Omdat bij de laatste zending Regner onderdelen nog geen O-ringen voor de BR89 zaten gaat die even de kast in.
Het wordt mij steeds meer duidelijk waarom deze trein van Marklin zoveel slechte ervaringen heeft bij eigenaren.
Het is duidelijk dat een stoomtrein veel meer onderhoud vraagt dan een elektrische trein.
Zowel het dagelijkse onderhoud (dus vooraf half uur bezig met rijklaar maken en opstomen en aan het eind half uur bezig met afkoelen en schoonmaken) als het groot onderhoud zoals het vervangen van afdichtingen zijn de standaard Marklin klanten niet gewend.
Nu de BR89 in de vitrine kast staat kan zijn opvolger eruit, de BR18
De treinen met een "Pacific" asindeling 4-6-2 heb ik altijd heel mooi geproportioneerd gevonden.
Toen ik als kleine jongen Marklin HO reed was de BR1 mijn favourite, en de BR18 lijkt veel op de BR1
Dit waren echt de beste sneltrein personen loks van de Duitse spoorwegen.
Marklin heeft hier een heel mooi gedetailleerd model van gemaakt.
De BR18 heeft net als de BR89 een peilglas, manometer en afstands bediend omkeerventiel, maar ook enkele extra's
- een servo op de stoomregelaar, zodat de snelheid nauwkeurig regelbaar is.
- Een piezo ontsteking voor de gasvlam
- Een Regner vulventiel waarmee je onder druk water kan bijvullen.
Zoek maar op deze foto.
Alles zit hier onder dak.
Er zit maar 1 handbediende kraan, voor de gastoevoer.
Toen ik deze lok kocht had hij 2 maal gestoomd
Bij de eerste keer had de eerste eigenaar het toch voor elkaar gekregen om de vlam in de rookkast te krijgen (en flink door te stoken!).
Die is bij Marklin van Zamak, en die was dus gesmolten.
Deze onderdelen zijn niet meer leverbaar bij Marklin.
Een stoomvriend van mij heeft toen de lok gerepareerd met handgemaakte messing delen, en wel zeer goed moet ik zeggen.
Daarna heeft hij 1 keer getest op de rollenbank.
Ik ga alleen de 40 Mhz afstandsbediening vervangen door 2,4 Ghz, een keer afstellen op de rollenbank en dan mag hij voor het eerst in 20 jaar de baan op!
Groeten Willem