Stoomketel

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Imre68, 25 mrt 2009.

  1. BigBoat

    BigBoat Guest

    Lezen en begrijpen van bepaalde teksten blijft voor sommige lieden een onoverkomelijk probleem.

    <>
    BELANGRIJK: Het persbewijs is een door het Samenwerkingsverband afgegeven bewijs van keuring en is geen officieel document in de zin van de Stoomwet of PED.
    </>

    Stoomgroep Holland :: Bekijk onderwerp - Ketelregelement

    Deze discussie is al honderden keren gevoerd op het zgn stoomforum.
    Een persbewijs van het zgn Samenwerkingsverband is nog minder dan een stuk WC-papier, je kan er je kont nog niet mee kan afvegen omdat het papier te glad is.

    Maar het blijft leuk, je geeft iemand (een paar ouwe gepensioneerde mannekes) een politiepet en ze denken gelijk dat ze commesaris de Cock zijn met C O C K.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2010
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Deels met je eens Bigboat,

    Je hebt pas problemen zonder papiertje (waarin staat dat een ander aangewezen kan worden, als er wat mocht gebeuren) als er wat gebeurd.

    Zelfde ergenis heb je met (vreselijk) oude perslucht vaten (compressortanks)
    Bij bedrijven wordt zo'n vat gezien als gereedschap en dan heeft de werkgever de plicht om de werknemers niet bloot te stellen aan werken met gevaarlijk gereedschap.
    Als hij dan zijn best heeft gedaan dat vat te laten keuren (hij is dan niet nalatig geweest) is de verantwoording weer naar een ander door te schuiven bij ongevallen.

    Daar draait Nederland nu op, papiertjes die de verantwoordelijkheid geheel of gedeeltelijk afschuiven.
    Om nu erger te voorkomen (algeheel verbod op model stoom ketels) kun je je toch maar beter aan de richtlijnen houden.

    Wat betreft die oudere politie petten, HELEMAAL waar. :banana:
    Maar als je door die club te laten testen ca €200,00 (is het bedrag wat ik betaal voor een ketel op 9 bar bij ca 900 liter) per twee jaar kan besparen, laat je het toch door die heren doen.

    Uiteindelijke eindverantwoordelijke ben je altijd zelf.
     
  3. BigBoat

    BigBoat Guest

    Geef mij 100 euro en ik verklaar jou ook zelf verantwoordelijk voor je spullen......wat een wijsheid.
    Krijg je voor dat geld nog een gekopieerd papiertje van mij erbij http://www.stoomgroep.be/modelbouw/vvd-n.pdf
    Alleen het stoomwezen kan jouw keteltje goedkeuren en niemand anders.
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]
    tot 6 bar met heet water:banana: :banana:
    mvg
    Frederik:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Er zijn nog meer AKI (aangewezen keurings Instanties) die het mogen.
    Ik laat BV (buro veritas het doen). Toen het ivm marktwerking werd vrijgegeven, kon je tenminste bij die vreselijke monopolisten weg.
    Lloyds (het vroegere stoomwezen) was (/ is) ca 2 maal zo duur.
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    OK, was uit de losse pols. Kende die limiet van 3 bar niet. En een veiligheid is natuurlijk voor een proefpersing wel aan te passen, toch?

    En gelukkig heb ik begrepen dat Frederik proefperste met water, ik had het bange vermoeden dat het perslucht was, omdat stoommachines ook nog wel eens op perslucht uitgetest worden. Maar ik ben een stoom-analfabeet, dus je moet het me maar niet kwalijk nemen.
    Ik ken de huidige regels niet meer, en toen ik drukvaten ontwierp was dat allemaal onder de ASME code regels (American Society of Mechanical Engineers, Boiler and Pressure Vessel Code), en werden de Stoomwezen regels hierdoor vervangen. Uit mijn hoofd geloof ik dat we een "normaal bedrijf" druk hadden van 157 bar, een ontwerp druk van 175 bar en een proefpersdruk van 220 bar, dat zou dus iets lager zijn dan de 1,5 x bedrijfsdruk die in jouw document staat.
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2010
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    In 1983 was voor grootbedrijf 1.3 x de werkdruk (staat in mijn ketelboek).
    Ik heb toen mogen persen na haarscheuronderzoek in klinknaden, waarbij er 12 nagels uit moesten.

