Spektrum DX7 & Quadcopter board Hobbyking

Ik zal eens even kijken wat ik hierover nog kan vinden.....

Net weer geprobeerd maar alle 4 de motoren blijven hetzelfde toerental met gas op en terug nemen.
Ik heb net ook geprobeerd 1 motor (voor de 5v voeding) en 3 servos. Die reageren ook alleen maar op Tro.
Denk inderdaad iets met programeren. Andere mogelijkheden zijn er niet.

Laatst bewerkt:
Jaccies,

nog bedankt voor je bericht.
Ik heb de spullen besteld maar heb ook nog wat gevogeld met het bordje.
Misschien kan jij mij hiermee nog helpen want ik kom er niet uit.
Ik heb de ESCs op het bordje voor motor 1,2,3 en 4 goed aangesloten. De stekkertjes van ontvanger naar bordje op de juiste manier Rud,Tro,Ele en Elev aangesloten.
Potmeter als beschrijving 100, 50 , 50 %.
Als ik de zender en bordje aan zet kan ik alleen maar met Tro gas geven en blijven alle 4 motoren gelijk draaien.
Ik heb dus geen reactie op Rud,Ele of Elev.

Doe ik iets verkeerd of moet het bordje anders geprogrameerd worden????

Groet Jacques

Als je bordje aan zet, hoe ARM en DISARM je het bordje zodat de LED aan en uit gaat?
heb je de ESC's gecalibreerd met YAW potmeter op minimaal?
Neem aan alleen een ESC voorziet het bordje van spanning?

Laatst bewerkt:
Als je bordje aan zet, hoe ARM en DISARM je het bordje zodat de LED aan en uit gaat?
heb je de ESC's gecalibreerd met YAW potmeter op minimaal?
Neem aan alleen een ESC voorziet het bordje van spanning?
Jaccies,

Ik heb al alles geprobeerd met de pot-meters. Als ik spanning op het bordje zet gaat de led 1x aan en dan weer uit.
In de beschrijving staat to arm the bord put the left stick down and right for led to go on. Toch gaat de led weeruit.??
Ik heb inderdaad spanning van 1 ESC, de andere 3 zijn eraf.

Heeft er iemand nog een NL beschrijving van het HK bordje?

Jacques

Als de spanning op het board komt gaat de led inderdaad even aan en weer uit, dit is de initialisatie van de processor, dus dat gaat goed.
Het armen van het board is even afhankelijk hoe de zender ingesteld is. Zo arm ik rechtsboven omdat ik gas geef door de stick naar beneden te bewegen.
Ik snep alleen niet helemaal wat je bedoeld met "en toch gaat de led weer uit" als je dit met het aanzetten bedoeld dan is dat in orde. Echter na armen moet hij aan blijven. Als dat niet gebeurd dan moet hoe dan ook je zender niet goed staan of je hebt geen verbinding met de ontvanger, dan krijg je hetzelfde, je kan armen wat je wilt maar er gebeurd niets.

Heb je bijvoorbeeld de zender wel op de ontvanger 'gemount' ? (brandt de LED van de ontvanger wel continue?)

1 ESC levert de spanning voor het board, de anderen ook wel maar daar doet het board niets mee. Gewoon dus alle 4 aansluiten

Overigens heb ik veel problemen gezien met KK boardjes die terug zijn te leiden naar een niet goed ingelezen firmware. Het zit er wel in maar er zijn fouten opgetreden. In dat soort gevallen moet de firmware opnieuw in het board worden gelezen. Hierna met de roll pot de settings resetten en de instellingen opnieuw uitvoeren.

John
Jaccies,

Ik heb al alles geprobeerd met de pot-meters. Als ik spanning op het bordje zet gaat de led 1x aan en dan weer uit.
In de beschrijving staat to arm the bord put the left stick down and right for led to go on. Toch gaat de led weeruit.??

Ton

PB die ook eens naar mij, ik wil wel eens zien wat daar in staat beschreven. Vertalen is een maar het op de juiste manier doen en ook voor de leek nog duidelijk is een heel ander verhaal ;)

John
Ik heb een omgezette omschrijving dus mail je e-mail even in een pb.
Is het proberen waard!
Ton

Ik heb veel met die bordjes zitten spelen, zowel de originele KK boardjes als de HK versie. Zelfs de processor vervangen voor een exemplaar waar grotere firmware in kan heb ik al diverse malen uitgevoerd. Daarom is het voor mij een :confused: waarom jullie zoveel problemen hebben om hem werkend te krijgen. Het spul is uitermate simpel maar je moet wel weten wat je aan het doen bent.

Het is geen materiaal van even aansluiten en vliegen maar, het blijft hoe dan ook een electronica project waarbij enige kennis van zenders, ESC's en motoren vereist is. Statische ontlading bijvoorbeeld kan voor zo'n boardje al funest zijn.

Voor mij is het de uitdaging te achterhalen wat de problemen zijn en waar het zit. Ik kan je zeggen dat deze boardjes wat betreft vliegeigenschappen niet onder doen voor de vele malen duurdere Mikrokopter boardjes als je maar de juiste combinatie van materialen gebruikt, maar dat is ook bij de duurdere boardjes het geval.

Kijk even in je PB, daar staat mijn email

John

Goed dat je mee wilt kijken alle hulp is welkom!
Maar dan moet je wel je e-mail adres in een pb sturen.
Ton

Laatst bewerkt:
Jaccies,

spanning op bord gaat LED een keer aan dat is goed.
dus als je armed gaat de LED wel aan dan, maar als je de Rudder weer in het midden plaats gaat LED weer uit, klopt dat?
Als het bord niet gearmed is dus de LED niet constant brand mogen de motoren nooit gaan draaien als je gas geeft.

