Spuiten of folie

Ik denk dat ik er dan toch voor ga om mijn Tiger Hai met glas te gaan doen. Niet om eigenwijs te zijn ;-), maar ben ook erg benieuwd om het eens op een andere manier te doen dan met Ora. De Tiger Hai is toch niet gebouwd op gewicht, die moet vooral snel gaan, dus dat is geen probleem.
Ik zal eens goed meten wat de gewichtstoename dan wordt en dan later beslissen wat ik met de Hai 4 ga doen.

Hoe geven jullie het een kleurtje? Met spuitbussen? Of is een compressor met verfspuit het overwegen waard?

Spuitbussen is veel goedkoper.
Mijn 2 cilinder compressor was ongeveer 300 euro, een spuit is al gauw 100 euro en een echt goede begint bij 300 euro.
En je moet wel een redelijke compressor hebben die genoeg volume kan blijven leveren.
Dan nog een goede vochtafscheider...
Voor dat totale bedrag koop je heel veel spuitbussen.

Hier kocht ik altijd mijn spullen.
En een link naar goede spuitbussen, ook 2K
https://www.nonpaints.com/nl/spuitbussen/merken-spuitbussen/spraymax-spuitbussen

GJ

Spuitbussen is veel goedkoper.
Mijn 2 cilinder compressor was ongeveer 300 euro, een spuit is al gauw 100 euro en een echt goede begint bij 300 euro.
En je moet wel een redelijke compressor hebben die genoeg volume kan blijven leveren.
Dan nog een goede vochtafscheider...
Voor dat totale bedrag koop je heel veel spuitbussen.

Hier kocht ik altijd mijn spullen.
En een link naar goede spuitbussen, ook 2K
https://www.nonpaints.com/nl/spuitbussen/merken-spuitbussen/spraymax-spuitbussen

GJ

Ik heb een beetje rondgekeken, de prijzen liggen (tegenwoordig) wel wat lager denk ik, maar je hebt wel een punt. Eerst beginnen met wat spuitbussen is natuurlijk niks mis mee.
Mooie site is dat van nonpants. Handig dat je elke kleur kan kiezen. Maar ik denk dat ik de keuze heb uit 2 verschillende spuitbussen, de 1K acryl lak en de 1K watergedragen basislak:
https://www.nonpaints.com/nl/1k-autolak-in-spuitbus-iedere-kleur-op-maat-gemaakt
https://www.nonpaints.com/nl/1k-fill-in-spuitbus-voor-watergedragen-basislak-spraymax

Maar wat is een basislak? Moet daar nog een laag overheen? Is er nog een verschil in gewicht bij dezelfde dekking?
Nog andere pros and cons?

Wat betreft de prijzen, ik heb een goede 2 cilinder compressor, niet zo'n Gamma ding.
En de spuiten zijn kwalitatief redelijk omdat ik heel veel gezeur gehad heb met goedkope spuiten die je niet meer schoon krijgt als je polyester gaat spuiten.
Wat ik zo kan zien zijn de prijzen nog vrijwel gelijk.

De basislak die je in de link aangeeft is de basis om een spuitbus te vullen.
Daar kan de menger dan nog een kleur aan toevoegen, dan wordt het een "echte" spuitbus.
Waarom zou je geen 2K kunnen nemen?
Dat wordt zoveel mooier en harder.
Onderop de spuitbus zit een ventiel dat je in moet drukken, dan komt de harder vrij.
Een paar minuten schudden en dan spuiten.
De Spraymax spuitbussen hebben mooie spuitmondjes die je ook nog kan draaien, net als een echte spuit.
Dus hij vernevelt horizontaal of verticaal, of waar jij hem maar op instelt.
Nadeel van 2K is dat je de spuitbus weg kan gooien, dus je kan geen restjes bewaren.
Ik heb destijds de spoiler van mijn auto met 2K lak van Spraymax gespoten en je zag geen verschil tussen de originele lak en de spuitbus.
Zie de onderstaande foto's.

Watergedragen lijkt leuk maar kan niet heel veel hebben.
Je zou er eigenlijk nog een blanke lak laag overheen moeten zetten.
Ik zou gaan voor iets met oplosmiddelen maar hou wel rekening met onderliggende lagen.
Over epoxy kan je vrij veel spuiten zonder dat het opvreet maar altijd voor de zekerheid even een stukje proefspuiten (of vragen bij Non-Paint).
Je kan het trouwens gewoon daar ophalen in Rotterdam als je vantevoren belt.

De foto's van de spoiler, net na het spuiten.
Naderhand heb ik dat suffe Opel logo er ook nog afgeschuurd en vlak gemaakt met epoxyweefsel en plamuur en toen ook met 2K lak uit spuitbus gespoten.
Mensen dachten dat het zo hoorde, dus zo goed kan je met die spuitbussen spuiten.
opel1.JPG

opel2.JPG

En waar koop jij in vredesnaam 25 grams keperweefsel?
Ik heb dat echt nog nooit gezien, het lichtste wat ik ken is 80 grams keper.

Heb je een linkje voor een bedrijf dat 25 gams keper geweven kan leveren? ( wellicht in Duitsland)? Ik heb ff wat gegoogled , maar het lichste in keper wat ik kan vinden is 80gr/m2

Heren, jullie hebben helemaal gelijk!
Ik ben zojuist bij Hobby In in Waalwijk geweest en heb o.a. weer twee meter 25 grams glasweefsel gekocht.
Het is bij navraag inderdaad kruis geweven en niet keper geweven zoals ik dacht.
Ik dacht dat omdat het weefsel zeer eenvoudig om complexe vormen heen vervormt, maar dat doet kruisgeweven weefsel in deze dikte/gewichtsklasse dus sowieso...
Ik zal het in mijn eerdere post aanpassen!

k heb destijds de spoiler van mijn auto met 2K lak van Spraymax gespoten en je zag geen verschil tussen de originele lak en de spuitbus.

