SS-Furie 1:25 Restauratie project

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Erwin van Leeuwen, 18 apr 2016.

  1. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Klaas voor grote hoeveelheden weeg ik het ook af dat is niet te doen met een spuitje en anders goed tellen anders gaat het mis .
    en dan heb ik het zelfde probleem als mijn pa!
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gaat bij mij ook op de weegschaal. Ik zoek eigenlijk nog een scale met een resolutie van 0,5 gram.
    Verder heb ik nog een oude apothekersbalans, en die is zeer nauwkeurig bij kleine aanmaak.
    Wel moet je met gewichtjes in de weer...

    Morsen doe ik niet. :confused: Ik meng in bekertjesen bakjes van de yogurt... nootjes etc van de buurtsuper. Die bakjes zijn hier heilig, hebben status apparte. Knip daar dan de bodem uit, als bakje en dat gaan op de schaal.
    Restant van de uitgeharde epoxy druk je later uit het bakje, en dan gaat het weer in hergebruik.
    Overigens had ik het uitgezaagde stukje scheeps huid weer braaf terug in het gat geplaatst. Lijmtangen er op. 'Zaaggaten' afsmeren met zelf gemaakte epoxyplamuur (speciale micro-balloons aanlengen, en je krijgt een mooie pasta).
    Licht laten uitharden totdat het tacky wordt, en dan verder met plamuren. Harden en uitschuren met grof, en dan kunnen er wat laagjes glasmat op?
    Voor het plamuurdoel kan je ook 5 of 30 minuten epoxy nemen. Ook dat gaat samen met West of Polyservice, ook nat, of tacky. Edoch met de korte hardingstijd kan je sneller plamuurwerk verrichten en schuren. Later doe je dan het aflappen met mat.

    Wel zijn bij mij de Vinyl (of nitryl) operatiehandschoenen 'verplicht', latex is uit den boze.
    Omdat epoxy chemische zooi is. Hoop dat jullie dat ook doen.
    Dus zeer strikt in. Was mijn handen in schoonmaakazijn en een scheut zeep bij aanraken.
    Azijn maakt de 'natte' epoxy stuk, en zo trekt het niet in de huid. Met aceton of thinner gebeurt dat bijna intraveneus.
    Aanbrengen meestal met daarvoor aangeschafte kwastjes. Heb daar een redelijke la vol van voor dat doel. Die gaan wel in de thinners en daarna in azijn en zeep, tot dat ze af zijn en de wilde haren gaan verliezen, dan zijn ze ook echt op.

    West is zeker aan de prijzige kant, verder prima spul. Heb hier ook nog een blik van staan, en dat raakt wel weer eens op. Polyservice biedt uitstekende epoxiedjes. Algemeen bekend ook in MBF vliegtuigjesland. Mooi om rompen mee op te trekken.

