Ik wil hier graag enkele van mijn verzameling stoom lokomotieven tonen.
De meeste zijn Spoor 1 , of 45 mm spoorwijdte.
Dit was een eeuw geleden een zeer populaire spoorbreedte maar werd later verdrongen door spoor 0 en spoor half-0 (HO)
Voor een normaalspoor lokomotief (dus geen smalspoor) geeft dat een schaal van 1/32
In de jaren 70 maakte spoor 1 echter een comeback als tuinspoor!
De mooiste lokomotieven werden/worden in mijn ogen gemaakt door de Japanse firma Aster.
Deze fabrikant van mechanische kassa's zocht bij de komst van de elektrische kassa's naar een nieuw produkt.
Dat werden dus zeer kostbare stoom lokomotieven, live steam natuurlijk!
Het eerste model was de Winchester Schools class uit 1975.
Deze engelse lokomotieven hadden namen van beroemde Engelse scholen, vandaar de "Schools Class"
Wat gegevens van de lok:
Ketel met 2 veiligheden op 4 bar.
Alkohol branders onder de ketel.
Alkoholtank in de tender, met "vogel drinkbakje systeem" zodat de pitten nooit kunnen overlopen.
2 stoom cylinders met slip excentriek voor regeling vooruit/achteruit.
Dit ziet de machinist:
3 regelkranen dus.
Op de tender een kraantje voor de alkohol toevoer (Bio ethanol is zeer geschikt)
en in de kabine dus 2 stoomkranen , een voor de blazer en een voor de cylinders.
Geen peilglas of manometer dus, de machinist moet dus op gevoel werken!
Het vuur brand alleen goed als er trek in de schoorsteen is, maar deze is te kort voor natuurlijke trek.
Deze trek wordt dus gemaakt door de afgewerkte stoom uit de cylinders in de schoorsteen te blazen.
Maar als de lok stilstaat of weinig stoom gebruikt omdat hij langzaam rijd zonder wagons dan krijg je dus onvoldoende trek in de schoorsteen.
En zonder trek geen goed vuur en dus geen stoom!
Dit lossen we dus (net als bij de grote loks) door met de blazer stoom in de schoorsteen te blazen.
Wat wagons zijn dus wel aan te raden.
Originele Aster wagons uit 1975 zijn nog zeldzamer dan de loks!
Maar de koppelingen passen wel perfect.
Een kettinkje verbind de wagons.
In een bocht veren de binnenste buffers dus in, net als bij de groten!
Wordt vervolgt (met de 2e lokomotief van Aster natuurlijk)
Groeten Willem
De meeste zijn Spoor 1 , of 45 mm spoorwijdte.
Dit was een eeuw geleden een zeer populaire spoorbreedte maar werd later verdrongen door spoor 0 en spoor half-0 (HO)
Voor een normaalspoor lokomotief (dus geen smalspoor) geeft dat een schaal van 1/32
In de jaren 70 maakte spoor 1 echter een comeback als tuinspoor!
De mooiste lokomotieven werden/worden in mijn ogen gemaakt door de Japanse firma Aster.
Deze fabrikant van mechanische kassa's zocht bij de komst van de elektrische kassa's naar een nieuw produkt.
Dat werden dus zeer kostbare stoom lokomotieven, live steam natuurlijk!
Het eerste model was de Winchester Schools class uit 1975.
Deze engelse lokomotieven hadden namen van beroemde Engelse scholen, vandaar de "Schools Class"
Wat gegevens van de lok:
Ketel met 2 veiligheden op 4 bar.
Alkohol branders onder de ketel.
Alkoholtank in de tender, met "vogel drinkbakje systeem" zodat de pitten nooit kunnen overlopen.
2 stoom cylinders met slip excentriek voor regeling vooruit/achteruit.
Dit ziet de machinist:
3 regelkranen dus.
Op de tender een kraantje voor de alkohol toevoer (Bio ethanol is zeer geschikt)
en in de kabine dus 2 stoomkranen , een voor de blazer en een voor de cylinders.
Geen peilglas of manometer dus, de machinist moet dus op gevoel werken!
Het vuur brand alleen goed als er trek in de schoorsteen is, maar deze is te kort voor natuurlijke trek.
Deze trek wordt dus gemaakt door de afgewerkte stoom uit de cylinders in de schoorsteen te blazen.
Maar als de lok stilstaat of weinig stoom gebruikt omdat hij langzaam rijd zonder wagons dan krijg je dus onvoldoende trek in de schoorsteen.
En zonder trek geen goed vuur en dus geen stoom!
Dit lossen we dus (net als bij de grote loks) door met de blazer stoom in de schoorsteen te blazen.
Wat wagons zijn dus wel aan te raden.
Originele Aster wagons uit 1975 zijn nog zeldzamer dan de loks!
Maar de koppelingen passen wel perfect.
Een kettinkje verbind de wagons.
In een bocht veren de binnenste buffers dus in, net als bij de groten!
Wordt vervolgt (met de 2e lokomotief van Aster natuurlijk)
Groeten Willem