Statenjacht uit 1678

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 7 feb 2019.

Tags:
  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Koos, je weet het weer leuk te brengen....:)
     
    *Hans*, Jaques en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Inmiddels zijn de 4 gordings ook gezet en is het voorste lijk van het zeil om de mast genaaid. Alle lijnen zijn belegd op de 4 gordings na, morgen het plaatje....
     
    SjorsZ en a3seidel vinden dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het grootzeil is helemaal afgehangen, links bakboord en rechts (de zichtkant) stuurboord,
    zeil_bewerkt-1.jpg
    Gordings, klauwval, gaffeltalie en piekeval zijn allemaal belegd op de nagelbank net achter de mast, (later als alles gereed is worden over de belegpunten nog kleine trosjes opgerold touw gelegd),
    JPG_7608_3903_bewerkt-1.jpg
     
    freekt, janzwart, TIMBERWOLF en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het 2e zeil wat op het model komt is het topzeil. De zomen heb ik net als het vorige zeil met houtlijm gelijmd, waarna het 'lijk' om het zeil word genaaid met de hand,
    JPG_7615_3908_bewerkt-1.jpg
    Het lijk zit om het zeil, dus nu kan ik het zeil aan de ra naaien. Tevens worden er straks voor het afhangen aan weerszijden 3 boelijn spruiten aan de staande lijken genaaid,
    JPG_7621_3911_bewerkt-1.jpg
    Word vervolgd....
     
    TIMBERWOLF, Prutsertje, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik vind het ook een heel mooi model. Ook met namen de tuigage vind ik interessant om van te leren. Alle blokjes zitten in het pakket?
     
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Alles wat je nodig hebt om het model te bouwen zit in het pakket, dus ook alle blokjes. Je hebt zelfs een keus om de gewone 'standaard' blokjes te kiezen of de authentieke die ik gebruik en dat zijn echt mooie gedetailleerde blokjes, zie onderstaand plaatje, (links 5 mm enkel en dubbel en rechts 4 mm dubbel en enkel)
    JPG_7623_3912_bewerkt-1.jpg
     
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Tis van Kolderstok hè
     
    Jaques, pietsan en *Hans* vinden dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bezig met het afhangen van het topzeil, (commentaar onder iedere foto...)
    JPG_7627_3913_bewerkt-1.jpg
    Op de foto is de voorkant van het topzeil te zien en zo te zien zit de zoom aan de verkeerde kant, dat is geen probleem omdat de lijnen van de schoten nog niet zijn belegd, dus ik kan het zeil nog omdraaien. De blokken voor de schoten zijn enkelschijf 4 mm blokjes en de val van de reep is door het gat in de mast gevoerd en gaat vervolgens aan bakboord naar de voet van de mast. De begijnera is met een strop vast gezet aan de mast,
    JPG_7628_3914_bewerkt-1.jpg de achterkant van het topzeil.
    JPG_7631_3917_bewerkt-1.jpg
    De val van de draaireep loopt vanaf het gat in de mast bij de rode x naar de talie aan dek net achter de nagelbank aan bakboord (rode pijl), het halende part van de talie is op de nagelbank belegd.
    Eigenlijk hoort de talie aan een ring op de mastvoet, maar daar heb ik de dubbele schoot van het grootzeil vast gezet (staat niet in de beschrijving) het zeil komt hierdoor wat strakker te staan. Dus voor de talie is een extra ring aan dek geplaatst.
    JPG_7630_3916_bewerkt-1.jpg
    Detail opname van de kardeeltalie net achter de nagelbank.
    JPG_7642_3921_bewerkt-2.jpg
    Op de laatste foto heb ik het topzeil omgedraaid, zodat de zomen aan de achterkant zitten (zoals het hoort;))
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2019
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ook het topzeil hangt op zijn plek met de nodige tuigage,
    JPG_7671_3934_bewerkt-1.jpg

    De schoten van het zeil zijn belegd op nagelbankjes voor de opbouw, (s) is de bakboord schoot en (z) is het halende part van het bakboord zwaard,
    JPG_7664_3929_bewerkt-2.jpg

    De boelijns, omdat het model vrij klein is heb ik deze keer géén leuvers aan de lijken genaaid, maar de spruiten van de boelijns met een eenvoudig knoopje bevestigd aan het zeil.
    JPG_7651_3923_bewerkt-1.jpg
    De boelijns lopen door de beide schijven aan weerszijden aan de top van de spriet naar de korvijnnagels voor de spil, (b) is de stuurboord boelijn en (b1) het belegpunt. (a en a1) voor de bakboord boelijn.
    Op de 2e foto is het net andersom, (a= SB en b= BB)
    JPG_7648_3922_bewerkt-1.jpg
    JPG_7663_3928_bewerkt-1.jpg

