Spitfire 1500mm elektro prototype RBCKits

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
Loop al een hele tijd met de gedachten een Spitfire te bouwen. Dit is voor mijn en misschien voor velen zo'n vliegtuig die je echt een keer gebouwd en gevlogen moet hebben.

Omdat ik tevens een stapje groter wilde gaan in de RBC Warbird range, leek mij dit een prima moment om daarvoor de Spitfire te nemen. Gekozen werd voor een spanwijdte van 1500mm dit formaat zou dan leuk vliegen op 16 cellen en ook groot genoeg zijn voor een intrekbaaronderstel.

Mag ik jullie dus voorstellen aan het prototype van de RBC Spitfire, even voor de duidelijkheid dit is een prototype en als er een kit van komt dan kunnen er natuurlijk nog een aantal dingen veranderd zijn maar goed je moet ergens beginnen.

afb569.jpg

Daar is tie dan de Spitfire in doos.
afb570.jpg

De basis tekening voor het bouwen
afb571.jpg

Duidelijk groter dan de Speed600 Warbird van RBC
afb572.jpg


Zo een begin is er.

Ton
 
Ton, nu ik zo het tijdstip van je bericht bekijk, 3:15uur :idea: is het me opeens duidelijk hoe jij zoveel bouwprojecten kunt doen :D
 
|Ton, je was toch getrouwd, met vrouw en kinderen enzo?
Of is je vrouw getrouwd vrijgezel?
 
Ja getrouwd en met drie kindertjes en dat betekend dan ook, tv inleveren zelfs niet even zappen en dus geen tv kijken, over de PC heb ik nog een beetje controle maar ze vinden de spelletjes leuk dus dat wordt al lastig ook inleveren dus, dan kinderen slapen en pa wordt ook naar zolder gestruurd want moeders wil ook rust en ja dan blijft er niets anders over dan vliegtuigen bouwen :cry: :cry: :cry: .

Ton
 
Even als alle andere RBC schaalmodellen is ook de Spitfire vanuit een driezijden aanzicht geboren.

Dit laat de tekening dan ook zien want op de rechterhelft staat nog een deel van de 3-view en de linkerhelft laat de constructie van de vleugel van het model zien.
afb586.jpg

afb587.jpg

Dit is dan ook de meest praktische manier om te starten met het ontwerpen van een schaalmodel :D .

Hier kom ik later in een andere post nog op terug want daar zit nog veel meer aanvast en is een hoofdstuk op zich.

Zal eerst even wat documentatie laten zien, dit om een beetje inzicht te krijgen in de Spitfire en misschien zijn deze boekjes bij jullie al bekend.

Het gaat hier om de SPITFIRE van het type MARK II en dat is een belangrijk gegeven zodat we met het verzamelen van de documentatie de verschillende type's niet door elkaar gaan halen.
afb589.jpg

afb591.jpg

De verschillende uitvoeringen van de Spitfire
afb592.jpg

Een prima driezijde aanzicht helaas geen spanten
afb590.jpg

afb593.jpg

Beter aanzicht inclusief spanten.
afb588.jpg

afb594.jpg



afb597.jpg

De stand van zaken zoals tie nu is.

De rest van de foto's zullen vanaf het begin van de bouw zijn.

Ton
 
Ziet er goed uit.
Wat gaat het wegen?

Met 16 cellen en tussen 30 - 40A kan je hele leuke dingen doen als het vliegtuig onder de 3kg blijft (met en kilo cellen dus)

De normale .40 kisten zijn meestal wat aan de zware kant.
 
Ron, Daar staat de Supermarine Spitfire LF.Mk.IX.C.

Tom, Bouwtijd zou het niet exact weten denk iets van 8 uurtjes. Heb dan ook eigenlijk nog rustig aan gedaan, want ik moet toch wachten met de vleugel tot de retracts er zijn.

Harold, Dit lijkt mij meer dan voldoende vermogen voor zo'n model, heb namelijk in een ander model met een Robbe Sport 625/7 op 16 cellen prima gevlogen en dit maar met 25-30 Amp. Ga de Spit waarschijnlijk ook invliegen met deze motor waarna deze gewisseld wordt door een borsteloze motor, weet alleen nog niet wat, heb jij een tip liever geen vertraging.

Mijn streven is tussen de 2,5 en 3 kilo uit te komen en dat zou moeten lukken. Denk wel dat het model in de bouwdoos nog iets minder gewicht zal krijgen omdat ik nu al zie dat sommige delen anders kunnen en daarmee besparend zullen werken.

Maar goed, eerst maar even in elkaar knutselen en dan zien we verder.

