speeljacht 1:10

rené dank zij jou tekening is het voor mij wel heel makelijk natuurlijk.

veel hoevde ik niet meer na te denken het was vast pakken en zagen :cool:

en gewoon in elkaar puzelen.

hoi eric ja eerst de beplanking er tegen maar dit gaat nog wel ff duren eer het klaar is 1 latje per dag en het andere nat er op spannen zodat het kan drogen tegen de volgende dag ;) enz enz ...

rené thx voor het verder uit tekenen van de afwatering.

nu snap ik het ;) het gaat zeker zo gemaakt worden

en het beplanken gaat traag maar gestaag vooruit 4 huidlatjes langs elke kant zitten er tegen. het zal dus nog ff duren voor ze dicht is maar geen nood het water is tog al weer dicht gevrozen

Laatst bewerkt:
vorige week met het vries weer niet echt iets kunnen doen :(

maar ben nu terug begonnen aan de huidlatten . het gaat nog ff duren ;)

hier van het zelvde rené.

zolang de lijm niet bevriest kan ik wel lijmen maar dat vorige week dus niet het geval :mad: hopelijk blijft het 14 dagen een beetje boven 0* zodat ik er toch een hoop latjes op krijg.

mijn andere projecten liggen ook stil van wege te koud in het werk kot :snipersmile:

Ben nieuwsgierig hoe ze gaat varen ;), daar dit een steekmast is zonder wanten kun je michien je mastspoor verplaatstbaar maken dan kan je met de helling van de mast je zeiltrim verbetert

ik heb hier eens over gebrainstormt rené en denk te weten hoe ik het aan ga pakken maar tog om zeker te zijn

is het de bedoeling dat de mast achterover moet kunnen hellen of moet hij naar voor kunnen hellen ?

ik dacht zelv dat hij naar achter moet kunnen hellen :confused:

kan het ook maken zodat hij naar voor en of naar achter kan hellen . je zegt het maar want hier ken ik niet veel van . hoe ik het ga maken heb ik al wel een idee van, als je zegt welke kant hij uitmoet kunnen zal ik eens een schetsje maken dan kun je ook zien of het goed is of niet

Laatst bewerkt:
Ter hoogte van het dek vast zetten, onderaan maak je een gleuf die je opvuld met keggen van de zelfde maat dan kun je alle kanten op.
Heb ook nog even de diameter voor je uitgerekend
Onderzijde 24 mm vierkant tot boven je dek overgang naar 24 mm rond tot onder je giek
Top 10 à 12 mm rond
Als je voor en achter je mastvoet keggen plaatst kun je dat later altijd met RC regelbaar maken, is op zo een schip handig kun je bij het voor de wind varen je mast naar voren laten hellen, dan komt je fok boller en verminder je de loefgierigheid. ;)

MASTSECTIE002.jpg

:D ziet er heel goed uit rené .

met een heel duidelijke tekening erbij ;)

dit is wel een andere metode die ik in gedachten had.

ik vond de mast die ron ( mijn kotter) in .be gemaakt had voor zijn skutske wel goed die kon hij ook plat leggen bij vervoer. leek me ook wel handig maar op deze manier gaat het natuurlijk ook.

zal er nog eens over na denken . heb immers nog tijt genoeg

Deze kun je gewoon naar boven trekken en zonder je voorstag los te maken plat leggen :)
Zoals Ron gaat ook werd gedaan op een 1/1 skutske met een gewicht aan de voet om gemakkelijker te strijken, dan moet je wel 2 wangen konstreren tot boven dek met een as door je mast en een grendel onderaan om je mast vast te zetten .

Laatst bewerkt:
ik heb niet echt veel te melden alleen is er 1 kant helemaal dicht

2ypddsp.jpg

nu de andere kant nog :)
daarna komt er nog 1 laagje met fineer over .

warom 2 kleuren hout :( ik wou het eerst helemaal in het donkere hout maken maar dit was wel de slechtste keuze die ik kon maken voor hout , ik kreeg het niet geplooit en het brak telkens weer als ik het krom zette . ban daarom over gestapt naar hout met een lange vezel en dat gaat natuurlijk 100 x beter.

daarom moet er nu een laagje fineer over zodat het er tog nog goed uit komt te zien.

deze week op mijn gemakske de andere kant dicht maken ;)

Beste,
Ziet er beslist al veelbelovend uit. Volgende keer als ik u raad mag geven, werk liever aan twee kanten tegelijk en werk dan naar elkaar toe. Geeft iets meer zekerheid over goed resultaat.

Hey Dirk, ziet er al goed uit :D, heb je die volledig aan een zijde beplankt ? om en om werken is wel een stuk veiliger om niet krom te trekkken :(

er zitten wel een 4 tal huidlatten aan de andere kant ter hoogte van het berg hout. en toen ben ik verder gegaan vanaf de kiel naar boven ,vind dit makelijker werken. eerst 3 latten langs elke kant en toen de ene zijde dicht gemaakt. nu moet ik de rest nog opvullen langs de andere kant.

er zit dus genoeg hout op de andere kant zodat ze niet kan trekken.

nu kan ik ook aan 2 kanten werken 1 kant verder dicht maken en de andere kant fineer op plakken.

ik probeer het zo te plannen dat ik altijt een beetje voort kan doen aan de 2 zijden want 1 plankje per dag is echt niets voor mij .

ze staat nog heel mooi recht hoor

hoi rené ff wat vragen over de mast.

