Spitfire 1500mm elektro prototype RBCKits

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ton van Munsteren, 4 jan 2004.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan,
    Bedankt 8) dat zijn mooie voorbeelden van hoe een Spit eruit zou moeten zien.

    Vind de laatste wel mooi/grappig heb zelf de QV-I uitvoering gepakt en daar staat de QV-K, jammer :wink: had dat eerder moeten weten had dan de K gepakt 8) omdat ik de K een leukere letter vind.

    Trouwens ook een mooi voorbeeld voor de neus, de onderzijde kan ik mooi gebruiken als voorbeeld.

    Moet voor een volgens model de ME109E het wheateren nog eens goed bekijken ben iets te wild van start gegaan (ook een beetje onverschillig :oops: ) en zie dat ik op een aantal plaatsen heb zitten wheateren die niet echt realistisch zijn.

    Ton
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen

    Daar heb ik ook heeeeeeeeeeele mooie plaatjes van . . . :wink:


    jan.
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    in die plaatjes en in die van een FW 190A model heb ik wel interesse :)
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
  5. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    Yup.. erg tof.. Mark Hanna.. geweldige display piloot. Helaas is ie in 1999 om het leven gekomen tijdens een crash met een hispano buchon (spaanse soort me109)

    Peter
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Die plaatjes staan in een boek; ik ga ze er echt niet uitscheuren, hoor! :?

    Wat wilde je graag zien? :wink:


    jan.
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo de roundels zijn klaar nu alleen nog de cockpit randen en de onderzijde voorzien van panellines en wheatering.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Daar moet nog het een en ander gebeuren
    [​IMG]

    [​IMG]
    Zoals je een stuk terug kunt lezen, zijn de eerste testvluchten met de gele proto Typhoon 29 gedaan op 16 cellen, vond dit cellen aantal wat veel en wil eigenlijk terug naar 10 tot max 14 en moet nog het een en ander proberen om te kijken welke erin zal gaan voor de volgende vlucht.

    [​IMG]
    Weer een schot in de roos door Het-RC, nu alleen nog een serie voor 20-24 cellen.

    Ton
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Zaterdag was het dan zover en moest de Spit de lucht in 8) .

    Was niet zo spannend als de allereerste testvlucht :D maar ben altijd weer benieuwd of het met de aanpassingen en nieuwe cellen aantal goed zou gaan.

    Had met de 12 cellen 3300 GP al wat props geprobeerd en dacht de juiste gevonden te hebben met 12x8 Master airscrew.

    Met een toerental van 7800 omw en een amperage van 30 amp kwam de statische trekkracht op 2500 gram en een maximale propsnelheid van 19 m/sec, dik tevreden en dus klaar voor de start.

    Met gasgeven kwam de Spit mooi op snelheid en met een beetje up was tie los, nog even klimmen en flits de wielen naar binnen.

    Met gasterug lekker rondvliegen en alleen voor de looping volgas, alles verliep prima totdat met een 7min vliegduur de wielen uitkwamen en besloten werd deze verder uit te zetten :? dat gelukkig lukte 8) .

    Met een prima landing was ik dan ook zeer tevreden en werd voor onze clubverslaggever nog een start en landing gemaakt voor een foto van de landing.

    Hoop nog wat foto's van het vliegen te krijgen maar hier alvast wat plaatjes van de Spit klaar voor de luchtdoop.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ton
     
  9. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    gefeliciteerd Ton!.. en hij ziet er erg goed uit.. nu alleen de wielpoten nog een beetje detailleren en hij is helemaal ok..

    Peter
     
  10. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Proficiat!!!!

    Hij ziet er geweldig uit!!!

    Tom
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Peter , Tom,

    Dank en moet bekennen ben zelf ook zeer tevreden over het resultaat.

    Moet nog wel het een en ander aan gebeuren en dat zal nog wel even gaan duren, telkens weer een stukje verder detaileren.

    Ben ook zeer tevreden over het formaat 8) , had natuurlijk liever groter maar het is niet anders en blijf lekker zo rond de 1500 mm spanw hangen.

