Spitfire 1500mm elektro prototype RBCKits

jacques

Dat moeilijk vliegen valt reuze mee je moet natuurlijk wel vliegervaring hebben met een laagdekker.
Een prima keuze om die ervaring op te doen is bijv. de kleinere Spit of een van de andere Warbirds deze modellen zijn niet te groot en prima zelf te handstarten.
http://www.rbckits.com/id43.htm

Ton

Ton,

Als het model mogelijk nog lichter kan worden dan 2.5 kg, dan zal hetookwel metminder dan 16 cellen te vliegen zijn.

Mijn excel 2000 motoren 'testbed" vliegt 8 minuten op 16xrc1700. Best wel stevig, want de eerste minuten gaat get net vertikaal. 3kg en 40A.
Als jij 2.5 kg kan halen met 16 cellen, dan zit je aan net 2.2 kg met 12 cellen en een ook weer iets lichtere motor.
Lichter is beter als je van prettige (niet te snelle) vliegeigenschappen houd.
ik ben benieuwd wat HE-technology gaat verzinnen in de grotere motoren.

Zelf ben ik aan het verzinnen hoe groot ik kan gaan voor een depron bearcat voor 16 cellen.
Volgens mij moet 3 kg haalbaar zijn bij 1.8 meter span of meer. Gewoon zwart depron zonder bekleding, dus in feite een opgeblazen parkflyer.
reken even relatief aan een GWS warbird parkflyer. 300g haalbaar bij 80 cm.
2 keer zo groot betekend 2 x 2x 2 = 8 keer zo veel materiaal volume. Nog iets groter en je wordt 10 keer zo zwaar = 3 kg.
Vermogen ook keer 10, dus zo'n 6-700 watt. Goed haalbaar met 16 cellen.

Ben, Dank je

Harold, Het streven is lichter en dat hoop ik natuurlijk ook voor elkaar te krijgen maar je moet ergens beginnen.
Mijn gedachten wat cellen aantal betreft is 12-16 cellen, maar omdat er een Robbe Sport motor in komt ga ik uit van 16 cellen en dat zullen denk ik de 1950 Faup cellen worden om gewicht te besparen. Met een betere motor zal het cellen aantal zeker omlaag rekenen maar ja ik wil me niet al rijk gaan rekenen.

Heb vandaag nog lopen brainstormen om het massieve stabilo om te zetten naar ribben met indekking. Nadeel is dan wel :? dat de bouw moeilijker wordt en dat is niet wat ik wil, omdat men het model dan weer te complex vind om te bouwen als kit :? :?

Heb de Excel zien vliegen en dat is natuurlijk de power die ik wil en prima zal zijn voor de Spitfire

Een Bearcat van 1800mm en 3 kg lijkt mij zeker interresant, hoewel ik zelf niet graag met Depron werk maarja het wordt veel gebruikt en dat met hele leuke resultaten. Nadeel is dat het model zo kwetsbaar wordt en dat de prachtige lijn van de Bearcat er moeilijk in te krijgen is.
Ben zeker nieuwsgierig :wink: dit omdat ook op mijn lijstje het volgende model de Bearcat zal zijn.

Ton

:D Daar gaat tie weer

afb674.jpg

afb675.jpg

Eerst even een zoekrandje maken om te kijken hoe de afschuining ongeveer moet lopen. :?
afb676.jpg

Daarna kunnen we een lijn uitzetten hoe die ongeveer moet gaan lopen
afb677.jpg

Nu alleen nog even schaven en schuren een makkie dus :wink:

O ja :oops: nog even vergeten te vertellen het plakband dat je zien zitten, is om de spanten een beetje te beschermen tijdens het schaven en schuren, ga dus voorzichtig te werk.

Ton

Een Bearcat van 1800mm en 3 kg lijkt mij zeker interresant, hoewel ik zelf niet graag met Depron werk maarja het wordt veel gebruikt en dat met hele leuke resultaten. Nadeel is dat het model zo kwetsbaar wordt en dat de prachtige lijn van de Bearcat er moeilijk in te krijgen is.

m.i. is balsa ook niet echt ideaal. Kwetsbaar en bewerkelijk, bovendien vraagt een mooi eindresultaat ook heel veel werk. Wat je met balsa kunt bouwen, kan ook met depron wat volgens mij taaier is en eenvoudiger te verwerken. Bovendien laat depron zich door middel van mallen in mooie vormen brengen, iets wat met balsa niet kan. Het afwerken van depron kan natuurlijk net zo goed als met balsa. Klinkt mij een beetje als koudwatervrees in de oren. :wink:

Het zijn natuurlijk wel mooie modellen die je hier laat zien (mooie reclame voor RBC ook, zou het helpen ?). Ook ik kijk graag naar de voortgang.

