start met een hotliner<-> opknap/bouw verslag Ariane V11

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door sjoerd16f, 20 feb 2011.

  1. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
  2. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    Volgens George Shering zit er op de himodel betere fets.
     
  3. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    leuk draadje, jammer dat ik er de helft niet van snap.
    Maar ik haal er ook uit dat de gx200 de betere keuze is.

    Groeten sjoerd
     
  4. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    hoi Sjoerd, ben je al aan het bouwen? :p
     
  5. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    Nog niet , ik wacht nog op iemand die me gaat helpen, alles op zijn tijd zullen we maar zeggen.

    Maar het wordt vast een juweeltje....
     
  6. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    een hele goede dag allemaal,

    via deze weg wil ik toch om wat hulp vragen.

    Ik heb begrepen dat ik niet zo maar met epoxy en glasmatten aan de slag kan, en dat er toch aardig wat punten van aandacht zijn bij het repareren/ vliegklaar maken van dit model.

    De krijg weinig reactie meer op een eerder aanbod van hulp, dit heeft ws. een goede reden dus absoluut no hard feelings, maar ik zou graag toch aan de gang willen met dit model.

    Wie zou mij op weg kunnen helpen? Ik zou heel graag bij iemand een avond langs komen om een start te maken met het vliegklaar maken van dit model.

    Uiteraard vergoed ik alle onkosten!

    Groeten sjoerd
     
  7. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Sjoerd, als ik in Nederland woonde was dat geen probleem. Het groepje vliegers die dit soort werk kunnen doen is gewoon heel klein in Nederland.

    Ik zou anders gewoon de goede V11 zelf op bouwen, goed lezen en vragen.

    Dan de V11 met gebreken even laten liggen voor als iemand tijd heeft om er wat aan te doen.
     
  8. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem


    haha om nou te zeggen dat deventer geen nederland is...... :D.
    Ik moet igg. een staartje repareren, en een motorschotje zien te maken, dan moet ik een heel eind komen.


    En dan uiteraard elektronica.

    moet ik zelf maar eens proberen weer contact met hacker te zoeken.

    Groeten sjoerd
     
  9. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Sjoerd, Hacker neemt de telefoon gewoon op.

    Mijn moeder woont in Deventer, ik woon in Southampton, UK.

    :)
     
  10. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    zo, vanmiddag op de intermodelbau de juiste materialen aangeschaft en vanavond de juiste adviezen. begin van de volgende week maar flink aan de slag.

    foto's volgen.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het draadje stond even stil.
    Inmiddels ligt de Ariane bij mij.
    Romp is gerepareerd, de vleugel eerst even ontdaan van secondelijm die erin gespoeld was.
    Ik zit nu weer op blank carbon.
    Er is een heel klein gaatje in de huid ontstaan omdat de secondelijm een stukje meetrok.
    Geen probleem, ik probeer het op te lossen met vorgelat, wit ingekleurd.
    Dan een matje carbon erin en misschien een laagje herex met een weefseltje.
    Hacker is inmiddels gebeld, voor 65% van de nieuwwaarde kan er een nieuwe motor komen.
    De gearbox van Hacker is niet bruikbaar op een andere motor, het pinion is niet van de as te scheiden.
    Dus dat is aan Sjoerd wat er mee moet gebeuren.
    Ik verwacht de Ariane eind van de week (14 mei) weer opgelapt te hebben, dan zou hij met her en der wat hulp aan de wedstrijd op 9 juni mee kunnen doen.

    GJ
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Was dit een dienstmededeling?
    Of krijgen we ook illustere fotoos van het gewonde vogeltje?
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Voor foto's is het wat romp betreft te laat.
    V staartje had een knikje gehad, de vorgelat opengekrabt en secondelijm er ingedruppeld.
    Weer net zo sterk als ie was.
    Vleugel kan ik wel wat foto's maken maar het is zo simpel dat het niet eens nodig is.
    Romp is gerepareerd met secondelijm.
    Scheuren opengedremeld, aramide met secondelijm weer hard gemaakt.
    Ook aan de binnenkant wat secondelijm in de aramide laten lopen.
    Toen het vorgelat wat verder weggedremeld en 60 grams aramide er overheen.
    Dat ook weer met secondelijm verlijmd.
    Alles gladgeschuurd en nu staat ie in de epoxyplamuur om de kleine deukjes en pitjes wat glad te trekken.
    Romp is weer vreselijk torsiestijf.
    De vleugel is ook simpel.
    Net wat vorgelat aangemaakt.
    Ruikt heerlijk.
    Plakbandje aan de buitenkant van de vleugel, vorgelat gaat zo aan de binnenkant op het plakbandje gegoten worden.
    Dat laat ik drogen.
    Morgen lamineerhars bij Gerben ophalen, daar staat mijn voorraad om mezelf te beschermen.
    Dan een stukje 93 grams carbon in de vleugel leggen, op de een of andere manier moet ik dat aan zien te drukken, denk met een zakje zand en wat gewicht erop.
    Als dat een uur of 8 ligt dan het herex erop met een glasweefseltje (49 grams).
    En ook weer een stukje plastic met een zakje zand om het aan te drukken.
    Dan moet ie weer keihard zijn.

