Bouwverslag spitfire mk9

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door vogelman, 20 aug 2014.

  1. Edwin

    Edwin

    Lid geworden:
    2 dec 2009
    Berichten:
    127
    Komt dat ik nogal pietje precies ben met de modelbouw ;)
     
  2. Edwin

    Edwin

    Lid geworden:
    2 dec 2009
    Berichten:
    127
    Hallo John,
    Op de vraag of de ribben 12 en13 vooraan los van de werktafel komen te liggen, kreeg ik van andere bouwers allemaal te lezen dat de voorzijde de tafel moeten raken. Dat doet men met gewichten tijdens het lijmen.
    ik heb dat niet gedaan, net als jou.
    Reden was de ingebouwde washout waarbij volgens hen de trailing edge hoger moet komen te liggen dan de leading edge.
    In ons geval ligt, ook met de neus los van de tafel, de TE hoger dan de LE, dus dat zit wel goed.
    Vreemd blijft echter dat er verschillende manieren zijn om dit te bouwen, niet?:D

    Gr Edwin
     
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Ik durf me bijna niet meer in dit draadje te mengen :rolleyes: (sorry) maar zijn er geen doorsneden over de tip of hoofdliggers getekend?

    [​IMG]

    Hier lijkt een doorsnede over de tip getekend waarbij de onderzijde vlak over de bouwplaat lijkt te lopen? :confused:
    Als er tags aan de ribben zitten dan kun je er naar mijn idee vanuit gaan dat de voorzijde van de rib ook raakt aan de bouwplaat.
    Tenzij er een opmerking op de tekening bij staat dat dit niet zo is, waarom anders tags maken als de boel toch 'zweeft'??
    Op de manier met de voorzijde op de bouwplank creƫer je ook meer washout dan dat de voorste ribben boven de bouwplaat 'zweven'.
    En: hoe kom je uit met je voorlijst, loopt deze nu vloeiend of krult deze omhoog bij de tip?

    Just my 2 cents, ik heb de tekening hier niet in handen, wellicht hebben jullie meer info ter beschikking.
    Ben er wel benieuwd naar nu jullie het er zo expliciet over hebben :yes:.

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    IK stop echt met deze discusie, alles wat met de zuivere bouw te maken staat op de tekening ,nergens staat er op de bouwtekening liggers rib 11 12 13 aandrukken met gewicht , misschien zijn er mensen die het moeilijk hebben met bouwen alleen vanaf de tekening [waar alles op staat] zonder verdere bouwbeschrijving ,ik kan en wil mij er niet druk over maken.
    john.
     
  5. Edwin

    Edwin

    Lid geworden:
    2 dec 2009
    Berichten:
    127
    Nou John,

    Ik ben de wingtip inmiddels aan het reconstrueren!!
    Brian Taylor heeft laten weten dat de voorste punten de tafel dienen te raken.
    Het staat nergens aangegeven op tekening, behalve wat Strutter ook opmerkt.
    de ribben moeten aan de voor en achterzijde de tafel raken bij het bouwen !!
    Hier had ik al mijn twijfels over, ondanks het feit dat we het beiden zo hebben gebouwd.
    Ik hoop dat jij het nog kunt aanpassen. ..ik nog net
    Succes
    Edwin
     
  6. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    pas niks aan heb net 1 vleugel op een grote tafel gelegd en rib 13 ligt vlak.
     
  7. Edwin

    Edwin

    Lid geworden:
    2 dec 2009
    Berichten:
    127
    Hallo John,

    Als zelfs Brian Taylor het aangeeft, pas ik het nu nog aan als dat kan.
    En gelukkig kan dat bij mij nog net.
    Sterker nog, de constructie staat nu op tafel zoals het blijkbaar hoort.
    Een wat sheerwebs verwijderd en nieuwe liggers erin gelijmd.
    Nu goed laten drogen.

    Gr
    Edwin
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Edwin

    Edwin

    Lid geworden:
    2 dec 2009
    Berichten:
    127
    In het kort komt het er dus op neer, volgens Brian zelf, dat de uitsparingen in de ribben iets groter gemaakt denen te worden.
    De dwarsdoorsnede op de tekening geeft daarmee aan dat de LE van rib 11. 12 en 13 de tafel moeten raken en op de achterste tabs rusten.
    Maar als je de vleugel bouwt zoals de tekening aangeeft, en je verruimd de slots niet, dan gaan de ribben 11 12 en met name 13 aan de voorzijde(!!) dus iets zweven temeer dat die twee geen tabs hebben aan de voorzijde. Wij dachten beiden dat dat zo hoorde, maar hebben dat dus mis.
    Ik kan het nog aanpassen, maar John geeft aan dat niet te willen.
    Heb ik alle begrip voor en respecteer ik ook.

    Gr
    Edwin
     
  10. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    Echt voor de allerlaatste keer een reactie.
    als je een vleugel aan het bouwen ben en de laatste ribben de voorkant van je bouwplank niet raken ,terwijl ze achter op de tab steunen dan ruim je je gleuf van de rib tot hij steunt ,mijn vorige beweering op 7 dec, was dus verkeerd.
    mijn 2 vleugels weer uitgeleg op de bouwplaat niks zwevend , had bij het bouwen mijn ribben al geruimd ,was het effe vergeten ,krijg je als je 76 ben.
    hopelijk einde discussie .
    heb mijn eerste wielwel klaar met raised rivets is klaar op naar de volgende
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Een paar foto's van de tekening en de ribben ter plaatste zou erg helpen. :p


    jan.
     
  12. Edwin

    Edwin

    Lid geworden:
    2 dec 2009
    Berichten:
    127
    Hallo John,

    ben benieuwd naar je vorderingen, foto's doen het ook altijd goed :banana:
    Succes met bouwen ook
    Grt
    Edwin
     
  13. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    Geachte forumleden.
    Helaas door omstandigheden stop ik voorlopig met verslag en foto,s van mijn spitfire mk9 op het forum .
    gr, john.
     
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Klinkt als iets ernstigs ... sterkte, John!
     
  15. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    Absoluut niets ernstigs ,slechts een beslissing.
    john.
     
  16. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    geachte forum ,weer gestart met mijn spitfire mk9 .
    motor electrisch komt overeen met 50 c,c ,met kv 170 waarschijnlijk sterk genoeg voor een 4 blads prop.
    hopelijk worden de foto,s geplaatst ,motor , aansturing trimvlak, binnenkant radiator , vloer detail aansturing diverse roeren en tenslotte dashbord met de meters.
    eerst inbouw dashbord en daarna alle spanten in zuivers schaal ,als dat klaar is weer een bericht met foto,s.
    gr, john
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Santman, ramses, Thieu en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.216
    Locatie:
    Hoofddorp
    :yes:Goed te zien dat je weer gestart bent met de Spit.
    De foto's die je nu laat zien die zien er echt goed uit.
    Keep up the good work.

    Grt John
     
  18. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ziet er goed uit....
     
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Dat is een mooie brok motor John, die zal het hem wel doen :yes:
    Erg mooi gemaakte details.
    Glad to have you back here

    Groeten, Ralf
     
  20. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Gaaf die radiator!
     

Deel Deze Pagina