    Tot slot nog een foto met zicht op de achterkant van het topzeil,
    JPG_7653_3924_bewerkt-1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2019
    Marc w, Jan Walpot, Hoosterw en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    bevestiging van de boelijn aan het zeil,

    Voor de 'diehards' onder ons, die het op de officiële manier willen doen, hier een plaatje zoals het eigenlijk moet... (A) de spruit bevestigd met een knevel aan de leuver, (B) bevestiging met de ankersteek aan de leuver en (C) is een leuver. (te zien bij B en C is dat de leuvers ook vaak aan de zoom van het zeil zijn genaaid en niet altijd aan het lijk)
    JPG_7672_3935_bewerkt-1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2019
    a3seidel, Jaques, Hans Groenenberg en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Je geeft weer alles he Piet.. in het werk en in het maken van de foto's. Echt mooi.:worship:
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dank je wel Hans, ik hoop dat vele anderen die dit model ook gaan maken er iets aan hebben, want daar doe ik het tenslotte voor:)
     
    *Hans*, SjorsZ, Hansa en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Erg mooi gemaakte zeilen met bijbehorende tuigage! De ra werd wel met een ketting aan de mast bevestigd. Die hoefde bij het strijken van het zeil niet naar beneden. Het topzeil (breefok) werd eenvoudig naar beneden gelaten tot op het dek en werd dus niet bevestigd aan de ra. Je kunt dit mooi zien in het boek over het statenjacht Utrecht waar op een foto de breefok is neergelaten. Daardoor ontbreken de toppenants. De zeilen zijn mooi gemaakt met behulp van houtlijm, een bij modelbouwers nog niet geheel ontdekt hulpmiddel bij het maken van de lijken. Ikzelf doe dit altijd, maar mijn schepen zijn veel kleiner, en dan lijm ik de lijken tegen de zijkant van het zeil.
    Chapeau.
    Constant
     
    SjorsZ en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    gebruik je daar ook houtlijm voor?
     
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Houtlijm is bijzonder geschikt voor het lijmen van de zeilen (mits ze niet van kunststof zijn) het zelfde geld voor de lijken. Daar houtlijm ook transparant droogt is het nauwelijks zichtbaar.
     
    a3seidel en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Je kan zomaar gelijk hebben wat het topzeil betreft, want ik weet nagenoeg niets van de anatomie van het Statenjacht. Het topzeil op mijn model is echter wel aan de ra genaaid en komt dus met de ra naar beneden als het zeil gevierd moet worden, hetgeen dus volgens jou niet juist is. Misschien kan je middels een tekening of foto eens laten zien hoe dit precies zit, hoe het zeil gevierd word zonder de ra...?

    Wel aardig om te lezen dat de zeilen mooi zijn gemaakt omdat dit voor mij de 1e keer was, daarbij als aantekening dat de banen op de zeilen er niet door mij zijn opgenaaid, dat heeft Hans van kolderstok voor me geregeld:)
     
  17. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Je begrijpt me verkeerd. Je hebt het goed gedaan, ik bedoelde dat het zeil niet aan, in dit geval, de onderra werd bevestigd. De hele breefok, inclusief de ra waar die aan vast zit werd naar beneden gelaten op het dek en daar pas geborgen. Daarbij zitten een paar stagen in de weg maar daar ging hij gewoon langs.

    Antwoord aan Stephan Kertez: de hele beschrijving daarvan vind je op mijn website; www.constantwillems.nl

    Constant
     
    pietsan en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  18. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    lap stof.jpg
    Ik weet uit eigen ervaring dat het naaien van de parrallele stiknaden op het zeil voor ons mannen een hels karwei is, ik vroeg me dan ook af of het misschien ook een tussen oplossing voor Hans van Kolderstok zou kunnen zijn om het meegeleverde lapje stof alvast te voorzien van deze banen. We hebben kunnen zien de zeilen uitknippen + omslag maken en de lijken aan brengen niet het allermoelijkste is. Ik zou denken als daarmee de aanschafprijs met ± € 5,00 verhoogd zou worden dat daar menigeen blij mee zou zijn.
     
    Jaques, pietsan en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik moet mijn zeiltjes ook van banen voorzien. Ik koop een naaimachine voor mijn vrouw en zet haar aan het werk. Met uitzicht op de toekomst en ze mag zeggen dat ze meegeholpen heeft. :beer:
     
    Jaques vindt dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    OK, dan had ik je inderdaad verkeerd begrepen en dacht dat je de topra bedoelde, bedankt voor je reactie:)
     

Deel Deze Pagina