start met een hotliner<-> opknap/bouw verslag Ariane V11

zo, net alles mooi opgeborgen in de schuur(lees hobbyruimte), en eens gekeken waar ik moet beginnen.

Ik denk dat ik alles maar per deel aanpak, en daarna pas naar het volgende ga kijken.
ook om alles lekker helder voor mij zelf te houden.

dus deel 1, de vleugel.

Ik heb de keuze uit 2 vleugels.
1 vleugel heeft beschadigingen in de vorm van ''knakken'' dit houd in dat de vleugel van binnen gebroken is. dit is opzich wel op te lossen door er secondenlijm in de spuiten. (heb ik uit betrouwbare bronnen:D)
in deze vleugel zitten ook al 4 servo's in gebouwd.
Wel zal ik er 2 opnieuw moeten inbouwen, 1 van de servo's heeft geen tandjes meer, en van de andere is het roerhoortje afgebroken..

De andere vleugel is gewoon nieuw. dus moet nog alles ingebouwd worden.

Nu zit ik te twijfelen welke ik ga gebruiken.
Ik neig zelf naar de gebruikte vleugel. Om de simpele rede dat in het begin de kans op crashen groter is. En wanneer ik aan het toestel een beetje gewend ben kan ik voor mooier/nieuw gaan.
Ook heb ik niet zo heel erg veel ervaring met bouwen. (de schuld van arf:rolleyes:) En ik zou niet graag zo'n vleugel verpesten.

En verder, er gaat een wereld voor me open. Op een of andere manier straalt dit spul gewoon kwaliteit uit. Helemaal goed!!!

groeten sjoerd
 
Laatst bewerkt:
straks de vleugel afmaken.
Ik heb naalden van het werk, dus ik moet er goed bij kunnen komen.
Ik heb trouwens ook nog 30 minuten epoxy, kan ik daar niet beter de ''grotere'' stukjes mee vullen? want een stukje spons is weer net te groot.

groeten sjoerd
 
wsl. wel. maar is de ligger nog wel heel? dat koolstof mag eigenlijk niet knakken en zou dan voor zover ik weet als het ware "gespalkt" moeten worden minstens. als slechts de kern van de ligger gespleten is is dat wel grotendeels weer vast te lijmen.
 
wsl. wel. maar is de ligger nog wel heel? dat koolstof mag eigenlijk niet knakken en zou dan voor zover ik weet als het ware "gespalkt" moeten worden minstens. als slechts de kern van de ligger gespleten is is dat wel grotendeels weer vast te lijmen.

de ligger is nog heel.


ik heb inmiddels vernomen dat 30minuten epoxy geen geschikt spul is om te vullen.
 
Er zitten 2 belangrijke onderdelen in de vleugel.
De ligger en de versterking die in het midden zit, eigenlijk het deel wat ter hoogte van de romp zit.
Daar hangt je vliegtuig als het ware aan.
Als dat gekneusd is dan wordt het ook lastig.
Een gespleten ligger is absoluut niet te repareren, het moet 1 deel zijn.
En een goede ligger (en dat heeft de Ariane wel) kan ook niet splijten, hij is goed of hij is gebroken.
Het is geen hout in de lengterichting maar kops, dat kan niet splijten.
Als ik de vleugel zo bekijk is de ligger heel, anders zou de huid wel geknikt zijn.
Ik heb Sjoerd gemaild.
Makkelijkste methode is om 2 gaten te boren onder de kneuzing, cm of 5 uit het midden.
Dan kan je zien wat er aan de hand is.
Als de schaal defect is, en het is een balsa sandwich, dan kan je secondelijm proberen.
Als het sandwichmateriaal herex of soortgelijk is dan moet je met 24 uurs lamineer epoxy aan de gang.
Eventueel opvullen met aerosil en katoen en of microballoons met schuimmiddel.
Dan krijg je weer stijfheid in je huid.

En.. voor de zoveelste keer.
30 minuten epoxy is lijm!
Je kan er niet mee lamineren, daarvoor moet je echt lamineer epoxy hebben, dat is waterdun.

GJ
 
oke ik ga er zo mee aan de slag.

pfffff boren in de vleugel.:schrik:
gelukkig heb ik er nog een nieuwe bij staan.


groeten sjoerd
 
alvast iets om over na de denken.

Ik heb deze uitgebrande motor met vertraging ook gekregen.

iemand ideeën om deze vertraging te kunnen gaan gebruiken?

ik dacht zelf aan een binnenloper met de zelfde as maat, en daar deze proberen recht op te krijgen. iemand betere ideeën?