    En ik meen dat toen voor modelbouw boven de 3 bar ook 1.3 x werkdruk was,
    Tot 3 bar was 1.3 x werkdruk plus 1.
     
  8. BigBoat

    BigBoat Guest

    Er bestaan geen modelbouwwerkdrukregels, die zijn verzonnen.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Lijkt er wel op als je de PED erbij pakt moet alles boven de 0.5 bar gekeurd worden.

    Wat is PED?
    De PED (Pressure Equipment Directive) is een Europese Richtlijn (97/23/EG) die betrekking
    heeft op alle drukapparatuur met een overdruk groter dan 0,5 bar.


    Is de PED wettelijk verplicht?
    Net als alle andere richtlijnen heeft de Richtlijn Drukapparatuur voor de burger pas betekenis
    als zij verwerkt is in de nationale wetgeving van zijn of haar land. De richtlijn is op 29 mei
    1999 opgenomen in de Nederlandse wetgeving en van kracht vanaf 29 november 1999. Er
    gold een overgangsperiode tot 29 mei 2002 waarin de oude nationale wetgeving nog
    gehanteerd mocht worden. Na 29 mei 2002 is het wettelijk verplicht om aan de eisen van de
    PED te voldoen.


    Om een vergunning te krijgen
    om de installatie in bedrijf te kunnen
    nemen,moet er worden aangetoond dat de
    installatie conform de PED is uitgevoerd
     
  10. BigBoat

    BigBoat Guest

    Hoe moeilijk kan het zijn ?
    Als je bedrijfsmatig drukapparaten gebruikt en / of maakt val je onder weet ik veel hoeveel wetgevingen.
    Als je hobbymatig iets maakt val je onder geen enkele regel.
    Die zgn regeltjes zijn verzonnen door overijverige AOW-mannekes die nog graag wat te vertellen willen hebben omdat ze thuis niks te vertellen hebben en zich stierlijk vervelen achter de garaniums.
    Zelfs als je in publiek je ketel gaat opstoken tot 100bar zijn er voor de hobbybobbers geen regels, met uitzondering dat ze verantwoordelijk zijn als het misgaat.....maar dat is in de wet geregeld.

    Nederlanders kunnen blijkbaar niet zonder regeltjes, zelfs niet zonder verzonnen regeltjes.
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    helemaal correct.

    Alleen zijn er organisatoren die vragen om certificaten.
    Heb je die niet, kom je daar het terrein niet op.

    De keuze is aan een ieder zelf.



    edit: ondertussen het draadje van Imre68 aardig vol zitten praten.

    Hoop dat hij een gum heeft. :banana:
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2010
  12. Imre68

    Imre68

    Lid geworden:
    29 sep 2008
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo stoomvrienden,
    Vindt het wel leuk deze discussie, kan je als newby nog wat van leren. heb zelf begrepen dat als je keteltje kleiner is als 2L is en de werkdruk niet boven de 3bar komt je kunt volstaan met downloaden van de "Verklaring van Deugdelijkheid" uitgegeven door de Stoomgroep Holland.
    Tell my wenn I wrong.

    Maar nu even wat anders op een duitsforum had men het over wel of geen secundaire lucht, ik zag ook branders die geheel gesloten aan de vlampijp waren aan gesloten, ik gebruik nu een brander van soldeerbrander nadeel hiervan is de geluidsproduktie.
    Ik heb mijn machine gebouwt aan de hand van het boek Dampf 33/34 uitgegeven door Neckar verlag, de daarin beschreven brander geeft mijninziens ietwat weinig warmte deze heb ik uitgerust met een keramischebrander, wat de geluidsproduktie aanmerkelijk vermindert, helaas met het beschreven resutaat.
    Verzoeken met een sproeier van 0,03 en 0,04 hadden als resultaat dat de verbranding eerst aan het uiteinde van mijn schoorsteen plaats vondt, wie kan mij hierin wat zinnige informatie geven.

