springer Tug

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Thijs Slotman, 23 okt 2013.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    9X is een fijne zender ook voor boten. Helemaal met aangepaste ER9x firmware. Ik gebruik hem voor de Survey, de Hertha Jeep, de Johann Fidi, en de Micro Magic. Van alles in te stellen en je kan hem ook binden met de goedkope 3 kanaals ontvangers van Hobby King, goed te gebruiken voor wat simpele modellen, zoals een speedbootje of zo.
     
  2. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Er valt meer dan genoeg aan deze zender in te stellen, maar je hebt er wel software en een speciaal kabeltje voor nodig (en een PC, dus). Het is één van de vele versies die rondslingert, HobbyKing verkoopt hem ook onder hun eigen merk - ik heb er hier 5 van liggen.

    Dat gezegd hebbende, is de 9X wél een wat meer toekomstbestendige optie. Ik wil er op termijn ook nog één hebben - hij doet het namelijk ook op de ontvangertjes van die FlySky zender;) en daar heb ik er "nog maar" 20 van ofzo...
     
  3. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    Kan je met die zender van hobbyking ook meerdere modelen besturen? Bij hobbyking betaal ik dan 60 euro voor een regelaar en 6 ch zender. Als ik die turnigy nieuw koop word ie nog duurder
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    En €13.00 BTW en een boete voor het illegaal invoeren/ omzeilen van de douane.

    Lezen knul!

    dan zie je ook een opmerking over ontvangers!
     
  5. RCjeffrey

    RCjeffrey

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    1.138
    Locatie:
    enschede
    Neem jij dan altijd een pc mee als je gaat varen?
    Sta je aan het water blijkt het roer verkeerd om te zitten, moet je terug naar huis om te reversen...

    Het zal dus een prima keuze zijn voor de turnigy te kiezen waar je eerder een pb heen hebt gestuurd.
     
  6. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    Ik ga toch die turnigy kopen. Verzendkosten betaalt mijn moeder het is dan 59 euro. Met regelaar voor mij
     
  7. RCjeffrey

    RCjeffrey

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    1.138
    Locatie:
    enschede
    De turnigy 9x?
    En wat voor regelaar?
     
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Als je de 9X bedoelt, die heeft model memory, dus dat kan zeker.
    Uiteraard moet je wel 2 ontvangers hebben, als je 2 modellen hebt.

     
  9. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb:
    -a- deze zenders gemodificeerd zodat ik met schakelaartjes de kanalen kan omdraaien
    -b- al mijn boten zó ingesteld dat het geen ruk uitmaakt welke zender ik pak. Binden, gaan. Dat kan je gewoon op de werkbank of in de badkuip uittesten vóórdat je aan de kade staat, eh...

    Ik wilde alleen maar aangeven dat deze zenders lang niet zo beperkt zijn als je wilde doen geloven. Zoals ik eerder ook al schreef: Als je voor hetzelfde bedrag kan kiezen (wat Thijs nu kan) zou ik ook altijd voor de 9x gaan...
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik vind aan het water wat kunnen bijstellen persoonlijk erg prettig. En je kan een snelheidsbegrenzer instellen, die je met een schakelaar kan aan- of uitzetten. etc
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ja!!!
    Ik heb één keer in Amersfoort gestaan en toen was mij PIC leeg.
    Heb daarna mijn kabeltjes in de zender omgestoken en de servo's in vrije kanalen van de ontvanger gestoken en zo toch de waterstand in de ketel en de druk kunnen regelen.
    Maar prettig is anders. Tegenwoordig kan je in een minuut die pic weer voorzien van een programma.
    Gelukkig is het bij die ene keer "black out" gebleven, dus de laptop gaat voor niets mee, maar ik heb hem altijd bij me. ;)


    Aan wat moet ik dan denken?
     
