Spitfire mkIX, schaal 1:5.3 Brian Taylor

Op zich is de Hitec hs225mg een goede analoge servo. Ik gebruik deze servo's op de ailerons van een 40 size model van 2,7 kg vlieggewicht, dat volstaat.

Echter, voor een model als dit is het wel een heel lichte servo. Ik zou zelf om te beginnen een sterkere en grotere servo inbouwen en even goed kijken waar de roerhoorn zit t.o.v. de servohevel.

Grt,

Arnoud.
 
Wie kan daar voor deze jongen een schets van posten? (..)

servohevel.PNG


Als de servohevel in de uiterste stand (flaps dicht) recht omhoog staat (A) of zelfs nog iets richting het roer (B) dan komt de volle kracht aan de servohevel (hefboom) en moet de servo harder trekken dan als je de servohevel voorbij het midden zet (C). In dat laatste geval gaat een deel van de kracht om hem tegen te houden richting de as van de servo (rode pijl), de as vangt een deel van de kracht op, en lockt hij als het ware, kost minder kracht voor de servomotor om de hevel in positie te houden.
 

Typo denk ik, het is post #87: https://www.modelbouwforum.nl/threa...1-5-3-brian-taylor.270483/page-5#post-4097656

De hevels lijken zuiver omhoog te staan, maar hoe ze uiteindelijk ingebouwd zijn is niet zichtbaar. Ik sluit me bij Arnoud aan, mag wel een iets zwaardere servo op, en die heb je (afhankelijk van hoeveel volt je aansturing is) ook wel in diezelfde maat. Als je dat combineert met de hevel zoals hierboven bij C, dan zal je wel van de brom af zijn en de servo wat meer ontspannen in de kist liggen :-).
 
Wat denk ik ook helpt is om een gaatje zo dicht mogelijk bij de uitgaande as van de servo te gebruiken.

De plaatjes van post #205 zijn erg fraai, maar bepaald niet een ideale situatie . . .

;)


jan.
 
Wat denk ik ook helpt is om een gaatje zo dicht mogelijk bij de uitgaande as van de servo te gebruiken.

De plaatjes van post #205 zijn erg fraai, maar bepaald niet een ideale situatie . . .

;)

jan.

Jan, je vraagt zelf of iemand een tekeningetje wil maken om specifiek de positie van de hevel uit te leggen, omdat je dat niet snapte. De tekening die ik gemaakt heb heeft alleen het doel je dat uit te leggen en is een volledig fictieve maatvoering, ik heb niet eens naar de grootte gekeken en gewoon geschetst in CAD. En daar kun je dus ook niets aan afleiden, want je weet helemaal niet hoe lang die hevel is, misschien is het maar een hevel van een cm.. daar gaat het hier natuurlijk niet om. Beetje opmerkelijk om daar dan over te beginnen. :hammer:
 
Ik bedoel het niet als kritiek op jouw tekening, maar als aanvulling op de tips die we tjarko geven.

Overigens heb ik er een ;) bij gezet, maar die lijkt toch z'n doel gemist te hebben . . .

;)


jan.
 
Prima aanvulling, dat zeker! Positie op hevel van zowel servo als roerhevel zijn ook bepalend. Ik zou de arm korter houden bij de servo en langer bij het roer. Knipoog bij feedback kan ik nooit zoveel mee, dat kan ook een beetje negatief overkomen.
 
Bekijk bijlage 466098

Als de servohevel in de uiterste stand (flaps dicht) recht omhoog staat (A) of zelfs nog iets richting het roer (B) dan komt de volle kracht aan de servohevel (hefboom) en moet de servo harder trekken dan als je de servohevel voorbij het midden zet (C). In dat laatste geval gaat een deel van de kracht om hem tegen te houden richting de as van de servo (rode pijl), de as vangt een deel van de kracht op, en lockt hij als het ware, kost minder kracht voor de servomotor om de hevel in positie te houden.

Sterker nog, als de hevel uit afb C nog verder doordraait, zodat de stuurstang volledig door het hart van de servohevel gaat, hoeft de servo helemaal geen kracht te zetten. ( dat is wat Gerald bedoelde)
Werkt ook als de stuurstang naar links gaat ipv naar rechts zoals op de tekening.
 
Sterker nog, als de hevel uit afb C nog verder doordraait, zodat de stuurstang volledig door het hart van de servohevel gaat, hoeft de servo helemaal geen kracht te zetten. ( dat is wat Gerald bedoelde)
Werkt ook als de stuurstang naar links gaat ipv naar rechts zoals op de tekening.

Ja absoluut! Hoe verder door naar links hoe minder kracht, maar.. ik zag klassieke ijzeren kwik links, en dan kun je praktisch gezien niet veel verder dan dit.. als je door wilt naar een vlakke positie dan moet je ook ball links gaan gebruiken. Maar helemaal waar, dan is ie pas echt gelocked.
 
Wat ik doe om deze principes te onthouden, is het vergelijken met het versnellingsapparaat van een fiets: als je vooraan het kleinste en achteraan het grootste tandwiel selecteert, dan moet je het minste kracht zetten en is je snelheid laag (uitgangssnelheid (veel) kleiner dan ingangssnelheid).
Omgekeerd, vooraan grootste en achteraan kleinste tandwiel: veel meer kracht vereist (voel je bij het starten), maar je haalt grote snelheden.
 
Tjonge wat een reacties !!!! Erg leuk.
Femmo heeft gelijk..
Alles samenvattend:
Flaps zijn meestal ingetrokken dan moet het goed zijn.
Servo verstellen zodat de arm en stang in lijn staan, bij ingetrokken flaps
Past niet met quicklink..meer werk..
Servo arm zo kort mogelijk.
Hopelijk zijn mijn servo,s dan sterk genoeg.
Ik moet het nog even maken, is meer werk dan wat regeltjes text..
Ik bouw ook nog het Ornithos P51 project..
Wordt vervolgd.
 
Servo arm zo kort mogelijk.
Hopelijk zijn mijn servo,s dan sterk genoeg.

Korte de servo arm is meer kracht dan lange servo arm maar kleinere verplaatsing.
BV je hebt een servo van 4 kg/cm , dan heb je bij een lengte van 1 cm een kracht van 4 kg als de servo haaks staat , bij een lengte van 2 cm heb je 4 kg delen door 2 cm = 2 kg
 
Ergens denk ik zomaar dat Tjarko deze principes best al eens zou kunnen snappen......

Daar ging ik ook vanuit, puur reactie op vraag naar uitleggen principes.. :)

Tjonge wat een reacties !!!! Erg leuk.
Femmo heeft gelijk..
Alles samenvattend:
Flaps zijn meestal ingetrokken dan moet het goed zijn.
Servo verstellen zodat de arm en stang in lijn staan, bij ingetrokken flaps
Past niet met quicklink..meer werk..
Servo arm zo kort mogelijk.
Hopelijk zijn mijn servo,s dan sterk genoeg.
Ik moet het nog even maken, is meer werk dan wat regeltjes text..
Ik bouw ook nog het Ornithos P51 project..
Wordt vervolgd.

Yes, dat zag ik ook, met quicklink lastig, je zou evt. een ball link kunnen gebruiken dat is wat werk maar dan help je de servo wel een beetje mee. En zeker, de beste stuurlui staan aan wal, daar hebben we er op het forum genoeg van (incl. ikzelf nu). Het is een hoop werk en weer e.e.a. aanpassen. Succes, komt goed!
 
Back
Top