Spitfire 1500mm elektro prototype RBCKits

Ton!

De romp doet mij echt denken aan die ene avatar:

'deze plank op deze plank, en zo gaan wij naar boven!' :rolling:

Grapje, Ton . . . :wink:

jan

Verder met de beplanking :) ;

afb812.jpg

Een strook balsa en een vuren lat waarmee we later de bekleding zullen aandrukken met lijmen.
afb813.jpg

Insmeren met dikke CA
afb814.jpg

De strook zit erop nu de bovenkant nog lijmen
afb815.jpg

Lijm op de spanten laten lopen en de rand van de plaat in smeren
afb816.jpg

Niet de volledige lengte in een keer maar stuk voor beetje
afb817.jpg

Schiet al lekker op laatste stukje nog
afb818.jpg

De vuren lat is met het aandrukken een handig hulpmiddel
afb819.jpg

afb820.jpg

Netjes toch :lol: :wink:

Ton

Dank je Tom, :lol: gaat lekker zo.

Oke daar gaan we weer en nu is het bovendek aan de beurt.
8) 8)
afb844.jpg

afb845.jpg

Zo een kant is bijna dicht
afb846.jpg

Alleen nog afsnijden
afb847.jpg

De ander kant is nu aan de beurt en :lol: zal even uitleggen hoe dat gaat 8) De beplanking wordt vastgezet met een plakbandje.
afb848.jpg

De beplanking naar ondere draaien en de randjes in smeren met CA en daarna terugdraaien en aandrukken en klaar is :lol: 8) Dit lukt natuurlijk alleen als de romp geen rare of moeilijke vorm heeft.
afb849.jpg

afb850.jpg

Zo dat is ook dicht en zo gepiept :wink:
afb851.jpg

Mooi strak en lijkt net een echte SPITFIRE :roll:

Ton

De neus is nu aan de beurt en moet eerlijk bekennen dat dit gedeelde in de kit nog zou kunnen veranderen. Ben het met mijzelf nog niet eens dat deze constructie echt het meest gunstige is. :?

afb868.jpg

afb869.jpg

afb870.jpg

afb871.jpg

afb872.jpg

afb873.jpg

afb874.jpg

afb875.jpg

Zo de neus is ook dicht :D maar er moet nog wel even flink geschuurd worden :? .

Ton

Ziet er heel goed uit. Ik vind alleen dat er wel veel hout op zit. Is het soms niet wat dik? Ik weet dat alles nog flink afgeschuurd gaat worden, maar dit moet nog lichter kunnen toch?

Tandango, Dank je en ja het zou nog lichter kunnen maar het moet ook stevig en praktisch zijn.

De Spit is een proto voor een mogelijke bouwkit, dit betekend niet te moeilijk, leuk, mooi en als het even kan door iedereen te bouwen.

Ton

Ik ben echt zo'n piepschuim en arf vlieger. Dit ziet er al er lastig uit, maarja het is het wel waar zo te zien :)

Waarom kies je voor Piep en ARF, omdat je niet wil, kunt of geen tijd hebt om te bouwen, als dat zo is :? lijkt mij dat jammer want zo mis je veel leuke modellen. Voor mij is het bouwen 50% fun van het modelvliegen, maar ja het is maar net wat je wil, zou zeggen probeer het eens en begin bijv. met een RBC model en als je vragen hebt :? heb ik voor jou de antwoorden :wink: . Niets houd je nu nog tegen :wink: :wink: :wink: .

Ton

De Spit schiet al lekker op hier zijn weer wat plaatjes :

afb952.jpg

De Robbe Sport motor past prima maar daar zal waarschijnlijk niet mee gevlogen worden, want de nieuwe Graupner Compact 440 staat in bestelling en die gaat erin, iemand al ervaring met deze motor. Of een van de andere Compact motoren.
afb953.jpg

Moet nog wel een tweede motorspant en verdere verstevigingen in lijmen want zo is de spant te zwak.
afb954.jpg

De vleugel tekening vanaf het 3 zijdeaanzicht
afb955.jpg

Tekening vleugel met constructie en afbeelding van de ribben
afb956.jpg

Vanwege de verkrijgbaarheid is de Robart uitgekozen en tevens is de bediening om te draaien.
afb957.jpg

Met een kleine aanpassing past tie prima
afb958.jpg

Moeten nog wel even sleutelen want de draairichting van het wiel is naar de buitenkant, waardoor de bediening andersom moet.

Laat morgen zien hoe dat gaat

Ton

We gaan verder met het omzetten van de bedieningstang, die naar de romp toe moet wijzen voor het aankoppelen van de servo.

afb1055.jpg

Origineel zit de bediening voor de servo boven de landingspoot, omdat de meeste wielen naar de romp toe worden ingetrokken en daar dus ook de servo zit.
afb1058.jpg

Hopla klaar, bediening aan de andere kant :lol:
De poot is nu nog steeds in de uit positie.
afb1059.jpg

Dit is de in positie
afb1060.jpg

Dit is het verschil, boven origineel onder Spitfiremode
afb1061.jpg

afb1062.jpg

Inclusief wiel
afb1063.jpg

Zo dat zit :D we kunnen verder met de vleugel en we gaan beginnen met de onderindekking

Ton

Mooi systeempje van Robart. :D
Wat weegt dat nu :?:

@pieteralje

En makelijk zelf te maken :wink:

klopt, ik heb zelf ook zo'n setje, alleen van een andere fabrikant. Ik heb alleen afgelopen vrijdag mijn rechterpoot kapot gevlogen. De versie die ik had, was niet bestand tegen een landing op 1 poot met 5 kg erop. (beechcraft) tevens waren standaard servo's niet sterk genoeg om het grootte wiel (10cm) omhoog te krijgen. Over 1,5 week heb ik weer tijd, ga dan bezig met het draaien en frezen.

jacques , Ja zeker een leuk setje en met het voordeel dat de bediening is om te draaien. Gewicht weet ik niet zal vanavond is wegen.

pieteralje , Heb jij op elke landingspoot een servo en zoja welke.
Is het onderstel exact hetzelfde maar van een ander merk of is het formaat alleen gelijk.

Ton

Voor de onderindekking van de vleugel maken we eerst een grote plaat.

afb1067.jpg

afb1068.jpg

Goed uitlijnen en dan de andere plank snijden
afb1069.jpg

Na aftekenen snijden of direct snijden
afb1070.jpg

afb1071.jpg

De plaat klaar voor de onderindekking
afb1072.jpg

Lijnen van hoofdligger verlengen voor overtekenen op beplanking
afb1073.jpg

Dit dus :D

Ton

@ Ton, ik zend een plaatje mee van mijn poot. Het lijkt ongeveer hetzelfde, ook qua werking e.d. Ik heb op iedere poot een S3003 servo. Het kopen van 2 retract servo's kost zo'n 100 euro. Afmetingen zijn 40 * 32 mm. Zoals je kunt zien zijn de wielen (100 mm dia) gewoon te groot voor zo'n lichte constructie. Het zegt trouwens wel wat dat ze zo'n 8 landingen hebben doorstaan met een vliegtuig van 5 kg.

afb1097.jpg

jacques, de Robarts wegen samen 55gram.

pieteralje, bedankt voor het plaatje ziet er prima uit.
Ja 5 kg voor zo'n onderstel is aardig wat en ik zit al the twijfelen met 2,5kg.
Wat is de dikte van de landingspoot, die op de Robart is 3mm.
Wil met 1 servo werken en met een veertje het gewicht van het wiel proberen te compenseren zodat het veertje het gewicht doet mee liften.

Ton

Iets meer Laten we zeggen 55gr voor de poten totaal en de servo S3003 45gr, ''MAAR'' vergeet niet dat er ook nog een kleine accu bij moet voor de voeding van de servo. Dit voor de veiligheid bij een eventuele vastloper van de wielen, waarbij de servo de accu leeg slurpt. Een accu van 350mah erbij zetten is dan wel zo save voor de ontvanger accu.

Ton

@Ton

Kun je er geen zekering tussen zetten die er uit klapt , als de servo vast zit?

Back