Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
die rechte rode lijn van u is een dirk of kraanlijn en loopt naar achterop de giek.
Bij het zeilen is deze losjes, bij gestreken zeilen houdt deze de giek boven dek.
Giek met de klauw is goed, word gewoon door je zeil naar boven gehouden, takeltje onder de giek kun je in het echt je voorlijk op spanning brengen als het gehesen is.
Giek met de lummel werd op latere schepen gebruikt.
ok thx rené .
dan kan ik daar ook het beslag voor maken.
morgen ook eens uit tellen hoeveel blokken ik nodig heb.zo te zien zijn het allemaal single bloks
en dan kan ik mischien de maten van het zeil ook door geven
en ergens kralen gaan zoeken want er moeten er nogal een heleboel aan zo te zien.
en voorlopig beplanken we nog rustig door nu het weer het toe laat
dit is het beslag werk dat ik gemaakt heb , het moet nu nog wel gezwart worden.
omdat ik niet kan solderen kan ik ook geen hoogstaand beslag maken maar ik hoop dat dit tog goed is
het enige plaatje dat ik nog moet maken is dat onder de giek waar het touw aan moet van de winch. probleem is dat ik niet weet waar dat moet komen , achteraan , midden ? of laat ik dit achterwege tot later ?
voor de kralen heb ik mijn zoon zijn bb gun balletjes aangeslagen die lijken me juist goed van grote. moet nu nog wel overal een gaatje door boren
Dat heb je goed opgelost Dirk zonder solderen.
Voor de schoot van grootzeil en fok , hier is het van belang dat er geen water naar binnen kan dringen.
Je gaat waarschijnlijk onderdeks een rondlopende lijn plaatsen waaraan je de grootschoot en fokkeschoot kunt bevestigen.
Voordat je hiervan de maten kunt bepalen eerst bepalen of je de fok op een boom zet of op een overloop voor de mast.
Een fokke boom voor RC modellen is verschillend van 1/1 boten deze word niet aan het uiteinde bevestigd maar tussen 10 en 20 % van de voorkant, daarom kun je best in jouw geval een overloop monteren juist voor de mast.
Een stukje buis van 4 mm diam met een ring er rond waar je later je blok kunt aan bevestigen. Deze monteer je dwars voor je mast op houten klossen binnen je potdeksel.
het was ff zoeken naar de goede maten maar gelukkig heb ik het antwoord gevonden. dit bij Scheepsmodelbouw - Forumindex
een statis modelbouw forum waar ik veel vertoef .
als ik het gaatje een 0.5mm groter boor waarschijnlijk wel.
maar weet niet of ze bestand gaan zijn tegen het vele rond draaien rené. volgens mij gaat de schijf breken of heb je kans dat het touw er mischien naast loopt.
ik had deze blokken gemaakt voor het ophangen van de gaffel , dus moeten ze in fijte niet niet echt werken.
Als ze niet goed werken kun js kunststof schijfjes gebruiken in je houten blokken of volledig messing schijfjes die lopen zeer licht en daar kan de draad nooit naast lopen, die kun je eventueel aan de buitenzijde met fineer beplakken.
de romp is bijna dicht, wel hij is dicht tot het eerste berghout.
de foto is wel niet zo goed maar ik moet dan ook een latje plakken en dan het model mee naar binnen nemen waar het kan drogen want het vriest in mijn kot en dan bevriest mijn lijm wat niet echt bevordelijk is.
ga nu proberen het gat van de kielbun proberen te maken en daarna word het schuren. dan een paar lagen g4 er over en plamuren.
voor de g4 en de plamuur gaat het tog iets warmer moeten worden want het moet minstens 5* zijn staat op de bus. en dat ga ik niet in de huiskamer doen want dat stinkt te hard.
en nu maar hopen op een beetje beter weer zodat ik voort kan.
was aan het zeil begonnen . maar natuurlijk moets er weer iemand over de draad kunnen vallen. met gevolg de pries aan het maschien afgebroken.
ben net naar de naaiwinkel gereden en ze gaan een andere draad bestellen.