Statische machines

• Topicstarter Topicstarter arttext
  • Startdatum Startdatum
pijp

Ah, nu begrijp ik het. Hier is een fototootje van de wartel in de pijp. Hargesoldeerd, zeer dik zodat er voldoende vlees op zat om een moervorm te vijlen, dat bruine is een vlekje door lichtval. Zoals ik zei zeer solide. En hier heb ik gewoon die 3/4 knie opgedraaid, uiteraard met teflon (en daarna weer losgehaald voor de foto, niets is mij teveel om jullie te overtuigen :=D )

Ruud

zware_pijp_kl..jpg

Het kan gezicht bedrog zijn.... maar qua kleur lijkt het soldeer wel heel erg op een tin verbinding.

Zilver is over het algemeen geeliger, en mooier uitgevloeid.
Is dit echt 600 graden zilver soldeer ?

trouwens, dat dikwandige is eigenlijk alleen maar nadelig...
Je moet daar allemaal warmte instoppen, en die warmte zit in de stoom, resultaat, afkoeling en condens vorming.
Uit eindelijk warmt het natuurlijk wel op, maar het had minder zwaar gemogen.

steam central

Het kan gezicht bedrog zijn.... maar qua kleur lijkt het soldeer wel heel erg op een tin verbinding.

Zilver is over het algemeen geeliger, en mooier uitgevloeid.
Is dit echt 600 graden zilver soldeer ?

trouwens, dat dikwandige is eigenlijk alleen maar nadelig...
Je moet daar allemaal warmte instoppen, en die warmte zit in de stoom, resultaat, afkoeling en condens vorming.
Uit eindelijk warmt het natuurlijk wel op, maar het had minder zwaar gemogen.

Ja hoor, getest met vijl, zit goed, zal de leeftijd van de verbindig wel zijn....Het temperatuuverlies was ook al bij mij opgekomen en om drie redenen geaccepteerd.
Enerzijds, het zal je inmiddels wel opgevallen zijn, ik hecht sterk aan esthetiek en ben gevallen voor de stoere uitstraling van het blok die ook goed bij de ketel past. Anderzijds worden de leidingen allemaal met gipsverband geisoleerd (niet het blok). Dat vind ik ook wel stoer staan en met name de 4 mm pijpjes verliezen dan niet veel. En tenslotte het was een (bijna) gegeven paard dat past in mijn recycling ideeën. De bijbehorende branders zijn inmiddels in principe allemaal verkocht.

Ruud

1 Hargesoldeerd, zeer dik zodat er voldoende vlees op zat om een moervorm te vijlen
2 En hier heb ik gewoon die 3/4 knie opgedraaid
3 niets is mij teveel om jullie te overtuigen

4. het enige wat ik gedaan heb is er een knie op draaien met een 10mm knelkoppeling.
5. (vergeet) niet dat de ketel max. 3,5 bar gaat leveren (daar wordt ie door de keurmeesters ook op afgeperst)

1. Je sprak over gesoldeerd, vandaar dat ik reageerde dat die knie niet vast zat.(die zit dus ook niet vast)
2. 3/4 verbinding op 4 gangen, noem het maar degelijk.
3. bla bla bla

4. knelkoppelingen zijn over het algemeen van messing en horen niet voor stoom te worden gebruikt.(10 mm zou ik zeker op een andere manier oplossen)
5. werkdruk zonder certificaat is 3 bar.
Mijn ketelveiligheid staat op 9 (toegestane werkdruk) en die mag met vol vuur eronder "wat" accumulatie hebben (aantal %en weet ik niet) maar zeker geen 17% : dus 3 bar is 3 bar en geen 3.5
Of is dat de persdruk en moet je de veiligheid dus afstellen op 1.75 bar?

1. Je sprak over gesoldeerd, vandaar dat ik reageerde dat die knie niet vast zat.(die zit dus ook niet vast)
inmiddels wel, hij poseerde alleen maar even...
2. 3/4 verbinding op 4 gangen, noem het maar degelijk.

