Statenjacht uit 1678

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 7 feb 2019.

Tags:
  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het is helemaal niet erg hoor Koos, het is alleen dat ik geen woord latijn begrijp, begrijp je....;) (dank voor je compliment)
     
    Jaques vindt dit leuk.
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Die term ken ik alleen van de middenplank op een dek met hout belegd.

    Het viel me op dat in je model het ene zwaard ondersteboven gemaakt is of hangt met de binnenkant buiten.
    Daarna ben ik gaan zoeken naar afbeeldingen en kwam bij Statenjacht de Utrecht uit.
    Daarbij kan je zien dat vanaf het voorschip er 3 planken evenwijdig met de voorkant van het zwaard lopen en dat de rest evenwijdig aan de achterkant wordt aangevuld.
    Lijkt me dat je dat dan voor BB en SB eender neemt.

    [​IMG]

    Ik ben geen platbodemzeiler en heb dus verder geen kennis van krachten in een zwaard en waarom men het dus zo maakt als op de foto.


    edit:
    betere foto ontdekt.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2019
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2019
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    JPG_7438_3830_bewerkt-1.jpg
    Het anker aan stuurboord hangt op zijn plek, ik heb het vaste part van de talie aan een ring onder de kraanbalk bevestigd en het dubbelblok met haak is van eigen fabricaat, daar het best wel een robuust blok mag zijn waar het anker aan hangt. De borgstrop aan het ankerkruis is bevestigd aan de bolder. (voor een varend schip zou het anker waarschijnlijk op deze manier wat laag hangen, maar het ziet er op/aan het model wel aardig uit. De kans dat ze gaat varen is overigens uitgesloten....;)
     
    janzwart, Jaques, SjorsZ en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het anker aan bakboord hangt ook op zijn plek,
    JPG_7447_3833_bewerkt-1.jpg
    Vandaag ook de stoothouten gemaakt van 6 mm rondhout en aan één kant halfrond geschuurd (binnenkant), 4 stuks, 2 aan bak- en 2 aan stuurboord. De stoothouten heb ik licht-eiken gebeitst en aan de boven en onder kant zijn ze omwikkeld met bruin garen, dus eigenlijk precies zoals de beschrijving het laat zien,
    fender_bewerkt-1.jpg
    Aan bakboord hangen ze al aan de verschansing (foto boven). Achter heb ik ze belegd op/aan het kruishout (B) en voor zitten ze vast met een hakje aan een ring (A) waar ook de talie van het rolpaard aan vast zit. De stoothouten voor de stuurboord kant zijn ook gereed, die moet ik alleen nog ophangen.

    Op enkele decoraties na aan de hut is de romp nu gereed en kan ik dus aan de mast, rondhouten en tuigage beginnen....
     
    SjorsZ, janzwart, Marc w en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bijzonder fraai werk Piet, mijn complimenten :rofl:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag is ondanks mijn helder witte rolluiken de temperatuur toch gestegen naar 25+ graden Celsius, dus de airco voorgaats gehaald en aan de slag gegaan met de mast van het Statenjacht. De mast bestaat uit drie delen waarvan er twee helemaal gereed zijn. Morgen proberen het 3e deel (masttop) te maken en dan kan de mast in elkaar worden gezet en zal ik middels enkele foto's laten zien hoe één en ander in zijn werk gaat. Ook de mast van het jacht is iets nieuws voor mij en is compleet anders van constructie dan ik gewent ben.

    Zoals eerder vermeld ga ik de zeilen zelf maken met de hand want ik heb geen machine. Ik heb al een plan gemaakt hoe ik dit ga aanpakken nadat ik hier op het forum heb rond gekeken hoe anderen dit doen en heb goede hoop dat ook dat in orde gaat komen.
     
    TIMBERWOLF, a3seidel en SjorsZ vinden dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    de Mast,

    De drie delen van de mast zijn gereed om aan elkaar te bevestigen, hieronder laat ik zien hoe ik te werk ben gegaan en zoals altijd is dit natuurlijk niet per definitie hoe het moet, maar zoals ik het heb gedaan. Veel handwerk, alleen het taps maken van de rondhouten doe ik op een kleine hout-draaibank...

    Het bovenste stuk van de mast de top laat ik hier helemaal zien; de tekst die bij iedere foto hoort staat onder elke foto,
    JPG_7457_3837_bewerkt-1.jpg De top is 80 mm lang en is gemaakt uit rondhout van 4mm dik en taps geschuurd naar ong. 1,5 mm aan de top. De 'balletjes' die ook op de top van de vlaggenmast zitten heb ik gemaakt met een fijne beitel op de draaibank en tevens de top taps gemaakt.
    JPG_7462_3840_bewerkt-1.jpg Het eind resultaat is te zien op bovenstaand plaatje.
    JPG_7463_3841_bewerkt-1.jpg Om de verbinding met het middelste gedeelte van de mast te maken heb ik de top vast geklemd aan de werktafel met een lijmklem, waarna ik met een kleine kapzaag de onderkant voor de helft heb ingezaagd (voorzichtig, want te ver is niet goed en te weinig ook niet). De verbinding is 20 mm lang.
    JPG_7459_3839_bewerkt-1.jpg Daarna met een schuurblok mooi haaks 20 mm weggeschuurd, hier ook een tikkie taps schuren.
    JPG_7458_3838_bewerkt-1.jpg Net zo lang schuren tot het vlak precies past op het eerder voorbereide midden stuk van de mast.
    JPG_7465_3842_bewerkt-2.jpg
    Op bovenstaande plaatje is te zien hoe de verbinding stukken mooi in elkaar passen, links de onderkant van de mast, dan het middenstuk en rechts de masttop.
    JPG_7465_3842_bewerkt-3.jpg Op de laatste foto de hele mast, die bestaat uit het onderstuk, een rondhout van 300 mm en 8 mm dik met aan de onderkant een gevijld vierkant stukje wat precies in het model past. Aan de bovenkant is net als de beschreven top ook een stuk weggeschuurd als verbinding van 45 mm lang. De ondermast is taps geschuurd tot een dikte van 6 mm aan de top. Vervolgens het midden stuk van 150 mm lang en 6 mm dik op de zelfde manier behandeld als reeds beschreven en taps geschuurd tot 4 mm dik aan de top.
    Het middenstuk van de mast dient licht naar voren gebogen te worden, wat op bovenstaande foto te zien is. De verbindingstukken worden straks met woelings aan elkaar gezet. Het is tevens belangrijk dat de verbindingstukken mooi zijn uitgelijnd en aan de zelfde kant van de mast liggen (voor- en achterkant) daarom gebruik ik de lijmklemmen om de rondhouten vast te zetten op de werktafel zodat er niets kan verschuiven als ik aan het zagen en schuren ben. (word vervolgt...)
     
