Het wordt tijd dat je hem weer even aanvult Roelof! Vandaag heb ik goed met mijn Brushless kunnen testen Even de specs: - Brushless 4100 motor (4100rpm/V) - 8 cellen, 9.6V - Eerst maar ff 13T - Raz chassis - Alu wielen en verbreders - Titanium aandrijving voor en achter - Rondom gasdichte lagers - Porsche 965GT Body De eerste test was geen succes, de auto-rem op de regelaar zorgde ervoor dat de wagen elke x slipte bij gas los. Daarnaast was de diff achter geen succes en koste het ook nog 2 cellen (sluiting op het chassis) Vandaag weer getest, geen rem meer en nieuwe cellen ... een KOGEL! Met een 13T pinion gaat hij net zo snel als de 1:10 misschien een tikkie langzamer maar niet veel. Die 13T is echter te klein, als je gas geeft bij half speed slipt de auto gewoon weg, te veel kracht. Ik ga aan het werk om een busje op 2mm as te plaatsten om zo een normale 1:10 tandwiel te kunnen inzetten. Wordt vervolgt.
Als ik het bereken dan kom ik met een 13T pinion uit op +/- 32 a 33 Mph ehhh dat is nu zo rond de 51 a 52 kmpu met een load van 15% (de wagen loopt eng soepel) Met een 23T pinion kom ik uit op 86 kmpu met een load van 20%. Met een 28T pinion kom ik uit op 100 kmpu met een load van 25%!!! :twisted: Uiteindelijk wil ik hem met 10 cellen en een 28T pinion op zo rond de 132 kmpu krijgen, moet kunnen (misschien wel met een dikke vleugel op het dak :lol Al met al is het veel testen en kijken wat de motor aankan, wie weet kan ik nog wel wat hoger gaan, ik weet het nog niet. Ik vraag me trouwens af alsof er een kleinere Spur te krijgen is....
Er is niets te doen met een andere spur, helaas.... Bij hogere snelheden, grotere pinions en spanningen kan het verlies wel eens groter zijn dan dat je denkt maar zo te zien zit je nu nog niet aan mijn snelheid Van het weekend moet ik maar eens aan een andere motorsteun gaan werken zodat ik de 24t pinion kan gaan testen, moet nog even 12 KAN-cellen bestellen..... Aan te bevelen is ook om bij zulke snelheden op foams te gaan rijden, gewone rubberen banden zullen ontploffen.
Grapjas ... :lol: Jij rijd al met 20T, ik nog niet. Volgende week, 23 en 28T met 10 cellen en dan komen we elkaar wel tegen. O ja ... bandjes ... wist ik al, ben ik al mee bezig.
Speed race! Voor wat betreft de accu zijn alleen 6-cellen pakketten toegestaan met een nominale spanning van 7,2 Volt???? Klopt dat Roelof? Pieter
Bandjes slijten erg hard, vooral achter zijn ze na 2 of 3 runs dusdanig kleiner dat het problemen in de wegligging gaat geven (wringen vanwege de oneway op de voorkant) en moet je met regelmaat verse achterbanden plaatsen of de voorbanden een beetje afdraaien.... De speedrun kent voor de 1:10 div klasses, zoals ik al zei is er geen klassespecificatie en troffee voor de micro maar mogen we er gewoon aan mee doen.
De 6V (24 als ik me niet vergis) heeft minder wikkelingen dan de 7.2V (32 als ik me niet vergis) versie. Logisch gevolg dat de 6V sneller is dan de 7.2V
Turns weet ik niet maar de 6v staat gespecificeerd op 29.000 toeren en de 7.2v op iets van 15.000 toeren, zie het verschil En ik heb al met een speed-400 (4.8v) gereden op 8 cellen (9.6v), dat is een verdomd goed motortje !!! Voordeel van deze Graupner-motoren is dat ze met zo´n 10 euro geen reet kosten en het experimenteren 2x zo leuk maakt :wink: De speed300-6v overleeft een aantal runs op 9.6v, op 8.4 schijnt hij het net wel te overleven maar is wel op 8 cellen even een kanonskogel. Brushless is leuk maar het is direct zo duur, toch al snel zo´n 150 euro voor een combo. Dan is het rijden met brushes 2x zo leuk.
Nah, mij een beetje afkraken? Een Brushless (in dit geval Himax) kost 51-USD dus 41-EUR! Wat kost een 480BB-R? Voor 100 EUR heb je een combo. Natuurlijk moet je een regelaar aanschaffen maar die zijn goedkoper dan een regelaar voor een brushed motor (tenminste in mijn geval, Jety Gold). Uiteindelijk heb je dan ook nog onderhoud aan je brushed motor. Mijn motor draait 4100rpm/V met de kracht van een 540BB! De motor is kleiner dan een speed300 dus veel lichter dan een 480BB-R. Ik kan nog een stapje hoger gaan en een brushless van 5200rpm/V installeren ... :twisted: alleen die zal zekers mijn aandrijfriem in 1 x doen knappen! Al met al heb je met brushless veel meer kracht en veel minder gewicht en dat komt je snelheid ten goede.
Ik kraak niks af maar als je met de aanschaf van een 480bb van 25 euro je auto al verschrikkelijk snel kan maken ben je aardig op weg met low budget tuning. Daarnaast is het veel leuker om een joekel van een motor in een micro te krijgen zoals die 540 conversie chassis voor de micro met een 7 turns 540 motor erin..... Overigens is gewicht relatief, een beetje gewicht komt ook ten goede van de wegligging. Maar ik zit nog te azen op een regelaar maar mogelijk kan ik voor iets meer ook een brushless combo hebben...... We zullen zien.
je kunt ook ff kijken naar een jamara 480 kobalt motor erug snel.. peet van 2brosrc heeft hem in een micro bootje
Bij mij op de club is het al een (positieve) rel Het is gewoon jammer dat ik net die 6 minuten niet haal anders was het zeker een rel als ik al die 1:10 auto´s met de finish achter mij laat.