan, ik heb het met normaal soldeertin geprobeert die ook in de elektronica wereld gebruikt word, misch dat het daar aan kan liggen?

mvg Robbert

Back