Spoken uit het verleden.

Motor en regelaar zijn vervangen zeg je.
Dus dan heb je inderdaad de andere componenten overig.
  • Lopen er stroomdraden langs de ontvanger of antennedraden?,
  • Heb je de motor op failsave en heb je gemerkt dat bijv. servo's ook reageren met de motor aan?,
  • Rein theoretisch verzorgd een Ubec enkel spanning maar ja, met elektronica kan van alles gebeuren, vervang hem eens door een andere BEC of een regelaar met een voldoende grote interne BEC.
Ik zou eigenlijk meer gokken op een soort van storing waardoor de motor wellicht eventjes in failsafe gaat.
 
... Mijn vraag is nu, zou het kunnen dat de storing ontstaat in de U bec 10A van Castle Creations. Advies en analyse welkom. ...
SBEC lijkt me niet de oorzaak, dat zou je dan op alle stuurfuncties moeten merken. Bovendien zorgt de regelaar voor zijn eigen voeding.
Het kan slecht contact zijn, of slechte connector, soldering, ergens na de FETs, kan ook in de motor:
Motor stuttering? Won't run? Read before asking. - RCG
 
Het kan moeilijk de motor of de regelaar zijn.
Die zijn allebei vervangen.
Ik ga nu ook even de Ubec 10A vervangen.
Zien wat het wordt.
 
Hoeveel stroom trekt de motor, gemeten?
En kan de accu die stroom aan zonder in te kakken? Merk/type/capaciteit/C/leeftijd?
 
Laatst bewerkt:
Batterij van PYTHON PLUS 2500 ma / 25C

Motor 35/42 920kv 45A 620W
Regelaar Skywalker 60A
U Bec 10A Castle Creations
 
Ik wacht op mijn nieuwe Ubec 10A die ik besteld heb.
Wanneer ik alles terug gemonteerd heb ga ik de boel testen.
Ga ook de timing even anders programmeren.
Er staat daar iets over treshout cut.
Wat betekend dit ???
Ik hou jullie op de hoogte.
Kan ook
 
Low Voltage Cutoff? Ter bescherming van je LiPo accu's.

E-flight 101 by RCG member Ken Myers, will at least save you a ruined LiPo (or worse!), a burnt motor and a fried ESC:
Electric Power Basics (Ken Myers)
Brushless Electronic Speed Controls (ESC) Basics, LVC and BEC
en
Motors for Electric Flight, Kv, Timing, Efficiency, Props
 
  • Like
Reactions: xat
Gewogen en goed bevonden.

Na één maand en 11 dagen project afgerond.
Volgens mijn normen vlug.
Romp met oracover bespannen.
Electronische hardware ingebouwd en geprogrammeerd.

Motor 500 watt diam 35mm.
Regelaar 80A
Batterij 3S 3700mah
Prop. 13/7 of 14/8

Spanw: 2.6m

Alles gewogen, getest en uitgebalanceerd.
Juist nog 25 gr lood in neus.
Dus ruime mogelijkheid om later batterij 4S te implementeren.
Een batterij 3S 3700mah weegt 230gr.
Een 4S 3000mah 100gr meer.
Ik kom nu (met batterij) aan 1960gr of 38gr/dm2.

Ik zat er een bepaald moment mee in dat er veel lood in de neus moest.
De staart is nog al heavy gebouwd.
Het valt nog best mee met 26gr.
De schroef en Canopy heeft ook zijn gewicht.

De canopyrand heb ik nog afgetaped en een rand geverft met wit humbroll glossy email.
Mijn mostaard wat dit betreft gehaalt in dit draadje.

graupner-mosquito-2012-edition

Je ziet, dit forum genereert soms kruisbestuivingen.

De ruime inhoud van de romp biedt de kans om alles ordentelijk en overzichtelijk in te bouwen.
Het geheel oogt redelijk mooi en voelt robuust aan.
Een ideale kist om er eens in te vliegen.;)

Nu alles mooi opbergen en wachten op een mooie rustige lentedag om de kist te testen.
Een opdracht voor onze testpiloot Danny.
Leuke vooruitzichten.

full


Besluit, uit componenten van gecrashte kisten valt soms iets nieuws te creeren.
Wat denkwerk, ervaring en creativiteit zijn in dit kader natuurlijk van cruciaal belang :).

Mvg,
Aurectar


Al vier jaar vlieg ik met deze kist.
Gisteren mij as van motor gebroken.
Diameter 4mm lengte 61mm.

Waar verkrijgbaar en bestellen ???
 
Laatst bewerkt:
Ik vervang een beschadigde as altijd door verenstaal van de juiste diameter, platte vlakjes slijpen voor de inbus en collier schroef
 
Zoals eerder reeds vermeld tijdens maand Juli 3 toestellen gecrasht.
Twee toestellen door verlies oogcontact en één door een domme fout.
Twee toestellen zijn reeds voor 100% hersteld en terug ingevlogen.
Een derde toestel blijkt total Loss.
Het materiaal die er in zat functioneert nog.
Ik heb hier nog een paar vleugels liggen van 3000 mm span.
Met materiaal en uit het wrak en deze vleugels
ga ik aan de slag en start het project MONT 3000 E.
E staat voor electro.

upload_2022-10-30_13-0-27.jpeg


Hier een paar beelden van het wrak.

upload_2022-10-30_13-2-41.jpeg


upload_2022-10-30_13-5-45.jpeg


Je ziet het moeilijk maar er zijn overal barsten in de romp.



