Bij mij daalt het water in de ketel niet tijdens het varen, ik heb ongeveer 350 ml water in de voedingswater bak zitten, en afhankelijk van de vaarsnelheid duurt dat bij mij tussen de 30 en 50 minuten voordat dat op is.
Mijn machine heeft een gastank waar ik veilig ongeveer 60 a 65 gram in kan krijgen, maar ik vul hem altijd af tot 50 gram. Daarmee heb ik meestal, inclusief opstoken vanaf koud, ongeveer 5 gram over als de watertank leeg is.
Hoeveel ketels je leeg kunt stoken op een tankvulling hangt natuurlijk af van hoeveel gas er in je tank past.
Ieder moet dat voor zich weten, maar de hoeveelheid gas die je verbruikt richt zich naar de hoeveelheid water die je verstoomt (duh) en het is handig om in het begin even uit te zoeken wat je ongeveer verbruikt. Afvullen op een weegschaaltje voorkomt dat je zonder gas komt te zitten.
Die Regner RC gaskraan, waar Roel het over heeft, is echt sterk aan te raden, je hebt dan controle over je brander als je onverhoopt toch zonder water komt te zitten.
Zo'n weegschaaltje heb je al voor een tientje of zo bij Bol.com.
Het gas wat je waarschijnlijk gaat stoken, is hoogstwaarschijnlijk gewoon LPG, een mengsel van 30% Propaan en 70% Butaan.
Dat laatste beetje aan het eind van de rit, is eigenlijk alleen nog maar Butaan, omdat propaan nu eenmaal makkelijker verdampt.
Het verdient aanbeveling je tankje af te blazen vóór het hervullen, want anders stijgt na meerdere vullingen het butaanpercentage in je tank en zakt de druk steeds sneller weg. Dan lijkt het alsof je tank bijna leeg is maar hij zit nog halfvol en je brander geeft nauwelijks meer warmte.
Het afblazen moet je pas op het laatste moment doen, want het koelt je tank voor, waardoor het vullen ook makkelijker gaat.
En laten we wel wezen: zoveel uren krijgt zo'n machientje nou ook weer niet op de teller.

de teller van mijn Microcosmos machientje staat anders al op 62 uur en 30 minuten...