Spektrum DX8

Mmh, ik ben niet zo blij met de trainer opties. Ik wil pilot link MET kiesbare kanalen. Futaba heeft dat al zo lang en dat gebruik ik heel veel. Spektrum is waardeloos op dat gebied. Dan ga je toch denken om over te stappen naar futaba......

Je bedoelt, JR is waardeloos op dat gebied..

Kwam er laast achter dat sommige losse opties in een JR handleiding beter staan dan in mijn summiere DX7 handleiding

In dit geval niet want de 9303 en x11 zero hebben het allebei wel. Toch eens kijken naar een x11....

Dit klinkt als de 2e appel, ik heb uit de eerste uitlevering een DX8 gehad waar ik bijna een Sebart Angel vol gas de bewoonde wereld in heb gestuurd :mad:

Uiteindelijk bleek dat de zender op ongeveer 10% van het normale zendvermogen werkte. Een rangecheck maakt het heel goed/snel duidelijk of jij een soortgelijk probleem hebt. Ik meen me te herinneren dat ik net een meter of 10 haalde.

de range check van een collega piloot was hooguit 15meter wanneer het model op de grond stond. Zodra we het model optilden kwam hij makkelijk tot 35 meter.
Misschien dat de rangecheck met het model op de grond een vertekend beeld geeft?

de range check van een collega piloot was hooguit 15meter wanneer het model op de grond stond. Zodra we het model optilden kwam hij makkelijk tot 35 meter.
Misschien dat de rangecheck met het model op de grond een vertekend beeld geeft?

Ik denk het niet, met de nieuwe zender haal ik op de grond nu zo'n 45 meter met het zelfde toestel !

Groeten, Bob

Ja, rangecheck op de grond geeft een iets ander signaal dan in open lucht. De kortegolf van 2,4ghz kan makkelijk worden tegengehouden. Maar je kan ervan uit gaan dat als je het model kan zien, dat de ontvanger de zender ook wel ''ziet''.
Maar als het model op de grond maar 15 stappen haalt (1/2 van het minimum) zou ik toch aan de zender of antenne gaan twijfelen.
Mijn DX8 doet het na 42 stappen nog in rangecheck. Als je je dan omdraait is het signaal weg. De ontvanger 'ziet' de zender niet omdat je er zelf tussen staat.

Mijn DX8 is nu onderweg naar horizon in Duitsland, verzending met TNT is wel achterlijk duur €19,50. Ik moet nog zien of ik dat terug krijg. Maar ik ben al blij als ik een nieuwe of gemaakte zender terug krijg.

Vandaag de DX8 getest met een jet en telemetry. Afstandstest was goed dus de boel opgestart en omhoog gestuurd. Ik merkte tijdens de vlucht af en toe een trilling of piep, geen idee wat dat was. Achteraf zal dat een indicatie zijn geweest dat telemetry even de verbinding kwijt was. Antenne ligt verre van ideaal dus dat kan kloppen.

Telemetry deed het wel goed (2e persoon die even op het scherm keek) dus als waarschuwings systeem is het erg handig. Ook na de vlucht kan je direct zien wat de ontvangst kwaliteit is geweest. Kwaliteit is gelijk aan de FF9 met import moduul dus de europese versie maakt geen verschil. Geen F of H gezien en de sataliet fades waren ook normaal.

Andere positie van de flap schakelaar is even wennen maar de vertraging is erg bruikbaar. Je hebt nu tijd om te reageren op het veranderende vlieggedrag met de handen in de normale stand.

De mooiste test was toen de kist even in de laaghangende bewolking verdween :) Als hij daar geen ontvangst problemen heeft dan is echt alles in orde. De kist was even zo goed als onzichtbaar dus er zat aardig wat vocht tussen.

Erg tevreden tot nu toe. Nu wachten op beter weer zodat we meer kunnen vliegen!

Ik ben ook benieuwd wat ze hebben gedaan. Paar aanpassingen of gewoon een nieuwe....

Ik heb ook een bericht (vraag) gestuurd naar spektrum maar nog geen reactie :( Ik was benieuwd of ze de trainer mogelijkheden kunnen uitbreiden, zodat het net als futaba gaat werken. Ook gevraagd of er een kanaal uitbreiding komt, maar dat is bijzaak.........

Ja, er zit 1 draaiknop bovenop en er zijn 2 knopjes waarmee je een kanaal kan verplaatsen / verdraaien / verschuiven zegmaar. Ideaal voor een verstelbare carb. of iets anders wat verdraaid moet worden (gyro gain wellicht?)

timer opties

Komend seizoen wil ik een start maken met vliegen in de F5B-klasse.

