Spitfire mkIX, schaal 1:5.3 Brian Taylor

Tjonge, ziet er onwijs goed uit!!!!
Ben zelf voor het eerst een (voor mij) grote semi schaal aan het maken. Hopelijk is de afwerking net zo mooi als die van jou!

Ik heb geen draadje, bouwen duurt bij mij altijd heeeel erg lang.
[emoji1786]
Ben een yak 3 prototype aan het bouwen op de manier waarop ze bij f3k bouwen (vacuum enzo)

upload_2021-11-21_14-9-27.png

Ben benieuwd op wie Nico doelt . . .
Bij mij duurt het ook lang, maar dat geeft niet, ik mag toch blijven. :banana:

Dus jij vast ook!

Dus laat maar zien, we zijn altijd benieuwd naar wat er zo hier en daar op de planken voor fraais ontstaat.

jan.

Ja je kunt er heerlijk lang aan bouwen zo,n kist.
Maar de eerste testvlucht komt in zicht.
Ik ben hem technisch klaar aan het maken.
Vanavond was alles voor het eerst aan, incl proefdraaien van de motor, binnen, best spannend.
20211130_210640.jpg

Het zwaartepunt ligt ongeveer goed, maar hij gaat erg snel op zn neus. Moet ik precies nameten en mogelijk verder naar achteren leggen. Kan nog een cm of wat met de accu,s schuiven.
20211128_130114.jpg

Onderzijde is nog best kaal. Net de luchthapper er opgezet.
20211130_211745.jpg

Proefdraaien tot max half gas binnen.
Zonder prop lijkt het niet veel, max 4000 rpm, maar met deze vierblad is dat ruim genoeg.
Loopt best mooi, ook heel langzaam.
20211130_210636.jpg

Dat ziet er heel mooi uit.

En ja, neusstandjes zijn met dit soort modellen bijna onvermijdelijk, dat gear zit zo dicht bij het zwaartepunt dat er maar iets nodig is om op de neus te gaan.
Grondspe;ing met die prop is ook wel heel weinig als de staart even omhoog komt.

Zwaartepunt mocht inderdaad nog een pietsje naar achteren.
Accus staan nu tegen de tank.
20211202_225313.jpg

Morgen nog maar eens proberen. En nameten of de wielen op de juiste plaats staan. Op de tekening van Brian Taylor is dat niet aangegeven, moet van wat documentatie van de echte komen.
20211202_225710.jpg

Ik denk dat het wiel ca 30mm voor het zwaartepunt zit, schaal 1:5.3 .

Schitterend Tjarko!

Steek je bij het meten van het zwaartepunt ook de kanonnen op de vleugel? Ik kan me namelijk voorstellen dat die kanonnen best veel invloed hebben.

succes met de laatste loodjes.

groet Frans

Vanochtend voor het eerst buitenlucht gezien.
Taxiproeven, het gaat net, maar staat snel op z,n neus... net als de echte..
Natuurlijk wat kleine dingetjes gevonden die gefixed moeten worden voor de eerste vlucht.

Kanonnen, uitlaten etc, dat komt allemaal voor het zwaartepunt. Niet echt fijn. Voor het invliegen laat ik dat er nog af. Als er speakers in komen met soundmodule dan zit dat achter het ztp als compensatie.

En nog best wat details afgemaakt ondertussen. Cockpit achter zit dicht. Met long range tank, voltage regulator en canopy rail. Beetje schaal details, waar je later nooit meer bij kunt.
20211203_204512.jpg

20211204_130813.jpg
20211204_131415.jpg
20211204_161847.jpg

En een tankdopje, wat mooier dan een echte.. en gecamoufleerde motor kap
opening.

Hier gaat de kap definitief dicht.
20211204_150657.jpg

Het vivac plastik heb ik met de fohn, verstripper voorgevorm. Niet meer helemaal strak, maar gaat er wel spanningsvrij op zo.

.
Nog niet gereed, ik deelde deze link vanwege jouw vraag over een grote schaalprop.
Zie de eerste pagina`s in dit verslag over Tjarko zijn prachtige en functionele oplossing:

20200331_194738-jpg.362914

Groeten, Ramses
.

Back