Spitfire mkIX, schaal 1:5.3 Brian Taylor

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door tjarko, 16 mrt 2020.

  1. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Post 871 ;)

    Oeps, 1 tje te veel moet 87 zijn

    Groeten,

    Arie
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2021
  2. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Hier dacht ik dus ook gelijk aan..
     
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Op zich is de Hitec hs225mg een goede analoge servo. Ik gebruik deze servo's op de ailerons van een 40 size model van 2,7 kg vlieggewicht, dat volstaat.

    Echter, voor een model als dit is het wel een heel lichte servo. Ik zou zelf om te beginnen een sterkere en grotere servo inbouwen en even goed kijken waar de roerhoorn zit t.o.v. de servohevel.

    Grt,

    Arnoud.
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Wie kan daar voor deze jongen een schets van posten?

    Zou graag begrijpen wat er bedoeld wordt . . .

    Dank.


    jan.
     
  5. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    servohevel.PNG

    Als de servohevel in de uiterste stand (flaps dicht) recht omhoog staat (A) of zelfs nog iets richting het roer (B) dan komt de volle kracht aan de servohevel (hefboom) en moet de servo harder trekken dan als je de servohevel voorbij het midden zet (C). In dat laatste geval gaat een deel van de kracht om hem tegen te houden richting de as van de servo (rode pijl), de as vangt een deel van de kracht op, en lockt hij als het ware, kost minder kracht voor de servomotor om de hevel in positie te houden.
     
    mac en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Aha.

    Dank.


    jan.
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Mis ik iets?


    jan.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  8. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Typo denk ik, het is post #87: https://www.modelbouwforum.nl/threa...1-5-3-brian-taylor.270483/page-5#post-4097656

    De hevels lijken zuiver omhoog te staan, maar hoe ze uiteindelijk ingebouwd zijn is niet zichtbaar. Ik sluit me bij Arnoud aan, mag wel een iets zwaardere servo op, en die heb je (afhankelijk van hoeveel volt je aansturing is) ook wel in diezelfde maat. Als je dat combineert met de hevel zoals hierboven bij C, dan zal je wel van de brom af zijn en de servo wat meer ontspannen in de kist liggen :).
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Wat denk ik ook helpt is om een gaatje zo dicht mogelijk bij de uitgaande as van de servo te gebruiken.

    De plaatjes van post #205 zijn erg fraai, maar bepaald niet een ideale situatie . . .

    ;)


    jan.
     
  10. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Jan, je vraagt zelf of iemand een tekeningetje wil maken om specifiek de positie van de hevel uit te leggen, omdat je dat niet snapte. De tekening die ik gemaakt heb heeft alleen het doel je dat uit te leggen en is een volledig fictieve maatvoering, ik heb niet eens naar de grootte gekeken en gewoon geschetst in CAD. En daar kun je dus ook niets aan afleiden, want je weet helemaal niet hoe lang die hevel is, misschien is het maar een hevel van een cm.. daar gaat het hier natuurlijk niet om. Beetje opmerkelijk om daar dan over te beginnen. :hammer:
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ik bedoel het niet als kritiek op jouw tekening, maar als aanvulling op de tips die we tjarko geven.

    Overigens heb ik er een ;) bij gezet, maar die lijkt toch z'n doel gemist te hebben . . .

    ;)


    jan.
     
  12. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Prima aanvulling, dat zeker! Positie op hevel van zowel servo als roerhevel zijn ook bepalend. Ik zou de arm korter houden bij de servo en langer bij het roer. Knipoog bij feedback kan ik nooit zoveel mee, dat kan ook een beetje negatief overkomen.
     
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Sterker nog, als de hevel uit afb C nog verder doordraait, zodat de stuurstang volledig door het hart van de servohevel gaat, hoeft de servo helemaal geen kracht te zetten. ( dat is wat Gerald bedoelde)
    Werkt ook als de stuurstang naar links gaat ipv naar rechts zoals op de tekening.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  14. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ja absoluut! Hoe verder door naar links hoe minder kracht, maar.. ik zag klassieke ijzeren kwik links, en dan kun je praktisch gezien niet veel verder dan dit.. als je door wilt naar een vlakke positie dan moet je ook ball links gaan gebruiken. Maar helemaal waar, dan is ie pas echt gelocked.
     
  15. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Wat ik doe om deze principes te onthouden, is het vergelijken met het versnellingsapparaat van een fiets: als je vooraan het kleinste en achteraan het grootste tandwiel selecteert, dan moet je het minste kracht zetten en is je snelheid laag (uitgangssnelheid (veel) kleiner dan ingangssnelheid).
    Omgekeerd, vooraan grootste en achteraan kleinste tandwiel: veel meer kracht vereist (voel je bij het starten), maar je haalt grote snelheden.
     
  16. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ergens denk ik zomaar dat Tjarko deze principes best al eens zou kunnen snappen......
     
  17. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.042
    Tjonge wat een reacties !!!! Erg leuk.
    Femmo heeft gelijk..
    Alles samenvattend:
    Flaps zijn meestal ingetrokken dan moet het goed zijn.
    Servo verstellen zodat de arm en stang in lijn staan, bij ingetrokken flaps
    Past niet met quicklink..meer werk..
    Servo arm zo kort mogelijk.
    Hopelijk zijn mijn servo,s dan sterk genoeg.
    Ik moet het nog even maken, is meer werk dan wat regeltjes text..
    Ik bouw ook nog het Ornithos P51 project..
    Wordt vervolgd.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Korte de servo arm is meer kracht dan lange servo arm maar kleinere verplaatsing.
    BV je hebt een servo van 4 kg/cm , dan heb je bij een lengte van 1 cm een kracht van 4 kg als de servo haaks staat , bij een lengte van 2 cm heb je 4 kg delen door 2 cm = 2 kg
     
  19. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Lopen de flaps niet aan waardoor de servo,s gaan brommen, misschien nog eens goed bekijken.
     
  20. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Daar ging ik ook vanuit, puur reactie op vraag naar uitleggen principes.. :)

    Yes, dat zag ik ook, met quicklink lastig, je zou evt. een ball link kunnen gebruiken dat is wat werk maar dan help je de servo wel een beetje mee. En zeker, de beste stuurlui staan aan wal, daar hebben we er op het forum genoeg van (incl. ikzelf nu). Het is een hoop werk en weer e.e.a. aanpassen. Succes, komt goed!
     

Deel Deze Pagina