speedboot met 42cc benz motor

@Robbert

Nee daar ligt het niet aan, dat heb ik ook zo gedaan vroeger, ik gebruikte eerst 5mm flexas daarna 6mm en hield 3 tot 4 mm speling tussen de prop en het drukpunt tegen de het huis vd schroefas. Ik soldeerde een massief stukje ijzer van 50mm lang en met M6 voor de schroef
en aan de motorkant vertinde ik het over een lengte van 15mm en dat stukje ging gewoon in een stalenbus die ik op de motor monteerde en daar zat een gat in van 6mm voor een 5mm as. Ik draaiende een pasbusje en dat ging in de koppeling die met 3 M5 boutjes vast gezet werd.

Oeps wat een verhaal snap je het nog ??? ik hoop het hahaha

Ook gebruikte ik een messingpijp (later rvs) met daarin een teflontube voor de geleiding en dat de flexas niet gaat slingeren.

Ik heb dit draadje eens helemaal gelezen, ik heb respect hoe jij doorzet en jij komt er zekers te weten, aldoende leer je, hoe het misschien moet.

Ik zeg dit op die manier omdat je het hier op het forum het toch nooit goed doet.

Vriendelijke groet Jaap

En doorgaan he!!! jij komt er helemaal nooit opgeven!!!!!

Je weet dat S39 de grootste troep is he! (en dat de moderne S39 ecologisch afbreekbaar is en dus een stuk zwakker).

hou je wel rekening mee dat je met zachtsolderen de flexas moet opwarmen en de tin niet bij de vlam moet houden of doe je het met een soldeerbout? Dan is minimaal 100W toch wel een vereiste.

Kijk dat bedoel ik dus met mijn opmerking hier, je doet het nooit goed hier op het forum.

Ach ik wilde weer wat tech info geven maar ik doe het maar niet, waarom reageren jullie niet eerder trouwens.

Gr Jaap

ik geef alleen aan dat S39 een rotzooi is. Het tast alles aan wat in de buurt komt van S39. Het slaat geel / bruin uit en tast epoxy / polyester aan.

dat je info wilt geven is prima. Maar een forum is om elkaar wijzer te maken.

Ik waarschuw andere mensen puur voor het gebruik van S39 om bovenstaande redenen. Goed schoonmaken is bijna geen doen met dat spul. Er zijn tegenwoordig veel betere materialen in omloop.

Ja is al goed jongeman, dat S39 troep is dat weten we al zolang het bestaat, dus dat is niets nieuws wat jij hier te vertellen hebt, maar het is zeker goed te verwerken als je er goed mee weet om te gaan en is dus wat jij beschrijft vrijwel niet mogelijk.

Als je het na gebruik je spullen en onderdelen maar GOED schoon maakt, doe je dat niet, ja dan heb je een probleem maar dat ligt niet aan die S39, dat ligt aan je onkunde om ermee om te gaan, tuurlijk heb ik S39 in mijn kastje staan, je weet maar nooit he tis goed spul.

Trouwens er zijn personen die een hoge zuurgraad hebben en alles wat ze aanraken verandert in geel / bruin en rood dus ??.

Ik zou zeggen als jij het zo goed weet, moet je Robbert gewoon even uit de nood helpen toch!!!! kijk ook weer geregeld hier toppie van je hoor dat jij Robbert even uit de nood helpt en je kunde en wetenschap aan robbert en anderen overbrengt. Robbert er is hulp onderweg jihaaaaaaaaaaaaa.

Het enigste wat zich vermenigvuldigt is wetenschap als je het deelt toch!!!!!!!!of niet???

En even natuurlijk vertellen hier, wat de diverse vervangingensmogelijkheden zijn voor S39, net zoals je verteld hier op dit forum is om elkaar wijzer te maken, dus kom op laat je niet kennen, laat je gaan en vertel wat je weet en natuurlijk je ervaingen ermee.

Ik wacht met spanning af.

Groet Jaap

Laatst bewerkt:
Rovista als vloeimiddel en lood-soldeer 60/40 (die platte) .

Rovista heet tegenwoordig S39 voor RVS.

Flexas vooraf in de zoutzuur , daarna onder flink warm water borstelen en spoelen.

Bij de bouwmarkt haal je ook 'n rolletje lage temperatuur zilversoldeer
(van Griffon of CFS) , vloeimiddel Flux-6 poeder.
Theelepel Flux-6 met 'n paar druppels water aanlengen ,
en daar de flex-as mee insmeren.

