steam launch

Ik dacht dat LPG alleen propaan gas was (LPG vloeibaar propaan gas in het engels) maar ik kan het verkeerd hebben.
Nee... LPG staat niet voor "Liquid Propane Gas", maar voor "Liquid Petroleum Gas".
De naam komt van dat die twee gassen de hoofdmoot vormen van wat er in de grond zit.
Gestandaardiseerd is het een mengsel van 30% Propaan en 70% Butaan.
Als je dat gas gaat verstoken, en de fles blijft goed op temperatuur, dan stookt het relatief gelijkmatig weg en ga je dat uitdestilleren pas op het allerlaatst merken.
Maar als de afname zodanig groot is dat de fles beduidend afkoelt, dan zal het propaan makkelijker verdampen dan het Butaan, en het gehalte butaan neemt toe. Daarmee zakt de druk in de fles nog verder gaat de resterende propaan er steeds harder uit.

Veel mensen denken dat butaan minder warmte geeft, maar dat is niet zo. Het verdampt gewoon moeilijker, dus de druk in de fles daalt en de brander krijgt minder gas, de vlam wordt kleiner. Warmte toevoer naar de fles voorkomt die drukdaling, en dan brandt de Butaan redelijk mee.

Je kunt je machine ook stoken met pure butaan maar dan heb je een grotere gassproeier nodig, of pure propaan (kun je met de originele sproeier toe) maar dat is bij mijn weten duurder.
Bij de Action kun je ook goedkope busjes gas krijgen, die maar 15% Propaan bevatten. Zelfde verhaal, dat stookt minder hard, vanwege de lagere druk in de fles.

Ikzelf (autist die ik ben) heb een hekel aan "ongeregeld" dus ik moet dat van mezelf per sé uitrekenen en ik heb het met electrische verwarming opgelost, die in en uit schakelt naar behoefte. Je hebt bij normale buitentemperaturen ongeveer 5W nodig voor een gasverbruik van 1 gram per minuut.


Onder in de tank zit een gaatje
voor het in voeren van een koper leiding dit tbv gas verwarming(de-icing)maar is dit een leiding alleen er door heen
of moet deze retour de stoom ketel in?staat niet vermeld in de omschrijving.
De bedoeling is, dat je door dat buisje een tweede koperen leidinkje steekt, en de meeste mensen voeren de afgewerkte stoom van de machine door deze leiding naar de olieafscheider en vandaar naar de schoorsteen.
 
Laatst bewerkt:
de laatste tijd meer aandacht aan de afbouw van het houten gedeelte van de boot.
dit omdat de hardware wat op zicht laat wachten, echter de rvs schroef as set zit er al in
deze bestaat uit een 10 schroefas koker en een 4 mm rvs as beide kanten voorzien van lagers
wat er voorzorg dat ik tegen de 55mmbranzen as hoef te blazen en dat draai deze al.
zo weinig weerstand is er. voorzieningen voor de rc uitrusting gemaakt.
opbouw veranderd enz.
Martin
 
wat er voorzorg dat ik tegen de 55mmbranzen as hoef te blazen en dat draai deze al
Geen afdichtingen? Want meestal draait ook een afgedichtte as wel licht, maar niet zo licht dat je hem met wat wind al aan het draaien krijgt...
 
Brutus de as is een van de powerboot range 10mm rvs buis aan de voor en achterzijde voor zien van een 4x10 flens lagertje een zijde dicht
voor zien van een olie nippeltje doe je een stukje slang op as voor zien van wat dikkere olie en alles is dicht.

op verzoek weer wat extra fotootjes met half afgebouwde stoom machientje wachten nog op materiaal en houten latjes 1x5x1000 mm. zijn onderweg van Krick modelbouw om de juiste en het zelfde materiaal te hebben.
 