25phhtx.jpg

hoe moet de onderste en d boven ste stok gemaakt en verbonden worden aan de mast ? rode pijl

en moet er een gleuf in de mast komen waar het zeil aan vast hangt of gaat dit met ringen rond de mast ? blauwe pijl.

Giek en gaffel worden met een vork en een borgtouwtje langs de voor zijde tegen de mast gehouden.
Geen gleuf in de mast wel een aantal ogen 10 à 12 in het voorlijk van het grootzeil, door deze ogen loopt een lijn met mastkloten ( kraaltjes ) die bij het hijsen van het zeil het voorlijk tegen de mast houd.
Je begind boven aan de gaffel kraaltjes 4 à 6 langs de voorkant van de mast, door het bovenste oog van het zeil kraaltjes voorkant mast 2 de oog , zo werk je naar beneden en belegd op de giek. ;)

Foto getrokken op de tentoonstelling SMA

gaffel.jpg

Laatst bewerkt:
grr ik ben daar ook geweest en natuurlijk wel foto s getrokken maar niet van dit :mad:

de enige foto die ik heb van het zeil is deze
211scar.jpg

het is bijna het zelvde zie ik maar dan ook weer niet helemaal.
denk ook niet dat de katrollen met ijzer beslagen waren in de 17 eeuw maar met touw. zal eens zien dat ik er iets over kan vinden.

de giek en gaffel kan ik al wel maken.
ben vandaag ook aan de mast begonnen maar er is nog niet veel aan gedaan.

is er voor de kromming die ze maken een spesiale berekening bv/ voor elke voet zoveel duim kromming ?

zal eens wat rond vragen en wat witsen gaan lezen mischien kom ik dan wel iets meer te weten ;)

er is best wel wat over te vinden.
hier 2 foto s van het fries scheepsvaart muz.
richfa.jpg

303lmit.jpg

er bestaan als ik het goed heb 2 soorten gaffels rechte en dan deze die omhaag staan. ik kan nergens echt lezen hoeveel kromming ze moeten hebben ,alleen dat ze boven de mast moeten uitkomen om het zeilgewicht van de mast weg teverplaatsen. ook moet de hoek van onder naar boven zeker 45* zijn.

bij de oudere modellen zie ik ook aleen maar blokken met touwen en niet met ijzer belegt.

ik vind de opstaande( schuine) gaffel wel iets ouderwetser hebben dan een rechte. of dit iets in de vaarprestatie gaat doen weet ik niet.

mischien zijn er wel mensen die hier iets meer over kunnen vertellen of weten? graag had ik jullie i deeén hier over gehoort dus :snipersmile:laat maar komen ;)

damn schaal 1:10 is tog behoorlijk groot .

gisteren al aan de mast bezig geweest en dan de gaffel en giek.

heb een paar pic getrokken op de eerste foto heb ik de vouwmeter gelegt waar ongeveer het zeil komt. nu zie je de schuinte ook van het zeil.

mijn vraag is dit allemaal goed of moet er iets veranderd worden ?

nfii6x.jpg

ouru9t.jpg

2rmkpzr.jpg

qzq4yf.jpg

2jbs0hz.jpg

De afmeting van gaffel en giek zien er goed uit, je gaffel niet te hoog trekken je mast moet ongeveer 1/2 gaffel lengte boven de gaffel uitsteken.

Welke stof ga je gebruiken voor je zeilen
Het achterlijk van je grootzeil niet bol snijden dat word alleen gedaan als er zeillatten gebruikt worden, maar gewoon de zelfkant van je stof gebruiken .
Voorlijk en onderlijk wel bol snijden en van een lijkentouw voorzien.
Voor je fok idem
De grootste bolling van beide zeilen op 1/3 van de onderzijde en de voorkant. Dat is een vuistregel, de diepte van de bolling hangt van de stof af.
Als je de juiste afmetingen van grootzel voorlijk, giek, gaffel en achterlijk hebt zal ik wel een tekening maken
Voor de fok afm van bevestiging voorstag tot mast , lengte voorstag, en van je dek tegen de mast tot bevestiging voorstag masttop ;)

ok thx rené. voor het zeil doek moet ik nog eens over na denken.

ik heb nog wel een vraag.
loopt de rode lijn juist ? want ik heb geen gedacht waar deze heen moet.
en hoe word het van onder vast gemaakt of zijn het juist de kralen die rond de mast gaan en verder niets ?

ik vind maar geen foto hoe het onder aan moet aan de giek mast en uiteinde

11qu5bs.jpg

ik ga eerst het beslag maken en de katrollen om te zien of alles wel op zijn plaats zit. :banana:

Back