    Op naar de volgende fighter de ME109, wil toch ook beter op schaal gaan met bijv het onderstel op de juiste plaats en natuurlijk flaps.

    Ton
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Maar, Peter heeft gelijk: EERST hier de poten aankleden!

    Ziet er zo niet uit . . . :nooo:

    Voor de rest: perfect. :p

    (En eventueel een static display prop erop . . . :D )


    jan.
     
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan,

    Ja zeker de poten aankleden heb nog wat tijd voor de schaalwedstrijd van 29 mei.

    Maar eerst even de servo vervangen van het onderstel voor een zwaardere die wel heel blijft en waarbij eerst de ene poot ingaat en dan de andere.

    Ton
     
  14. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    Ton, Word die me109 ook 1500mm??
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Peter,
    Ja dat is dan wel de bedoeling, wil de 1500mm als basis aanhouden.

    Lukt natuurlijk niet bij elke kist om een voorbeeld te noemen, dit zou niet kunnen met een Avenger want die wordt dan veel te groot, wil dat per kist bekijken.

    Ton
     
  16. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ton,

    Zier er goed uit! 8)

    Misschien kun je ons helpen aan een opsomming van uiteindelijke specificaties zoals afmetingen, gewicht, motor, prop, profiel, accu, regelaar, instelhoeken, vliegeigenschappen, enz.enz.
    Altijd makkelijk als referentie voor onze eigen projecten (ik spreek voor het gemak ook maar even voor de andere gebruikers van dit forum).

    Ben benieuwd naar je volgende verslag!
     
  17. wimpy

    wimpy

    Lid geworden:
    21 dec 2004
    Berichten:
    807
    Locatie:
    Belgie
    hey ton,

    ziete r fantastich uit , proficiat,
    gaat hier een kitje van komen?


    wim
     
  18. xanderdude

    xanderdude Guest

    Kwijl........ Er mooi tom, misschien heb ik dit gemist maar even een vraagje....
    Hoelang heb je er nou over gedaan om dit model te maken? (totaal: ontwerp,snijden,lijmen,bespannen?,decals enz.
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Wouter,
    Dank je en zal eerdaags een opsomming maken van de Spitfire specs.

    Maar eigenontwerpen is niet de bedoeling :wink: 8) :wink: nee beter idee is de RBC kits te kopen, want vind het jammer dat bijna alle kits naar het buitenland gaan en we in ons eigen landje bijna niets zien vliegen.

    Een volgend verslag zit er zeker aan te komen, maar moet eigenlijk eerst nog even het verslag van de Cutlass afmaken want die vliegt al lang al weer rond.
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=18319

    Zal eerdaags ook een verslag van de Super Sabre F100 starten 8) ben daar vorige week donderdag mee begonnen en gaat lekker, staat nu helaas even stil want de lijm is op.
    [​IMG]

    Wimpy,
    Dank je, ja gaat zeker een kit worden, kom je naar de electromeeting van de Goudse komende zaterdag want hoop daar de Spit te kunnen vliegen en denk dat Rob ook de Tempast zal vliegen en die is ook super.

    xanderdude,
    Dank je, de tijd is moeilijk in te schatten en heb een aantal modellen tussendoor gebouwd en getekend, ben afhankelijk van de avonduren dus het gaat allemaal niet zo snel.

    Om een schatting te moeten geven :wink: denk ik dat de tijd van tekenen bouwen en vliegklaar maken ongeveer een 3 tal maanden zal zijn.

    Dan is het model nog lang geen kit maar dan staat het prototype daar en begint het echte werk pas, zelf doe ik daar niets aan 8) dat is aan RBC (Rob) om verder af te handelen.

    Er natuurlijk van uitgaande dat het prototype goed is :p anders moeten we snel het een en ander aanpassen en een nieuwe bouwen.

    Ton
     
  20. xanderdude

    xanderdude Guest

    Ok bedankt... Je hebt vast tijd over want ik zie de ene na de andere kist verschijnen .. Erg cool keep up the good work 8O :wink: :pim: :Fade-color :hammer:
     

Deel Deze Pagina