Spitfire 1500mm elektro prototype RBCKits

Hey Ton..

Die kwast plamuur ken ik nog niet van histor.
Hou me even op de hoogte wat je ervan vind.. ik ga morgen ook even neuzen bij de bouwmarkt.. is misschien een goed alternatief voor het spuiten van meerdere laagjes tegen een randje tape om een opstaand randje te krijgen.
Goeie tip !

Peter

Wel een leuk idee om zo de lijnen van de beplating te maken.

Misschien ook iets om zo de klinknagels te simuleren.
Je hebt daar een soort plamuur/grondverf in een spul? , ik vraag mij af of je ook iets anders kan gebruiken, verdunde plamuur of zo.

Ton..

Dit boek is echt een must voor je [url]http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP ...[/URL]
Hele spit MK V staat er tot in elk detail uitgetekent.

Ik heb een heleboel referentie materiaal van de spit inclusief een paar mooie walkarounds.. is veel te veel om hier te posten.. is namelijk een hele cd vol..

Stuur me anders even een pb tje.. ik kan ze je wel ter beschikking stellen voor deze mooi spit.. :)

Cheers

Peter

@Ton!

Op de foto's van de romp en vleugel (op pag. 10, als je met de plamuur bezig bent geweest), is op de vleugel een heel klein beetje het 'starved horse' syndroom te zien :? (dwz.: de ribben steken bijna door de huid heen).

Hoe dik is de beplanking die je gebruikt hebt? :?

(Wil ik ook even weten met het oog op de Strega! 8) )

Of had de echte Spit het ook? :roll:

Maakt verder niet uit hoor, prachtige kist! :yes:

jan

Peter, ja dat gaat best leuk en gemakkelijk 8) en voor mij een voordeel hoef ik niet te spuiten geeft ook niet zo'n zooi. Spuiten zal natuurlijk ook gaan maar dan moet je het zo sterk verdunnen, dat je denk ik minimaal 3 lagen moet opzetten om iets over te houden. Met de kwast is het 1 minuut werk en je hebt direct voldoende verf staan. Heb ook een stukje met twee lagen tape gedaan en dat wat dikker ingesmeerd waarbij iets meer verf blijft staan.

Dank voor de tip Peter, foto's van walkarounds heb ik al aardig wat van verzameld/gedownload en heb ook al een aantal boeken maar nog geen echte closeups van beplating en welk type klinknagel misschien leuk om ze hier bij te zetten, stuur je natuurlijk ook een Pb.

jacques, dank je :wink: , ja gaat echt gemakkelijk en daardoor ook leuk om te doen. Klopt plamuur/grondverf in een en dat betekend gemakkelijk opbrengen en schuren wil namelijk alleen erop hebben wat nodig is. Plamuur verdunnen gaat niet heeft het niet de structuur voor, heb ik natuurlijk geprobeerd met terpetine geeft klonten :cry: en wordt een smerige brei niet doen dus. Je kunt het natuurlijk met gewone plamuur doen maar dat vind ik lastig opbrengen, nee dit is voor mij het ei van columbus. Het bonnetje kon ik niet zo snel vinden maar dacht iets van 16Eur, maargoed het is dan ook een flinke bus.

Jan, Nee, hoort niet komt meer door mijn schuren van de enkelelaag Histor kwastplamuur en omdat de indekking 1,5mm balsa, zal na het spuiten van de kleur niets meer van te zien zijn.

Heb na het droger alles geschuurd zonder de tape weg te halen en heb ook wat klinknagels aangebracht.
afb7542.jpg

afb7544.jpg

Gedaan met sneldrogende houtlijm en vertel zo wat meer eerst maar even plaatsen.

Ton

Zo hier de rest 8)

De klinknagels zijn gemaakt met witte sneldrogende houtlijm en met een malletje waarbij de gaatjes dacht ik iets van 2mm zijn maar dat kun je natuurlijk zelf bepalen.

Het materiaal van de mal is een oude lamel dit omdat deze gemakkelijk te buigen is met wegnemen en ook gemakkelijk met water is schoon te maken. Van 1 lamel kun je veel malletjes maken.
afb7545.jpg

afb7546.jpg

Het formaat en de hoogte van de klinknagel kun je bepalen door het formaat van het gaatje en de hoogte bepaal je door water bij de lijm te voegen (verdunnen) waardoor de nagel lager wordt, of als tie hoog moet doe je er wat talkpoeder of microballons aan toevoegen 8) .
afb7547.jpg

Zet een lijn waar je de nagels wilt hebben, gooi een klodder lijm op plaat, haal met een stukje balsa de lijm over de gaatjes zodat die zich vullen en haal de plaat weg, SIMPEL 8) .
afb7548.jpg

Al vast een voorproefje
afb7549.jpg

Grappig toch :lol: :lol:

Ton

Hee dat ziet er goed en simpel uit! Bedankt voor deze tip; lijkt mij het proberen waard.

