speedboot met 42cc benz motor

Mooi zo ...... 'n echte propas :D

Dan kan er nu ook 'n serieuze prop onder.

Ik wil D E Z E wel voor je mee laten sturen ,
als ik weer wat bij Johnny Cheung bestel.

De pitch-ratio ligt 'n fractie hoger (1,6 ipv 1,4) ,
en 'n blad meer dan degene die je nu hebt.
'n 26cc (getunede)Zenoah heeft hier geen moeite mee ,
dus die 42cc van jouw al helemaal niet.

Laatst bewerkt:
hey, top man ;) als je die mee wilt laten komen dat zou ik wel echt top vinden :D laat maar weten wanneer je m besteld hebt dan kom k wel ff een kijkje nemen bij je als ie binnen is :D

Mvg

Robbert

zo, vandaag nog wat gevaren, heb wat geëxperimenteerd met schroef hoek en schroef diepte maar heb nog wel steeds veel last van grote klappen op het water, ik denk dat ik mn andere flex-as maar is in kort en mn strut helemaal naar boven schuif zodat ik is kan kijken wat dr gebeurt als ik de boel hydro zet kijken of dit een stabieler vaargedrag oplevert.

nog wel ff leuk gevaren vandaag, ook nog in staat geweest om wat plaatjes te schieten, en hier dan een illustratie van wat ik bedoelde met je boot uit het water lanceren als je gas geeft.

dsc02592jn4.jpg

en hier nog een vaarfoto

dsc02591nu5.jpg

echter ook wat probleempjes gehad vandaag, na een aantal leuke rondjes gevaren te hebben brak mn stuurstang los van mn roer met als gevolg dat ik niet meer naar rechts kon sturen, laat dit nou net op een moment gebeuren dat ik echt alleen een bocht naar rechts kan maken :( deze bocht haalde ik dus net niet en de boot bleef hangen achter ons schip.
hierdoor ontstond een hoop storing (staal en radiosignalen gaan niet zo fijn samen ;)) en de failsafe hield het gas om een rare reden niet dicht, met als gevolg dat het gas half open ging en de boot een paal ramde en zichzelf vol water pompte. toen ik er met de boot bij was zag ik een hoop stoom en de motor sloeg af.

na de boot uit het water gehaald te hebben viel de schade gelukkig mee, afgezien van dat de hele boot vol met water stond was er eigenlijk niks stuk. wel was er wat schade aan de voorkant van het frontaal rammen van de paal. zie onderstaande foto's. en ook de motor had geen schade van het water.

wel weet ik nu dat de boot iig genoeg drijfvermogen heeft mocht deze vol lopen.

dsc02599or0.jpg

dsc02598qd7.jpg

dsc02596yb4.jpg

ben ook van plan om mn servo achteruit weer te verbinden met mn motorswitch zodat ik deze iig uit kan zetten en niet toe hoef te kijken hoe mn boot de kant ramt. ook mn roer moet goed naar gekeken worden want dit mag toch niet meer voorkomen.

mvg.

Robbert

4 transportfiets-spaken .... op maat knippen met 5cm overlap.
"Haakjes" vd spaken in de servo-arm en roer hevel.
Uitrichten , en aan elkaar vastsolderen.
Voilá ... foolproof stuurstangen.
Uhhhhhhhhh .. messing-buisje over de overlap maakt 't nóg sterker.

zo, vandaag weer gevaren, heb mn schroef nu helemaal omhoog gehaald en ik heb voor t eerst een spray achter mn boot gezien :P echter was de pret van korte duur want mn ontvanger accu zat redelijk zonder stroom waardoor de failsafe ingreep deze zette mn gas servo keurig naar de achterste pos waardoor mn schakelaar omgetrokken werd en de motor uit ging :D dit werkte dus perfect.

dr zijn echter wel een aantal bijkomstigheden.
-het duurt echt heel lang voor dat mn boot op gang is en planeert
-wanneer de boot nog niet planeert verlies ik het vermogen om te sturen, toch wel een vrij vervelend probleem :P

voor allebei de problemen verdenk ik lucht, en een hoop, door dat de schroef lucht pakt bij t optrekken komt ie vrij moeilijk weg, en ook is het denk meer lucht dan water bij t roer, iemand een idee hoe dit op te lossen is?

tevens zijn er ook plannen voor een vervolg op dit project. een houtbouw romp met een zenoah setup dr in, maar dit duur nog wel even.

om toch vast wat te laten zien van mn ideeen hier onder een screenshot van de vorderingen van de tekening.

houtbouwromp2pd9.jpg

voor meer info http://www.xtremercboats.com/phpBB/viewtopic.php?f=1&t=17250

Mvg.