    Ziet er verder prachtig mooi uit. Succes. Want wat blijft is... "Wat een mooi model".
    Ik ga weer volledig in de mee-lees stand! :worship:. Ik veroorzaak ruisssssz
    Goed weekend, Bas
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2016
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Omdat ik geen yoghurt lust heb ik me moeten behelpen met appelstroopblikjes. Kun je lekker stevig in roeren. Restant liet ik er na gebruik uitlekken. Zo waren ze een paar keer te gebruiken. Wat aceton en schoonmaakazijn bij de hand en de noodzakelijke beschermingsmiddelen. Omdat ik geen verder plannen met de epoxy had de kwasten niet schoon gemaakt. Schoonmaakmiddel haast duurder dan de kwasten. Belangrijkst is dat je de handelingen goed in je hoofd hebt en alle attributen grijpklaar. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Handschoenen gebruik ik ook Bas en voor te mengen doppen van spuitbussen (zonder gaatje!).
    Vandaag de laatste laag aangebracht en dan de stootrand nog opschuren de lak moet er nog af .de rand verwijderen gaat niet !.
    De rand is gespijkerd en ze zijn omgebogen en ik kan er alleen door het stuurhut gat bij en niet bij de rest van het model laten zitten dus.
    De manier van Marc werkt 2e laag aangebracht als de vorige nog niet is uitgehard.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  5. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Hallo Erwin,
    Ik heb nog even nagedacht over het verhoog geplaatste kompas.
    Ik kom niet verder dan dat het gedaan is om magnetische verstoringen van metaal delen in het stuurhuis te ontwijken.
    Anders is het een mislukte ergonomische proef(nekpijn als je steeds naar boven moet kijken).
    Groet Derk
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Derk, Denk dat je het kompas hebt gezien op De Zeven Provincien. Als ik me goed herinner zat daar aan een stang een vergrootglas onder. Op de stuurstand heb je dan een kantelbaar spiegeltje staan en daarin zie je dan de vergrote kompasroos. Werkt goed. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2016
  7. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Derk ik stuur je nog een foto niet van de 7 provinciƫn maar uit een stuurhut met een spiegel op het plafond waardoor de kompas was uit te lezen ,zoals Klaas het bedoeld .(mijn laptop is in reparatie dus die hou je te goed van me )
    Maar doel je op de meerdere kompassen net zoals boven de stuurhut en midscheeps onder de tent?
     
  8. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Ik ben er weer !! wat werkzaamheden aan de tuin en het huis van mijn moeder gedaan , en er tussendoor de romp van de Furie in de epoxy gezet .
     
  9. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Eerst heb ik de gaten van de patrijspoorten dichtgemaakt door er een 1,5 mm triplex plaatje erachter te lijmen en daarna de gaten dicht geplamuurd .
    Deze patrijspoorten klopten niet en worden opnieuw geboord als de romp klaar is na de epoxy. DSC_2075.JPG
     
  10. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    De epoxy word versterkt door keper weefsel 160 gram per m2 zodra dit klaar is breng ik nog een laag epoxy aan zonder weefsel zodat je niet door het weefsel heen schuurt. DSC_2070.JPG
     
  11. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    De romp is behandeld met epoxy en word geschuurd niet het leukste werk maar het hoort erbij , ook boven de stootrand is epoxy met weefsel aangebracht. DSC_2079.JPG
     
    beagle en Marc w vinden dit leuk.
  12. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Nu de romp is geschuurd en het overtollige epoxyhars is verwijderd ,eerst nog even het dek met verf afbijt middel ingesmeerd ,dit scheelt een hoop schuurwerk. DSC_2168.JPG
     
  13. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Gisteren even naar een werfje in Oudenbosch geweest voor epoxyplamuur voor de romp strak te zetten en de huidplaten erop te zetten hier kom ik later op terug. DSC_2115.JPG
     
    MicropropSport en kockmans vinden dit leuk.
  14. Edwin

    Edwin

    Lid geworden:
    2 dec 2009
    Berichten:
    127
    Prachtig om zo'n restauratie te doen, ben ook druk aan de slag met een oude Tugboat op te knappen.

    Even een vraagje; is deze sleeper van tekening gebouwd destijds, en zo ja, zijn die tekeningen nog ergens verkrijgbaar voor een 1:25 model?

    Grt
    Edwin
     
  15. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    ik denk dat ik dat werfje in O' bosch ken ...:bye:
    althans de producten op de foto erken ik zeer goed.
     
  16. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Het is het werfje als je het kanaal volgt vanuit Oudenbosch net na de eenrichtingverkeer brug.
    De naam moet je tegoed houden Beagle daar kom ik even niet op.
     
  17. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Is dat niet v/d Krogt?
     
  18. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    :banana:
    10 punten Ernst je bent goed op de hoogte !!!!!
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bonuspunten zijn voor jou Ernst, helemaal goed! Zie dat Erwin ongeveer net zo denkt. Zal wel komen omdat ik een zoon heb, die Erwin heet. Gr. Klaas.
     
  20. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Dat zal het vast zijn Klaas !! ;)
     

Deel Deze Pagina