Statische machines

• Topicstarter Topicstarter arttext
  • Startdatum Startdatum
Om nog even terug te komen op mijn eerdere opmerking over internet en verzendkosten: ik bestel heel lang geregeld dingen via Ebay in China, de prijs is laag en wat ze adverteren krijg je en vaak is verzending gratis en zelden worden er douaneheffeffingen opgelegd. En ik ben daar nog nooit getild! Binnen NL is me dat wel via internet (2x) gebeurd. Er komt op dit moment een verdringingssmeertoestel (zo goed, Harm? :=D) aan voor €22.- en een set van 8 ongeslepen (blanks) HSS toolbits voor € 13.-.

Ruud

Laatst bewerkt door een moderator:
isolatie

De hoofdstoomleiding geisoleerd volgens het vertrouwde gipsbeen procedé. Voor alle duidelijkheid, ik streef voor mijn opstelling naar een soort mooiheid die hem vooral zit in een wat stoere, ruwe , vroeg industrieële uitstraling...

Ruud

gips.jpg

Draad voor afblaasventiel

Eén van de volgende stappen is het monteren van een afblaasventiel in het verdeelblok om condens water kwijt te raken (ondanks isolatie). Gelukkig heeft de pijp van het verdeelblok een wand van 3mm en daar paste prima een 3/4"aansluiting in. Dus vandaag (met hulp) op de verenigingswerkplaats een draad getapt en daar voorlopig een plug in gezet, de afblaaskraan is onderweg.

Ruud

new_thread_web.jpg

Stoomleidingen

De stoomtoevoerleidingen naar de twin waren erg knullig uitgevoerd met veel (zacht)gesoldeerde knietjes en een T-stukje. Heb dat nu vervangen door netjes gebogen leidingen en een T-stuk met tules.
Veel beter!

Tevens heb ik alle cylinderkopbouten, die erg losjes zaten met loctite vastgezet (vorige week had ik al een papieren pakking tussen kop en cylinder gezet, daar zat niets tussen).Ook de lekkende klephuizen met loctite vastgezet, dus dat probleempje is ook opgelost.
Na adviezen van verschillende kanten haal ik toch het gipsverband maar van de leiding af en isoleer met touw, en verf dat.

new_tee_web.jpg

Of je neemt simpel katoentouw en daaromheen teflon gastape.

Kun je in de toekomst ook nog vervangen als het geel geworden is van de stoomolie.

Maar voor de rest: Lekker bezig Ruud!

Of je neemt simpel katoentouw en daaromheen teflon gastape.

Kun je in de toekomst ook nog vervangen als het geel geworden is van de stoomolie.

Maar voor de rest: Lekker bezig Ruud!

Bij de sigarenboer van die pijpraggertjes kopen
Die om de leiding buigen
mvg
Frederik

isolatie

Vanmiddag op de vereniging merkte iemand op dat modelbouw voortdurende "improvisatie" is. Klopt.
Voor de nieuwe isolatie; natuurlijke sisalvezel, ruime manchetten van koperen zadels gemaakt daar het begin en eind van het touw onder geklemd en dan verder draaien. Voor de dunnere katoenvezel voor de 4mm toevoer gebruik ik de nylonsnoer-vishaak-methode, lusje maken eroverheen draaien en strak trekken.
Het is niet wit of zwart geworden, ik vond het aardig om het in de sfeer te houden en heb metaalverf, brons gebruikt. Als de verf droog is 'scheer' ik het met de tondeuse....:cool:

Ruud

sisal_web.jpg

Verdere stappen

Ik heb verder gewerkt aan de eenheid. Meer isolatie (Als mijn touw op is haal ik pijpenraggers, wat een goed idee Frederik, ik wist niet dat die dingen nog bestonden), alle stoomlekken weggewerkt; als alles lekker warm is, lekt er niets meer. Leidingen verlegd. Nog te doen: verdringsingssmeerder, 2 ketels maken (voorraad water en condens water) en dus ook meer leidingen, afblaasventiel voor condenswater monteren, voedingspomp maken en stoomfluit monteren.
De oscillater krijg ik niet aan de gang, het was een cadeautje, woensdag maar eens op de vereniging hulp zoeken.
Oh ja, en een nieuwe video gemaakt, die meer aan mijn standaard voldoet.

Ruud

B8ilATM_9Mc[/media] live steam test run - YouTube

Vaten

Ik ga morgen maar eens naar de oude metalen opkoper bij mij in de buurt om te kijken of hij niet twee stukjes messing of koperen pijp van ca. 10cm hoog en tussen 6 en 7 cm doorsnee of zoiets voor een habbekrats heeft liggen , om een condenswatervat en een voorraadvat voor de voedingspomp van te maken. Men weet maar nooit, nietwaar?

Ruud

idee

Ik heb slechtere ideeën op dit forum gehad. Bij de oudijzerhandel: 2x 54x110mm. Daar doe ik het voor, 76mm is weer net iets teveel.
Plus een gedreven messing asbak, waar ik bodems uit haal en wellicht een los puntdakje (ik weet van metaal drijven en trekken).
Samen: € 4,50.
Zo en nu op naar het ziekenhuis voor een staaroperatie (de tweede)....

Ruud

scrap_metal.jpg

asbak

Flinke asbak trouwens.
Succes met je operatie.

ja, er werd vroeger wat afgerookt, lijkt mij typisch eentje die in een werkplaats op tafel stond.
Operatie is goed gegaan, morgen controle en daana weer aan het knutselen.

Ruud

meetkunde

Had ik nou een β opleiding gevolgd, maar ja, ik vond talen leuker. Dus heb ik nu een probleem. Ik wil een dakje maken op een cirkel van 54 mm (de koperen pijp) met een hoek van 15 graden en 5mm over de rand stekend. Als ik dat uit een plat vlak moet knippen gaat het er ongeveer zo (zie plaatje) uitzien, dat weet ik nog wel. Maar ik heb geen idee hoe ik de juiste maten op papier (als mal) krijg. Iemand enig idee?

Ruud

dakje.jpg

Back