Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

• Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Luitjes,

Fanaat Sjef, dank voor de tip. Maar kijk eens wat ik vond ......
337.jpg

een dun 4 mm tapje ...... ik wist niet eens dat ik zo'n tapje had :rolleyes:
338.jpg

eerst met centerboortje, daarna voorgeboord met 3,2 mm en toen tapje met een beetje olie.
Ging erdoor als boter.

335.jpg

340.jpg

schroeven ingekort bij pos 49. Heb ergens gelezen dat de eerste gangen het belangrijkste zijn,
op de foto lijkt het alsof ze te kort zijn maar dat valt reuze mee.
339.jpg

342.jpg

Deze onderdelen heb ik gekregen van Jos

343.jpg

de achterkant van een keilbout wat ik nog had liggen, gebruikt voor de schroefdraad.

Luitjes,

zo is de situatie nu bij mij ....
345.jpg

344.jpg

348.jpg

ik vrees dat ik ook aan een hondenkluifje moet (pos 63) omdat ik niet veel vlees overhoud

349.jpg

of ik moet dat krukaslagerhuisje opnieuw maken en dan wat langer.

Eerst maar eens meten wat dat is per slot van rekening 'weten'

Ja Peter met passen en meten wordt de meeste tijd versleten.
Hou rekening met de montage van dat platform daar komt ook nog een glijlager in en de zuigerstang zit daar dan ook in dus je moet de krukas met lagertjes daaronder in elkaar zetten en het hondekluifje kan je tussen de krukas steken en dan op de zuigerstang schuiven en vast zetten op de twee steuntjes. Of de verdringerzuiger en cilinder er later in zetten.

Ed

Laatst bewerkt:
Luitjes,

een modificatie uitgevoerd, het zuigerstangplaatje met 10 mm verhoogd
352.jpg

hand nog een stukje van 33 mm liggen van die kleine zeskant wat mooi aansluit bij de pilaartjes
voorgeboord, schroefdraad getapt en schroefdraad gemaakt , in een voor mijn gevoel "eventjes".

353.jpg

354.jpg

351.jpg

Missie geslaagd!

Das mooi man ,
Maar waar komt dat gevoel van , even , vandaan?
Ik maak even hoeft niet altijd te slaan op snel.
Maar vaker op , ik weet hoe het moet en in welke volgorde ik het moet doen.

Luitjes,

Ja Remco, ik denk dat je daar wel een punt hebt ;)

Omdat ik de oplossing van het verlengen optisch niet zo fraai vond een paar rozetjes gemaakt
357.jpg

omdat er aan het pilaartje een schroefdraad 4 mm zit en ik 10 mm omhoog moet, heb ik
358.jpg

eerst een stukje draadeind in de koelplaat gemaakt. Omdat ik vanwege de moer niet zoveel
ruimte heb, kon de diameter niet te groot worden.
363.jpg

362.jpg

359.jpg

Het is dus "maatwerk" zo te zeggen :rolleyes:
365.jpg

vind het resultaat mooier :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Luitjes,

vervolgens mij freescombinatie ingespannen

366.jpg

367.jpg

368.jpg

369.jpg

Oeps :confused: :mad: hoe dat nu kan .... had toch echt het idee dat ik het hier precies zo deed als de
voorgaande keren :rolleyes:
370.jpg

bij de tweede gleuf heb ik eerst de uiteinden voorgeboord
371.jpg

hoe dan ook, ik heb twee gleuven gefreesd waar ik best wel tegenaan hikte.
Het heeft mij "maar ' één frees gekost. Nu afwerken.

Luitjes,

374.jpg

375.jpg

373.jpg

Het lijkt erop dat er een stuk van de moer af moet omdat er voor de slag naar beneden niet
voldoende ruimte is :eek:

De heteluchtmotor schiet wel aardig op Peter,toch moet ik je aanraden om het wat rustiger aan te doen en van te voren de tekeningen beter te bestuderen,want zo maak je alle werkstukken twee keer,nu is het gelukkig allemaal messing dat makkelijk is te bewerken.
Vermoedelijk is de vingerfrees gebroken door een niet stabiele opstelling van het werkstukje,zie ook hiervan de eventuele opstelling #201 op draadje fanaat.

Freesje niet in de driekauw, daar gebruik je spantangen voor.
Drieklauw loopt nooit helemaal zuiver ,
Dus krijgt 1 snijvlak veel meer te doen als een ander.
Je moet ook nog eens met de hand voeden, kijk in boekje milling on the lathe hoe weinig de voeding per tand is voor zo,n dun freesje.
Zal goed 0.01 mm zijn , viersnijdertje dus 0.04 mm voeding per omwenteling.
Draaibank op 400 toeren kom je dus op 16 mm per minuut.
Snijdiepte 1/2 x D .

Laatst bewerkt:
Peter

Het opspannen van zo een rond of ovaal stuk best niet in de machineklem ( toch niet op die manier)
Plaats het stuk vlak tegen de hoogte support , met behulp van een paar spanplaatjes en enkele afstand stukjes in aluminium of metaal . Geen hout !!
Nog een tip , als je het moeilijk hebt om gaten of sleuven op de juiste plaat te krijgen , frees of boor dan eerst die gaten in een te groot stuk materiaal. Nadien werk je dat stuk rondom af . Op die manier is het soms makkelijker om alles juist te positioneren.

Dirk

Fanaat, Remco en Dirk,

allemaal bedankt voor de tips. De opstelling van Fanaat van #201 heb ik toen wel gezoen maar was ik (even) kwijt terwijl ik een mooie brandertje heb. Ga ook eens kijken voor spanplaatjes.
Het boekje Milling ook nog maar weer eens doorbladeren :)

Maar wat er ook van zij ...... heel veel geleerd en belangrijker .....aangedurfd :koud:

Hoe gaat het solderen met het gas-soldeerboutje,ben je daar al mee bezig geweest Peter,hiermee zijn ook legio problemen mee op te lossen,volgens tekening op pag.#201 (fanaat) kun je de 2 gleufjes in één (juiste) opspanning op 0,01 mm.nauwkeurig frezen.
Momenteel ben weer ik bezig met afbeeldingen op MBF te plaatsen,het lukt mij van geen kanten meer sinds er veranderingen zijn geweest of ik zal eerst een volledige computercursus moeten gaan volgen,misschien doe ik iets fout,het is momenteel voor mij verrekte ingewikkeld,misschien heb jij een (eenvoudigere) oplossing om hier mee verder te gaan ?
Groeten fanaat Sjef

Sjef,
als je de afbeeldingen op je eigen computer hebt staan , klik dan op upload bestand. naast het knopje plaats reactie.
Heb je de afbeelding in een album ergens online staan, , klik dan op afbeelding , en knip en plak het adres en klik op invoegen.

Remco

Remco,

waar zie jij "afbeelding" staan? Stel, ik heb een foto in een album op MBF. Hoe krijg ik van daaruit een foto mijn bericht?

Luitjes,

bezig geweest met pos 65, het boutje wat door de lagertjes moet, in de krukaswang. er zitten lagertjes in met een asgat van 3,0

380.jpg

381.jpg

383.jpg

384.jpg

376.jpg

de Little Engine nadert zijn voltooiing

Volgens mij gaat het steeds beter met de metaalbewerking,de doorzetter wint altijd Peter,zo is het ook met het computer-gebeuren voor mij,met een beetje hulp zal het ook MOETEN lukken.

Back