Robbert

Laatst bewerkt:
zo, vandaag weer gevaren, heb mn schroef nu helemaal omhoog gehaald en ik heb voor t eerst een spray achter mn boot gezien :P echter was de pret van korte duur want mn ontvanger accu zat redelijk zonder stroom waardoor de failsafe ingreep deze zette mn gas servo keurig naar de achterste pos waardoor mn schakelaar omgetrokken werd en de motor uit ging :D dit werkte dus perfect.

dr zijn echter wel een aantal bijkomstigheden.
-het duurt echt heel lang voor dat mn boot op gang is en planeert
-wanneer de boot nog niet planeert verlies ik het vermogen om te sturen, toch wel een vrij vervelend probleem :P

voor allebei de problemen verdenk ik lucht, en een hoop, door dat de schroef lucht pakt bij t optrekken komt ie vrij moeilijk weg, en ook is het denk meer lucht dan water bij t roer, iemand een idee hoe dit op te lossen is?

tevens zijn er ook plannen voor een vervolg op dit project. een houtbouw romp met een zenoah setup dr in, maar dit duur nog wel even.

om toch vast wat te laten zien van mn ideeen hier onder een screenshot van de vorderingen van de tekening.

houtbouwromp2pd9.jpg

voor meer info XtremeRCboats • View topic - Bouwtekeningen

Mvg.

Robbert

Met welk programmaatje kun je zo'n plannen maken?

programmaatje is een understatement, je hebt het al gauw over een pakket van meerdere gigabytes.

Programma van het plaatje is Autodesk Inventor (staat gewoon in de balk ook...) maar met SolidWorks of ProEngineer kan je ook dit soort dingen maken.

t programma wat ik dr voor gebruikt heb is Autodesk inventor 2009 professional. pakketje is 13Gb en dat gebruik ik o.a. voor mn studie en ook wel is voor eigen doeleinden ;)
En aangezien ik t voor mn studie gebruik krijg ik hier dus ook les in dus t is absoluut niet iets wat je zo ff kan, echter heb ik mezelf een hoop aangeleerd en is het meeste in de lessen al bekend, dus als je er de tijd voor neemt dan is het zeker voor iedereen mogelijk om dit te leren.

update betreffende de voortgang van de boot:

af gelopen week heel wat kunnen doen, heb door geëxperimenteerd met mn schroef hoogte en ben er toch wel achter gekomen dat ik deze echt niet als oppervlakte drive kan voeren, het was zelfs zo erg dat ik de boot niet eens meer in plane kreeg met een surface piercing drive, dus heb de boel maar weer onder water gezet, en heb nu mn diepte gevonden, hij liep gelijk weer als een trein en cavitatie of niet, met die nieuwe schroef blijft ie genoeg kracht behouden om harder te lopen dan mn oude schroef die vol water kreeg. alleen wel jammer dat ik iets met mn schroef geraakt heb en dat er nu een mooi 'hapje' uit is :(
ben ook aan mn bodem bezig geweest, deze heb ik grof onder handen genomen in een poging om deze glad te trekken, dit is redelijk gelukt ben nog 1 gladde laag polyester verwijderd van een verfbeurt.

ook t roer is verbouwd, ik heb er een smaller maar dieper roer onder gezet, dit ivm met lucht dat met het schroefwater meekwam en er te weinig water overbleef om mee te sturen. ook heb ik mn roersteun 8 cm langer gemaakt zodat er meer afstand tussen de prop en de schroef zit, een halve cm was toch ietwat weinig imho en met het nieuwe roer ging het ook niet passen.

verder is de motor afgesteld ik merkte dat door een luchtbel in de benzine deze veel harder ging lopen, dus ik ben maar is aan het afstellen geslagen en kreeg zo weer een fatsoenlijk toerental uit mn motor, en heb ook gelijk de flexas en de motorsteun eens goed onder handen genomen, kortom, alles op de stuurstangen na zit weer op zn plek. dus nu nog even mn spaakjes vast solderen en wat meer licht buiten(is wel handig als je de boot kan zien varen :P) en we kunnen weer varen. en dan zal ik ook weer is foto's maken.

mvg

Robbert

Laatst bewerkt:
vandaag wezen varen en de cameraman meegenomen, de boot liep ondanks de harde wind en golven echt super, beter nog dan ik verwacht had. ook had de wind iest meer invloed dan gedacht wat resulteerde in leuk bochten werk.

hier nog wat korte filmfragmentjes, foto's zijn niet echt mooi gelukt zijn allemaal heel vaag. wel een paar scherpe foto's van mn prop setup gemaakt, waar ook beschadiging goed op te zien is. foto's zijn gemaakt net na t varen dus de boot zit nog onder de water druppels :P zie hier onder

MOV02642.MPG - - PicturePush
MOV02643.MPG - - PicturePush
MOV02644.MPG - - PicturePush

dsc02678wt1.jpg

dsc02677nt7.jpg

mvg.

