stappenplan

beste lezers,

lang gelden heb ik ooit een brandstof heli gekocht (muskito basic). ik heb toen der tijd ook een aantal lessen gehad, maar het is nooit echt van de grond gekomen. nu wil ik eigenlijk weer gaan beginnen en heb het volgende stappen plan in gedachten:

stap 1: FP
na veel lezen op dit forum denk ik aan de e-sky honny bee fp2. doel is een beetje het gevoel weer terug krijgen en de eerste crashes overleven en onderdelen zijn goed verkrijgbaar.

Stap 2: CP
ik denk aan de e-sky honny bee cp3. doel is leren de heli af te stellen en beter gaan begrijpen hoe het ook al weer echt werkt (3D). hier zal ik ook wel weer crashen, maar de onderdlen zijn goed verkrijgbaar.

overigens heb ik voor deze tap nog een heli op het oog waar ik op dit forum wienig over lees (zegt waarschijnlijk al wel genoe). het gaat om een Zoom 425 van Protech.

stap 3: brandstof
hoewel ik inmiddels weet dat de muskito basic geen al te beste heli is en zender eigenlijk waardeloos is, zal ik ooit mijn muskito basic (graup mc-16) laten vliegen. als ik dit dan ooit onder de knie krijg, wil ik de overstap naar een Mikado maken en mijn zender vervangen.

Mijn vraag is eigenlijk wat zouden de ervaren vliegers van dit stappenplan vinden en is het eigenlijk beter om in een keer de overstap naar een CP te maken? wat zou dan de beter optie zijn een Zoom 425 van Protech of een e-sky HB CP 3?

Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

grt,
rutger

Laatst bewerkt:
Hallo Rutger,

Een kleine reactie van mijn kant over stap 2, begin niet aan een protech, ikzelf heb slechte ervaring over de beschikbaarheid van onderdelen (als iemand een goed adres weet gaarne pm, maar dit terzijde). succes

De Protech is beter dan de Esky, maar inderdaad, de onderdelenvoorziening is matig en de delen zijn duur.

Zou dat dan ook niet doen. Dan nog liever een HK, darvan zijn tenminste Align onderdelen op iedere straathoek te koop.

Een Moskito Basic is inderdaad geen super heli, en de MC 16 geen super zender. Maar dat is relatief aan NU....

20 jaar geleden vlogen we er probleemloos mee, en zolang de technische staat van het spul nog goed is, vliegt het ook nog net zo goed als 20 jaar geleden. Gewoon goed genoeg om mee te leren vliegen.

Met een fatsoenlijke (niet super dure of super high tech, maar gewoon "eenvoudig maar kwaliteit) gyro en verder zorgen dat alles in orde is, kun jij gewoon met die Moskito gaan vliegen, mits je bijvoorbeeld een goed trainingskruis er onder knoopt, en je gezond verstand blijft gebruiken

LET WEL: ik raad het niet aan in de zin van "doe dat maar", maar ik zeg plain and simple dat het kan. Waarom? omdat ik 20 jaar geleden reeds "les gaf" en toen hadden we nog geen leraar-leerling systemen en dergelijke. Les bestond uit een trainingskruis, leerling met zweet in de bilnaad en instructeur er naast, paniekerig aanwijzigen roepend (geintje, maar je snapt het idee) en dat heeft letterlijk in de 10 jaar dat ik op die manier mensen geholpen heb, geen enkel rotorblad gekost.

Je stappenplan kan, maar ik zie het nut er niet zo van. Je kunt net zo goed zorgen dat je hulp hebt, en gelijk een fatsoenlijke CP nemen (500 size of groter).
Stappenplannen als dit zijn alleen maar een manier om de kosten zo veel mogelijk te spreiden, je leert er echt niet beter van vliegen, en het is ook niet goedkoper. Maar die keus is aan jou.

Groet, Bert

Het geld dat het bovengenoemde gaat kosten investeer je in mijn opinie beter in een goede cp heli en lidgeld voor een club. Je leert in groepsverband wat al een stuk aangenamer is, de kans op crashen onder begeleiding is klein en je houdt er een goede cp heli aan over. Je plan heeft zeker slaagkans, maar uiteindelijk hou je heli's over die kwalitatief zeker niet de beste zijn en je alles bij elkaar toch wat geld gekost zullen hebben.