:D

Helemaal mee eens moet dan ook bekennen dat ik niet graag met kuststoffen werk en natuurlijk ook al eens met Depron heb zitten te stoeien.

Maar voor zover ik Depron ken en daar mee heb gewerkt lijkt het mij heel lastig om een romp als de Spit of de Bearcat gelijk aan balsa te krijgen. De fabrieks persen even buiten beschouwing gelaten, we hebben het hier over een model dat jij en ik zo op je bouwplankje zou kunnen bouwen van bijv een tekening.

Lijkt mij leuk als jij iets zou kunnen laten zien en ben dan ook zeer benieuwd, heb je al een schaalmodel van tekening of eigenontwerp gebouwd met een ronde romp als de Bearcat.
Hoop ook dat Harold een draadje gaat openen van zijn Bearcat.

Doe dit omdat ik een bouwverslag maken leuk vind en hoop dat men er iets van leert, maar vooral hoop ik dat er meer bouwers zullen volgen want veel collegamodelbouwers zouden hiervan kunnen leren of motiveren. Het gaat ook niet alleen om de bouw maar meer hoe, er zitten ook tips in verwerkt dus doe je voordeel en heb je een vraag laat het weten.

Reclame :oops: EEEHHH ja dat natuurlijk ook een beetje, want om eerlijk te zeggen vind ik het heel erg jammer dat een Nederlands product voor 99.9% naar het buitenland gaat. Hoop dan ook dat jullie hier geen bezwaar tegen hebben want als dat het geval is stop ik er direct mee.

Ton

Zeker geen bezwaar.

ik vindt zo`n verslag zeer leerzaam en vooral leuk om te lezen.

Je steekt er toch altij weer wat van op wat je zelf ook kan toepassen,
en het is leuk om zo`n model helemaal te zien groeien van 0 af aan.

Ga vooral zo door met posten ik lees en kijk mee.

Greetingz,
Berto.

Hoi Ton,

Nee doe maar lekker verder met je verslag. :wink:
Reclame hoort er gewoon bij, al bouw je nu een kist van Ziroli of Brian Taylor, speelt allemaal geen rol elke kist is reclame voor de ontwerper.

Vind dat de Spitfire lekker bouwt op het eerste zicht.
In de loop van volgende week plaats ik mijn Spit ook online, maar bouw niet zo snel al jezelf. :oops:

Groetjes
Tom :wink:

Berto, Dank je

Tom, Wanneer kunnen we met jouw meekijken, ben reuze nieuwsgierig naar de BT Spitfire.

Hier zijn weer wat meer plaatjes van de Spit en starten we met het passen van de romp op het ribben frame, ook om natuurlijk een beetje te kunnen zien hoe de Spit eruit gaat zien.

afb726.jpg

afb727.jpg

ZZZOOOO dat wordt mooi :wink: :lol: 8)
afb728.jpg

De romp bekleden beginnen we met een 2 mm balsa plank en die is eigenlijk net iets te kort.
afb729.jpg

Bekleden gaat als een speer :roll: met dunne en dikke CA
afb730.jpg

afb731.jpg

Makkie :wink: en ging veel sneller dan verwacht
afb733.jpg

Morgen wat meer plaatjes van het bekleden

Ton

Ton, allereerst: Ga zo door!!! ;)

Maar je zegt:

Bekleden gaat als een speer met dunne en dikke CA

Mijn vraag: waaron met twee verschillende soorten? is de dunne niet goed genoeg? of gebruik je de dikke voor extra stevigheid?

Ben, Dank je :D
Bekleden doe ik hoofdzakelijk met dik en dat werkt eigenlijk gelijk als met houtlijm maar dan zonder spelden :D en dus ook 10keer sneller :D .
De dunne gebruik ik bij delen die open blijven en later dus nog bij kan en moet/kan hechten.

Werkt als volgt;
Smeer eerst de langsligger van de romp in en plak daar de bekleding aan een zijde op vast. Dan van dat punt de bekleding aandrukken over de spanten om te kijken of het past en er geen rare spanningen in zitten, waarmee we met het lijmen problemen kunnen krijgen. We hebben tenslotte met CA lijmen geen tijd om te lopen tobbe met eigenwijze bekleding die alle kanten op gaat. Is dat wel zo dan moet de bekleding in meerdere delen of in smalle stroken. Als het geen spanning geeft dan laten we dikke CA over de spanten lopen en als alle spanten van lijm zijn voorzien, drukken we de bekleding vast en dat hecht zich zo snel dat we telkens met de hand een ander deel kunnen aandrukken totdat we de gehele strook vastzit. Wat kleine nahechtinkjes lopen we nog even na met dunnen CA omdat daar de bekleding weleens omhoog wil komen. Dat is alles, maar denk erom snelheid is geboden :D .

