Dit wordt mede gefundeerd door het feit dat de buis is gemonteerd tussen de afsluitende spindel en het handwieltje.
Sorry, maar dat heeft daar niets mee te maken. Een spindelafsluiter kun je nu eenmaal niet anders bouwen.
Bij mijn eigen keteltje zit het precies zo, en daarvan zegt de fabrikant toch echt expliciet dat het de voedingafsluiter is, en wordt zelfs niet gerept over afblazen van peilglazen.
Ik heb toen de machine nog op de testbank draaide (nog geen voedingpomp aangesloten) wel eens geprobeerd het glas onderlangs te ontluchten, maar dan moest ik zo hard afblazen dat er naderhand geen niveau meer WAS om aan te geven. Want je moet namelijk hard genoeg afblazen dat er over de onderste poot een voldoende drukval ontstaat dat het glas leegkomt, anders verdwijnt die lucht ook niet. Het is ook vrij gevaarlijk want er komt enorm veel flash-steam bij vrij dus je hebt een veilige afvoer nodig. Als die veilige afvoer gegarandeerd is, ga je gang, maar zo niet, dan raad ik het toch ten sterkste af. Al moet iedereen dat uiteraard voor zich weten.
neem maar van mij aan dat dit gewoon via de onderzijde lukt onder stoom.
Dat hoef ik niet aan te nemen, want ik wéét dat dat lukt..... Als je glas niet breekt, en je voldoende ketelinhoud hebt, dan lukt dat.
Ik heb ook nooit beweerd dat afblazen naar onderen niet werkt (zoek maar terug), al zet je dan in het grootbedrijf normaliter wel de onderste poot van het glas dicht zodat je geen water wegblaast, en doe je héééél voorzichtig anders krijg je glas in je ogen. In modelbedrijf zal dat rondvliegende glas zo'n vaart niet lopen, en zitten er vaak ook geen afsluiters aan weerszijden van het peilglas, dus je raakt wel een onnodige hoop water kwijt, en een peilglas wat niet werkt kan dan wel flink waardeloos zijn, maar een peilglas wat pas gaat werken als je zoveel water wegblaast dat er geen niveau meer IS om aan te geven is ook niet zinvol. Zal met een loc van 200 kilo niet zo snel gebeuren, want vermoedelijk een flinke waterinhoud. Maar met een keteltje wat maar 150 ml "verstoombaar water" (verschil tussen hoog en laag niveau) heeft, gebeurt dat in een oogwenk.
Dat is wat ik bedoelde met deze post:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/chinese-stoommachines-is-het-wat.285524/page-2#post-4308214
Een modelstoomlok van 200 kg kantel je niet zomaar om de bel te laten ontsnappen
Een schip van 37000 ton ook niet, en een modelbootje van 7 kilo hou je ook niet ondersteboven als de ketel op druk is, dus dat is verder een loze opmerking.
ALS ik mijn keteltje kantel om lucht uit de onderste aansluiting te halen, is dat vóór dat de vlam er in gaat, vóórdat de voedingtank gevuld is en vóórdat er olie in de likkerpot gaat. Maar als ik met lege ketel begin, is het niet nodig, want dan zit er geen lucht in die onderste aansluiting. Dan zit er alleen lucht bovenin het glas, en die krijg ik bij mijn installatie uitsluitend weg als ik het glas naar boven toe afblaas.