Greetz, Sander

beste bert,

ooit ben ik ook begonnen zonder gyro en lessen op een kruis. dit heb ik tot in den treure gedaan (nooit gecrached). wat het me eigenlijk geleerd heeft is dat wanneer je op een goede dag de heli niet gewoon een meter of anderhald boven de grond trekt, je nooit echt verder gaat komen.

voor nu wil ik echt verder met stap 1 en 2, de eerste stap om de lol een beetje terug te krijgen met de FP en niet al te veel moeten afstellen. stap twee is eigenlijk waar het mij om gaat, ik wil echt leren vliegen met een CP heli!

Weten jullie of je bij de honny bee CP3 de zenden ik kan stellen, dus kan je de CP instelling wijzigen? ik kan de instellingen van de gruap mc 16 inmiddels wel dromen en vond het altijd gewldig om hier mee te kloten. ik zou bij de HB CP3 weer zo willen leren spelen om de muskito uiteindelijk van de grond te krijgen.

die Zoom 425 zal ik dan maar niet doen, hoewel ik op mrktpls er wel een voor weinig kan kopen. maar goed dat is dus een keer vliegen en crachen en geen onderdelen. dat is echt funest weet ik inmiddels, als onderdelen slecht verkijgbaar zijn loopt het snel stuk. maar goed nu hebben we internet, 15 jaar terug ging dat allemaal via mannetjes in modelwinkels. dat was ook nooit echt fijn!

snel komen de eerste foto;s van mijn HB CP2 die in de lucht hangt. hebben jullie nog tips waar ik deze het beste (goedkopste) kan kopen?

gr,
rutger

Laatst bewerkt:
[...]
Weten jullie of je bij de honny bee CP3 de zenden ik kan stellen, dus kan je de CP instelling wijzigen? ik kan de instellingen van de gruap mc 16 inmiddels wel dromen en vond het altijd gewldig om hier mee te kloten. ik zou bij de HB CP3 weer zo willen leren spelen om de muskito uiteindelijk van de grond te krijgen.
[...]
Nee, dat gaat niet, bij geen enkel esky model eigenlijk, echt een gemis (verder is die cp3 ook niet echt een aanrader). Met een zender die je wel kan programmeren heb je veel meer invloed op het stuurgedrag van de heli.
edit: Ik ben zelf begonnen met een honeybee fp2 en daarna een king 3 (wat een geld was dat toen, 160,- voor die heli ;) ) Wat is je budget om mee te beginnen? voor een RTF heli kan je volgens mij beter iets kiezen uit de reeks van e-flite - met de blade type's.

Laatst bewerkt:
chris,

dank voor je reactie, ik moet zeggen dat ik inmiddels ook wel tijfel. ik heb zn klein FP heli voor binnen, na twee keer vliegen ben je het al wel snel zat. Ik heb het gevoel dat dit bij een honny bee FP2 ook zo zal zijn.

Ik denk er nu dan ook inmiddels over om gelijk naar de CP heli over te stappen. een CP heli is niet helmaal vreemd voor mij (ik heb muskito basic lang geprobeerd). maar als ik begrijp dat je met de collective pitch van een honny bee CP2 niet kan spelen, wil ik misschien met mijn huidige zenden (graup mc 16) aan de slag op een heli model.

ik heb hie rnaar zitten kijken, ik heb dus zender en ontvangen, ik ken de zender van voor naar achteren, ik begrijp hoe je een collective pitch moet instellen, ik weet hoe ik een heli moet afstellen. het enige wat ik niet kan is een CP heli gecontroleerd 1 a 2 meter boven de grond houden.

Denk jullie dat ik nu een CP heli bouw paket moet kopen en mijn MC16 moet gaan gebuiken met een oefenkruis er onder? Welke heli zouden jullie mij dan aanraden?

Er staan geloof ik op dit moment op het "te koop" gedeelte al sowieso 2 of 3 Raptor 30/50 te koop in nagenoeg nieuwstaat, voor bedragen tussen de 150 en 200, en zowel leeg als compleet met servo's.
Gezie het feit dat je reeds een MC-16 hebt en daar goed bekend mee bent, heb je dan ruim voldoende. Enig punt is dat je er even voor moet zorgen dat je zender betrouwbaar is; desnoods even naar Jan van Mourik ("Corrien") sturen om na te laten kijken als je niet zeker bent. Kost ook de wereld niet....