Ton

Hoi Ton,

Ik zal eerst mijn werkruimte eens een beetje ordelijker maken. :oops:
Nee ik ben vandaag bezig geweest met de cnc foamcutter en heb de eerste testen gemaakt welke er goed uitzien.

Morgen of overmorgen zal ik al enkele eerde gemaakte plaatjes online plaatsen.

Tom

Oke de andere kant is aan de beurt en de plank zit erop.
afb743.jpg

Inzagen
afb744.jpg

Naar binnenbuigen en telkens met de zaag iets afzagen totdat de plaat mooi strak aansluit tegen de spant
afb745.jpg

Zo dat zit
afb746.jpg

Maar niet vergeten te controleren of alles recht blijft een geodriehoek werk prima
:lol: :lol:
afb749.jpg

afb748.jpg

:D :D
Morgen meer plaatjes

Ton

ook om natuurlijk een beetje te kunnen zien hoe de Spit eruit gaat zien

Als een 'Spit' , mag ik toch hopen! :?

Ton, moet ik wat foto's plaatsen van Spitfire's? 8O

Is misschien meer iets voor Tom? 8)

(Niet doen! Niet doen!!! Just kidding! . . . :wink: )

Ziet er mooi uit, hoor!

(Als een . . . Lijkt wel wat op een . . . Ach, hoe heet die kist ook maar weer . . . ) :rolling: LOL!!!

jan

Jan,
Als een Spit :wink: is wel de bedoeling :D

Wat ben jij nu aan het bouwen.

Oke we gaan verder met de voorkant van de romp.
afb777.jpg

Aftekene van de bekleding terhoogte van de vleugel zitting.
afb778.jpg

afb779.jpg

Het overtollige hout kunnen we nu wegsnijden, voor de andere zijde moet het aftekenplankje smaller worden gemaakt, anders past deze er niet tussen.
afb780.jpg

ook dit stuk kunnen we strak maken en daar zal later een kapje komen om de accu te kunnen wisselen.
afb781.jpg

afb782.jpg

Netjes toch, we laten de onderkant voor wat het is en draaien de romp om.
afb783.jpg

Volgende keer het bovendek

Ton

Ton!

Zo rond oud en nieuw heb ik even een dipje gehad: zat te wachten op Litespan, en had even geen zin in bouwen.

Kennen jullie dat gevoel? Wat je eigenlijk het leukste vindt om te doen, maar toch geen zin hebben . . . :?

Maar, als je je er even toe zet en de zaken weer opgepakt hebt: gaan we weer vrolijk als vanouds verder! :yes:

Ik ben nu (op volle kracht) met de volgende dingen bezig, in deze volgorde:
- laatste hand leggen aan de Bleriot; :)
- Birddog weer oplappen en assembleren (bijna klaar, maar het mooie is er wel een beetje af) :?
- DG800 met KTW vliegklaar maken :D (daar gaat ook nog wel even overheen)
- en dan: Sopwith Pup vliegklaar maken :? . . . dat gaat wel iets langer duren . . .

Dus veel nieuwe projecten: nee.

Voorbereiding voor de Beech: dat kan altijd, maar daar zie ik me niet eerder dan pak 'm beet de herfst mee beginnen (met bouwen).

(En dan moet alles wat hierboven genoemd is natuurlijk wel heel blijven . . . :? )

Daarnaast:

Ik zit veeeeeeeeeeeeel te veel achter het forum. :yes:

Moet dat vooral thuis minder doen. :yes:

Allemaal kostbare tijd dat je ook kunt bouwen! :D

jan

Hoi Jan,

Inderdaad dit schaalforum vraagt veel tijd. :lol:
Vandaar dat ik van plan ben in mijn werkruimte een webcam en PC te plaatsen.

Zo kan ik verder werken en ook op de PC af en toe spelen.
Mensen die me af en toe al willen zien kunnen dat via Yahoo messenger. :P

Tot ziens
Tompie

Tom, Ja het loopt lekker maar ben eigenlijk al veel verder, dan op foto's :D daar loop ik iets mee achter :D
De CA lijm is genaamd FAX en koop ik bij Rob, deze CA is niet zo supersnel als bijv. ZAP maar dat vind ik juist pretig.

Jan, Een klein dipje :( is oke, maar eeehhhh hoe zit dat met de Bleriot plaatjes graag.

Hier nog wat plaatjes
afb801.jpg

afb802.jpg

afb803.jpg

afb804.jpg

afb805.jpg

afb806.jpg

afb807.jpg

afb808.jpg

afb809.jpg

Gat is er naderhand in gevijld anders wordt de spant zo kwetsbaar. :oops: Ja echtnie was het gewoon vergeten op tekening te zetten.

Ton

Back