start met een hotliner<-> opknap/bouw verslag Ariane V11

Ik ken alleen maar amateurs.
Zelfs Guntmar, Heiko, Wolf, Remo, allemaal amateurs.
Niemand is een professional, hooguit Rudi F, die doet het voor zijn werk (professie / professional).

GJ
 
Maarrrr... alle heren met team geest als ik uit je verhalen mocht opmaken!

Ja, en allemaal gewone mannen, voelen zich absoluut niet beter dan de rest.
Stuk voor stuk aanspreekbaar en delen alle kennis met je.
Geldt trouwens ook voor onze Belgische vrienden.
En die mannen hebben toch wel topprestaties neergezet waar ik diep respect voor heb.
Iedereen moet gewoon eens gaan kijken (of meedoen) op een Eurotour of een Beneluxcup.
Mocht je advies willen van Guntmar of Heiko kan je naar Kirberg...
De belgen kom je wel tegen op 1 van onze wedstrijden.

GJ
 
zoals het er nu naar uit ziet ben ik morgen in bezit van genoeg materiaal om een v11 op te bouwen excl. de set-up.

Nou wil ik via deze weg ook vragen om ideeën hierover.

Ik zit zelf te twijfelen of ik voor een direct drive moet gaan met een 800 tot 1000 watt set-up.
of meteen voor iets vertraging en meer power.
zelf neig ik meer naar een direct aangedreven set-up. omdat ik dan nog lekker op de stik kan vliegen met het gas, en ook natuurlijk omdat ik dan een stuk goedkoper uit ben.

misschien zijn er mensen met een geschikte set-up die deze kwijt willen, dan sta ik daar ook voor open!

groeten sjoerd
 
Koop direct een vertraagde motor.
2x geld uitgeven is atijd duurder.
Als regelaar de GX200
RCtechnics
Haal de BEC los en neem een aparte ontvangeraccu.

Als motor zou je een goedkope binnenloper kunnen nemen met een Axi 4:1 gearbox.
Dat is OK tot 1500-2000 watt (kan ook meer maar dan gaat het wel een keer stuk).
Of koop een Hacker B50 met gear of Kontronik Kira met gear, zijn wel duurder maar kunnen flink wat vermogen aan.

Eerst maar eens wat bouwen denk ik?

GJ
 
nou, voor zover ik weet ontkom je niet aan een vertraging want de hacker a20-12 XL die ik had past er *net* in qua diameter en heb ik bewust daarvoor uitgezocht (had eerst een buitenloper die er niet inpaste :onweer: en ik
weigerde toch maar de draden buitenlangs te doen)
met vertraging passen er een stuk dikkere motoren in en kun je een grote prop vliegen (die hacker had ik ook maar 10x6 op, wat trouwens nog wel een beetje horizontale speed toestond bij dat vermogen ivm wind en zo, andere optie is een pylon direct drive setupje maar dat is niet echt wat voor die kist, tenzij super speed horizontaal is gewenst ;p)
de spinner diameter is 38mm.
 
;p de vleugel is het leerzaamste klusje, maar heel goed te doen, dan weet je het ook voor alle volgende quadroflap kisten :D
 
LecraM..
Een A20 XL past maar net?
Dat is een ieniemini motortje.
De spinnermaat is 38mm maar de neus is eigenlijk 39 a 40mm en een centimeter verder naar achteren zit je al op 42-44 mm.
Moet makkelijk een A30 inkunnen als buitenloper, en dan ook nog de draden weg kunnen werken.
Ik heb ooit eens in een hotliner een PJS 1400 gezet.
Dat is een buitenloper van 32 mm.
Paste prima maar met een kleine kilowatt aan boord gebeurde er niet veel, het rendement van een kleine prop ligt nou eenmaal laag.
Geloof dat ik er een 12 inch op had staan.
Toverwoord is toch echt een vertraging en een leuke maat prop.

Een 4 kleppenvleugel is niet moeilijk, je kan de butterfly stand in je zender gebruiken.
Je gas bedien je dan ook gewoon met de knuppel, ook niks engs aan.

In F5B gebruiken we allerlei instellingen die de DX6i niet kan, denk zelfs dat de DX7 dat niet kan.
2 of 3 vluchtfasen, snapflaps in de speedstand (dan gaat je hele achterlijst naar beneden als je up trekt) en in de zweeftaak een tikje meer camber om meer lift te krijgen.
2 of 3 timers zou ook handig zijn maar belangrijkste is dat je de motorlooptijd in de gaten kan houden, denk dat de DX6 dat wel kan.
Maar maak je over mixers voorlopig geen zorgen.

Je vleugel repareren...
Kijk goed of de ligger in orde is.
Je ligger is het belangrijkste onderdeel van de vleugel.
Hij moet aan de boven en onderhuid vast zitten en geen knik gehad hebben.
De schaal bied weinig sterkte, alleen torsiestijfheid.
Die kan je met sponsjes gedoopt in epoxy met schuimmiddel of met purschuim wel weer in model krijgen.


GJ
 
Laatst bewerkt:
Je haalt het rode draadje uit de servostekker, dan voed ie de ontvanger niet terug.

GJ
 
;p ja het huidige spantje zit wel helemaal voorin, en zal zowieso een andere inmoeten want is triplex (de originele had een te groot gat) en ik had een randje van de oude laten staan on de te kleine hacker spant tegen te bevestigen. de accu zat nog voor het begin van de vleugel, het zwaartepunt kwam precies uit, net iets voorlijk (ik had nog wel een balsa balkje tussen de motor en accu waartegen de accu rustte). de spinner paste perfect aansluitend, en ik had er een halve mm tussen. de vleugel voor sjoerd is nog spiksplinternieuw :D (minus een paar vliegenpoepjes).
 
De motor/accu/regelaar/prop database is op 8 januari j.l. aangevuld met nieuwe items. Zie www.drivecalc.de

jup, ik heb ook netjes de update gehad.


het was vadaag een goede dag!
totaal een 300 km. gereden, en in ik ben inmiddels in het bezit van maarliefs 2x de v11.

ik heb ook een aantal ''goede' servo's erbij gekregen. en heb dus nu eigenlijk 2 servo's extra! maar dit is helemaal lekker.

1 vleugel is nieuw, en een rompje in nieuwstaat.

ook een vertraging etc. ik er straks eens goed naar kijken.
eerst even wat foto's.
DSC02400.jpg


DSC02399.jpg

DSC02398.jpg

DSC02397.jpg

DSC02396.jpg

DSC02395.jpg

DSC02394.jpg

DSC02393.jpg

DSC02392.jpg

DSC02391.jpg

DSC02390.jpg

DSC02389.jpg



groeten sjoerd!!!
 
Hard werken wordt beloond!
Zeer fraai model! Mooie bergkist erbij. Soms is er zo een fase, raakt alles in een stroomversnelling en dan valt alles prachtig op z'n plaats. Top!
Prepareren voor Dalfsen!

Haaaahgggg... zo benieuwd naar m'n nieuwe Enigmaatje volgende week... hopen we...
 
Back
Top