Statenjacht uit 1678

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 7 feb 2019.

Tags:
  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dank je wel Hans.
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De lantaarns staan op het dakje en de ornamentjes aan de zijkant van de hut heb ik vervangen door goud gekleurd touw, hier onder het resultaat,
    lamp_bewerkt-1.jpg
    hut_bewerkt-1.jpg
    De 2e foto; links boven, de bakboord kant van de hut en rechts stuurboord (het touwtje wat rechts boven de schouder van Neptunes raakt zit duidelijk scheef, dus dat ga ik nog recht zetten, is misschien niet veel maar wel een doorn in mijn oog). Helemaal boven de lantaarns, die heb ik een soort van voetje gegeven zodat ze wat steviger in het dunne dakje zitten. En helemaal onder het zojuist aangebrachte siertouw net onder het dakje aan de voorzijde van de hut.
    Hiermee is de romp helemaal compleet. Niet alles is precies volgens de bouwbeschrijving, maar zoals ik wel vaker doe met bouwkits gaf ik ook hier en daar aan het Statenjacht een eigen tintje. Hieronder het hele plaatje en nu moet ik dus wel aan de zeilen beginnen.....
    JPG_7581_3889_bewerkt-1.jpg
    Buiten het feit dat ik nog niet eerder zelf zeilen heb gemaakt, zal het tuigwerk voor mij geen problemen opleveren, dus dat komt uiteindelijk wel goed. Van het bouwen van dit Statenjacht heb ik ondanks de vele jaren dat ik al mee draai toch wel een hoop nieuwe dingen geleerd en vind ik dit scheepje een aanrader voor iedereen. Ik geloof dat @*Hans* haar 2 sterren geeft als moeilijkheid graad, maar ik zou eerder voor 3 sterren gaan. Met name de wat aparte rompvorm is geen makkie om te beplanken.... Maar, het kan natuurlijk ook zijn dat ik totaal geen ervaring heb/had wat het bouwen van dit soort scheepjes betreft. (reuze benieuwd hoe anderen het doen;))
     
    Prutsertje, janzwart, Marc w en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Piet,

    Dank je wel voor je positieve bericht. :)
    Het is met name de rompvorm (boeg) die inderdaad een moeilijker aspect in dit model is. De rest is echter niet zo ingewikkeld, vandaar mijn 2 sterren rating.
    Ik heb helaas nog geen definitief set van een kant en klaar zeilenpakket (dat wat ik tot nog toe ontvangen heb voldoet niet helemaal aan mijn eigen idee hoe ik het wil hebben) dus ik kan je daar nog niet mee helpen.
    Het meest lastige bij het maken van zeilen is het doorstikken van de banen. Dit gaat het makkelijkst en snelst met een naaimachine, maar als je die niet bezit wordt het inderdaad wat meer werk.
    Randen knip je met een kleine overmaat af, en ik vouw deze dan om en lijm ze vast. Daarna naai ik het lijkentouw er omheen (zie ook de bouwbeschrijving van het Statenjacht).
    Ik stuur nog even een apart bericht hierover.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  4. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Hij is mooi geworden! Piet
     
    pietsan vindt dit leuk.
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    volgen
     
    pietsan vindt dit leuk.
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.576
    Locatie:
    noord-holland
    schitterend mooie boot piet
     
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dank je wel Timber! Ik zie van jou al een tijdje geen updates meer, je bent toch niet gestopt?
     
  8. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.576
    Locatie:
    noord-holland
    nee gepauzeerd te druk met hoop andere dingen .
     
  9. SjorsZ

    SjorsZ

    Lid geworden:
    28 jan 2015
    Berichten:
    353
    Prachtig schip !
     
    pietsan vindt dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb contact gehad met Hans (van Kolderstok), die mij aanbood om een lap stof op te sturen met daarop de gestikte banen voor de zeilen, hetgeen ik uiteraard bijzonder geschikt van hem vind, want dat scheelt toch een heleboel onaangenaam werk als je geen beschikking hebt over een naaimachine. In afwachting van de stof was ik net begonnen aan de 4 talies voor de geerden van het grootzeil, die er zo uit komen te zien,
    JPG_7589_3891_bewerkt-1.jpg Het lusje links op de foto word evenals de pardoens met een mooie messing nagel vast gezet op het bovenste berghout. De strop om het onderste blok is van blank garen (amati) van 0,5 mm dik, de talie zelf is 0,2 mm dik en het bindsel is slechts 0,1 mm dik. Het onderste blok is enkelschijf 4 mm en het bovenste blok is dubbelschijf en eveneens 4 mm. Vrij klein dus allemaal. De tuigage op dit scheepje is vergeleken met mijn voorgaande modellen en heel stuk minder, dus alle tijd om bindsels te leggen i.p.v. knopen. Net toen ik aan de 2e wou beginnen werd de lap stof bezorgd,
    JPG_7588_3890_bewerkt-1.jpg U ziet wel dat dit met de hand niet eenvoudig was geweest, dus Hans nogmaals bedankt:worship: (namen van de zeilen; linksboven het topzeil, met daaronder de bonnet voor het grootzeil. Daarnaast (rechts want links zit nikso_O) het grootzeil en rechts daarnaast de kluiver en de fok)