Robbert

Laatst bewerkt:
Leuk zo met de hobby bezig zijn en respect voor je doorzettingsvermogen en inventiviteit.

Verder zou ik wel een zwemvest aantrekken als je het water op gaat. Een ongelukje is zo gebeurd en menigeen is al verdronken bij het in de winter spelen met bootjes.

;)thx voor de tip;)

gisteren weer wat benzine verstookt, heb de afgelopen week mn laatste laagjes polyester gesmeerd en de onderkant in de verf gezet. gisteren nog een aantal leuke rondjes gevaren, alleen jammer dat mn springveer uit mn trek start waarschijnlijk weer uit zn ankertje is gekomen, hier heb ik echter nog niet naar gekeken.
verder zijn de stuurstangen nog niet helemaal naar wens geinstalleerd en moet ik maar is gaan kijken naar trimflappen, om de wip die er nog in zit de corrigeren.

ook maar even ja n filmpje gemaakt en bewerkt, zie qBPJ1Fi0yfg[/media] - Chainy riding the 70mm prop

mvg Robbert

Laatst bewerkt door een moderator:
Robbert zei:
en moet ik maar is ? gaan kijken naar trimflappen, om de wip die er nog in zit de corrigeren.

Je propas moet aan de achterkant DIEPER staan dan de voorkant.
Zo duw je de neus naar beneden.
In de bochten vaart die wél rustig , dus je bent er bijna.

Lezen : D I T > Technical Tips > Strut adjustment .

Volgens mij zal hij altijd een beetje blijven stuiteren, dat doen de 1:1 speedboten ook. Omdat die veel zwaarder zijn en dus meer traagheid hebben valt het niet zo op.

@ freekt, een modelboot is zeker wel strak te trimmen zonder te wippen! Kwestie van geduld en de juiste kennis om dit eruit te krijgen. Op strak water kan het dus gewoon als een streep gaan, op golven wat minder uiteraard

idd, wat jurriaan zegt, iedere boot is te trimmen, ben er dan ook hard aan bezig, boot loopt naar mijn mening nu net iets te los dus moet mn prop weer iets minder diep stellen.

echter zit er wel een vrij irritant probleem in de boot. ik was vandaag aan het varen en iedere keer sprong de fail-safe er in. in eerste instantie dacht ik dat het aan de accu lag die er in zat, deze was niet zo jofel meer. deze heb ik vandaag vervangen maar het probleem bleef nog steeds.

Het rare aan dit probleem was dat het alleen voorkwam in een bocht naar links en wanneer wat aan het wippen was. hierdoor viel mijn verdenking op de antenne. deze was wat scheef gezakt naar links(van achter bekeken) en na wat video materiaal bekeken te hebben was mijn verdenking juist, de antenne moest het water hebben geraakt en dat zou er voor gezorgd hebben dat het signaal weg viel.

Dus ik de antenne veranderd en vol goede moed gaan varen, ook had ik de antenne verplaatst naar rechts, en na even gevaren te hebben stak het zelfde probleem weer de kop op, zelfs ik een langzame bocht kwam het voor dat de fail-safe de motor uit zette.

op grond hiervan heb ik een aantal vragen:
- maakt het uit of de antenne buiten de boot zit of mag deze ook in de boot blijven.
- hebben meer mensen met ruig weer last van dit soort storingen, want naar mijn idee is het vele spatwater de boosdoener van mn signaalwegval.
- kan ik mn antennedraad vervangen door een draad van precies de zelfde lengte?

Mvg,

Robbert

Vraag 1:
Beter binnen de boot, OMHOOG! buiten de boot mag ook, maart zorg dat hij niet in de schroef komt oid..
Vraag 2: heb geen idee of hier een reden voor is.. Mijn flyvefisken trekt zichzelf ook op uity het water door de snelheid, en veel spetterend water, maar ik heb ook vaak storing met die boot...
Vraag 3: Ja dat kan, pas op met het solderen op de printplaat, niet te heet en vooral niet te lang op de plaat houden, want dan kan je een nieuwe halen, laat het anders door de reparatie dienst doen.. die heeft speciale hete lucht soldeerbouten(?)

Heb je 'n bougie met 'n R in de type-aanduiding ?

Zo niet .. op zoek naar 'n gelijkwaardige , die dat wél heeft.
(Jarno's Parts Service op de Bermweg bv.)
Storing door 'n slechte/verkeerde bougie is 'n bekend verhaal.

Sturen kost 'n hoop stroom , 'n stroom-knik laat de fail-save aanspreken.
Goede 6V / +2000mA accu (5 NiCad/NimH cellen) kan helpen.
Aparte stroom voor de stuurservo óók.

Back