Laten we bij het begin beginnen ; De vleugel
afb603.jpg

Vleugelhoofdligger
afb604.jpg

afb605.jpg

afb606.jpg

De ribben
afb607.jpg

afb608.jpg

Daar komt het intrekbaar onderstel op gemonteerd
afb609.jpg

De onderzijde en het past prima :D
afb610.jpg

Rib versteviging en die zou nog iets dunner kunnen
afb611.jpg

Op de hoofdligger geschoven, lijmen komt later

Dit is tie weer even :D :D :wink:

Ton
 
Zeer mooi allemaal! Maar is dit nou helemaal zelf gemaakt.. dus geen bouwpakket? Ik ben nogal nieuw (bezit zelf nog geen enkele vorm van RC 8) ) in dit wereldje en vindt het erg knap dat je zoiets kan maken! WOW!
 
@ defecto :Ton is degene die de bouwpakketten maakt ,hetgeen je ziet is dus allemaal zelf gemaakt.
 
Defecto ; Dank je :D zoals Sitting Duck al zegt :wink: dit is mijn eigenontwerp voor een nieuwe bouwkit en dit model wat nu in aanbouw is is het prototype om de onderdelen en de vliegeigenschappen te testen.

Stel niet zelf de bouwkit samen en frees ook niet de onderdelen, dat doet Rob Bulk de man achter RBCKITS zie de Banner. Doe alleen het ontwerpen en testvliegen en daarna gaat het ontwerp naar RBC om er een kit van te maken.
Het ontwerpen en testbouwen vind ik leuker dan een kit samenstellen want dat is mijn te veel werk en dat mag Rob dus doen.

Tandango, Ja een beetje :wink: want het model op de link is de Mustang en dat is zeker een fraai model.

Harold, Eerlijk gezegd is het een streefgewicht en hoop natuurlijk daar binnen te blijven 8) zal denk ik niet meevallen :wink:. Het testmodel mag best iets zwaarder worden :? heb namelijk al een paar ideen om wat gewicht te besparen.

Hoop ongeveer midden febr te kunnen vliegen of misschien nog eerder heb nog geen idee.
Vliegt de Spit goed dan staat er binnen een 2-3 maanden een bouwdoos :D , maar goed dat is de taak van Rob :D :D :D . Ik ben dan al weer bezig met een nieuw testmodel te bouwen.

Dank voor de tip van deze AXI had nog niet de prop data gezien en dat lijkt mij wel wat.
Wacht ook met smart op de motoren waar Frits (HET-RC) mee aan het testen is want dat kan zeker ook interresant zijn.

Hier zijn weer wat plaatjes

afb628.jpg

afb629.jpg

afb630.jpg

afb631.jpg

Even kijken of alles past en dit alles zonder ook maar een druppel lijm.

Ton
 
Ik weet dat het een mustang is maar deze is qua formaat ongeveer hetzelfde. Trok op 16 cellen 35A dacht ik. met een axi buitenlopen, weet niet meer welke. Kan ik wel voor je navragen :) Hij vloog ern best lang mee en goed vermogen, goede schaal snelheid en hij trok lekker door
 
Het ziet er super strak uit Rob.

Toch wel interessant dat frezen, daar kun je niet tegenop figuurzagen.
Moet ik toch ook eens proberen bij mijn volgende model.

Ik ben benieuwd hoe het vliegt, meestal zijn die Spitfires en Mustangs moeilijk te vliegen.
Overtrekken een beetje abrupt en asymmetrisch.
 
de kyosho mustang is een eitje om te vliegen (voor een warbird) allen opsteigen is tricky, of hij gaat op zijn snuffert of je maakt een overtrek van heb ik jou daar.
dat opsteigen moet je echt leren met zon kist, maar als je het daarmee kan, kan je het met alles.
 
Bijzonder leuke kist jammer dat het ARF is :D :D :D gaarne nog wat meer info ik wil natuurlijk alles weten zoals besturing, motortype, prop, cellen, gewicht en welke spinner is dat etcetc. :D :D

Ja het is zeker verstandig :wink: om het starten met een staartwiel eerst even te oefenen :? met een ander kistje.

Maar goed hier zijn weer wat meer plaatjes van de SPITFIRE en heb net gehoord dat de retracts binnen zijn, dus gelijk even ophalen dan kan ik ook verder met de vleugel :D .

plaatjesplaatjesplaatjesplaatjesplaatjesplaatjes
VAN DE ROMP
afb650.jpg

afb651.jpg

afb652.jpg

afb653.jpg

afb654.jpg

Hier is nog een kleine aanpassing nodig maar dat is geen probleem daar is een proto voor
afb655.jpg

afb656.jpg

Motorspant
afb658.jpg


:D :D :D volgende keer meer plaatjes

Heb jij ook al plannen om iets te bouwen op het forum :wink:

Ton
 
Back
Top