speedboot met 42cc benz motor

kijk dat zijn idd weer normale prijzen, dan zet je voor 20 eurie een flex-as in elkaar, er komt weliswaar nog btw etc en import-kosten op maar zelfs dan zou je nog goedkoper uitzijn dan de zowat 50 eurie voor alleen de as, en dan zat er nog niet eens een teflon huls bij. t gekke was dat ik vroeg hoe duur de andere draairichting was en dat was maar 11 euro.... maar jah.

en dr werd mij verteld dat t goudkleurige draadje alleen maar in de linksdraaiende assen zaten ofzo.

anyway, k zal eens kijken of ik Mr hobby een mailtje kan sturen ;)

mvg. Robbert

Als winkeliers zelfs fouten op hun site schrijven ,
hoe moet 'de leek ' dan beslissen ?
Bij assen op de site van Tom Lorenz staat bv.
"rechtsdrehende" maar is wél voor Zenoah.
Laat Zenoah nu 'n linksom loper zijn. (vanaf de prop bekeken)
Dus de as is "rechtsgedreht" en dus bedoeld voor 'n linksom lopende motor.
Die 'gouden' draadjes hebben alle kabels van de fabrikant Sühner.
Jij hebt 'n bosmaaier , loopt de prop vanaf de spiegel gezien ,
met de klok mee , of tegen de klok in ?
Is idd wél belangrijk voor de juiste keuze.
En je was bij Q ... in Pijnacker ?
Dan had je die as aan de rechterkant naast hun pand,
bij de boerenmachines handel/reparatie kunnen halen.
Langste rest-stuk wat ik heb liggen is 320mm.

Laatst bewerkt:
ik heb ze een emailtje gestuurd en ze hebben me toen teruggebeld.

mijn prop draait vanaf de spiegel gezien met de klok mee.

mvg Robbert

jurriaan zei:
laten er nu ook rechtdraaiende zenoahs bestaan
Nee .. standaard niet , er bestaan OMGEDRAAIDE (achterstevoren) Zenoahs .
Omdat ze dan aan de vliegwielkant hun as-koppeling hebben ,
loopt de aandrijving rechts-om.
In de normale stand rechts-om lopen kan alléén maar met 'n CDI ipv de org. onsteking.
Die CDI is zelfs goedkoper dan het omkeer-setje van MHZ.
Maar er schijnt niemand op deze , door mij te verzorgen ombouw te wachten.
Zonder onsteking en op methanol lopend is L of R-om lopen ook geen kunst.
Maar ik had het over 'de leek' en die vaart 'n standaard Zenoah.

Robbert zei:
mijn prop draait vanaf de spiegel gezien met de klok mee.
Dat verbaast mij niets , en verwachte ik al.
Dan moet je dus NIET de normale-standaard as hebben .
Als geheugensteuntje :
Het 'gouden' draadje moet het hoogste zijn aan de kant waar de prop heen draait.

Hier wat foto's die ik zaterdag genomen heb, let maar niet op de niet netjes weggewerkte draden in de boot, die zitten nog niet vast :D

Roer en strut
dsc01961kleinzp9.jpg

Een kijkje bij de techniek. De boorkop en centrifugaal worden verwijderd en de flex-as gaat doorlopen tot de motor.

dsc01965kleinck2.jpg

Salade-bakjes doen wonderen! :P

dsc01966kleinxq6.jpg

dsc01969kleinee4.jpg

De motor en de elektronische lucht aanvoer(k kon het niet laten :D , komt een redelijke hoeveelheid lucht af. is bedoeld om iets overdruk te houden op mn luchtinlaat)
dsc01971kleinms3.jpg

De schroef met het restant veel te dunne flex-as, de schroef staat hier nog te diep, kan met dit formaat schroef nog 2 cm omhoog. ik heb als standaard gevonden dat de ruimte tussen schroef en boot 1/3 de schroef diameter moet zijn, is deze waarde ook te gebruiken bij dit soort boot?
dsc01974kleinji6.jpg

totaalplaatje van boven met kap
dsc01975kleinzo6.jpg

De kleuren, bovenkant van de boot geel met eventueel een tint zwart. en de onderkant van de boot fel blauw te verfraaien met eventuele ingevingen.
dsc01979kleinfv8.jpg

De spuitbussen
dsc01980kleindj7.jpg

Mvg Robbert

En hoe koel je de motor, of laat je die gewoon vastlopen als hij kokend heet is ?

als je goed kijkt kun je op 1 van de foto's zien dat achter de gele kap waar de trekstart in zit er een vrij grote fan zit, deze blaast genoeg lucht over het gehele motorblok heen om deze koel te houden, op de orginele kettingzaag heeft het ook altijd zo gezeten dus ik maak me hier eigenlijk niet echt zorgen om. zeker omdat ik ook nog het voordeel heb dat ik een luchtstroom creëer door de grote luchtinlaat aan de voorkant.

