start met een hotliner<-> opknap/bouw verslag Ariane V11

ik vloog de ariane (lach niet) met iets meer dan 200W en 1 Kg, stijghoek 45 graden,
10 m/s stijgsnelheid voor ongeveer 6 minuten (jawel 3600 m effectief) onder de vleugel een grote lege ruimte (accu en motor voorin voor de vleugel)
vliegtijd ruim een uur met 3S 2000 mAh. snelheid met 45 graden duiken voor mijn doen al vies snel. steekt enorm goed en zweeft van hot naar her in no-time.
is nog lekker te thermieken bij windkracht 5 of zo. (meer niet geprobeerd)
eig. een mini f3b kistje zo, met electroballast.
laat staan met 2.3 kg "wedstrijd" gewicht en uitrusting (regels zijn nu al anders).
ik heb nog ergens een entry in het electrosetupdraadje hier op het forum.

Laatst bewerkt:
JWS hier op het forum heeft een Ariane in F5B setup gevlogen.
Die kan je er meer over vertellen.

GJ

ik denk dat je daarmee met mijn gewicht van 30 km/h tot tegen de 300 km/h kan (van thermiek setting met een beetje welving tot verticaal duiken met een heel klein beetje reflex),
ik kan er wat naast zitten wat max. betreft maar ik zelf heb er wel 200 km/h mee gevlogen schat ik. verder is de breuklast met 1 Kg echt enorm (ik schat 90 G + of zo lol). de stijgsnelheid met 2002 wedstrijd uitrusting is al 50 m/s oftewel 180 km/h.

Wel Sjoerd... lijkt me een onweerstaanbaar aanbod... Gratis Ariane!
En weer een stuk vlotter dan je huidige...
Maar schrijf die niet af! Want er is vast leuk mee te hellingzweven.
Aan de kust of in de bergen.

De Ariane V11 is een heel behoorlijke F5B kist. Oorspronkelijk ontworpen in de 27 cellen tijd. Franz Weissgerber (de ontwerper) is er volgens mij zelfs europees of wereldkampioen mee geworden. http://www.carbon-vertrieb.com/cms/upload/pdf/31_pdf_daten.pdf

Qua bouwwijze (en ik denk ook vliegen) superieur aan een hawk.

De snelheid is natuurlijk niet meer te vergelijken met een hedendaagse Surprise, RW4 of Avionik. Die zijn ontwikkelt voor een lager vlieggewicht dan de Ariane V11.

Maar met voldoende power aan boord een hele mooie opstap in de F5B wereld.

P.s. ik heb de restanten van die van mij ook nog liggen.....

nou kríjgt.. ach een leuk ruiltje vind ik wel tof. ;p
ik heb nog niet eens de roerheveltjes erin gemaakt of de servokapjes op maat gemaakt, echt hagelnieuw.
de vorige vleugel, waar ik mee gevlogen heb, heb ik maar chirurgisch bekeken ;p
het kistje houdt trouwens van snapflap naar mijn ervaring.

tjah ik weet niet wat ik je kan aanbieden.
ik heb niet zo veel.
laat staan over.

stuur me maar een pm met een prijs.
en anders laat even weten wat je nog nodig hebt.
ik heb wel wat dingen te koop staan maar dat is ook weer een brandstof auto dus heel iets anders. en anders die axi motor, of de robbe motor. want ik kan er toch maar 1 gebruiken voor de van af nu te noemen zwever. hahaha

wel heel super gaaf dit allemaal.!
sjoerd

Laatst bewerkt:
en jws. ik wil ook wel evt. die resten van jou overnemen als dat kan.

(ik voel een bouw/opknap verslag aankomen)

Laatst bewerkt:
Kom dan ook even op 23 April naar de wedstrijd in Dalfsen, dan zie je de F5B modellen vliegen.

Gert-Jan

wie kan mij helpen met een setup voor dit kistje?

aangezien hij anders is als de hawk.

regelaar/servo's lukt wel.
maar vertragingen etc. ik snap er geen bal van.

groeten sjoerd

Dit wordt lastig hoor.
Je kan er van alles mee.
Servo's zitten al in de vleugel?