Hoe kom je bij 4? Hij zit op 6....(echt geteld, speciaal voor jou)
3. bla bla bla
Geen idee wat dit betekent, is het jouw bla of mijn bla :cool:

4. knelkoppelingen zijn over het algemeen van messing en horen niet voor stoom te worden gebruikt.(10 mm zou ik zeker op een andere manier oplossen)
Ok, wordt gesoldeerd, ik heb inmiddels na twee dagen bij de MBV al stevige discussies over messing versus brons gehoord waarbij de teneur was dat brons zeker beter is, maar in de praktijk van ons hobbygebruik geen echt probleem hoeft op te leveren, temeer daar iedere twee jaar certificaten moeten worden vernieuwd.

5. werkdruk zonder certificaat is 3 bar.
Mijn ketelveiligheid staat op 9 (toegestane werkdruk) en die mag met vol vuur eronder "wat" accumulatie hebben (aantal %en weet ik niet) maar zeker geen 17% : dus 3 bar is 3 bar en geen 3.5
Of is dat de persdruk en moet je de veiligheid dus afstellen op 1.75 bar?

Dit, waarde vriend, laat ik geheel over aan de gecertificeerde keurmeesters van de MBV, ik gaf alleen de lijn van een koffiepauzegesprek daarover weer.

Ruud

Machinistenpet

Een kennis die nu in de US zit brengt een Amerikaans machinistenpet voor me mee, kan ik opzetten als ik achter mijn keteltje zit :rolleyes:

Ruud

steam-cap-white-web.jpg

HAHA
witte overal en zaklamp horen daar ook bij zeker?

of hebben (H)WTKers dat alleen?

machinisten en stokers (engineers+fireman) hebben hetzelfde pak
Blauwe overall met ingebouwde bretels, overhemd is vrij, maar bij voorkeur een overhemd met dezelfde 'striping' als de pet. :rolleyes:

Ruud

coveralls.jpg

Oiler

Ofschoon ik niet zeker weet of ik hem kan gebruiken, kon ik hem voor € 5.- toch niet laten liggen....
Wat is het? het is een oiler van een compressor. Geschikt voor hoge druk, maar ben niet zeker van stoom. Heel dik glas/messing. Als ik hem wel kan gebruiken gaat hij dus op een hoofdleiding.

Ruud

oiler.jpg

Van alles

Nuttige dag vandaag, eindeloos zitten worstelen met de MBV het 'Y' website, voornamelijk omdat Explorer als enige browser HTML5 en CSS3 niet volledig ondersteunt. Safari, Chrome en Firefox wel.
Dus was ik het zo zat, dat ik maar weer met mijn handjes ging werken. Weer een stapje verder; het verdeelblokje zit nu vast aan de distributieleiding en (dat zal Harm goed doen :D) geen knelfitting maar met zilver gesoldeerd.
Het blok en de leiding onder water met 5 bar lucht getest; geslaagd!

Ruud

soldeerblokje.jpg

ik moet verjongen van 6 naar 4mm, koper pijp. Ik kan natuurlijk de 6 uitgloeien en wat ruimen, zodat de 4 erin past, maar heb liever een (soldeer)sokje, ik heb eens wat rondgekeken, maar zonder succes..... adviezen?

Ruud

sok

Ja wat stom, daar heb ik niet aan gedacht, ik moet er nog aan wennen dat ik iets, met hulp, uiteraard, kan draaien op de MBV..... wat staf kopen en een beiteltje....

Ruud

Precies! Daar leer je ook nog eens het draaien van. Vanaf nu geen gefrutsel en bij elkaar zoeken van misschien passende onderdelen meer maar gewoon lekker zelf maken. Scheelt bakken met geld maar helaas ook bakken met tijd (die je meer kwijt bent in het begin van het leerproces).

Draaidag

Vroeger was een 'draaidag' een werkdag met camera's en microfoons, nu is dat geheel anders....

Ruud

draaidag.jpg

afpersen

Volgende week wordt de ketel door een keurmeest. Deze week heb ik al een keer de hoofdstoomleiding met kraantjes onder water geperst (want ik wil natuurlijk wel iets meer weten vóórdat ik hem voorleg aan de keurmeester) en dat gaat goed tot het max van de compressor; 8 bar, véél meer dan mijn werkdruk.