Jaap zei:
kijk aan jouw info hebben we wat.

Groet je vaar-vriend Jaap

Hebben wij samen niet zo'n 100 jaar modelbouw-ervaring ?
Als wij 't al niet meer weten ;)

Ik wou dat je ook m'n frees-vriendje was ,
of kom je 't in Hamminkeln afgeven ? :rolling:

kijk, aan deze informatie hebben we wat :D dus als ik het goed begrijp heb ik een busje s39, zilversoldeer (Griffon Zilverzachtsoldeer Resist-2 2mm skin 50 gr 1236296 deze ?) , en een flink warme soldeerbout / gasbrander?

hecht dit soldeer ook op staal, of alleen om messing enzo. want mn schroefas waar mn flexas in moet komen is van staal.

soldeerbout en brander zijn iig geen probleem, mn vader zit in de scheepvaartelektronica en die gebruikt elke dag zn soldeerbout en heeft dus ook een redelijk uitgebreid geval. s39 (de echte bocht versie :P) staat ook nog in de kast. dus alleen ff zilversoldeer halen.

@jaap , ik laat me niet zo maar uit het veld slaan! ;)

@ victorymarc , prachtige link, ook weer duidelijke info , bedankt! :D

vandaag ook nog ff lkkr gesleuteld aan de boot, hij mag dan nog wl niet varen, maar als ie vaart zal t werken ook! ;) de antenne kabel weer goed gelegd, de storing is nu idd verdwenen, ook de trekstart gaf vandaag weer de geest, draadje was dr afgedraait, niet cool :( maar wel weer gefixed , ook de motoruitlijning nog iets bijgesteld deze loopt weer als een zonnetje nu :D , ook ben ik van het zelfgemaakte batterijpackje af, deze heb ik vervangen door een 6v 4A loodaccu, heb helaas het gewicht nodig achterin, en een loodaccu leek me iets nuttiger dan een blok ijzer ;) kortom, elektronisch is de boot klaar en mechanisch is ie ook weer afgesteld, en morgen maar is kijken of er gesoldeerd kan worden :D

iig heel erg bedankt voor de nuttige informatie, hier kan ik wat mee :D en jaap, bedankt voor de positieve reactie :p , dat is ook wel is fijn :P niet dat je van "minderpositieve reacties" niks leert ;), so keep em coming if you feel like it!

mvg Robbert

ps. k zal als de schroef dr op zit maar weer is wat foto's uploaden.

Laatst bewerkt:
Robbert89 zei:
dus als ik het goed begrijp heb ik een busje s39, zilversoldeer :Griffon Zilverzachtsoldeer deze ? , en een flink warme soldeerbout / gasbrander?

hecht dit soldeer ook op staal, of alleen op messing enzo. want mn schroefas waar mn flexas in moet komen is van staal.
Verkeerd begrepen .
S39-voor RVS .. met loodgieters lood/tin soldeer.
Zilver-soldeer met flux-6 poeder.
Beide met de brander.

Bij mij lukt dat prima.

oke, dus als ik loodgieters soldeer ga gebruiken dan heb ik de s 39 nodig en wanneer ik t zilversoldeer gebruik t flux-6 poeder right?

en moet ik dan uit 1 van deze kiezen of moet ik bijv de flexas met t zilversoldeer doen en de stalenhuls met t loodgieterssoldeer ?

van wat voor materiaal is die flexas trouwens, is dat van verenstaal ofzo?

mvg Robbert

Robbert zei:
en moet ik dan uit 1 van deze kiezen of moet ik bijv de flexas met t zilversoldeer doen en de stalenhuls met t loodgieterssoldeer ?

van wat voor materiaal is die flexas trouwens, is dat van verenstaal ofzo?

1 vd 2 kiezen , ik heb de voorkeur voor S-39RVS en loodgieterssoldeer.
(dit vanwege het brozer worden van de flex-as bij hard-solderen)
SOMS lukt dit niet .. dan moet je de andere methode kiezen.

Lijkt mij logisch met 'n veer ... dat die van verenstaal is :lol:

solderen

zachtsolderen met tin/lood S39
soldeerbout of hobbybrander.

hardsolderen 40% zilverhoudend met cadmium vloeimiddel in poedervorm Delville flux 145
voor staal,messing en koper.
flux 148 voor rvs

Hardsolderen gaat niet met een soldeerbout, maar moet gebeuren met een propaan
hobbybrander of iets dergelijks.
soldeertemperatuur ca. 630 C .