Als motor zou ik een vertraagde kopen, evt gebruikt, er zwerft genoeg rond.
Kontronik, Neu, Plettenberg, Hacker.
Zijn niet goedkoop maar houden wel hun waarde.
Je praat dan over vermogens van 2000 - 5000 watt.
Als regelaar, de goedkoopste is een GX200 van Himodel, 50 euro.
Gaat goed op 4S en 300A piek.
In jouw geval zou ik zeggen 4S en 200A, ik denk dat je met meer motorloop gaat vliegen dan wij doen.
Bijbehorende prop en spinner zijn samen zo'n 60 euro.
Maar misschien kan je wat gebruikts kopen vie F5B vliegers of op de wedstrijd in Dalfsen.

Je kan voor 300 euro een setup hebben maar ook voor 1000, net wat je wilt.

GJ

Dit wordt lastig hoor.
Je kan er van alles mee.
Servo's zitten al in de vleugel?

Als motor zou ik een vertraagde kopen, evt gebruikt, er zwerft genoeg rond.
Kontronik, Neu, Plettenberg, Hacker.
Zijn niet goedkoop maar houden wel hun waarde.
Je praat dan over vermogens van 2000 - 5000 watt.
Als regelaar, de goedkoopste is een GX200 van Himodel, 50 euro.
Gaat goed op 4S en 300A piek.
In jouw geval zou ik zeggen 4S en 200A, ik denk dat je met meer motorloop gaat vliegen dan wij doen.
Bijbehorende prop en spinner zijn samen zo'n 60 euro.
Maar misschien kan je wat gebruikts kopen vie F5B vliegers of op de wedstrijd in Dalfsen.

Je kan voor 300 euro een setup hebben maar ook voor 1000, net wat je wilt.

GJ

meer motorloop??
waar is toch dat boek...... f5b voor dummies:D

goreten sjoerd

sjoerd, bij F5B vliegen gebruiken we nu enkel een seconde of 2 motor en totaal niet meer dan 30 seconde. Dan is 50% van je 500 gram Lipo leeg. In die 2 second gaat het model recht omhoog versnellend tot wel 300kmh.

Een beginner zal met minder vermogen vliegen en 3-4 seconde motor gebruiken met een totaal van 40 seconde motor looptijd. Snelheden van 200kph zijn makkelijk haalbaar.

De V11 is een mooie kist en ik zou je goed laten adviseren ook wat betreft de servo's want als er ergens iets niet goed zit dan is het jammer als de kist dan kapot gaat. Dus ook geen servo verlengings snoeren met een losse stekker ofzo.

Wat betreft de motor setup, ik zou idd ook voor een GX200 gaan met die 4S 5000mah lipo van jou als die past (effe proberen). Dan een Kontronik of Hacker aandrijvinkje op de kop tikken en dan verzinnen we er nog wel een juiste prop bij.

Gr, Jos

(Jos was net wat sneller....)

Meestal vliegen mensen met hotliners vrij lang met de motor aan.
Een motor heeft een rendement van 75-80 %.
Dus als je er 1000 watt instopt, stook je zo'n 200 watt op aan warmte.
Dat kan je maar heel even doen, daarna moet de motor weer koelen.
De F5B modellen vliegen met 3000-6000 watt, als je 4000 watt hebt en dan 80% rendement dan stook je een strijkbout aan vermogen weg in een motortje van 36mm diameter.
Wij zetten de motor 2 a 3 seconden aan.
De hotlinerpiloot 5 tot 10 seconden.
Niet alleen je motor wordt heet maar ook je regelaar.
En wij hebben de motor op een schakelaar, het is uit of aan.
De meeste hotliners hebben gas op een knuppel, je kan dan ook halfgas vliegen, en dan wordt de regelaar bloedheet omdat de fets niet volledig opengestuurd worden.
Vandaar dat ik wat lager in het vermogen bleef met die GX200 regelaar.

F5B voor dummies is er niet, gewoon een keer komen kijken, er gaat een wereld voor je open.
En aan die info heb je ook wat als je niet snelle modellen vliegt maar een gewoon electromodel.
Wij loggen alle data, toerental, temperatuur, stroom, hoogte, eventueel snelheden.
Daar kunnen veel electroklassen nog wat van leren.

GJ

ik denk dat dat idd. stap 1 gaat worden eerst eens even gaan kijken.
lijkt me gaaf om te zien.

Wat ik zoek voor op het veld. hoeft niet van die enorme snelheden te leveren.

Ik wil gewoon graag een snelle hotliner. die lekker voorbij fluit.

vooral om eens te snuffelen aan het hele gebeuren en omdat het gewoon een enorme kick is.

Dus lekker rap, maar niet zoals de pro's.

groeten sjoerd

Back