Vandaag alle wartels op alle uitgangen gemonteerd, het nieuwe peilglas (ja met heel dun koperdraadje erin gemonteerd, silicionenslang als pakking, ging allemaal prefect.

Daarna weer (proef) afpersen. De veiligheid (een verstelbaar hefboomgewicht met een pakking) lekte als een gek; gelijk al , zonder noemenswaardige druk. De (oude) pakking was keihard geworden, voorlopig maar even (ideeën iemand?) vervangen door een rubber pakking (binnen de rode accentuering op foto) en dat werkte goed, De veiligheid komt ongeveer bij 2 bar al een beetje omhoog, maar dat lijkt mij voldoende voor mijn kleine machientjes. Met de hand de veiligheid dichtgedrukt tot aan de pen van de manometer; 3,5 bar. Niets lekte (TROTS). Hoe ver de keurmeesters gaan afpersen laat ik aan hun deskundigheid over. Maar voorlopig ben ik een gelukkig mens.
Ik beschouw dit toch als een mijlpaal

Ruud
afpersen-1.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
afpersen

Geachte heer,

Lees ter info even het ketelkeuringsregelement van de " Stoomgroep Holland ".
Hier staat onder de diverse " downloads " het gehele keuringsregelement voor het vervaardigen van modelketels.
Een tip, pers nooit af met lucht maar altijd met water en dan maximaal 2x de werkdruk en voor de daaropvolgende periodieke keuringen 1,5x de werkdruk.
De schade aan een lekke of mogelijk zwakke ketel zal beperkt zijn door afgevuld met water.

lees het op je gemak door en laat je hierdoor niet afschrikken.
Wil je nog iets weten hoor ik het wel.

succes
Rene

Geachte heer Witteman,
Dank voor uw bijdrage , kennelijk heeft U een aantal dingen in mijn postings gemist:
1. PRE afpersen ( een soort try out dus)
2. de opmerking over de aanstaande keuring door de GECERTIFICEERDE KEURMEESTERS bij mijn eigen vereniging MBV het Y.
3. Eerder in dit draadje is al uitgebreid gesproken over het feit dat de OFFICIELE keuring hydraulisch plaats vind.
Verder:

De door U genoemde documenten liggen reeds enige tijd op mijn salontafel met de voor mij relevante passages uitgelicht, alsmede een reeds half ingevulde 'Eigen Verklaring'

Tot slot: mijn ketel < 2 liter inhoud en max 3 Bar valt onder categorie 0 en hoeft formeel niet gekeurd te worden, ik zou kunnen volstaan ( maar doe dat niet) met een eerder genoemde 'Eigen Verklaring'.

met verschuldigde eerbied verblijvend,

Ruud.

afpersen

Beste Ruud,

Sorry ik had niet het gehele bericht hierom trend gelezen.
Maar ik heb de indruk dat je het keteltje (hoe klein dan ook) met lucht is afperst.
Corrigeer me als ik het mis heb, dit is een hoogst ongebruikelijke methode.
Zeker ook als je er 8 bar op zet, een koperen ketel van dat formaat kan dan (zwanger) raken.
Het keteltje is samengesteld en gesoldeerd en hierdoor zacht geworden.
Zoveel druk kan het geheel vervormen.

succes
René

Ok, nog één keer dan:
Ik heb 8 Bar lucht gezet op een zware roodkoper leiding; buiten 9 binnen 6mm, een verdeelblok, rood koper, buiten 19 binnen 15mm en vier bronzen kranen, om de (zilver) soldering te testen, tot zover het 8 bar verhaal.
En daarna heb ik 3.5 bar gezet op een STALEN gelaste ketel gewoon omdat ik het leuk vond en wist dat de veiligheid lekte. Dit alles stond allemaal reeds eerder hier.
En tenslotte; dit heeft allemaal niets met hydraulisch afpersen te maken dat volgende week gaat gebeuren door een keurmeester

Ruud

Laatst bewerkt door een moderator:
Back