DSC02403.jpg
 
Motor opsturen ter reparatie....
Dat is een betere optie denk ik.
De gear heeft een pinion met een asgat van 3.17mm
Misschien kan ik wel een losse motor voor je bestellen maar als de motor ter reparatie opgestuurd wordt en hij kan niet meer gerepareerd worden krijg je iets van 40% korting of zo op een nieuwe...

GJ
 
Sjoerd.... dat valt wel mee. Een vierkant gat is theoretisch kwetsbaarder.
De breuk is een ernstiger manko. Die kan je nu via deze toegang uitdeuken en weer versterken.
De ronde gaten werk je straks weer keurig weg met 25 grams glasmat... en zullen optisch netjes weg te werken zijn. Glas op glas geeft de sterkte terug aan het oppervak. Een goede 24 uurs lamineerepoxy heb je wel nodig. GJ heeft je daar vast al in geadviseerd.
De vleugel is niet autoclaaf uitgehard (gebakken), dus dat komt wel goed.

Verder heeft de vader van Mark zeer veel inzicht in dit soort reparaties aan te pakken. Daar al een schitterend resultaat van mogen aanschouwen. Vleugel Avionik. Beter dan nieuw... was een ravage. Daar mag je vast ook vraagbaken :D

Ha! De JWS motor heeft een goed tehuis!
 
Laatst bewerkt:
Motor opsturen ter reparatie....
Dat is een betere optie denk ik.
De gear heeft een pinion met een asgat van 3.17mm
Misschien kan ik wel een losse motor voor je bestellen maar als de motor ter reparatie opgestuurd wordt en hij kan niet meer gerepareerd worden krijg je iets van 40% korting of zo op een nieuwe...

GJ

kan ik natuurlijk ook proberen.

eens even uitzoeken.......
 
Verder heeft de vader van Mark zeer veel inzicht in dit soort reparaties aan te pakken. Daar al een schitterend resultaat van mogen aanschouwen. Vleugel Avionik. Beter dan nieuw... was een ravage. Daar mag je vast ook vraagbaken :D

Ha! De JWS motor heeft een goed tehuis!

wat is de forum naam van mark?
kan ik daar eens contact mee zoeken.

Groeten sjoerd
 
Moet je dzjaivnt pb-tje sturen.
Naast GJ, heeft Gerben er ook een verrekte goede kijk op.
Beiden 'oude rotten'
Met GJ z'n tips moet het vast lukken...
Is een leuke klus zo een vleugeltje weer netjes in het gareel te krijgen hoor.
Beetje inventiviteit er in steken... met beleid werken... gaat het gewoon lukken.

Mijn Wilco had een whip-lash op de staart... ook die is sterker uit de strijd gekomen na reparatie...
het-wilco-reparatie-draadje-2
Heb daarbij niet voor de 'easy way' gekozen... maar wel een leuk proces van werken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Moet je dzjaivnt pb-tje sturen.
Naast GJ, heeft Gerben er ook een verrekte goede kijk op.
Beiden 'oude rotten'
Met GJ z'n tips moet het vast lukken...
Is een leuke klus zo een vleugeltje weer netjes in het gareel te krijgen hoor.
Beetje inventiviteit er in steken... met beleid werken... gaat het gewoon lukken.

Mijn Wilco had een whip-lash op de staart... ook die is sterker uit de strijd gekomen na reparatie... moet je maar even in m'n forumfotomapje kijken.

ben ik het helemaal mee eens, makkelijk vind ik het niet.
ik kan met balsa/depron ec. redelijk werken, maar dit is toch echt ver van mijn bed show en kan alle hulp gebruiken.

Ik werk trouwens in de zorg, dus dat ik een schroevendraaier kan vast houden wordt al gezien als een wonder....
 
Ik ga eens kijken of mijn lichaam het redt tot Elst...
Even een vleugeltje plakken, moet binnen 30 minuten weer in elkaar zitten.
Rompje moet ook binnen een uurtje weer in model zitten lijkt me.

GJ
 
Verder heeft de vader van Mark zeer veel inzicht in dit soort reparaties aan te pakken. Daar al een schitterend resultaat van mogen aanschouwen. Vleugel Avionik. Beter dan nieuw... was een ravage. Daar mag je vast ook vraagbaken :D

Zo ff sneak preview van daddy :P
Avionik B1T ;)
IMAG0069.jpg


Ik zie dat GJ je komt helpen met de vleugel.
Als je vragen hebt horen wij het wel :D

Gr Mark
 
Back
Top