Bouwverslag spitfire mk9

tabs zitten wel op de rbben ,alleenwelke ik niet meer nodig hen verwijder ik.
Heb ondertussen mijn lado retrackt ingebouwd ,koste veel moeite ,mede doordat een gat precies boven een spant komt ,heb daar de onderlat iets uitgeboord en een m4 moertje ingelijmd .
van de week wat foto,s maken en posten.
gr, john
 
Ben benieuwd naar je foto's.
Zelf ga ik vanavond weer aan de slag met de middensectie.
Mooie kist om te bouwen en de tijd van het jaar werkt ook mee
Grt
Edwin
 
full
full



Begonnen met de retrack ,heb de speciaal voor brian taylor versie van lado gekocht ,helaas geen wielassen erbij .
Ze zijn wormwiel uitgevoerd ,electrisch zonde servo ,dus met ykabel rechtstreeks op een kanaal .
ze werken goed met een vertraging [ingebouwd] van 8 seconden ,mag ook wel voor die prijs .
De rib versteviging van rib 2 is te zwak voor deze zwaardere uitvoering ,heb een exstra rib van 3 m,m triplex tussen de voorste en achterste liggers tegen de balsa rib verlijmd.
Vervolgens gaan wij de wielwel uiters precies uitmeten [met sjabloom] en in lijmen.
gr, john.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo John,
Dat leek mij ook een goed idee om die rib te versterken, en heb dat inmiddels dan ook al gedaan. Zowel links alsook rechts. Daarme krijg je een solide basis om deze retracts te monteren en verdeel je de krachten veel beter.
Moest je nog iets aanpassen aan de uitsparingen in de ribben zelf om deze set te k7nnen monteren?
Gr
Edwin
 
Ja veel werk om de al gemonteerde ribben aan te passen ,heb 2 sjabloomen gemaakt om af te tekenen wat er weggezaagd moest woren ,met dremel en handijzerzaagje de uitsparing vergroot.
ook de liggers [12,5 x 12,5 ] iets aangepast ,door de dikte van de poten had ik iets re weinig ruimte voor mijn wiel in de wel ,heb achter en voor een 2 m,m gleufje gemaakt ,boven en beneden passend over de rib ,heb zo voldoende ruimte voor mijn wiel.
gr, john
 
Hallo John,

even een vraag aan je, hoe jij hier mee bent omgegaan tijdens de bouw van de wing helften.
Als je de wing bouwt op tekening, met vlakke ondergrond uiteraard, dan zie je dat alle ribben een tab hebben aan de voor en achterzijde, behalve rib 12 en 13. Die hebben geen tab aan de voorzijde, alleen achter.
Als je de onderste spar inlijmt tussen rib 11,12 en 13, komen ribben 12 en 13 aan de voorzijde iets los van de bouwplaat, had jij dat ook? Is dat de twist in de wing zoals het hoort?
full


full


full

Hoor graag even van je, grt
Edwin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo John,

ok, mooi zo. Bedankt! Ik zie ook andere bouwverslagen waarbij ze de voorzijde van de betreffende ribben met gewichten op de bouwplaat forceren met spelden of gewichten, waardoor de achterste tabs onder een hoek van de plaat komen te staan, dat lijkt me NIET de bedoeling dus.

We gaan verder met de tips, tnxz !!

Grt
Edwin
 
Dit gaat een hele mooie worden! De koude, natte wintermaanden staan voor de deur dus kan er veel gebouwd worden. ;-)

Succes!
 
rib 11 12 13 voor niet forceren ,de kleine ligger op de bouwplaat brengen en ribben vol in de uitsparingen lijmen ,niet voor niets hebben deze laatste ribben geen voor tabs.
john

Heb mijn vleugels gebouwd op glas en zet de onderste liggers vast op 3 punten op het glas [tekening onder het glas] ribben op zetten met driehoek en rustend op de tabs .
Bij rib 11 12 13 komt voor een kleine ligger die ik niet op het glas vastzet maar lijm mijn ribben er in
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Doe ik zeker niet! Maar bij het zien van de bouwverslagen die dat wel deden ga je even twijfelen....
Idd, die ribben hebben niet voor niets de voorste tabs niet aan de ribben.
Daarme krijg je de juiste washout waarmee de tip meer lift geeft is mijn idee.

Mooie kit om te bouwen vind ik. Alhoewel de tabs heel fragiel zijn aan de ribben, je stoot ze er zo vanaf
GR
Edwin.
 
John,

als je de bovenste ligger tussen rib 11, 12 en 13 plaatst, dan komt de wingtip mooi naar omhoog en de achterste tabs van de liggers 12 en 13 rusten dan keurig op de grondplaat. Daarmee is de tipverdraaiing een feit :D

Grt
Edwin

Ps, deze afbeelding van een andere bouwer ging het om....de voorste tabs van rib 12 en 13 zijn tegen de ondergrond aangedrukt, en dat is dus NIET de bedoeling.
Kijk ook even naar de achterste tabs op de foto van rib 12 en 13, die gaan daarom kieren...

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo ziet het er nu uit, tip is nu licht gedraaid gemonteerd aan de liggers tussen rib 12 t/m 13.

full


full


Grt

Edwin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
John,
ik heb de dihedral brace nu even droog met klemmen ingepast tussen middensegment en de rechter wing.
wat meet jij aan afstand bij rib 13 naar de werktafel aan afstand, gemeten vanaf de onderzijde tab tot bovenzijde werktafel?
Ik meet precies 10 cm.
Grt
Edwin.
 
En toch lijkt het me, voor mijn gevoel, dat deze hoek te groot is.
Meet ik de dihedral brace, dan is die ruim 8 graden, aan de bovenzijde minder
Een wing heeft ook geen vlakke boven en onder zijden, de hartlijn is echter wel 6 graden en daar gaat het om.
Maar ik persoonlijk vind de hoek fors als ik nu kijk naar de tekening en de constructie, maar aan de andere kant geloof ik echt dat Brian Taylor juist zit met zijn ontwerp!!

Grt
Edwin
 
Beste edwin ,word niet tegenstrijdig voor je zelf ,de constructie van bryan taylor van al zijn modellen hebben door de jaren heen genoeg bewezen ,het enige minpuntje zou kunnen zijn zijn balsa liggers en dat hebben wij opgelost.
john.
 
Back
Top