Spitfire 1500mm elektro prototype RBCKits

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ton van Munsteren, 4 jan 2004.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Wouter,

    Heb geen idee welk profiel dat zou moeten zijn :? heb je enig idee op welke kist zo'n profiel zou zitten.

    Heb ooit een lijst van kisten met bijbehorend profiel gedownload en misschien staat tie erbij.

    Is overigens wel grappig die lijst, want had niet verwacht een Clark-YH tegen te komen bij de Mig-3, Yak 3-11 en de Miles Magister met Clark-YH mod.

    De Clark-YH lijkt ook aardig op de HL81.

    Clark-YH http://www.profili2.com/eng/dett_profilo.asp?Id=171

    Clark-YH mod http://www.profili2.com/eng/dett_profilo.asp?Id=170

    Ton
     
  2. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik bedoelde dat het (veel) gebruikt wordt voor schaalmodellen, vanwege de goede (of slechte :? ) stall-eigenschappen.

    btw nu we toch bezig zijn: Welk profiel heb je gebruikt op de Yak 23?
     
  3. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    291
    Ton,

    Een spit 1.80 meter is ook leuk. Wanneer komt ie?

    Groeten,

    Hans Knippels
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Wouter,

    Het profiel of de YAK23, Ja dat zou je wel willen weten he :p

    Maakt toch niet uit wat erop zit 8) de YAK vliegt super dus kopen, bouwen en vliegen.

    Hans,

    Zal nog wel even gaan duren voordat er een Spit met spanw 1800 komt maar hij komt wel.

    Ton
     
  5. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    De Yak 23 heb ik al bijna ruwbouw klaarliggen. :p
    Het gaat mij meer om het leertraject: welke profiel is geschikt voor welke toepassing? En als je de vliegeigenschappen kent van een kist en weet welk profiel daaraan (mede) ten grondslag ligt, kun je denk ik een hoop leren voor nieuwe (eigen ontwerp/bouw) projecten.
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Wouter,

    Welk type vliegtuig heb je in gedachten dan.

    Ton
     
  7. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Geen concrete plannen, gewoon om het 'weten'.
    Moest voor m'n werk pas een vragenlijst invullen, waaruit je sterke punten naar voren komen. Eén van die punten was "leergierig", misschien verklaart dat mijn nieuwsgierigheid een beetje. :wink:
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Wouter!


    Kijk, hier kun je je hart ophalen. :wink:

    Model Aircraft Aerodynamics - Martin Simons

    Basics of R/C Model Aircraft Design - Andy Lennon

    Allebei via BOL.com, loopt gesmeerd.


    jan.
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Wouter,

    Jammer een nieuw ontwerp is altijd welkom.


    Is altijd goed maar mijn motto is geen worden maar daden.

    Ton
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Soms duurt het even en in dit geval meer dan 10 jaar voordat een model een kitje wordt.
    Maar uiteindelijk gaat het dan toch gebeuren de Spitfire wordt de nieuwe RBC kit.
    Helaas zijn in dit draadje alle plaatjes verdwenen van het bouwverslag maar hier staan ze nog.

    Ton

    SH105301.JPG
     
  11. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Een mooi model. Maar is het na 10 jaar ook naar de huidige technieken aangepast?

    10 jaar geleden waren het nog hoofdzakelijk NiCD of NiMH cellen. Als je ziet dat je alle accu's in de neus hebt geduwd voor het juiste zwaartepunt. Hoe gaat dat met lipo's? Ook de zware borstelmotor zal niet iedereen gebruiken.
    [​IMG]

    En passen er ook electrische retracts in. Bij het originele design is er gebruik gemaakt van mechanische retracts
    [​IMG]
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja de accu en motor is aangepast vlieg zelf al heel wat jaartjes met een 4S 4000ma pakket, heb dan nog wel nicad voor de ontvanger en retracts.
    Met alleen een Lipo en een esc met bec ga je het niet redden, dat is nou eenmaal het nadeel van een Spit Mark 1-5 met de korte neus.
    Maar gaan uiteraard wel kijken wat de opties zijn en wat eenvoudig en goed te doen is.
    Het model op de foto weegt volgens zeggen 3000gr dat heel netjes is, voor een model met 1500mm spanw
    Mijn eigen Spit net ook even gewogen zit op 2675gr maar zal wel wt zwaarder worden met andere retracts.
    Het nieuwe protomodel dat Rob heeft gebouwd voor de kit te testen heeft uiteraard andere retracts, zal vragen wat erin zit.

    Ton
     
  13. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Leuk! Ik was juist weer eens aan het fantaseren over een nieuw projectje.

    btw Hoe is het met de Fiat?
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Sorry Wouter heb je reactie gemist maar beter laat dan nooit:bye:.

    Nieuw project is altijd leuk, maar voor mij erg lastig lukt mij niet om bij een te blijven wil te veel, het is ook allemaal zo leuk spul.
    Net weer een RedEagle zwever gebouwd en was al met 3 Tomboy's , 2 nieuwe Microwarbirds , Amateur van Graupner aan het restaureren en nog een paar bezig.
    [​IMG]
    Dus de FIAT staat zoals je kunt zien op de foto alweer meer dan een jaar in de grondverf, maar ben weer wat verder heb net nieuwe scharnieren binnen voor de flaps.
    Die waren namelijk afgebroken (schroefje) met loshalen van de flaps voor afwerken, wat even schrikken was schroefjes vastgeroest had zomaar einde FIAT kunnen betekenen.

    Door de nieuwe kit van de Spitfire die ook al weer geleverd wordt en de nieuwe Tempest op komst, toch weer wat motivatie voor de FIAT gekregen dus wie weet volgend jaar !!!

    http://www.rbckits.com/shop/ Toch leuk dat mijn Spitfire op de voorpagina staat blijft een heerlijke kist en best trots dat het na zoveel jaar toch een kit is geworden.

    En ja nu de FIAT nog :koud:

    Ton
     
  15. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    688
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    Goed bezig ton eindelijk ;))

    Keep up the good work !
     
  16. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Vertel?!
     
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Wouter , hier Tempest staan wat plaatjes

    Ton
     
  18. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ziet er goed uit, alleen al die plastic onderdelen vind ik minder.
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Vind het wel leuk als er een doorzichtige cockpit op zit :yes:

    Ton
     
  20. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    haha, jouw punt!
     

Deel Deze Pagina