Kun je van zeggen wat je wilt, maar laat je niks wijs maken door wie dan ook, voor wat JIJ wilt, is een Raptor 30 méér dan voldoende, en dan is een lage prijs een heel goed argument om voor zo'n ding te kiezen.
Laag brandstofverbruik, klein en handzaam formaat, goede vliegeigenschappen, die dingen hebben letterlijk alles wat een beginner graag zou zien. OOK de .30 uitvoering....

Ze zijn alleen wat "verouderd" maar bij mijn weten is qua onderdelen alles nog gewoon te koop voor die dingen. Dat laatste ben ik niet 100% zeker van, en is het enige argument wat ik kan verzinnen om voor iets anders te kiezen.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
chris,

dank voor je reactie, ik moet zeggen dat ik inmiddels ook wel tijfel. ik heb zn klein FP heli voor binnen, na twee keer vliegen ben je het al wel snel zat. Ik heb het gevoel dat dit bij een honny bee FP2 ook zo zal zijn.
Die honey bee is op zich leuk om mee te oefenen, je kan er best plezier van hebben maar hij is eigenlijk te groot om binnen de gemiddelde woning te vliegen, omdat het fixed-pitch is niet echt geschikt voor buiten bij wind en stuurt niet direct als een CP. Mijn ervaring was dat ik er daarom over het algemeen niet zo gek veel aan had behalve de basis wat leren en de ontdekking dat heli vliegen wel erg leuk was :) Ik had daarom al snel de king 3 erbij maar dat was een pittig ding om mee te leren vliegen. 450'ers waren al beter, net iets groter, en zeker met een zender waarmee je de afstelling meer naar je hand kan zetten; al viel dat bouwen en afstellen niet altijd mee en ook wel gecrasht omdat ik daaraan iets fout had, al doende leert men ;)
Als de mcp x er toen was geweest had ik die misschien gekocht als eerste CP. Of het goed te doen is om mee te leren vliegen weet ik niet, het is best een nerveus ding en flybarless maar je maakt er niet gauw schade mee itt eigenlijk elk andere grotere CP heli.
Ik denk er nu dan ook inmiddels over om gelijk naar de CP heli over te stappen. een CP heli is niet helmaal vreemd voor mij (ik heb muskito basic lang geprobeerd). maar als ik begrijp dat je met de collective pitch van een honny bee CP2 niet kan spelen, wil ik misschien met mijn huidige zenden (graup mc 16) aan de slag op een heli model.

ik heb hie rnaar zitten kijken, ik heb dus zender en ontvangen, ik ken de zender van voor naar achteren, ik begrijp hoe je een collective pitch moet instellen, ik weet hoe ik een heli moet afstellen. het enige wat ik niet kan is een CP heli gecontroleerd 1 a 2 meter boven de grond houden.

Denk jullie dat ik nu een CP heli bouw paket moet kopen en mijn MC16 moet gaan gebuiken met een oefenkruis er onder? Welke heli zouden jullie mij dan aanraden?
Op zich ben je dus al een heel eind op weg en de techniek van methanol motoren zal ook bekend zijn? wat dat betreft kan de suggestie van Bert ook een goed idee zijn, zeker als er toch nog wat hulp (les) bij hebt en eventueel een sim als phoenixrc.
Zo'n raptor 30/50 is groot, stabiel en kan ook nog eens lang vliegen op een tankje itt e-heli's die voor wat vliegtijd wel toch meerdere lipo's en een goede lader nodig hebben. Dat is iets wat vooral met grotere modellen best een investering vergt.
Ter vergelijking 1 pack voor m'n stretched compass atom met 1m14 rotor, zou een minuut of 7 kunnnen hoveren op een pack van 50,- die vervolgens 20 minuten aan de 250 watt (10a) lader moet (kan sneller maar zwaardere voeding en lader nodig). Een 450 is wat dat betreft veel goedkoper, maar ook kleiner.