    GJ
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als ik het goed lees, totaal geen epoxy gebruikt. Alles gerepareerd met CA?
    Vorgelato... klinkt als ijsje!

    Werk hier met West Epoxy en die wil weer niet gelleren. Nieuwe batch notabene!
    Kon weer overnieuw beginnen en alles schoonmaken.
    West 105 met harder 205.
    Probleem zit em bij het mengen van kleine hoeveelheden 5 gram resin, 1 gram harder. Dat ging in het verleden beter. Dit is een nieuwer type epoxy.
    Tweede keer met dit spul. Zonde van de tijd, geld en werk. Spuug zat.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tot op heden heb ik nog geen epoxy gebruikt.
    Ja, om af te werken, plamuur.
    In de vleugel gaat wel wat epoxy en een stukje carbon van hooguit 5x10 cm.
    West Epoxy..
    Tja, heb ik ook wel eens gebruikt, schijnt minder allergische reactie te geven.
    Ben er niet kapot van, enige hars die echt goed is is de L285 van Hexion.
    Gecombineerd met de H285 of H287 harder.
    Daar worden de meeste modellen ook mee gebouwd.
    Ik heb voor zulke kleine hoeveelheden een milligram weegschaaltje.
    Als het niet geleerd dan heb je de mengverhouding behoorlijk fout, dat kan niet aan de hars of harder liggen.
    Harder kan kristalliseren, warm maken en het werkt weer.
    Verouderen doet het ook niet echt, of je moet het ergens 2 jaar in de warmte hebben staan.

    Vorgelat, nee, geen ijs.
    Is gewoon polyester met een kleurtje..
    Dat is de laag die je ziet, epoxy kan niet tegen UV, polyester wel, vandaar de polyester toplaag.

    GJ
     
  16. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    woow!

    er is nog een hoop werk aan de winkel, voordat hij vlieg klaar is.

    ik denk dat ik toch maar voor de hacker ga, dit zou een competitieve brommer moeten zijn, of toch weer even wachten en de 1.5 kw set-up uit het budget draadje gebruiken. moeilijk moeilijk.

    Dan alles nog inbouwen, en niet te vergeten inregelen. Allemaal standen waar ik nog nooit van had gehoord. Nu maar hopen dat dit lukt.
    De regelaar is onderweg van himodel, de wel bekende gx200.
    Ik hoop deze ergens deze dagen te ontvangen maar bij himodel weet je het nooit, soms 2 weken soms 2 maanden.
    dan nog een lipo, spinner, prop. en dan zou hij de lucht in moeten kunnen.

    Is het verstandig om de nu gebruikte nimh cellen te vervangen voor een lipo met bec? of gewoon nieuwe nimh er in.

    verder onwijs bedankt gjvo is maar goed dat ik even in dalfsen ben gaan kijken!!!

    Groeten sjoerd
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zoveel werk is het niet hoor.
    Als alles gerepareerd is en gespoten dan is het een kwestie van de zender even in de hand nemen, mixers instellen.
    Dan de stangetjes naar de servo's op maat maken.
    Motor aan de regelaar solderen, in de romp schroeven en dan ben je voor het grootste deel klaar.
    De vraag van nieuwe NiMh cellen of lipo is makkelijk.
    Lipo natuurlijk.
    Je neemt een los accupakketje (2S lipo 300-600 mAh) voor de ontvanger en servo's, al dan niet met losse BEC.
    Als aandrijfaccu neem je een lipo van 3300-4000 mAh, Turnigy 30C voldoet.
    Aantal cellen ligt aan de motor.
    Spinner en prop ligt ook weer aan het aantal cellen en hoeveel vermogen je wilt.

    Zal even het totaalplaatje geven (ongeveer)

    Motor (de prijs weet je) en die motor kan wel een wattje of 5000 leveren
    lipotje voor ontvanger incl CC Bec 22 Euro
    Lipo aandrijfaccu 40 euro
    Diverse stekkers (incl laadsnoeren) 15 Euro
    Prop + Spinner 60 Euro

    Dus alles bij elkaar zo rond de 140 euro, excl de motor.


    Een logger is nog niet nodig, om te testen kan je er wel 1 lenen.
    Zolang je dan niets aan de aandrijving veranderd gaat dat wel goed.

    Was je maar nooit naar Dalfsen gekomen he??
    Nu heb je zo'n ding zien vliegen en dan wil je het ook...


    GJ
     
  18. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem

    foei foei.

    je hebt mail.

    Ik zal vanavond wat foto's maken. en vannacht maar weer eens wat spul vd. hobby te koop zetten. :rolling:
     
  19. JWS

    JWS

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Zwolle
    Gaat mijn oude Ariane dan toch nog weer vliegen? ;-)
     
  20. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo

Deel Deze Pagina