Bijlagen

  • 20240417_220122.jpg
    20240417_220122.jpg
    372,8 KB · Weergaven: 134
  • 20240417_220131.jpg
    20240417_220131.jpg
    253,3 KB · Weergaven: 151
  • 20240417_220139.jpg
    20240417_220139.jpg
    211,2 KB · Weergaven: 130
  • 20240417_220149.jpg
    20240417_220149.jpg
    240,5 KB · Weergaven: 124
Brutus de as is een van de powerboot range 10mm rvs buis aan de voor en achterzijde voor zien van een 4x10 flens lagertje een zijde dicht
voor zien van een olie nippeltje doe je een stukje slang op as voor zien van wat dikkere olie en alles is dicht.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, dat DAT licht loopt en waterdicht is...

https://www.modelbouwforum.nl/attachments/20240417_220131-jpg.580840/

Heb je nu de positie van de ruiten verlaagd, of de hele kajuit wat verhoogd? Want het ziet er "anders" uit als bij mij.

Overigens wel mooi gedaan! Grappig om te zien dat iedereen dergelijke modellen vanaf het begin van de bouw al "uniek" maakt door het toch effe net wat anders te doen dan anderen...
:D
 
Laatst bewerkt:
alleen de zijkanten verlaagd , wat er aan de onderkanten is afgesneden er aan de boven kant weer aan gelijmd is .
kwam op het idee door verschillende rondvaart boten dit ook hebben. model kan je naar je eigen ideeën aanpassen!
 
Op zich een heel leuke gedachte, passend bij het gebruik van dit soort scheepjes...

Ik zag de mijne meer als een soort van watertaxi/personeelsvervoer... Zeg maar de bootjes die ik me zo voorstel, dat die vroeger bemanningsleden van en naar de schepen brachten die op de boeien gemeerd lagen, of service monteurs, dat soort werk.
 
IK ben al wat aardig opgeschoten met de houtbouw van de Alexandra( van af nu omgedoopt tot ÏJSSELZICHT " lijkt ook niet meer op de Krick boot.
stoommachientje opgeknapt Ketel van Regner gebouwd en voorzien van mahonie plankjes voorzien van 4 lagen jachtlak.
maar daar zit een klein probleempje tussen Regner heeft alles op M5 x0,5 draad. de opgeknapte stoommachientje e n de nieuwe toebehoren voor
het rc te krijgen is allemaal 1/4"x 40tpi wie weet waar ik een 12stuks verloop koppelingetjes kan kopen hier voor kan ik het naar metrisch opbouwen !
fotootjes volgen deze week
gr Martin
 
en de IJSSELZICHT tot nu toe
 

Bijlagen

  • 20240525_123301.jpg
    20240525_123301.jpg
    308,2 KB · Weergaven: 120
  • 20240525_123311.jpg
    20240525_123311.jpg
    316,5 KB · Weergaven: 124
  • 20240525_123317.jpg
    20240525_123317.jpg
    272,6 KB · Weergaven: 118
  • 20240525_123321.jpg
    20240525_123321.jpg
    294,4 KB · Weergaven: 126
  • 20240525_123332.jpg
    20240525_123332.jpg
    319,3 KB · Weergaven: 124
  • 20240525_123355.jpg
    20240525_123355.jpg
    198,4 KB · Weergaven: 119
  • 20240525_123419.jpg
    20240525_123419.jpg
    333,8 KB · Weergaven: 113
maar daar zit een klein probleempje tussen Regner heeft alles op M5 x0,5 draad. de opgeknapte stoommachientje e n de nieuwe toebehoren voor
het rc te krijgen is allemaal 1/4"x 40tpi wie weet waar ik een 12stuks verloop koppelingetjes kan kopen hier voor kan ik het naar metrisch opbouwen !
fotootjes volgen deze week
gr Martin[/QUOTE]



Zelf maken is toch het makkelijkste.
Maar waarom heb je daar niet op gelet voor je de spullen had besteld?
Of stel ik nu een domme vraag?
Gr Norwin
 
domme vragen bestaan niet alleen domme antwoorden !
dom antwoord nr 1 machientje kom uit een vitrine kast denk zo een 20 jaar oud.
toen was stoom meestal engelse aansluitingen
machientje voor niks gekregen mits ik een goede bestemming kon geven.
enige wat vervangen moest worden waren de viton zuiger ringetjes
en een liter was benzine en wat fijne scotchbrite,wat geduld en wat inzicht
 
Laat ik de vraag dan anders stellen.
De machine is Brits met alle bijbehorende draden .
Waarom dan geen onderdelen van bijvoorbeeld Stuart besteld.
Dan was je dit bespaard gebleven.