Je ontvanger reageert wel( is dus gebind) anders zou je nooit geen gas kunnen geven.
Ik denk dus ook je hebt de ESC calibratie niet kunnen uitvoeren

Ik denk dat je bordje niet goed is .

Je hebt inderdaad spanning van 1 ESC, de andere 3 zijn eraf. , zo hoort het ook , altijd maar 1 gebruiken !!!;)

Laatst bewerkt:
Het kan zijn dat de esc calibratie mislukt is omdat misschien de yaw pot vanuit de fabriek al andersom werkt dus max linksom en min rechtsom.
De pot zou zo moeten staan dat min linksom is en max rechtsom.
Omkeren van de pot is dan even te testen.
Ton

Ton,

Kijk even in je mail.

Ik heb even wat geschreven :rolleyes:

John

Het kan zijn dat de esc calibratie mislukt is omdat misschien de yaw pot vanuit de fabriek al andersom werkt dus max linksom en min rechtsom.
De pot zou zo moeten staan dat min linksom is en max rechtsom.
Omkeren van de pot is dan even te testen.
Ton

Hoi John,

Bedankt voor je bijdrage.
Inderdaad een foutje in de beschrijving bij punt 2.

de zinsnede "op je ontvanger gas poort"
wijzige in:
op een ESC aansluitpunt van het board.

Uiteraard moeten dan alle draadjes in de stekker van de te calibreren ESC aangesloten zijn om het board spanning te geven.

Ik denk dat het zo is opgelost John klopt dat?

Verder heeft John nog wat extra info gegeven:
De zender instellingen moet in het begin vooral default blijven staan. Betekend dus gas en Pitch op 0 - 50 -100 en geen D/R en EXP instellen, dat kan later altijd nog. Enige wat je op de zender aanpast is eventueel kanalen reversen maar voor de rest bij eerste aanvang niets meer.

Let ook op het aansluiten van de juiste kanalen op de ontvanger (dat staat goed in de handleiding). En ook de ESC's juist aansluiten.

YAW, Roll en Pitch bij eerste gebruik op 50% (de potmeters). Dit is halverwege de totale travel van de potmeter. Pas na een eerste voorzichtige vlucht ga je de YAW aanpassen. Roll en Pitch komen bij mijn meestal rond de 70% uit. Soms wordt er geroepen dat YAW op 100% komt te staan maar bij mij is dat nog nooit voorgekomen

Ton

Nabrander:
Het is waarschijnlijk mogelijk/beter alle 4 de ESC tegelijk te calibreren dus niet stuk voor stuk.
Punt 6
beweeg de gas stick naar voren met zijn de aileron stick.
Herhalen voor de pot die je wilt omkeren.

Laatst bewerkt:
Helemaal correct.

Ik zie overigens wel vaker dat bij de ESC draden uit de stekker worden gehaald.....totaal onnodig.

Het originele schema (KK Board) heeft gewoon 3 draads per ESC staan (zoe de volgende link)

http://static.rcgroups.net/forums/attachments/2/1/9/9/2/6/a2881266-101-schema.jpg

Die Yaw op 100% die je ziet, is overigens in de zender. Dit is dacht ik bij alle zenders al standaard zo.

John

Hoi John,

Bedankt voor je bijdrage.
Inderdaad een foutje in de beschrijving bij punt 2.

de zinsnede "op je ontvanger gas poort"
wijzige in:
op een ESC aansluitpunt van het board.

Uiteraard moeten dan alle draadjes in de stekker van de te calibreren ESC aangesloten zijn om het board spanning te geven.

Ik denk dat het zo is opgelost John klopt dat?

Verder heeft John nog wat extra info gegeven:
De zender instellingen moet in het begin vooral default blijven staan. Betekend dus gas en Pitch op 0 - 50 -100 en geen D/R en EXP instellen, dat kan later altijd nog. Enige wat je op de zender aanpast is eventueel kanalen reversen maar voor de rest bij eerste aanvang niets meer.

Let ook op het aansluiten van de juiste kanalen op de ontvanger (dat staat goed in de handleiding). En ook de ESC's juist aansluiten.

YAW, Roll en Pitch bij eerste gebruik op 50% (de potmeters). Dit is halverwege de totale travel van de potmeter. Pas na een eerste voorzichtige vlucht ga je de YAW aanpassen. Roll en Pitch komen bij mijn meestal rond de 70% uit. Soms wordt er geroepen dat YAW op 100% komt te staan maar bij mij is dat nog nooit voorgekomen

Ton

Maak het nu niet te verwarrend voor ze. Nogmaals, of je ze nu wel of niet er op laat zitten, het maakt met deze Turnigy Plush BECs niet uit. Het veroorzaakt geen enkele schade.

Dat klopt 3 draads per ESC, wil niet zeggen dat je alle ESC met BEC erop aangesloten kunnen worden , 1 ESC met BEC rest van de 3 ESC's BEC uitschakelen.

Laatst bewerkt:
Maak het nu niet te verwarrend voor ze. Nogmaals, of je ze nu wel of niet er op laat zitten, het maakt met deze Turnigy Plush BECSs niet uit. Het veroorzaakt geen enkele schade.
Sorry John jij bent erover begonnen , geef goed advies aub of laat het achterwege er kan wel degelijk schade optreden, dus 1 met BEC andere 3 zonder BEC aansluiten is beste advies.;)

Back