Ter vergelijking 1 pack voor m'n stretched compass atom met 1m14 rotor, zou een minuut of 7 kunnnen hoveren op een pack van 50,- die vervolgens 20 minuten aan de 250 watt (10a) lader moet (kan sneller maar zwaardere voeding en lader nodig). Een 450 is wat dat betreft veel goedkoper, maar ook kleiner.

Enige nadeel is dat je dat pack wel een slordige 200 keer kan laden... en een vat met brandstof moet je elke keer een nieuwe tank halen van 5liter/40 euro*...;)

Verder ben ik t er wel mee eens dat een Raptor een prima leerheli kan zijn, groot, lomp en daarom lekker stabiel en beheerst..:) Maar een E-heli kan weer makkelijk zijn omdat je geen gezeik heb met motoren die afslaan, niet willen starten ed.. elektro is inpluggen en knallen. met een goede elektrosetup kan je gewoon rond de 10 minuten vliegtijd halen overigens..;)

*kan uiteraard goedkoper, hangt ervanaf wat voor brandstof je koopt.

Enige nadeel is dat je dat pack wel een slordige 200 keer kan laden... en een vat met brandstof moet je elke keer een nieuwe tank halen van 5liter/40 euro*...;)

Probeer eens: 18 Euro per 5 liter.... Je denkt nog te veel in 3D termen. TS wil alléén maar leren vliegen, en heeft daarvoor niet per sé 30% Nitro nodig....
En net als met mishandeling van brandstofmotoren waardoor ze onwillig worden, een pack KAN 200 keer geladen worden.... MITS je er goed mee omgaat. Doe je dat niet mag je blij zijn met 50 cycli.... Dan begint brandstof allang weer interessant te worden, want voor een Raptor 30 kun je met brandstof ter waarde van één pack, meer vliegen dan 50 vluchtjes, en bijna twee keer zo lang per vlucht.....

Maar een E-heli kan weer makkelijk zijn omdat je geen gezeik heb met motoren die afslaan, niet willen starten ed.. elektro is inpluggen en knallen. met een goede elektrosetup kan je gewoon rond de 10 minuten vliegtijd halen overigens..;)

Is al uit den treure in andere topics besproken: Goed afgesteld, goed ingelopen, en netjes behandeld, slaat een gloeiplugger NIET af.... gewoon, domweg NIET. Niet eens "bijna nooit", tenzij daar een mankement voor ten grondslag ligt. En ook dat komt erg weinig voor: Mij persoonlijk is in de afgelopen 10 jaar twee keer een motor afgeslagen, beide keren tijdens de landing, vanwege een rotte O-ring. In 1800 vluchten, totaal 400 uur, verdeeld over 7 heli's met verschillende merken en types motor. Beide keren was met dezelfde heli, in hetzelfde weekend. Niet willen starten gebeurt gemiddeld een of twee keer per jaar hooguit, meestal door slechte voorbereiding thuis (startkist accu niet vol) of door een plug die het opgeeft. Het eerste is vervelend, maar vooral stom en mijn eigen schuld, het tweede is in 5 minuten opgelost....

Niet goed ingelopen is dat wel een ander verhaal, maar vroeger konden we ook probleemloos motoren laten inlopen, dus waarom nu niet? Vind dat zo'n non-argument.... kijk eens naar alle topics over verbrandde regelaars etc, da's meer dan wat je in het brandstof gedeelte leest over onwillige motoren....

Wat vliegtijd betreft: een Raptor 30 vliegt, goed afgesteld, moeiteloos 20 minuten op een tank.... Ook hier, teveel vanuit 3D geredeneerd, waar je met 30% Nitro en een heftige vliegstijl een tank in 8 minuten leegslobbert....

Da's niet om argumenten onderuit te halen. Brandstof of electro blijft een persoonlijke keuze. Maar is weinig reëel om oneigenlijke argumenten aan te voeren om de een boven de ander te stellen.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Probeer eens: 18 Euro per 5 liter.... Je denkt nog te veel in 3D termen. TS wil alléén maar leren vliegen, en heeft daarvoor niet per sé 30% Nitro nodig....

