speeljacht 1:10

nee het is zo alles in elkaar gegoten priezen en kaskes.
die krijg je niet uitelkaar en dan zijn de 3 pinetjes afgebroken.

ze maken het tegenwoordig ook zo licht dat er bij het minste ding iets kapot is :(

zover was ik dus gekomen

kdvb49.jpg

ogb6yq.jpg

de banen waren juist klaar voor het groot zeil.
en nu maar wachten tot ze bellen

ben aan het plamuren gegaan. dit is ook de eerste keer dat ik zoiets doe.

ik weet ook niet of ik het goed doe .

ik probeer in een zo dun mogelijke laagje te werken laten harden dan schuren en dan weer een dun laagje. nu liggen er 2 dunne laagjes op en het lijkt redelijk strak te zijn.

moet ik er nu een grondlaag verf opspuiten en dan weer schuren en waar er nog verf aanhangt na het schuren plamuur bij strijken of hoe doen jullie dat ?

en houd de plamuur wel op de verf

Dirk, welken plamuur gebruik je ? gebruik zelf altijd 2 comp polyester plamuur die houd goed en hard snel uit.

Laatst bewerkt:
Die plamuur hecht practisch op op alles, je primer ( welke ? ) wel laten uitharden voor je schuurd en terug plamuurd

Nog nooit gebruikt, primer van de bouwmarkt motil die gaat goed met polyester plamuur, anders even een proefje doen dat is het veiligste :)

hmm zal eens zien rené want deze primer is best duur voor een klein spuitbusje durven ze 24 euro vragen.

maar moet de primer maar alleen dienen voor te zien waar je nog moet bijschuren of bij moet plamuren ?

anders kan ik er met mijn ab wel een watervervje over spuiten .

Zou geen primer op waterbasis gebruiken, als je ergens een stukje hout bloodschuurd dringt het vocht er in, zet uit en later tijdens het drogen krijg je krimscheutjes, heb dit al meer gezien bij latten bouw :(

hoi rené ik heb tog nog een vraagje.

ik zou nog graag een 2 mast maken . ik zal wel het zeil maken zoals jij getekent hebt. maar wil tog een mastgat laten voor een voorste zeil zoals op de foto. en wil dan eens testen of dat ook goed vaart.
bij mij gaat het natuurlijk niet om snelheid .

maar als ik hier mee wil gaan switsen hoe zit het dan met de kielbulb ?

moet hij dan meer naar voor komen te zitten want anders moet ik het proberen te maken dat ik het lood van onder kan verschuiven.

2u5wgon.jpg

en aan alle bouwers natuurlijk een zalige kerst :xmas:

Dat word moeilijk Dirk, ballast moet op de zelfde plaats blijven.

1 ste opl : Verlengde zwaardkas en 2 kielen maken, zodat je zeilpunt naar voor schuift komt dan wel in de problemen met de plaats van je grote mast

2 de opl : vooraan een verwijderbare vin monteren als je de oplossing met de 2 masten probeerd, is wel een weinig efectief tuig aan de wind :confused:

speeljacht%20schuine%20kiel001.jpg

Laatst bewerkt:
hmm dat word inderdaad lastig.

zal het dan maar uit mijn hooft zetten .
dan blijven we wel bij het originele plan wat zeker goed is.

thx tog voor het uit tekenen en rekenen voor de voorste mast .

we houden ons gewoon aan het plan :cool:

Beste Dirk en René,

Sorry dat ik zo maar "binnenval", zonder een echte bijdrage te kunnen leveren. Maar ik volg dit met interesse omdat ik het gewoon leuk vind om te zien hoe zo'n schip "ontstaat".
Wat ik nu niet snap is waarom de bulb naar voor moet verschuiven als er tweede, voorste mast geplaatst wordt. Intuïtief zou ik denken dat met een zeil in de voorste mast de neiging om de boeg naar beneden te "drukken" groter wordt, en dat je dit juist tegen zou moeten werken door het bulkgewicht naar achter te verplaatsen.
Ik weet bijna zeker dat ik het fout heb, maar ben gewoon nieuwsgierig naar de fout in mijn redenatie.

Groet,

Ad Bakker

np ad van dat gedacht was ik ook.

maar ook ik heb geen ervaring met zeilers ik bouw normaal statice modellen.

daarom ook dit iets of wat raar model dat je niet snel terug ziet in een rc topic. ik hou me een beetje bezig met 17 eeuwse scheepsbouw uit holland.

en vind elke inbreng zinnig want ik kan er alleen maar van leren.

hoe het dan technis in elkaar zit kan ik niet op antwoorden dat laat ik aan de ervaren zeilers over.
ik doe wat men zegt en heb het volste vertrouwen in rené zijn berekeningen of iemand moet het tegen spreken en dan komen we gezamelijk waarschijnlijk tot de beste oplossing :wink:

ik geef dan ook graag het woord aan de mannen met ervaring :)

Laatst bewerkt:
@ Dirk en Ad

Gewicht dat mag inderdaad iets naar achteren, maar de kiel moet meer naar voor omdat het midden van het voorste zeil met een 2 master van dit type naar voor verschuift toz van tuig met 1 mast + fok
Bij een modern 2 mast tuig schuift men de 2 masten naar achter, schoener - kits - yalw tuig naargelang de verdeling van zeiloppervlak en plaats van de masten :wink:

Gewicht dat mag inderdaad iets naar achteren, maar de kiel moet meer naar voor omdat het midden van het voorste zeil met een 2 master van dit type naar voor verschuift

Bedankt voor de uitleg, René. Deze begrijp ik, ik had alleen naar de krachtwerking in vaarrichting gekeken, en wat jij nu uitlegt heeft betrekking op de dwarsscheepse krachten.

"Learning all the time"

Groet,

Ad

Back