Maar nogmaals ik denk echt dat je de verloopjes zelf zal moeten gaan maken.

Gr Norwin
 
Wel een mooie romp geworden met dat hout, Martin. Hoe heb je dat gedaan? Met welk hout en welke lijm?
Mijn stoomsloep is maagdelijk ABS-wit aan de buitenkant, omdat ik er tegenop zag om de romp met hout te bekleden... Maar als ik dit zo zie, begint het toch te kriebelen...
 
...maar daar zit een klein probleempje tussen Regner heeft alles op M5 x0,5 draad. de opgeknapte stoommachientje e n de nieuwe toebehoren voor
het rc te krijgen is allemaal 1/4"x 40tpi wie weet waar ik een 12stuks verloop koppelingetjes kan kopen hier voor kan ik het naar metrisch opbouwen !
gr Martin

Heb je je vraag al eens bij Modelbouw Atelier Apeldoorn - Het juiste adres voor modelbouwers van stoommachines, Live-steam locomotieven, stoomschepen en historische houten schepen gesteld?
Eigenaar is Henk Bunte, aardige vent, bouwt zelf ook stoom.
Weliswaar grotendeels locomotieven, maar als er iets is wat hij niet weet is het de moeite van het weten niet waard.
En hij verkoopt alle appendages van Regner...
Goeie raad kan hij je sowieso geven!
 
hallo Roel heb Henk al bereikt kan me niet helpen met de adapters.
voorts de romp met korrel 400 op geschuurd en waterlijn volgens tekening uitgezet.
met de latjes van Krick mahonie 5x1x1000 bestnr 81568 3 zakjes en de tanganika bestnr 81944 1 zakje .
als lijm de Loktite medium 242 CA gebruikt, de eerste twee aan de boven en de onderzijde in gelijmd.
daarna latje voor latje gelijmd romp met de boeg hoger gelegd zodat de lijm ven zelf naar beneden vloeit,
geen zorgen voor wat lijmvlekken op het hout schuur je er zo uit.
Eerste laag jachtlak(Glitsa) verdunt met 25% terpetine zodat het goed in het hout trekt
goed laten drogen (ik heb het 2 dagen laten staan) daarna op geschuurd met scotchbrite rood (auto materialen zaak).
Jachtlak verder verdund tot water dikte en 3x opgezet tussendoor weer geschuurd
gr Martin
 
en de IJSSELZICHT tot nu toe
Oei... dat is een gevaarlijk mooi bootje geworden...:thumbsup::worship:

Voor wat die aansluitingen betreft: als je kunt zilversolderen zijn verloopjes snel gemaakt, OF, wat ik her en der gedaan heb (moet maar net kunnen) is de oude imperial aansluiting losschroeven, nieuwe draad tappen, Regner Metrisch er in, en dat vastsolderen. Dan ben je er ook vanaf.
Mijn machientje is Chinees, en wél metrisch, maar niet "Regner-metrisch"...

Het is, eenmaal aangesloten, verder geen probleem, je haalt het zelden los en ALS je het loshaalt, gaat het later weer precies zo in elkaar, dus dat een leiding verschillende koppelingen aan de beide uiteinden heeft maakt verder ook weinig uit.
 
volgende vraagstuk: zoals men ziet is de boot uit gevoerd met een gas tank van de firma Regner.
vandaag een adapter binnen gekomen maar hoe werkt dat want nu gaat er meer gas naast de tank dan in.
op de tank zit een vulnippel maar de adapter werkt hier voor niet. grote messing aansluiting
upload_2024-7-22_18-49-49.jpeg
upload_2024-7-22_18-49-49.jpeg
 
Back
Top