Statenjacht uit 1678

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 7 feb 2019.

Tags:
  1. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Wat leuk! Ik kijk er regelmatig op voor de tips en hulp.
     
    pietsan en SjorsZ vinden dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag het laatste hoofdtouw voor het want gezet en alles afgespannen,
    JPG_7491_3862_bewerkt-1.jpg
    Daarna de beide pardoens gezet, die worden pas afgespannen als de twee stagen die naar voren staan gezet zijn, op de foto de juffers met talreep om de pardoen te spannen. Het onderste jufferblok is vast gezet op het bovenste berghout,
    JPG_7490_3861_bewerkt-1.jpg

    De volgende foto toont de hoofdtouwen die om de hommer zijn gelegd en de pardoens om de onderste klamp aan de mast,
    JPG_7493_3864_bewerkt-1.jpg
    En het hele plaatje, (de witte lijn zit er maar tijdelijk en gaat weer weg als de grote stag is gezet, houdt nu de boel in evenwicht)
    JPG_7494_3865_bewerkt-1.jpg
     
    Hoosterw, janzwart, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Je gaat hier ook weer voor prachtig tuigwerk he!!!
     
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Tja Hans, dat weet je toch inmiddels dat is helemaal Piet zijn ding...;);)
    Schitterend werk weer Piet:wave
     
    pietsan en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik ga zeker mijn best doen en het is niet zoveel als bijv. de tuigage van de Sovereign, maar wel helemaal nieuw voor mij.
     
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag de beide stagen gezet, groot- en loze stag.

    JPG_7511_3868_bewerkt-1.jpg Bevestiging grootstag en loze stag aan de scheg.
    JPG_7510_3867_bewerkt-1.jpg
    En de onderste foto toont de hoe de stagen om de mast zijn gelegd om de twee achterste klampen middels strop en muis. L = loze stag, G = grootstag, P zijn de pardoens en H de hoofdtouwen van het want.
    JPG_7508_3866_bewerkt-1.jpg

    Volgende stap is het aanbrengen van de weeflijntjes, wat in dit geval reuze gaat meevallen daar er maar drie hoofdtouwen zijn aan beide kanten. Daarna maak ik de gaffel en de twee ra's....
     
    Stephan Kertész, Hoosterw, CXello en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Ja,Ja Piet >> zo kunnen het er maar weinigen, en je weet dat dit niet mijn favoriete bezigheid is >> dus :worship:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dank je Adri, maar ik denk toch stiekem dat heel wat mensen dit ook kunnen hoor, je moet er gewoon wat tijd voor nemen. Een knoopje is sneller gelegd als een bindseltje en als je dan een heel model moet optuigen terwijl het eigenlijk niet je favoriete bezigheid is, dan kiezen de meeste voor sneller....;)
     
    Hans Groenenberg en a3seidel vinden dit leuk.
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag aan BB de weeflijntjes gezet. Ik heb hiervoor blank garen gebruikt van 0,2 mm dik en na het knopen met een kwastje (dunne) beits iets donkerder gemaakt, want smetteloos blanke weeflijntjes dat ziet er beetje te steriel uit. Net boven de juffer blokjes heb ik een spreilat aangebracht, dat staat niet in de bouwbeschrijving, maar vind ik wel wat hebben. De lat word nog wat donkerder gebeitst net als mast.
    JPG_7523_3875_bewerkt-1.jpg
     
    CXello, Jaques, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De weeflijntjes aan SB gezet vandaag, misschien is een foto niet echt nodig omdat hij op de vorige lijkt, maar het is een kleine moeite en foto's maken ieder verhaal nu eenmaal een stuk duidelijker,
    JPG_7533_3878_bewerkt-1.jpg
    De spreilatten zijn ook gebeitst en hoewel niet echt nodig, zorgen ze ervoor dat de juffers mooi in lijn blijven staan en niet kunnen draaien. Aan beide kanten zijn 31 weeflijntjes aangebracht met een onderlinge afstand van ong. 5 mm. Ik meet dit niet precies uit, maar knoop de lijntjes op zicht. Ik zorg er wel voor dat beide kanten nagenoeg gelijk zijn, door om de 5 lijntjes een lat op de weeflijntjes te leggen van stuur- naar bakboord kijk ik of de lat mooi horizontaal ligt wat dan inhoud dat de lijntjes gelijk liggen.

    De volgende stap is het maken van de beide ra's en de gaffel.
     