Schuur je de klinknageltjes nog mee, of breng je ze pas op nadat je de plamuur voor de randjes geschuurd hebt?

Ton.. ziet er goed uit.

Ik gebruik altijd spuitplamuur van alabastine.. maar inderdaad dan moet je wat meer laagjes aanbrengen.
Wat je ook kan doen is spuitplamuur gebruiken van motip.. die is wat dikker.
Voor rivets gebruik ik een flesje met een holle naald. Doe daar witte houtlijm in , een beetje verdunnen en kleur het meestal nog met wat grijs.. zodat als je met weathering de verf weg schuur op de rivets .. en alu achtige nagel overblijft.

Ik zal even mijn spitfire referentie materiaal opsnorren..

Peter

Dit is een stuk beter dan met een spuit lopen te klooien. Goeie tip! :idea:

Muxje, Nee de nagels zijn niet geschuurd maar zou natuutlijk wel kunnen om een andere hoogte/vorm te kunnen bepalen.

Peter, Ja met een naald gaat ook maar vind dat zolang duren en het formaat zomoeilijk gelijk te krijgen, het inkleuren is wel handing want en waar doe je dat mee.

Voor mij hoeven de nagels nog niet zo exact op locatie het is nog niet echt voor schaal tis meer voor de fun.

Wat een super mooie links en foto's vind het wel jammer van het vraagteken had daar liever een nummer of letter gezien.

Heb niet echt een favoriet maar wil binnen de I-V blijven, weet ook nog niet echt de onderlinge verschillen alleen dat de motoruitlaten varieren en denk dan ook dat het de Mark 1 gaat worden met een Mark V kleurenschema.

Wil niet hoger gaan vind de korte neus de mooiste en wil ook maar 1 radiator onder de vleugel en op de ander vleugel de die andere tunnel waarvan ik nog niet waat wat het eigenlijk is, behalve dat het op mijn spit een vacuumdeel wordt :wink: .

Misschien wel wat rommelig voor de echte schaalbouwer maar een wedstrijd model ga ik van de winter tekenen en dat zal de kant op gaan van de Macchi of Fiat krijg door door het Forum alhier weer zin om wedstrijdschaal te gaan bouwer en vliegen.

8) :lol: Plaats gerust meer foto's ze zijn prachtig, het leuke ervan is dat goed te zien is dat er tot nu toe geteld drie verschillende klinknagels te zien zijn en man dat is pas echt fun :? 8) . Genoeg reden voor te oefenen.

Hier twee schema's die die ik mooi vind en nog meer plaatjes van de test
afb7583.jpg

afb7584.jpg

afb7585.jpg

Jammer dat de verf uit de spuitbus een beetje heeft zitten werken met de ondergrond vind het rotzooi die spuitbussen.
afb7586.jpg

afb7587.jpg

afb7588.jpg

Ook nog een beetje zitten smeren met wat slijpsel van een potlood.

Er komt nog meer

Ton

Heb ook nog wat geprobeerd met een verzonken nagel die je met een messing pijpje er indrukt. Je moet daarvoor de rand van het pijpje afschuinen van buiten naar binnen en ook van binnen naar buiten on twee schuineranden te krijgen anders komt de verf ermeeaf.

afb7589.jpg

Zo dus niet binnenkant pijp dus ook afschuinen.
afb7590.jpg

afb7591.jpg

afb7592.jpg

Grappig toch hoop dat het een beetje te zien is.

Ton

Ton

Heb je deze boeken?
Dan heb je namelijk alles wat je nodig heb over de MkI tot V in a nutshell..

afb7593.jpg

deze heeft ook detail schetsen etc van de cockpit.. plus kleuren schemas van MkI's to V

en deze

afb7594.jpg

een foto walkaround van een MK1 in kleur met alle details..

voor het inkleuren van de witte lijm voor de rivets heb ik gebruik ik dat spul om epoxy mee te kleuren.. of ook wel gewoon acryl verf bijvoorbeeld van tamia..

CHeers

Peter

Ton..
Is je oppervlak gelamineerd met epoxy?
Want dan kan je dat pijpje in een soldeerbout stoppen en de flush rivets erin branden..
Jouw spit is 150cm.. dus niet overal rivets en dergelijke doen.. dan gaat het op een boiler lijken.

deze kan je ook nog proberen

dat blauwe ding in het midden.. door de primer heen rollen al hij nog niet helemaal 100 % is uitgehard

afb7595.jpg

Peter

Peter, Ja met een soort epoxy in mijn geval PU100

Helaas nog niet die boeken heb wel deze en andere waar ook foto's in te vinden zijn.
afb7597.jpg

Die Aero Detail's zijn mooie boeken heb die van de ME109E en G, FW190, Heinkel111 maarja geen Spitfire.

De ME109E zal overigens bij mijn volgende 1500mm model goed vanpas komen :wink: .

Mooie tools kun je wat resultaten laten zien en hoe ermee te werken misschien ook leuk voor anderen en waar te koop.

Ton

Back