Mvg Robbert

Maar je sluit nu ook de uitlaat, carter enz op in een boot vol isolatiemateriaal.
Bij de kettingzaag zat er maar een heel dun laagje plastic om de motor en een heleboel luchtgaten.
Daarbij gebruik je een kettingzaag in zeer korte sessies van een paar seconden.

true, maar als ik door mn schroef recht onder de boot te monteren straks geen last meer heb dat mn kop het water in word geduwd dan kan ik mn kap boven het motorblok weglaten en hierdoor heb je de vaar wind er ook nog bij.

Dat moet toch wel genoeg zijn, er stroomt aan alle kanten lucht door de boot dan.

Mvg Robbert

bovendien is de luchtstroom in de boot behoorlijk groot door de air-intake en de fan, waardoor de uitlaat ook wel aardig gekoeld wordt. (Als ik dat zo bekijk)

En een kettingzaag wordt over het algemeen ook veel op vol vermogen belast op een tankje benzine, dus vanwege de langdurige belasting zal zo'n motortje niet vastlopen. Zo'n motor loopt eerder vast door de wisselende belasting (die je bij het zagen van bomen veel hebt) dan met vrij constant koppel wat een schroef van dat motortje vraagt.

Verder vindt ik het een leuk experiment, ik denk alleen dat er nog wel wat verbeterd kan worden aan de romp, en ik zou ook proberen om aan de hand van andere zaken de balans wat beter te krijgen in plaats van met gewichten of zware loodaccu's te werken. Maar dat is allemaal zaak van fine-tunen, of misschien zelfs wel een vervolg project. Voor een eerste zelfbouw project durf je wel een grote stap te zetten, en laat je wel doorzettingvermogen zien.

Keep up the good work, en kijk ook eens bij mijn eerste zelfbouw project:even-voorstellen-bouw-van-mijn-eerste-boot
Om een idee te geven waar ik mee bezig was; was meer de dynamica en afwerking van de romp. Ik ben alleen met de aandrijving bezig geweest om effecten van het koppel van de schroef op de boot, en het scheef varen, door water van de schroef tegen het vlak te compenseren.

mvg. Henk

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, daar zijn we dan weer. vandaag eindelijk weer een stap in de richting van een varende boot kunnen zetten.

Vandaag ben ik de aandrijving bezig geweest, k heb mn oude aandrijving uit de boot gehaald en ik heb er een nieuwe voor gemaakt. hiervoor moest ik ook mijn motor demonteren en deze heb ik ook gelijk weer even na kunnen lopen met als conclusie dat deze nog tip top in orde is :D

Zoals gezegd ik heb mn oude aandrijving er uit gehaald en ben aan de nieuwe begonnen, ik ben vandaag naar de draai werkplaats geweest en heb 3 onderdelen gedraaid.

dsc02035kleinso4.jpg

Op de bovenstaande foto is het connectie stuk van de flex-as met de bestaande schroefas te zien echter zitten hier nog niet de gaten in voor de klemschroeven in.

dsc02034kleinnm7.jpg

En hier zoals het uiteindelijk in elkaar komt te zitten

dsc02033kleinrz4.jpg

Hier boven zijn de 2 verbindingsstukken te zien de de as direct aan de motor bevestigen. in het binnenste stuk word de flex-as gesoldeerd. de bronze bus heeft een vrij nouwe passing in de stalen huls. in het stuk waar de stalen bus overlapt met de bronze bus zal een gat worden gemaakt waar dan een pen door heen komt, dit gat zal uitgeboord worden in de bronde bus zodat er speling ontstaat dit zal de krimp in de flex-as gedurdende belasting op moeten vangen.

dsc02036kleinfn1.jpg

En zie hier de in elkaar gestoken bussen, ook hier is het schroefgat nog niet in gemaakt.

dsc02037kleinbg1.jpg

De as die het allemaal aan gaat drijven.

dsc02038kleinoy0.jpg

het koppelstuk op de motor as, deze zal vast gezet worden door middel van klemschroeven.

dsc02039kleinne5.jpg

Het koppelstuk aan de motorzijde met de bronde bus er in.

dsc02040kleinsb8.jpg

Een totaalplaatje.