Deze 2K spuitbus lak van Spraymax heb ik recent op m`n Tiger 2 voor het eerst toegepast (over oracover) om de decals, etc. brandstofbestendig te maken en die lak werkt inderdaad zeer fijn. Absoluut een aanrader!

Hoe geven jullie het een kleurtje? Met spuitbussen? Of is een compressor met verfspuit het overwegen waard?

De kleurlaag breng ik op m`n schaalkisten aan met goede kwaliteits penselen.
Maar spuiten zoals op m`n "niet-schaal" Tiger 2 is eenvoudiger en gaat stukken sneller inderdaad.

Succes!
Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Ik ben begonnen met een testplankje. 2 mm balsa van 29 gr.

DSC_16057.jpg

Vervolgens deze glasmat erover heen:

DSC_16053.jpg

DSC_16059.jpg

DSC_16060.jpg

Deze epoxy gebruikt:
DSC_16067.jpg

Ik heb het vervolgens met een schuimrubber rolletje zo dun mogelijk aangebracht en dat leverde dit resultaat:

Ervoor:
DSC_16063.jpg

Erna:
DSC_16068.jpg

DSC_16070.jpg

Ik heb daarna nog eenzelfde plankje gedaan en geprobeerd om het iets dikker op te zetten. Voor mijn gevoel had ik toch echt meer epoxy gebruikt, maar na wegen zag ik weinig verschil.
Daarna wel met keukenrol erop en een nieuw rolletje gepakt en het zo droog mogelijk proberen te rollen. Dat leverde wel 2 gram op :)

Nu wachten tot het droog is. Verwerkingstijd 300 min, droogtijd 47-72 uur. Wordt vervolgd...

Wat voor plamuur gebruiken jullie? Ik zag bij de bouwmarkt lakplamuur. Is dat wat? Dat zou superglad moeten worden. Of is dat te zwaar?

Epoxy met glassbubbels. Sterk, licht en goed schuurbaar. Alleen lang wachten op de uitharding.
Overigens: elk 10 graden Celcius extra tijdens het uitharden halveert de uithard tijd. 20 gr. warmer is dus 1/4 van de tijd. Bovendien wordt de epoxy nog sterker ook.

Laatst bewerkt:
Wat ik al eerder schreef, je kan ook lamineren met ingedikte epoxy gevuld met microballoons )glasbubbels).
Dan vul je al meteen de gaten in het weefsel.
Trouwens, als je het weefsel onder 45 graden legt dan gaat het al makkelijker de bocht om.

Dan nog een wetenswaardigheidje:
voordat epoxy echt uitgehard is ben je 6 weken verder, bij kamertemperatuur.
Je kan een piepschuimen box maken met een lamp erin, dan krijg je een uithardoventje.

Op epoxy hecht weinig, zeker geen lakplamuur.
Ook polyesterplamuur hecht niet.
Epoxy hecht op polyester, polyester niet op epoxy.
Dus plamuren altijd met epoxyplamuur.

Als je toch met 25 grams blijft werken kan je net zo goed de weefsels van HP-textiles nemen.
Goedkoper dan R&G.
De harsen zijn van prima kwaliteit en eigenlijk hebben ze alles wat je maar nodig hebt om met composiet te werken.
http://shop.hp-textiles.com/shop/index.php?language=en&&

GJ

Ik heb nu ook een epoxyoven :-)

20170226_224822.jpg

Wat is een mooie temperatuur voor de oven? Met deze lamp is het nu continue 30 graden.

Die microballoons erin verwerken lijkt mij ook een goed plan. Ik zie 2 versies ervan. 0.12 gr/cm3 en 0.21 gr/cm3. Ik neem aan dat de 0.12 versie aan te bevelen is?
Welke mengverhouding moet ik aanhouden?

@GJ, toch begrijp ik nog niet helemaal waarom je 25 grams doek niet aanbeveelt. Ook volgens HP-Textiles kom je bij gebruik van 49-grams doek uit op een laminaatgewicht van 87 gr/m2 en 49 gr/m2 bij 25-grams doek. Relatief gezien voeg je bij 49-grams doek inderdaad minder epoxy toe (39 gr tegenover 24 gr), maar absoluut gezien wordt het wel zwaarder.

Welke mengverhouding moet ik aanhouden?
Net zoveel toevoegen tot het als dikke honing vloeit. Het moet nog blijven vloeien als je in het potje hebt geroerd.
Als je zoveel bubbles toevoegd dat het na roeren niet meer vloeit in het potje, is het nauwelijks meer te plamuren.

Ik (en Dirk ook) raadt 25 grams niet aan omdat het een te open structuur heeft in vergelijking met 49 grams.
Je moet het meer navullen (plamuur, filler) om het glad te krijgen.
Eindresultaat is ongeveer hetzelfde gewicht.
Ik heb trouwens de filler gevonden die Harry van Melick aanraadde en een paar duitsers gebruiken.
Tekst van de technische ondersteuning van Remmers Nederland::

Beste Gert-Jan,

De oplosmiddel houdend 2k spuitplamuur is de PF 230.

Een alternatief is de Aqua pigment vullen PF 430, deze is met oplosmiddel houdende producten af te werken.

Product is te bestellen bij 1 van de 4 Remmers Service Centers.
Vriendelijke groet, kind regards,

Remmers B.V.

Back