Daarom stond het * er ook achter.. weet echt niet wat brandstof vandaag de dag kost.. betaalde vroegah voor de autos 53 euro voor n kan 25 procent.... en dat was modeltech...;)

even over de motor, slaat idd niet gauw af, als je weet hoe af te stellen inderdaad..en dat is waar het bij een beginnende vlieger vaak(niet altijd) nog wel eens de mist in gaat, en een paar klikjes te rijk vreet ook de vliegtijd op..
MITS je goed omgaat met de packs, een brandstof motor 1 tankje een tik te arm hebben staan en het kost je ook geld.. voor misbruik is voor beiden wat te zeggen.

Beide heeft zn voorkeur. Ik geef gewoon de voorkeur aan elektro omdat het net even iets ''handiger'' is.. ik kan bijv ook gaan vliegen op een voetbalveld, met een nitro krijg je dan algauw problemen ivm rook en stank... Minder zooi meenemen om 3 vluchtjes te maken( Starter, accu voor starter, gloeier, misschien brandstoffles) (met elektro neem je de heli en een paar accus mee voor een paar vluchtjes) maargoed, dat is de keus die de TS moet doorhakken. beide heeft zn voordelen en nadelen.

@ Chris: lachen die!... maar ja, als je crasht, word alles duur, dus ondanks dat het een faktor is, toch het slechtste argument: Geen mercedes kopen! Weet je wel hoe duur dat is om die tegen een boom te parkeren? Koop een Lada joh!;)

@Anko: een kan 30% is nog steeds duur hoor, uit mijn hoofd weet ik niet hoeveel, maar als ik bij mijn "hofleverancier" peut met 2% Nitro en 15% olie koop zit dat rond de 3.25 de liter.
Koop ik die met 10% Nitro en 10% olie, dan word dat al bijna 5 Euro de liter. M.a.w een liter Nitro moet al ruim meer dan 20 Euro kosten....
Bij 30% zit er dus al voor minstens 6 Euro Nitro in één liter brandstof (en het bevat 20% minder energie per liter).

Daar gaat het niet om. De argumenten die je eerst noemde, vond ik wat tendentieus. De argumenten van nu zijn domweg geldig: als je er verkeerd mee omgaat, gaan beide kapot/minder lang mee/branden/etc etc.

Electro is weinig spul om mee te sjouwen, brandstof wat meer.
Electro is schoner, maar niet per sé véél stiller (soms wel, soms niet)

Brandstof is goedkoper in aanschaf, Electro waarschijnlijk goedkoper in gebruik (maar dat is echt afhankelijk van zowel hoe je met brandstof danwel electro omgaat)

En inderdaad, voor de rest is het inderdaad de keuze van TS....

Groet, Bert

En dan moet je bij electro nog een beetje domweg geluk hebben met je packs..
Ik heb hier 4 2200 3cel hyperions liggen van 1,5 jaar oud
Ze zijn al opgegeven, sommigen barsten bijna letterlijk uit hun folie
Maar het is grappig dat 1 van de 4 nog bijna geheel plat is, en bijna niet onderdoet voor de jonge nieuwe generatie lipo's..

Lipo's overlijden wel eens vroegtijdig, regelaars fikken nog wel eens uit tegenwoordig..
Dingen waaraan ik niets kan doen of veranderen...

Bij mn 600 nitro kan ik meestal met een kleine noodgreep alles weer in orde brengen
Daarnaast zie en voel je wat er met de motor gebeurt, en voortijdig overlijden heb je werkelijk zelf in de hand
Dat is bij electro heli's wel anders..

heren,

het houd me toch meer bezig dan ik dacht. in het begin dacht ik, ik koop gewoon een elec heli en ga er mee aan de slag. nu twijfel ik toch of ik niet gewoon mijn muskito toch echt weer eens moet tunen en mijn mc16 laten controleren. het is idd wel waar dat met elec heli je maar 7 min kan hoveren en de muskito kan wel effe draaien weet ik uit ervaring.

toen der tijd woonde ik nog thuis en vloog ik in de tuin van mijn ouder, die noemde het de heggen snoeier :-)

ik zou iig heel graag mijn zender door Corrien laten checken, ik vertouw dat ding voor geen meter en het zou iig een goed begin zijn. wie is Corrien en hoe kom ik er mee in contact?

hoe dan ook kan ik de zender gebruiken voor mijn muskito en mogelijk een nieuwe CP elec heli. lees ik goed dat jullie advies voor een elec heli een raptor 40 is? waar kan ik deze 2hands het beste kopen dan?

grt,
rutger

"Corrien" hier op het forum heet in werkelijkheid Jan, en is de service man voor een aantal merken RC apparatuur, waaronder Robbe/Futaba, Graupner/JR en Multiplex.