en voor de liefhebbers nog een tekening gemaakt met het 3D tekenpakket autodesk inventor 2009 hier heb ik een duidelijke indicatie mee gekregen hoe groot de hoek ongeveer is die mijn as gaat maken. tja je moet toch wat als je niks te doen hebt :P

inventorscreenshot1fl6.jpg

inventorscreenshot2tc7.jpg

zo, dat was het wel weer voor deze post, vandaag is er iig weer een grote stap gemaakt in de richting van een werkende boot, en als het een beetje mee zit hoop ik aankomende donderdag weer te kunnen varen.

o en voor ik het vergeet, bij de flex-as die ik besteld heb zit een messing buitenhuls, iemand tips over hoe ik deze in de juiste vorm moet buigen?

met vriendelijke groet,

Robbert

En vandaag was het dan zo ver, vandaag geen school dus de hele dag aan mn boot kunnen werken, lkkr alles op mn gemak klaar kunnen maken, de nieuwe schroef as zit er heel erg mooi in en loopt lkkr soepel.

En dan de test vaart. het kon eigenlijk niet veel beter weer zijn dan vandaag, spiegelglad water, een lkkr zonnetje er bij en het geronk van een kettingzaag! :P in de 1e test vaart rammelde er eigenlijk alleen een boutje los en stond mn gas servo nog niet goed afgesteld waardoor ik maar 2/3 van mn gas open kon trekken. ook had ik wat last van cavitatie, maar na enig afstellen van mn strut was dit ook weg.
De 2e vaart die middag had ik dit probleem echter verholpen en ging ie als een trein. Ook de cameraman was aanwezig, en zie hier het resultaat.

zzgakly9v4E[/media] - 1e proefvaart 42cc chainy met 1/4 Inch Flex-as

volgende punten waarop ik me ga richten: het verbeteren van de waterflow in de bochten, de afwerking en ik ga maandag een grotere schroef halen.

mvg Robbert

Laatst bewerkt door een moderator:
Prop

eeen goede avond,

vandaag weer lkkr bezig geweest aan de boot, ben met een sprayrails bezig en heb een zelflozer gemonteerd vandaag, ook heb ik met verdiept in props maar hier heb ik nog wel een aantal vraagjes, ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen.

- wat is het verschil tussen een 3 blads speed prop en een 2 blads speed prop?
- Wat is de diameter waar ik me ongeveer op moet richten? ( de schroef zit geheel onderwater dus geen hydro )

motorinfo:
vermogen: 1,8 k
max vermogens toerental 7500
max toerental 12000
cilinderinhoud: 42cc
koppel, een hoop :P

ook heb ik wat last van cavitatie in de bochten, iemand die weet hoe dit kan komen?

bij voorbaat dank ;)

Robbert

zo, wat een heerlijk weertje was het vandaag toch, goed weer om weer eens wat benzine dampen te verspreiden! :D

vandaag dus weer wezen varen, leve de herfstvakantie :D , de versgemonteerde sprayrails getest en deze werkt echt perfect, het water word echt mooi afgebogen en de boot blijft helemaal droog zelfs met de kap open.

ook de zelflozer getest, een pijpje dat schuin naar achter zit met een slang dr op, een soort omgekeerde koelwater inlaat. een ideetje wat ik hier van t forum meegepikt had :D. en t werkt zelfs beter dan k verwacht had :D

vandaag ook voor t eerst fatsoenlijk kunnen varen, dus niet 2-5 mins varen en dan weer dingen veranderen of dat er weer iets stuk was. k geloof dat we rond de 30 mins bezig zijn geweest en toen was t restant benzine wat dr nog in de tank zat op en zijn we dr mee gestopt, dit was ook t moment dat t boutje dat op 1 van mn 2 servoarmen zit los schoot en mn roeruitslag naar 1 kant niet echt meer werkte, dit was gelukkig weer snel opgelost.

echter 1 probleem wat ik vandaag ondervonden heb is dat mn schroef heel erg veel last heeft van lucht. ik heb het vermoeden dat het op de een of andere manier word veroorzaakt door mn roer, dit omdat op rechte stukken 60 % van de stuurbewegingen resulteert in een boot die stil valt omdat de schroef geen grip meer heeft. ook in bochten is het vaak raak t rare was wel dat de bocht naar stuurboord wel vol gas genomen kon worden en naar bakboord resulteerde in een hoop gegorgel.

-schroef: linksdraaiend (rechts van achter gezien)
- roer: iets links uit t midden ( 1 cm ofzo)

iemand enig iedee hoe dat komt?

foto's van de vaart en montage komen zo snel mogelijk :d

Mvg.