    a3seidel, Hoosterw, janzwart en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mooi gemaakt Piet.. en dat met deze temperaturen.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dank je wel Hans en wat de temperatuur betreft, ik heb airco dus dat valt reuze mee:)
     
    Jaques en SjorsZ vinden dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Precisiewerk, mooi gedaan Piet:rofl::rofl:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    de mast (2)

    De mast krijgt twee verdikkingen, ook wel nommer of hommer genoemd en een vijftal woelings om de drie delen van de mast te verbinden. De nommers zijn gemaakt van stukjes notenhout van 2x3 mm, één van 20 mm en één van 12 mm lang,
    JPG_7468_3844_bewerkt-1.jpg Op bovenstaande plaatje de stukjes notenhout van 12 mm voor de bovenste nommer, waar ik er 7 van nodig had. Ik heb de zijkantjes afgeschuint zodat ze mooi strak om de mast passen (witte pijltjes).

    JPG_7467_3843_bewerkt-1.jpg Nadat de stukjes netjes naast elkaar om de mast zijn gelijmd doe ik er een stukje tape om en wikkel daarna een touw strak om het geheel zodat de stukjes bijna naadloos aansluiten. Dit laat ik dan een uurtje zitten zodat de lijm kan drogen waarna ik touw en tape weer verwijder en de nommers in model schuur/vijl. Tevens is op de foto te zien dat er vijf woelings zijn aangebracht die de mast delen met elkaar verbinden.

    JPG_7469_3845_bewerkt-1.jpg Nadat alles in model is geschuurd is dit het resultaat. Tevens een drietal klampen aangebracht en... JPG_7470_3846_bewerkt-1.jpg twee gaatjes geboord voor tuigage en wimpel. Wat rest is de mast in de beits zetten en twee nagelbankjes (beide voor twee korvijnnagels) aan de voet van de mast lijmen even boven het dek. waarna de mast in het model kan worden gelijmd.

    (de nagelbankjes zaten gelazerd in een triplex plaatje van 1 mm dik, waarvan er één gaatje open staat (misschien gebeurd met het uitsnijden), dus die maak ik opnieuw van een iets steviger stukje resthout) Op onderstaande foto is te zien dat de onderste niet helemaal OK is:rolleyes: en ook hoe klein ze zijn, zo'n 5 mm lang...
    JPG_7472_3847_bewerkt-1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2019
    JanZMC, Hoosterw, Marc w en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik check dat laatste niet altijd, maar zal het snijbestand iets aanpassen zodat de nagelbanken wat meer "vlees" krijgen.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Morgen de ra's en de
    Is helemaal geen ramp hoor Hans, een nieuw nagelbankje is zo gemaakt, kan ook toeval zijn dat de onderste wat zuinig is gelazerd omdat die andere in principe wel OK is.
     
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De mast is gebeitst en in het model gelijmd. Op de foto hieronder is te zien (boven) de nieuwe nagelbankjes, die ik iets meer body heb gegeven en dus zodoende wat steviger zijn als de triplex plaatjes van 1 mm. (links onder) is te zien dat de mast mooi is uitgelijnd met de vlaggenmast en de boegspriet en rechts onder is de bovenkant van de mast te zien vanaf de zijkant aan bakboord,
    mast_bewerkt-1.jpg

    Het model met de mast,
    JPG_7485_3857_bewerkt-1.jpg
     
    SjorsZ, Hoosterw, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bezig met mijn favoriete hobby, de tuigage:), het is nog maar een beginnetje en ik vind het al moeilijk om te stoppen.... maar ik kan/mag maar enkele uurtjes per dag i.v.m. de slechte rug, dus morgen weer verder.
    De 1e 4 hoofdtouwen zijn een feit,
    My Collage_bewerkt-1.jpg
     
    SjorsZ, a3seidel, janzwart en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Gisteren de 25000e bezoeker gehad op mijn website, dus dat loopt best wel lekker......
     
    TIMBERWOLF, SjorsZ, a3seidel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat is leuk, als je er een teller op hebt staan
     
    pietsan vindt dit leuk.
  19. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Dat is echt jouw ding toch Piet? zeg maar 'de kers op de al oh zo mooie taart' die je er nu al van gemaakt hebt. Klasse :thumbsup:
     
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dank je Adri, altijd weer leuk werk het optuigen van een model.
     
    a3seidel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina