Star-Ranger Graupner met Heim mechaniek

Flinke lappen om rond te slingeren :-) ben wel blij dat ik ze gespoten heb, dit staat zoveel mooier dan hout, balans was bijna goed, slechts een klein stukje tape volstaat

160_6018.jpg

gr,

Franzzz

Vandaag na het vastzetten van de uitlaat bedacht dat niets meer in de weg stond, niks meer gedaan hoefde te worden voor een eerste start dus bij deze ;-)
Nu nog een rustige dag afwachten voor de maiden

gr,

Frans

Laatst bewerkt door een moderator:
Moest schijnbaar de privacy voorwaarden aanpassen, nu zou het moeten werken

gr,

Frans

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Frans,

Dat loopt maar weer mooi hoor!
Jeuken de vingers al om hem te laten fladderen?
Heb je al wat geexperimenteerd met de static tracking schroeven?

Grt,
Eric.

Hallo Frans,

Dat loopt maar weer mooi hoor!
Jeuken de vingers al om hem te laten fladderen?
Heb je al wat geexperimenteerd met de static tracking schroeven?

Grt,
Eric.

Hoi Eric, die schroeven doe ik als de bladen er goed opzitten, ben inderdaad heel erg nieuwsgierig naar het vlieggedrag.
Ben nog wat onzeker over het motortje, die klinkt alsof de uitlaat eraf ligt,moet het nog even leren kennen, lagers zijn nieuw en de compressie is door de starter net te overbruggen (dikke sullivan) dus zou goed moeten zijn.
Als er nieuws en beeldmateriaal is van de eerste vlucht zijn jullie de eersten die het te zien krijgen ;-)

gr,

Frans

Hallo Frans,

Balanceer je de flybar met de paddles ook?
Dit doe ik door de kop van de hoofdas af te halen, en de rotorkop met bladhouders en flybar met paddles en zonder de rotorbladen in een reserve hoofdas te plaatsen.
Dan kan het geheel op een highpoint balancer, waarop je dan ziet welke flybar zwaarder is dan die andere.
Dan heb je alles tenminste bijna alles gehad, ... heb je de staartblaadjes ook al uitgewogen?

Succes,

Eric.

Laatst bewerkt:
Sam helpt met raampjes in de heli maken, fluistert aanwijzingen in, geeft schroefjes (1,2mm....) aan enzo

160_6026.jpg

It's on fire !!!! (sluitertijd van 30 seconden :D )

160_6045.jpg

bijna klaar

160_6038.jpg

160_6027.jpg

Ik heb geen onderdelen meer om te plaatsen, het is nu wachten op de rest van de kleine schroefjes voor de ramen, het maken van de uitlaten en wat ander klein spul, eerst maar eens de motor goed afstellen en het gevaarte vastgeketend aan de workmate laten draaien om evt programmeer en/of montagefouten te elimineren, spannende tijden komen er aan ;)

gr,

Frans

Omdat er al twee zijramen missen, de bestaande lelijke bevestigings-gaatjes hebben, besloten om zelf eens te proberen nieuwe te maken.
Bij een hobbyzaakje een plaatje doorzichtig kunststof gehaald, 'vivak' genaamd, volgens opschrift op de folie polyesterplatte van Bayer.
Verbazend spul !, laat zich uitstekend vormen met een fohn, tussen de 120 en 160 graden, je kan het buigen zonder dat het verkleurt of andere ongewenste uiterlijke kenmerken krijgt, polijsten, acrylaatverf gaat er ook zonder primer niet meer vanaf, kortom, prima om raampjes van te 'kneden', en dat voor nog geen 9 euro :)
Nu waren de originele groen van kleur en, na enige mislukte experimenten met glasverf, uitgeweken naar raamfolie, dat spul waar ze autoruiten mee tinten, voor 6 euro en een duppie ben ik voorzien, hieronder wat plaatjes van het proces en het resultaat ;-)

160_6059.jpg

160_6060.jpg

Een stuk koperplaat in model gebogen als mal, iets anders kan natuurlijk ook
160_6062.jpg

de vorm komt er al aardig in, je kan eindeloos blijven verwarmen en vormen
160_6064.jpg

Om de lijm te activeren en het geheel luchtbelvrij te kunnen maken, eerst inspuiten met wat zeepwater
160_6067.jpg

160_6073.jpg

Met bijgeleverd wissertje het water onder de folie uitvegen
160_6075.jpg

en netjes langs de rand op maat knippen
160_6079.jpg

Voila !

gr,

Frans

Laatst bewerkt:
Prachtige how to... Frans.
Hier hebben we nog eens iets aan zie... en het lijkt allemaal zo eenvoudig van zelf te gaan...

Heligroeten,

Nick

Prachtige how to... Frans.
Hier hebben we nog eens iets aan zie... en het lijkt allemaal zo eenvoudig van zelf te gaan...

Heligroeten,

Nick

Ja, maar ik heb dan ook niet verteld van de andere helft van de plaat kunststof die verzaagd en verkeerd gefolied in de vuilbak ligt he ? :D
Met de raamfolie kan je bv geen bolling maken, daar is het niet elastisch genoeg voor en er kruipt dan lucht onder die je niet weg krijgt

gr, Frans

Frans,

Stuur me even een mail, dan kan ik die Danger sticker even sturen
=========================================================
Hoef al niet meer, ik heb je email al gevonden, en ook verzonden

Laatst bewerkt:
Hey Frans,

met mijn zinnetje: "en het lijkt allemaal zo eenvoudig van zelf te gaan..." had ik al in mijn achterhoofd dat het in werkelijkheid wel heel wat lastiger is geweest om die ramen te maken.
Héél mooi gedaan...

Heligroeten,

Nick

Back