In de industrie worden ook wel soldeerovens gebruikt.......

Neem als voorkeur het hardslodeer heeft een zeer grote treksterkte voor de krachten op de as.

mvg rene

Mooi project, Ik heb alle pagina's doorgelezen. Ik vind het mooi hoe je uit het niets een brandstof boot kunt opbouwen van goedkope materialen en zelfbouw(doe ik zelf ook. Zelf heb ik dan niet zelf een romp gebouwd, maar wel de inhoud word telkens verbetert.

over het solderen van de dog drive, Die heb ik nu ook gesoldeerd. Eerst met een bout geprobeerd, maar later kreeg ik een tip om het met een fohn te proberen. En dat werkte perfect ! eerst met s39 in smeren en dan de dog drive vol laten lopen met soldeertin.

veel suc6 met het bouwen van de boot en ik leest het wel weer.

groete thijs

zo k zal weer is een updatejuh geven.

afgelopen maandag ben ik even naar de bouwmarkt geweest om loodgieters soldeertin te halen en vervolgens heb ik hier mn flex-as mee vastgemaakt, dit ging goed en de flex-as zit vast, het enige jammere was dat toen ik er mee ging varen mn flex-as gebroken is, hoe kon het ook anders, hij was redelijk aan de dunne kant ;) heb iig wel kunnen zien hoe de boot voer.

de boot voer redelijk goed, alleen de schroef moet nog iets meer omhoog, deze zat nu te diep waardoor de boot zich eerst helemaal naar onder zoog, maar dit is makkelijk te verhelpen, ook het bochtenwerk is zeker verbeterd, mn draaicirkel is nu echt veel kleiner.

ook zit ik er aan te denken om de aandrijving weer iets te verbouwen(jaaah, ik blijf bezig :) ) ik ben van plan om mn centrifugaal-koppeling er tussen uit te halen want van dat ding heb ik eigenlijk alleen maar last omdat mn vrijloop niet goed werkt omdat mn uitlijning net niet helemaal perfect is en hij em net mee pakt. dit was ik van plan op te lossen door mn nieuwe flexas direct op de motor te zetten, zo ben ik van een hoop trilling af en kan ik ook mn s-bocht groter maken. als er mensen zijn die hierover hun ervaring willen delen , graag :D

en mensen, bedankt voor alle nuttige tips over solderen, ik ben weer redelijk wat kennis rijker :D

o en voordat ik het vergeet. als er nog mensen zijn die een goed adresje weten om een 6mm flex-as vandaan te halen, tips zijn altijd welkom :D

Mvg Robbert

ps. k zal binnenkort mn camera maar weer is pakken :D

Filmpje testvaart, kort maar..... [media=youtube]k9DtC4fh-WE[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Robbert zei:
een goed adresje om een 6mm flex-as vandaan te halen
Daar waar ze gemotoriseerde grastrimmers verkopen.
Heb je meteen 'n meter of zo , kan je er minstens 2 van maken.
Op autosloperijen kan je ze soms vinden in de portieren.
(voor de raambediening)
Nieuwe bij oa 2BrothersRC (maar Mr.Hobby in Ridderkerk is dichterbij)

Hoe lang heb je nodig ?
Heb wel rest-stukken liggen.

k heb denk ongeveer 40 cm nodig, maar k had met quartel gebeld en ik heb dus een rechts draaiende flex-as nodig , hun hadden t met een goudkleurig draadje erin waaraan je kon zien dat ie de goede draairichting had, maar dat stukje as moest 48,80 kosten en dat vind ik toch iets te veel als ik t op andere plaatsen voor 17 eurie zie staan, zelfs met importkosten etc kom ik daar nog niet aan.

dus k weet niet wat voor reststukjes je nog hebt maar ik wil eventueel wel 1 overnemen, k ga iig ff opmeten hoe lang ie werkelijk moet zijn.

mvg. Robbert

48,80 euro, pfuuuu ze weten het er wel voor te vragen daar..! Flex kost je zo'n 14 euro per meter over het algemeen. Dat 'goudkleurige draadje' hebben de meeste 1/4" flexassen erin zitten die je bij de modelbouw shop haalt, niet de 34,80 extra waard dus

Kijk bijvoorbeeld hier maar eens naar de prijzen:
Modellbau Center Lorenz

Als je alleen een flex nodig hebt zou ik het wel in nederland halen, maar de prijs wijkt hier niet zoveel af (afgezien van een winkel dan ghehe)

Back