Vind de discussie over het vlieggedrag van de Spitfire's en schaalmodellen in zijn algemeen leuker, dat het koel probleem (sorry Tom).
Baal er nog steeds van dat ik met de W15 alleen op zaterdag de testvlucht heb kunnen doen en dat op de zondag de diesel aan alle kanten eruit liep waardoor het vliegen onmogelijk was

, had nog graag veeeeel meer gevlogen.
Spreek dus wat vliegen betreft alleen over de zaterdag maidenvlucht en ondanks dat het gewicht van de Spitfire zonder brandstof en (smoker)diesel op 11kg, ligt was ik zeer verbaast over de (goedmoedige) vliegeigenschappen.
De start viel mij redelijk mee omdat je voorbereid bent op een neusstand hou je flink Up en met rustig gasgeven iets Up minderen en snelheid opbouwen was de Spit redelijk weg te vliegen. Beter dan verwacht want het model rollen naar de startplaats was al lastig vanwege de soppig en hobbelige ondergrond.
Wind was er niet en kon dus starten over de lengte van het veld en dat stuk was iets minder drijfzandachtig dan over de dwarsrichting op de zondag.
Na een rondje vliegen was te merken dat de roeren goed reageerde en dat er redelijk soepel te vliegen was ondanks het toch wel redelijk hoge gewicht.
Weet niet of een van jullie de vlucht van zaterdag nog hebben gezien maar na dat rondje gingen de wielen in en heb lekker staan te scheuren.
Uiteraard met respect voor het gewicht van de Spit want dat was met de overshoots, steilen bochten en het klimmen goed te zien/merken.
Bij de landing zonder flaps en windstilte was het gewicht ook goed merkbaar en merkte op de lange poot van het circuit dat het model begon te zakken en er flink gas bij moest. Op final met flink gas was ook daar te merken dat de Spit flink (te snel) doorzakte en stond een paar meter sneller aan de grond dan gepland.
Uitrollen was niet mogelijk want na een 10 tal meter ging de staat omhoog ondanks volup en verdween de spinner in het gras, die daarna nog een geul van 2meter trok waarna de Spit stilstond.
Met een knipoog naar Tom hoop ik deze vlucht in Oss zeker nog eens dunnetjes over te kunnen mogen doen.
Wat ik eigenlijk hiermee aan wil geven is dat ondanks dat een kist zwaar is en gevoelmatig ook zwaar/sloom vlieg je toch veel signalen in het vlieggedrag kunt zien en herkennen waar je je op in kunt stellen en ook rekening mee moet houden.
Ton