    Groeten Imre.
    En stoom op de zuigers
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Imre, misschien al bekend?

    Dampfspieler ben ik daar ook tegen gekomen.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Kan nu niet zeggen als dat het mooi blauw blijft branden hoor :banana: :banana:
    mvg
    Frederik:D

    [​IMG]
    dit brand blauw tot het einde toe
    mvg
    Frederik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. BigBoat

    BigBoat Guest

    En als je er een pijp overheen zet wordt hij gelijk als op dat filmpje.
    Nu neemt de vlam zuurstof uit de omgeving op en met zo'n pijp erover kan dat niet.
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Frederik,
    Het opvallende aan de brander van die Duitser vind ik de grote "mengruimte" tussen de nozle en de pijip die de branderkop in gaat.
    De brander die je zelf gebruikt heeft enkel 2 gaatjes.(6mm misschien)
    Bovendien lijkt jouw keramiek veel dieper in de stalen pijp te liggen.

    Wat voor verschil geeft dit in de praktijk?
    Keramiek hoogte kan ik niets bij verzinnen, behalve dan dat de keramiekhouder bij jou warmer kan worden (brandgevaar omgeving).
    Lange mengruimte kan bij tocht wel eens gaslekkage veroorzaken.

    Vanwaar deze verschillen?
     
  17. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ja die lange ruimte kan ik ook niet thuis brengen hoor
    Je hoeftb eigenlijk zo wat helemaal geen afstand te gebruiken
    Je ligt de sproeier ergens neer en hoppata branden
    Hoe diep dat het keramiek er in zit maakt echt niets uit hoor
    Heet word het toch
    Of dat het er diep in zit of dat het er boven uitsteekt
    Heb het alle beide geprobeert maak niets uit
    Dat keramiek word ook heet
    Op het keteltje wat ik heb gemaakt zit hij dus ook
    En het zit allemaal mooi opgesloten
    De vlam kan nergens heen behalve in de ketel dus
    mvg
    Frederik:D :D
     
  18. hans materman

    hans materman

    Lid geworden:
    12 sep 2005
    Berichten:
    684
    Locatie:
    utrecht
    Ik heb de discussie zitten lezen , nu weet ik zeker dat mijn stoomsleper electro blijft varen .
    Daarbij vind ik stoom voor leken zoals ik te gevaarlijk .
    Maar ik moet zeggen , het is wel mooi .
    Dus ook dat machientje van u , Imre .

    Mvg Hans
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2010
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Hans, LIPO accu's zijn ook niet zo veilig als vroegere batterijen, heb ik al gelezen.

    En electro baggermolens. . . , die zien er anders uit.
    Geloof dat ze die in bauxiet mijnen in Suriname gebruiken.
    Ziet er waarschijnlijk uit als een functionele vierkante bak.
     
  20. Imre68

    Imre68

    Lid geworden:
    29 sep 2008
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo Baggeraar, bedankt voor het filmpje op youtube, ik heb ook zitten kijken naar de grote mengruimte, het enige wat ik kan bedenken is dat hij als hij hem in de pijp plaatst hij veel lucht nodig heeft.
    Frederik zijn brander brand wel mooi maar zoals Bigboot schrijft blijft hij ook zo branden als je hem in een pijp schuift c.q. de vlampijp van een ketel.
    En Frederik waar haalt u de gegevens voor de brander vandaan, ik heb op Google gezocht maar kan niets vinden, of zijn er vuistregels voor de afmetingen.

    Groet Imre
     

Deel Deze Pagina