    Ik moet natuurlijk wel de zomen er in maken en de lijken om de zeilen naaien, maar dat is wel een stukje simpeler, ik ben er blij mee:):)
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2019
    Hans Groenenberg, SjorsZ, Pingu57 en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het grootzeil met de bonnet is gereed om te worden afgehangen, misschien niet helemaal perfect, maar voor een 1e keer (zonder naailes) ben ik toch redelijk tevreden,
    JPG_7592_3892_bewerkt-1.jpg
     
    Michiel fritz, Prutsertje, Hoosterw en 7 anderen vinden dit leuk.
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Netjes hoor, :)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    vanmiddag een aantal blokken aan de gaffel en de mast geknoopt en tevens het grootzeil aan de gaffel genaaid,
    JPG_7593_3893_bewerkt-1.jpg P is het enkelschijf 4 mm blok voor de piekeval, GT is het 5 mm enkelschijf blok voor de gaffeltalie en KV is eveneens een 5 mm enkelschijf blok voor de klauwval.
    JPG_7594_3894_bewerkt-1.jpg De talie aan de achterste schoot van het bonnet. De haak komt straks om de achterste overloop.
    JPG_7595_3895_bewerkt-1.jpg en tenslotte de beide dubbelschijf blokken van 5 mm voor de gaffeltalie (bovenste) en de onderste voor de klauwval.

    Er moeten nog enkele blokken aan de mast (2) voor de piekeval en een viertal aan de gaffel voor de gordings + één aan het voorste lijk eveneens voor een gording, waarna het zeil kan worden afgehangen...
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2019
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag bezig met het afhangen van het grootzeil, is nog niet helemaal klaar omdat ik maar een aantal uurtjes per dag kan/mag bouwen i.v.m. de rug. Is niet erg, want ik heb zeeën van tijd....

    Hieronder een foto met de rest van de blokken die in de vorige post nog niet zijn behandeld; de blokken met daaronder de blauwe g, zijn de 4 mm enkelschijf blokken voor de 4 gordings. Het blok bij de rode g met het pijltje is een 4 mm dubbelblok welke de halende parten van de boven liggende gordings naar het belegpunt geleiden, dit blok hangt ong. een aantal mm lager als de gording blokken zodat de lijnen niet schavielen (niet goed te zien op de foto)). en de blokken met de rode p zijn de geleide blokken voor de piekeval.
    JPG_7601_3898_bewerkt-1.jpg
    Twee van de 4 geerden zijn ook al gezet. Morgen proberen om de rest van de tuigage van het grootzeil te zetten, resultaat tot nu toe....
    JPG_7603_3900_bewerkt-1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2019
    freekt, SjorsZ, Hoosterw en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Gelijk heb je Piet, en mijn ervaring is dat als ze daar een nachtje hangen dat de lijnen behoorlijk nog uitstrekken, mede omdat ze 3 blokken passeren. maar ik zie dat je ze al een aardig (span)gewicht hebt mee gegeven. Morgen even naspannen en het hangt als gegoten.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Zeil hangt er mooi bij Piet!
    Smeren jullie die zeilen in met iets? Zodat het een beetje in vorm blijft staan neem aan dat er geen ventilator achter staat. :D
    Grz.
    Chris
     
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik smeer niets op de zeilen, behalve de zomen die zijn met houtlijm gelijmd en worden daardoor iets of wat stijver. Verder gebruik ik de diverse lijnen van de tuigage om er nog wat meer model in te krijgen. (en nee, er staat géén ventilator achter;))

    De achterste schoot van de bonnet is met de talie naar bakboord getrokken, zodat er mooi zicht blijft op alle details aan dek en daardoor krijgt het zeil al veel van de huidige vorm. Het zeil word ook nog met lussen om de mast vast gezet, waardoor één en ander waarschijnlijk nog beter gaat staan. En wat ook best wel belangrijk is voor de vorm is het doek wat je gebruikt. Voor dit model is het zeildoek best wel wat stevig als ik het vergelijk met mijn vorige model, de Sovereign, waar het zeildoek zeer dun en slap was, dan is het alweer een stuk moeilijker om er een mooi model in te krijgen.

    Je kan natuurlijk het zeildoek insmeren met bijv. verdunde houtlijm maar ik vind dat de zeilen daar niet echt mooier van worden dus doe ik dat eigenlijk nooit.
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2019
    *Hans*, Jaques en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Toen ik met dit model begon, kreeg ik best wel commentaar van familie en vrienden, zoals; wat heb je nu aangeschaft....?? Is natuurlijk heel wat anders als de grote fregatten en linie schepen die ik normaal op mijn werktafel heb staan. Maar al naar gelang dit scheepje steeds meer vorm kreeg zijn er al heel wat meningen bijgesteld en vinden de mensen het steeds mooier worden... Er zijn zelfs al een aantal mensen die haar wel willen kopen. Maar helaas pindakaas, dit model blijft bij mij op de tv-kast staan:)
     
    TIMBERWOLF, *Hans*, a3seidel en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    En dat is te begrijpen Piet. Voor iedereen een gewild scheepje... maar bijzonder mooi bij jouw op je tv- kast!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  20. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Dat is een slecht plan Piet, zit je heel de avond naar dit wonderlijk mooi schuitje te staren en mis je alsnog al het nieuws:rofl::rofl:
    Maar alle gekheid op een stokkie dit is een pracht model aan het worden, geheel "Pietsan Waardig"
     

Deel Deze Pagina