Vleugels waren voor 20 verwoest door de impact..
Die zijn al door mijn allesbrander gesluisd.
 
De MONT 3000 E wordt een eenvoudige constructie geënt op de Monterey van Astroflight. (foto)
Ik ga voor een schaalvergroting van ongeveer 1.2.
2500 mm spanw wordt dus 3000mm.

upload_2022-11-2_18-9-4.jpeg


De staartboom en stab / richting wordt een formaliteit
Maar de implementatie van de motor vereist toch enige voorbereiding in de vorm van wat tekenwerk.
In dit geval nog met podlood en papier.

upload_2022-11-2_18-12-56.jpeg


De flanken van de romp worden in triplex van 3 mm vervaardigd.

Ik wil een mooie overvloei met de spinner.
Driehoekige profielen verbinden daarom de flanken en de bodembeplanking.

upload_2022-11-2_18-17-41.jpeg


Kwestie van een mooie ronding en overvloei te bewerkstelligen.
Je ziet genoeg ven die garageboxen met daarop een spinner. (weerzinwekkend)

upload_2022-11-2_18-20-33.jpeg


De krachtbron wordt een Brushless outrunner Cyclon 30.
Diam 36mm
Lengte 53mm
Shaft diam 5mm
RV 0.042 OHM
Gewicht 150gr
KV 960
Max current 35A
3S LIPO
Prop 11/6 of 12/4

upload_2022-11-2_18-29-13.jpeg


Ik hoop dat 2.5 graden downtrust moet volstaan.

Meer of minder?
Graag advies?
 
Ik heb de tekening even ingebracht in mijn 3D program en de hoek gemeten , 2.9 °
Een schaalmodel met een dikkere romp gaat de hoek groter worden , dat is ook mijn ondervinding .
 
Ondertussen al enkele stappen verder.
Het betreft dus weer een eenvoudige constructie.
Lastencohier:
Een stevig zweefvliegtuig.
Zonder toeters en bellen.
Gemakkelijk te vervoeren.
Eenvoudig herstelbaar.
Te vliegen in de meeste weersomstandigheden.

De romp bestaat uit twee flanken in triplex van 3 mm.
4 spanten houden deze twee flanken aan elkaar.
Eerst worden de middelste spanten gelijmd en vervolgens neus en staartboomspant.
Bij dit laatste moet je wel letten dat alles mooi gecentreerd blijft.
En daar stellen zich soms problemen.
De triplex uit de doe het zelf heeft soms nijgingen te torderen.
Daarom was ik genoodzaakt sommige zones te bevochtigen en met het strijkijzer( op maximum) de afwijking er uit te werken.
Dit laatste is me aardig gelukt wat resulteert in een bijna perfecte centrage.

upload_2022-11-24_16-26-11.jpeg


De beplanking onderaan is berkentriplex van 4mm.
Dit tot op de voorste helft van de romp.
De rest wordt hardbalsa van 4 mm.

upload_2022-11-24_16-37-59.jpeg




upload_2022-11-24_16-29-24.jpeg



Bij de voorbereiding van de flanken werden reeds de servo supports gelijmd.
Het hoeft geen betoog dat een goed uitgekiende werktekening hierbij centraal staat.
Ook de velcro's om de ontvanger en de Castelcreation bec worden voorzien.

Idem voor de antennebuis en de sturing sleuven.

upload_2022-11-24_16-32-55.jpeg


Met andere woorden, een goede voorbereiding kan heel wat stampij vermijden.

Ook de motor bevestiging moet vooraf aandachtig onder de loep genomen worden.
Downtrust en koeling, om maar iets te zeggen.

upload_2022-11-24_16-36-21.jpeg


Wat betreft de motor.
Ik heb ondertussen een iets krachtiger exemplaar bestelt.
Dan bedoel ik een Kavan C3548.
Deze krachtbron kan een schroef van 14/4 draaien.
Kan geen kwaad.
Mijn snelheidsregelaar van 80 ampere moet dit kunnen bolwerken.

https://aerobertics.be/en_be/propulsion-systems/electric-motors/kavan-c3548-800-motor-r-60sb-esc
 
Mijn 3 m trainer heeft ook een 3548 van HK maar een KV 1100 met regelaar 60 A met volle lipo 43 A op 3S met een prop10/6 ~ 450 W en die gaat met 2.3 Kg vlot naar boven ook nog met de lipo op 30 %.
Lipo 3000 mA 3S 30C = 3 min vol motor vermogen , zonder thermiek 20 min vliegen, dan is de spanning onbelast 11.2 V
Waarschijnlijk ga je met een lipo 3S , 14/4 en 800 KV een beter rendement halen ?
Op 4S ga je naar 650 W , motor goed gekoeld kan dat wel aan
 
Back
Top