  12. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    ik denk dat je moet denken aan de servo recht trimmen (dat de boot recht uit gaat) maar dat kan elke zender. ik heb trouwens nog een spectrum zetje liggen ondertussen. ik ga die in de boot bouwen. als ik meerdere channels wil dan schaf ik een andere zender aan. het gaat mij om die 2,4 ghz
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Als een boot wat overgemotoriseerd is, kun je 2 dingen doen, of steeds de knuppel van het gas op een lagere waarde proberen vast te houden (ik gebruik zelf terugverende sticks voor gas), of het maximumbereik van de gasknuppel elektronisch te beperken. Ik stel het max gasbereik dan zo in dat je nog een leuk vaarbeeld hebt met de knuppel vol naar boven gedrukt. Vervolgens kan ik met een schakelaar op de zender kiezen tussen begrensd gasbereik, of onbegrensd, om de maximale snelheid te halen. Verder kan ik een bepaald vooringestelde gasstand aan een andere schakelaar koppelen, dus als ik rustig over het water wil kruisen, op constante maar lagere snelheid dan volgas, dan stel ik die waarde voor die schakelaar in op iets van 20% gas of zo.

    Bij de Survey is de begrenzer ook erg prettig, want bij volgas gaat de boot ietsje schommelen in de bochten, en is de belasting voor de oude laptopaccu, die als vaaraccu is ingezet, net te hoog, waardoor je merkt dat de snelheid na een minuutje in begint te zakken. Met de begrenzer erop vaart de boot super strak, geen wiebelen, en kan je langere stukken op "volgas" varen zonder dat de accu het moeilijk krijgt.

    Maar welke percentages dan het beste werken, kun je nooit thuis al precies weten, dan blijf je heen en weer lopen/rijden etc. Nu kun je aan het water fijnafstemmen totdat je het gewenste vaarbeeld hebt.
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    En nog meer?

    Je kan ook een ratelstick nemen, met wat gevoel in je vingers.
    Het is toch geen stil/volaan vooruit (begrensd tot het eerder bepaalde maximum) of volaan achteruit.
     
  15. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Subtrim, eindpunten, expo, dual rates, delta mix, vtail mix, een aantal vrije mixers enz enz.

    Thijs vliegt ook met het een en ander, daar gaat het ook een fijne zender voor zijn.
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Ik vind een ratel niet fijn varen, en met de instellingen die ik maak kan ik kiezen uit 3 vooraf vastgelegde snelheden, en heb nog steeds de mogelijkheid om "met wat gevoel in de vingers" elke tussenwaarde van het gas te kiezen. Het is niet het 1 of het ander, dat ik er een paar standen regeling van maak, je kan nog steeds traploos regelen. Bovendien weet je dat ik ook wel eens film tijdens het varen, en dan is het ook handig om wat te kunnen variëren met hoe snel de boot vaart met de stick vol naar boven, omdat ik dan maar 1 hand heb voor het varen, en eentje voor de camera. Dan is een bepaalde waarde halfgas precies aanhouden erg lastig, en zo'n begrenzer, of vaste snelheid op 1 bepaalde schakelaar erg prettig. Vaar ik op een vaardag een haven binnen, of tussen veel andere boten, dan is het puur varen op stickgevoel. Wel eventueel met de begrenzer aan, want in de haven heb je niet het volle vermogen nodig, dan zit je in 2 tellen ergens tegenop als je een keer vol gas zou geven.

    Nog een voordeel van een makkelijk instelbare begrenzer, als je een minder ervaren schipper met je boot wil laten varen, die nog niet het juiste stickgevoel heeft.

    Maar absoluut nodig is het niet, ik heb jaren gevaren met een zender zonder enige computerfuncties, alleen trim, en servo reverse betekende zender openmaken en stekker van een stick omdraaien. Ging ook prima, maar met wat extra afstelmogelijkheden bevalt me net iets beter.
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2014
  17. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    Gaat het niet een beetje of topic?
     
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Helemaal gelijk Thijs, maar Harm zit vol vragen, en dan wil ik die graag beantwoorden. ;-)
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik ben blij dat ik niet zo'n moeilijke zender nodig heb. :p ;)
     
  20. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    haha harm
    jullie mogen wel eventueel een ander topic aan maken
     

Deel Deze Pagina