Robbert

Schroef komt boven water .. dus dieper zetten.
Ook denk ik dat gezien je toeren en kracht
de prop 'n eind groter (of véél meer pitch) kan.
Prop hoort bladlengte (extra) onder water ,
of propnaaf ligt óp het water .
Zijn 2 verschillende manieren van voorstuwing,
sub-surface en surface-(piercing).
Onderwater 'n kleinere prop dan aan de oppervlakte.
Doe Peter/Richard/en Mario de groeten in Bussum :D

Henk, bedankt voor de info, dat zijn dingen waarmee ik wat kan :D.

en ben idd van plan om ff een tripje naar bussum te ondernemen, zal wel vrijdag worden, morgen gaat niet lukken denk.

en over mijn prop, als t goed is zit mn prop net niet een halve prop lenge onder de romp van de boot, maar ik denk dat t net te krap is bij mij aangezien ie nog al de neiging heeft om uit t water te komen met al de gevolgen van dien ;)

overgens is de wendbaarheid van de boot ook drastisch veranderd sinds de sprayrails er op zit, mn draaicirkel met maximale uitslag is 1/2 van wat ie was :D

anyway, hier nog wat foto's van vanmiddag, geen filmpje deze keer, de camera liet t afweten :(

dsc02137wf6.jpg

dsc02138hr8.jpg

dsc02147je4.jpg

dsc02148aa0.jpg

dsc02155uc0.jpg

dsc02156fx9.jpg

dsc02163uf5.jpg

dsc02172ta9.jpg

dsc02183bn3.jpg

dsc02186ae2.jpg

Stuurstang iets krom, was binnen 1 minuut weer gemaakt :D
dsc02198mz4.jpg

Nu de romp nog goed glad schuren en smeren en dan in de verf :D

Mvg

Robbert

Laatst bewerkt:
zo, vandaag even een tripje naar 2brc gemaakt en daar de benodigde spullen gehaald, heb daar ook nog een hele hoop info gekregen en een hoop mogelijkheden gezien, kortom voor een 1e keer naar Bussum is het me heel erg goed bevallen, k kreeg goed advies enz. :D

o jah, k heb ze nog de groeten gedaan van je henk ;)

anyway, ik heb daar een asje met dogdrive, een 70 mm 98mm pitch carbon schroef van graupner en een halve meter flexas gehaald.

verder ben ik wat met mn schroef afstelling aan het zooien, nu ik de mogelijkheid nog heb wil ik kijken wat op mn boot goed gaat werken, de schroef onder water of hydro.

ik ben begonnen met onder water, hiervoor heb ik mn flex-as vandaag op lengte gemaakt aangezien dit de opstelling is waarbij ik de meeste as nodig heb, voor de eventuele hydro test wil ik mn oude flex-as iets inkorten zodat ik beide mogelijkheden open houd.

dus vanmiddag mn strut klaargemaakt en mn as bevestigd en zelfs nog even een test vaartje kunnen maken om de ruwe power te mogen aanschouwen. het grote koppel van de kettingzaag kwam nu echt tot zn recht, eerst wat rustig begonnen met varen en ik kwam er achter dat bij 1/3 gas de boot al de snelheid had berijkt wat de max was met de andere schroef.
Toen ik daarna volgas is ging testen sprong de boot letterlijk het water uit en lande vervolgens een paar meter verder en dook met de voorkant t water in waardoor deze heel snel remde en een bocht maakte.
ook vanuit stilstand nog een paar vol gas starten gemaakt wat als resultaat had dat de boot bijna een backflip maakte en het water uitschoot.

en bedankt henk voor de tip van de schroef, heb hem nu denk zelfs iets te diep staan maar de cavitatie is vrijwel volledig verdwenen :D

kortom een hoop om te tunen, ik wil is wat gaan spelen met schroef diepte en eens kijken of de motor zn max toeren kan halen want dat was er met het water van vandaag en de afstelling van de boot gewoonweg niet bij ;)

ook moet mn roer een stuk naar achter of naast mn schroef want deze heeft nu net een cm speling , ietwat weinig dus, wat vandaag ook resulteerde is slecht stuurgedrag. ik kon het echter niet laten om eens even te kijken wat voor vermogen die motor nou echt had ;)

dus vandaag was weer een mooie dag, goede service bij 2brc gevolgd door een lkkr middagje knutselen met aan het einde van de middag gewoonweg versteld staan door wat die boot doet met die nieuwe schroef.

stay tuned ;)

Mvg Robbert

Back