zo, vandaag even een tripje naar 2brc gemaakt en daar de benodigde spullen gehaald, heb daar ook nog een hele hoop info gekregen en een hoop mogelijkheden gezien, kortom voor een 1e keer naar Bussum is het me heel erg goed bevallen, k kreeg goed advies enz.
o jah, k heb ze nog de groeten gedaan van je henk
anyway, ik heb daar een asje met dogdrive, een 70 mm 98mm pitch carbon schroef van graupner en een halve meter flexas gehaald.
verder ben ik wat met mn schroef afstelling aan het zooien, nu ik de mogelijkheid nog heb wil ik kijken wat op mn boot goed gaat werken, de schroef onder water of hydro.
ik ben begonnen met onder water, hiervoor heb ik mn flex-as vandaag op lengte gemaakt aangezien dit de opstelling is waarbij ik de meeste as nodig heb, voor de eventuele hydro test wil ik mn oude flex-as iets inkorten zodat ik beide mogelijkheden open houd.
dus vanmiddag mn strut klaargemaakt en mn as bevestigd en zelfs nog even een test vaartje kunnen maken om de ruwe power te mogen aanschouwen. het grote koppel van de kettingzaag kwam nu echt tot zn recht, eerst wat rustig begonnen met varen en ik kwam er achter dat bij 1/3 gas de boot al de snelheid had berijkt wat de max was met de andere schroef.
Toen ik daarna volgas is ging testen sprong de boot letterlijk het water uit en lande vervolgens een paar meter verder en dook met de voorkant t water in waardoor deze heel snel remde en een bocht maakte.
ook vanuit stilstand nog een paar vol gas starten gemaakt wat als resultaat had dat de boot bijna een backflip maakte en het water uitschoot.
en bedankt henk voor de tip van de schroef, heb hem nu denk zelfs iets te diep staan maar de cavitatie is vrijwel volledig verdwenen
kortom een hoop om te tunen, ik wil is wat gaan spelen met schroef diepte en eens kijken of de motor zn max toeren kan halen want dat was er met het water van vandaag en de afstelling van de boot gewoonweg niet bij
ook moet mn roer een stuk naar achter of naast mn schroef want deze heeft nu net een cm speling , ietwat weinig dus, wat vandaag ook resulteerde is slecht stuurgedrag. ik kon het echter niet laten om eens even te kijken wat voor vermogen die motor nou echt had
dus vandaag was weer een mooie dag, goede service bij 2brc gevolgd door een lkkr middagje knutselen met aan het einde van de middag gewoonweg versteld staan door wat die boot doet met die nieuwe schroef.
stay tuned
Mvg Robbert