Een wedstrijdvlucht bestaat uit 2 delen: 200 seconden rakken vliegen en daarna 600 seconden zweven + een doellanding. Wat heb je dus nodig:
- een timer van 200 seconden
- een timer van 600 seconden die start zodra de eerste 200 seconden verstreken zijn. Bij de laatste 30, 20 en 10 seconden moet hij bijvoorkeur 1 piep geven en dan de laatste 10 seconden iedere seconde een piep.

Is zoiets bij jullie weten mogelijk met de DX8?
Een alternatief is 1 timer van 800 seconden die ook bij de 200 seconden een piep geeft.

De timer is heeeeeeeeeel simpel. Ik weet niet eens of hij elke minuut een piep geeft, dacht het niet. Zover ik me kan herinneren de laatste minuut een korte piep, en daarna de laatste paar seconden ook een piep.

En helaas heb je ook maar 1 timer. bij futaba heb je er meerdere en dus meer opties. De DX8 is heel goed met veel gebruikte opties maar iets specifieks zoals dit kan je vergeten. Daarom is hij ooke en stuk goedkoper. Wil je echt een zender waar je alles mee kan moet je geen DX8 nemen...

Niet echt het antwoord waar ik op hoopte maar wel duidelijk!

Voor mij gevoel is het een eenvoudige feature om in de software bij te voegen zolang de processor het kan bijbenen. Wellicht zit het er nog een keer aan te komen.

Nu een tijdje gebruikt te hebben, veel lof over de functies, instellen en mogelijkheden. Toch een kanttekening over de basis van de zender. Ik heb hem om een model te besturen. En daar zit hem de kink...
Het vertrouwen betreffende het bereik word steeds minder. Het bereik vind ik eigenlijk ook niet zo geweldig, ieder model wat ik iets verder gevlogen heb, heeft duidelijk problemen met bereik. Ook zelfs de DLG, komt deze iets lager, zeg maar een 1,5 tot 1 meter boven de grond, dan haal ik misschien 30 meter, bij vlagen kan je iets sturen.

De reikwijdte tests zijn wisselend. Soms zijn ze triest, 10 passen of minder. Als je je omdraait, of de zender boven je hoofd houd, dan is er weer kontakt. Als je het model op de auto zet, i.p.v. op de grond, dan haal je soms wel de 30 passen (ca 30 meter). Gewoon niet een prettig gevoel, en ook duidelijk onderbrekingen tijdens het sturen!

Ik ben Assan gewend, en werkelijk nooit een issue... Vliegen tot een stipje, ook boven het water, industriële bebouwing en snelwegen. Ik durf dit niet aan met de DX8, en sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat het niet eens mogelijk is!
Gebruikte ontvangers:
AR500
AR6200 met sat
AR7600 met sat
AR8000 met sat
Orange RX met sat

Ontvangers al verschillend geplaatst. De ene doet het soms wel iets beter dan de andere, maar met alle ontvangers de bovenstaande issues. Van tijd tot tijd erg spannend met een heli met camera eronder... max 200 meter bij me vandaan, hart in m'n keel...

Wat ik nog wel weet uit het verleden, is dat de niet EU versies meer zendvermogen heeft dan de EU versies. Kan dit verschil maken in het bereik? En is het mogelijk om de zender "om te zetten" naar de meer power variant?

Vriendelijke groeten,
Aldert

klinkt als het probleem dat Bobt had: zijn zender had een productiefout oid waardoor hij altijd uitzond op range check sterkte.

Heb wel duidelijk verschil tussen range check, en full power. Maar "full power" geeft zoals omschreven toch de nodige "niet bestuur" momentjes.

Aldert, zijn de metingen van jouw met range check power? Welke serie nummer heeft jouw zender? Assan heeft geen range check mode dus dat is iets lastiger te vergelijken. Met spektrum geeft de rangecheck echt een heel kort bereik, in huis 5 meter nog niet eens! Op het veld met een goed toestel haal je net de 30 meter, met 3 statalieten edg soms 40. De grens is ook erg hard zo, opeens is het weg. Met je lichaam in de weg is het bereik heeeeeeel erg kort, dat is logisch. Dit was met de ff9 en moduul niet anders. Ik heb eens met rangecheck gevlogen met de calmato en het einde van het veld haalde ik in vlucht niet eens, ging net goed ;)

Ik heb de USA versie moduul in de FF9 en de EU versie DX8. Ik zie geen echt verschil qua bereik (als het minder zou zijn dan max 10% minder). Met heli's en jets heb ik nu gevlogen zonder enig probleem. Met de jet in de mist zelfs geen enkele frame loss! En daar mag je er best een paar van hebben en dan merk je nog niets in het vliegen.

Ik stel voor dat we een keer testen met jouw en mijn zender op dezelfde locatie om te kijken of er een verschil in zit. Ik heb nog een 6100 en 500 en orange x ontvanger los liggen (ook een minder betrouwbare 6200). Laat maar weten als je dit een keer wil testen, kist kapot zou zonde zijn......

Back