Dag Erwin,
Askokers vastgebakken, stook je normaalgesproken uit met hitte.
Soms kunst en vliegwerk. Bijkans is de 'as' vastgezet met epoxy. Oude epoxy geeft snel mee met hitte.
Een brander lukt meestal niet die goed te richten of af te schermen.
Dan kan je het beste een stevige soldeerbout er tegen aan zetten. Soms helpt een kloddertje soldeer goed mee de in de warmteoverdracht naar de messing buis.
Met een 100 Watt bout bij een groot model moet dat lukken. En dan maar geduld hebben, gaat vanzelf stinken. Exopy is termoplast en geeft op een gegeven moment mee. Boven de 100 graad gaat alle moderne huis tuin en keukenlijm stuk... Ik deed het zelf met een Weller 80 soldeerstation. Notabene bij een linke ABS romp... Eenmaal heet gestookt met moed, beleid en trouw trekken?
Wil je de as laten zitten, dan zou je het lager kunnen opboren, uitboren en er een overlappende huls met kogellager over de as zetten. Dat is draaiwerk natuurlijk.
De kruiskoppeling is niet zomaar eentje. Het is een van de zwaardere uitvoeringen van Marx Luder. Ze hadden meen ik 3 soorten. Deze zijn niet flut. De allerlichtste waren eigenlijk bedoeld voor de geringere vermogens van Monoperm supers, niet voor het moderne brushless geweld. In modelbouwrestauratieland Duitsland zijn die nog wel geliefd.
Algemeen: thans zijn metalen kruiskoppelingen, of samengesteld tot cardans, uit China in zwang. Ook nog eens redelijk betaalbaar. Ik trof ze bij PC-Point in de webwinkel...
Ik heb ergens nog een stok oud fotomapje uit de tijd dat de Furie 'gered' werd. (in bruikleen liggen) Weet niet of daar een brug-opname bij zit. Zal kijken of ik dat vanavond voor je kan opsnorren?
Gr Bas