Zoek maar op zijn username, en stuur een PB.... Zijn adres staat echter ook in vrijwel alle gebruiksaanwijzingen van in Europa verkochte RC apparatuur.

Volg zijn aanwijzingen, en "alles sal reg kom"

Een Raptor 40 bestaat niet. Een 30 of 50 wel, en dat zijn brandstof heli's

Wat vliegtijd betreft: een standaard KDS vliegt gewoon hooverend en sportvliegend met een 2600 mAh pakket 10 minuten met 20% reserve. Met carbon blaadjes en 10T pinion zelfs met 30% reserve. Met halfsymetrische bladen waarschijnlijk zelfs met 40% reserve.....

Je kunt NOOIT een tweedehands heli "ergens het beste kopen".... hoe moet ik (of wie dan ook op dit forum) nu weten, hoe goed of slecht "een andere verkoper" met zijn of haar heli is omgegaan?

Niet dat het niet kan, maar een tweedehands heli is NIET hetzelfde als een tweedehands auto. Een auto is een gebruiksvoorwerp wat gebruiksklaar door de fabrikant word afgeleverd, en waar binnen zekere grenzen iedereen min of meer hetzelfde mee omgaat, eisen aan onderhoud en controle (APK) gesteld worden, etc etc.

Een tweedehands heli is een apparaat waarvoor de fabrikant geen verantwoording neemt, omdat alles afhankelijk is van wat de eindgebruiker er mee doet, zowel qua uitrusting, gebruik en onderhoud. Er worden geen eisen gesteld, zijn geen onderhoudsboekjes bij, niets....

Het is dus ALTIJD aan te bevelen een heli nieuw te kopen, dan weet je ten minste één ding zeker: als het fout gaat, ligt het niet aan dat een ander je (onbewust of bewust) knollen voor citroenen verkocht heeft....

Als je tweedehands koopt, is hoofdzakelijk van belang: ziet de boel er netjes uit? en kan de heli voorgevlogen worden? zo ja, "gaat alles makkelijk" (start de motor goed, komt alles netjes op toeren, rammelt er iks, etc etc) en toont de verkoper vertrouwen in de heli?

Ook van belang, is dat de demo-vlucht geen kwakkelend hoovertje van 10 seconden is, maar een gewone, volle vlucht, waarbij minimaal een klim op vol vermogen en een paar "hoge G" bochten getoond worden. Kan dat niet, wegblijven!
Ook al liggen de beperkingen in de vaardigheid van de verkoper, dan is dat juist een teken dat de heli klappen gehad kan hebben, en moet je er dus ver van wegblijven.

Als je vroeger weinig schade gehad hebt met je Moskito, en het ding is in goede conditie (inclusief electronica en motor) dan is er geen enkele reden waarom je niet met dat ding verder zou kunnen gaan, op de eventuele onderdelenvoorziening na.
Zorg voor een redelijke gyro (niet high tech, gewoon een simpele rate gyro zoals een G300 met een S3001 servo voldoet al volledig voor een Moskito) en dan is er verder geen vuiltje aan de lucht.... MITS je dit keer zorgt dat je hulp hebt!!!!!!!
Anders sta je over een jaar weer met het gevoel dat je niet verder komt.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
hoe meer ik er overna denk, kom ik toch steeds dichter bij het idee om verder te gaan met de brandstof heli. zeker als ik er voor weinig nog eentje bij kan kopen, ik heb ten slotte alle benodigheden aan laders starters enz......

ik zag op makrtplaats het volgende staan: Marktplaats.nl > Moskito Expert en Basic 2 stuks (Robbe RC heli Nitro) - Hobby en Vrije tijd - Modelbouw | Vliegtuigen en Helikopters

zou dit een optie zijn als ik er hiervan eentje kan overnemen? ik heb dan voorkeur voor de basic, dan heb ik er twee en dus reserve onderdelen. zomaar een idee, zal iig een mailen om te zien wat de basic kost.

grt,
rutger

Back