    Marc w, janzwart, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    vandaag de beide raas en de gaffel gemaakt,
    JPG_7550_3879_bewerkt-1.jpg Boven de ra voor het topzeil (hoe deze ra word genoemd is mij niet bekent de beschrijving heeft het over de 'kleine ra') deze ra is gemaakt van 4 mm dik rondhout (125 mm lang) en taps geschuurd naar de nokken. de bolletjes aan de nokken zijn er niet op gelijmd, maar zo in model gevijld.
    Daaronder de begijnera die 6 mm dik (200 mm lang) is en taps geschuurd naar 3 mm aan de nokken en de onderste is de gaffel, die ook 6 mm dik is (205 mm lang) en taps geschuurd naar de nok tot 4 mm, waarbij de nok zelf 2 mm dik is. De gaffelklauw is ong. 4 mm dik en is gelazerd noten hout welke ik ook wat ronde vormen heb gegeven. De klauw is met houtlijm aan de gaffel gelijmd en door de klauw en de gaffel is een gat geboord van 1 mm waar een messing pin van eveneens 1 mm dik is gelijmd, zodat de boel zeker niet meer los komt....
    JPG_7551_3880_bewerkt-1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2019
    Hoosterw, Stephan Kertész, Marc w en 6 anderen vinden dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De volgende update zal wel wat langer duren, want ik moet nu eerst wat zeilen gaan maken en dat heb ik dus nog niet eerder gedaan. Daar ik geen naaimachine heb word het dus allemaal handwerk en dat zal wel wat tijd in beslag nemen....
     
    SjorsZ vindt dit leuk.
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Veel succes met je zeilen Piet, dit ziet er zover weer prachtig uit:rofl::rofl:
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bedankt Peter, hopelijk gaat het goed komen met de zeiltjes, veel slechter als die van de Sovereign zullen ze niet worden denk ik:rolleyes:. En ik moet de spreuk onder mijn handtekening wel in ere houden natuurlijk....
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat klopt helemaal Piet, die spreuk staat daar niet voor niets:D:D
     
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Stiekem denk ik... Die Piet die kan dit wel
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  17. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Ik wil je graag even 1 tip van mij meegeven Piet omdat het bij mij bijna verkeerd ging met mijn Kanonneerboot >> bepaal eerst even wat uiteindelijk de 'Zichtkant' van je Statenjacht wordt. Aan de zichtkant wil je m.i. geen open zoom zien dus kenmerk even je zeilen wat de zichtzijde hiervan wordt, zodat je de 'open zoom-kant' allemaal naar de niet zichtkant krijgt (achterkant dus)
     
    Jaques en *Hans* vinden dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Adri, bedankt voor het meedenken. dit verhaal geld in principe alleen voor de langsscheeps gezette zeilen en had ik eigenlijk al op die manier zelf bedacht. De dwarsscheeps gezette zeilen krijgen de zoom naar achteren. Van middag ga ik een begin maken met de zeilen, want het is er nog niet van gekomen.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Voor ik met de zeilen begin (ik stel het een beetje uit vrees ik omdat het nieuw is...:rolleyes:) maak ik eerst de hut af, waar nog een aantal zaken aan moeten gebeuren....
    My Collage_bewerkt-1.jpg
    De lantaarns, die op het dakje van de hut komen zijn in elkaar gezet en geschilderd. De lantaarns zijn vrij groot en daarom plaats ik er maar twee i.p.v. drie. Aan de zijkanten van de lantaarns zitten dunne draadjes die goud zijn geschilderd.(op het glas)

    Bij de verticale lijntjes aan de zijkant van de hut komen normaal gezien ook ornamentjes, maar die zijn in dit geval een tikkie aan de grote kant en passen niet goed (waarschijnlijk door de constructie fout eerder in het verslag van de hut) en in alle eerlijkheid vind ik ze ook niet zo mooi. Het is eigenlijk met de beste wil van de wereld niet te zien wat deze ornamentjes voorstellen. Dit is geen kritiek, maar meer een persoonlijke smaak en ga ze vervangen door goud geschilderd touw, hetgeen hier en daar meer te zien is aan de hut. Op de stippellijn aan de voorkant komt ook nog een goud geschilderd touw.

    Later deze dag waarschijnlijk het resultaat
     
    TIMBERWOLF, a3seidel en SjorsZ vinden dit leuk.
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Het zijn katvissen, een soort van meerval. Ze staan rechtop op hun neus met de staart naar boven, en ze moeten pas gemaakt worden tussen het dak en op het berghout.
    Maar stukjes touw is een goed alternatief!
     
    pietsan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina