Stoommachine

In korte tijd heel wat opgestoken van jullie uitleg over dit type machine.
Mijn doel voor de komende tijd (jaren) is om een sloep te maken met stoomaandrijving.
Je kan je dus afvragen of de gebouwde machine hier wel geschikt voor is.
Hierboven wordt al geschetst dat ze slecht zelfstartend zijn. Je een hoge druk nodig hebt om ze startend te krijgen.
De gebouwde machine was mijn tweede project. De eerste was de koffiekop stirling motor van Jan Ridders.
Ben intussen al een franse set tekeningen tegengekomen van een 2 cilinder stoommachine die qua uitvoering lijkt op de stuart D10.

Wat is jullie gedachte hierover ?

Timo

gelijkstroommachine

Ik ben het helemaal met de uitleg van de heer Weust eens.

Dit soort stoommachines zal niet met een echt lage druk lopen, een vacuum aan de uitlaatzijde is bijna een must.
Typerend voor een gelijkstroommachines is ook de relatief lange cilinder ten opzichte van de slag.
gelijkstroom.jpg

Dit is vanwege de lange zuiger om samenwerkend te zijn met de midden geplaatste uitlaat poorten.

In het gemaal Halfweg te Halfweg (bij Amsterdam) staat ook een Stork gelijkstroommachine.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=qEpxmVLrePA
Vulgraad regeling is bij gelijkstroommachines erg effectief, vanwege de compressie vanaf het moment dat de uitlaat poorten gesloten zijn is er maar heel weinig stoom nodig om de cilinder weer te vullen.
Combineer dat met stoom van hoge druk + oververhit en de machine kan zeer economisch draaien.
Daar staat tegenover dat de slag kracht kost om gemaakt te worden vanwege de enorme compressie.
Dit soort machines is eigenlijk ontworpen om op 1 bepaald toerental te lopen.

Met een groter vliegwiel zou Uw machine al langzamer kunnen lopen.

begrijp het even niet

Wat ik hier absoluut niets van begrijp is het vogende.
Hoe kan er in deze machiene zo een lange zuiger zitten . En hij heeft geen kleppen
Maar volgens mij een Bosschuif toch
Hoe kan het dan een gelijkstroom machine zijn
ik zou het binnewrk van deze machine wel eens willen zien
mvg
Frederik

Frederik,
Het maakt niet uit wat voor kleppen of schuiven er in zitten.
Als ze maar op de juiste tijd open en dicht gaan en voldoende doorlaten als ze open zijn.
Wat ik zo kan inschatten zitten er inderdaad geen hoge zuigers in, daar is de slag van de druk veel te groot en de cilinder te laag voor.
Het geluid is duidelijk NIET van een "normale" machine en er zitten zoals het filmpje laat zien uitlaat gaten op de halve hoogte in de cilinder:

Laatst bewerkt door een moderator:
"Mijn doel voor de komende tijd (jaren) is om een sloep te maken met stoomaandrijving.
Je kan je dus afvragen of de gebouwde machine hier wel geschikt voor is.
Timo."

Ach, daar ben ik nog niet zo zeker van. Het is een prachtige machine met een vrij ongebruikelijk principe voor maritieme toepassingen. Dit lijkt mij wel een leuke uitdaging.

Je zou met een omkeerkoppeling met vrijloop kunnen werken (vooruit-vrij-achteruit). Het probleem van de slechte zelfstartendheid is dan voorbij.

Een vacuümcondensor bouwen lijkt mij ook geen enorme opgave. Via stoominjectie direct in de condensor, voldoende koeling en een separate voedingswaterpomp (al dan niet elektrisch) moet je ook voor het starten al voldoende vacuüm kunnen maken. Maak deze niet te klein, eventueel kun je ook een extra handpompje gebruiken voor het wegpompen van het condenswater en/of creëren van extra aanvangsvacuüm.

Blijft over de ketel. Je wilt deze zelf bouwen en laten keuren. Je zou deze dan geschikt kunnen maken voor hogere druk (zelf even via de compressieverhouding uitrekenen wat je nodig hebt om de gecomprimeerde lucht bij het starten te overwinnen). Mocht het starten met de vacuümcondensor goed gaan werken, kun je altijd de overdrukbeveiliging van de ketel nog naar beneden brengen.

Het stoomverbruik van deze dubbelwerkende gelijkstroom stoommachine zou (afgezien van lekkages) erg laag moeten zijn. Een grote brander of ketel heb je dus niet nodig, of je nu met hoge of minder hoge stoomdruk werkt.

Lijkt mij prachtig om dit eens in een sloep te zien werken. Je kunt met vrij weinig brandstof en ketelinhoud dan erg lang varen. Je bezit dan echt iets bijzonders.

Bij deze een foto van het inwendige. Boring is 25 mm, slag is 22 mm, dikte zuiger 7 mm.

full

full

@Robert, Je weet wel hoe je iemand het hoofd op hol kan brengen. Bedankt.
Vind het wel leuk deze richting. Heb jij van de vacuum condensor een tekening ?

Groet,

Timo

Nu zit er geen keerkoppeling op en start hij niet, dus met keerkoppeling zal dat dus geen (stoom)fluit beter gaan.
naast het vele werk om een stoomsloep te bouwen, dan ook nog de teleurstelling dat hij nooit zal varen is geen goed begin voor de hobby.

full

Kijk eens naar boeken als
-het Scheepsstoomwerktuig van Lichtenbelt
-stoom van Krachtwerktuigen
-van Dort en Oegema
-het stoombedrijf van Nanno Imelman

Nu zit er geen keerkoppeling op en start hij niet, dus met keerkoppeling zal dat dus geen (stoom)fluit beter gaan.
naast het vele werk om een stoomsloep te bouwen, dan ook nog de teleurstelling dat hij nooit zal varen is geen goed begin voor de hobby.

Altijd fijn, zo'n figuur die een goed onderbouwd verhaal van iemand die overduidelijk weet waar hij het over heeft met één sneer de grond in kan heien...
Ik dacht dat jij onderwijzer was geweest? Destijds bij het vak pedagogiek liggen maffen zeker?
Want met structurele oplossingen kom je niet. Alleen negatieve kretologie. Bah.

Zeg nooit nooit !!!!!

met wat handigheid is een koppeling te maken incombinatie met een keerkoppeling.
De machine blijft continue draaien (goed voor het vacuum) en middels de koppeling (wrijvingskoppeling) wordt de schroefas ingeschakeld.

Als iedereen zoals Boris zou denken zouden we ook nooit op de maan zijn geland en heelhuids zijn terug gekomen, hadden de gebroeders Wright niet gevlogen en had meneer Otto het viertakt proces niet werkend gemaakt, ergo, hadden we nog in de middeleeuwen gezeten.

Want met structurele oplossingen kom je niet. Alleen negatieve kretologie. Bah.
:worship::worship::worship: Roel for president.

Een grote mond hebben is makkelijk en als je goed kan zwijgen hoef je nooit de kans te lopen gigantisch op je plaat te gaan bij een antwoord.

John, ik zou er dan een verstelbare schroef inzetten, niks geklooi met koppelingen.

Altijd fijn, zo'n figuur die een goed onderbouwd verhaal van iemand die overduidelijk weet waar hij het over heeft met één sneer de grond in kan heien...

Luchtkastelen zijn ook goed onderbouwde verhalen, zo ook alle geloven, sprookjes en politiek.
Iemand met een politiepet is nog geen politie agent, zo ook zijn mensen met een stoommachientje geen machinisten.

Van een collega een stuk delrin (weet niet zeker of dit geschikt is voor stoom) gekregen om zuigerveren te maken met het doel om de machine lichter te laten lopen. Bedankt collega. Heb het idee dat het wel lichter draait.
Morgen maar de compressor aan slingeren en kijken of hij met een lager druk wil gaan lopen.

full

Luchtkastelen zijn ook goed onderbouwde verhalen, zo ook alle geloven, sprookjes en politiek.
Iemand met een politiepet is nog geen politie agent, zo ook zijn mensen met een stoommachientje geen machinisten.

Kritiek vanaf de zijlijn geven zonder enige constructieve bijdrage in de discussie is nog veel makkelijker...

Van een collega een stuk delrin (weet niet zeker of dit geschikt is voor stoom)

Maximale bedrijfstemperatuur kort 140 °C
Maximale bedrijfstemperatuur lang 115/100 °C

http://wsvkunststoffen.nl/pom-delrin-polyacetaal/

http://www.proga.nl/page/Eigenschappen-Polyacetaal-Pom-Delrin.htm

Zou het eerst maar eens goed heet maken (denk aan eventuele dampen) om te kijken of het geen soort lijm wordt bij hoge temperatuur.
Anders krijg je nooit je machine meer uit elkaar.

Ik zou toch voor teflon gaan. Delrin werkte bij mij in ieder geval niet. De zuiger sloeg er vast van toen het warm werd. Teflon daarentegen smeert zelfs beter bij een hogere temperatuur. En de afdichting is zo goed dat ik met de aanvoerkraan dicht de machine bijna niet rond kan draaien.

Wbt het ketelvoorstel. Ziet er goed uit, het grote verschil met die van Maccsteam is dat er bij de Maccsteam een rookkast vast achter het drukvat zit waardoor de schoorsteen op de ketel staat ipv dat hij erachter hangt. Ook is het installeren van de oververhitter op die manier mooier te doen.

Maar voor de rest, petje af hoor! Weer een nieuw concept op het forum waar we met zijn allen alleen maar van kunnen leren. Ik zal je proberen te helpen waar ik dat kan want ook ik kom nog maar net om de hoek kijken wbt het stoomgebeuren. Het is in ieder geval een materie waar je in korte tijd heel veel van kunt leren. Zo heb ik dat ondervonden het laatste jaar.

Toch maar een reactie

De machinisten die ik ken kunnen allemaal wel goed lezen en snappen in ieder geval wat de bedoeling is.

Boris100, ik heb toch duidelijk geschreven:

"Je zou met een omkeerkoppeling met vrijloop kunnen werken (vooruit-vrij-achteruit)."

Dat de machine in de vrijloop dan stationair door moet blijven draaien lijkt mij toch wel erg duidelijk. Voor dit soort kleine machientjes een omkeerkoppeling maken, waarbij de tandwielen met de machine gewoon stationair doordraaiend in- en uit elkaar grijpen is echt geen raketwetenschap.

Jammer dat dit soort berichten een goede topic, waarbij iemand die een prachtig stuk werk heeft gemaakt wat hulp vraagt (en gelukkig van velen ook krijgt) soms door dit soort negatieve en onzinnige berichten wordt besmet. Als je het niet begrijpt vraag het dan gewoon, maar sta niet direct met je oordeel klaar.

:agrue:

Normaal reageer ik hier niet eens op, maar nu wil ik de rest toch bedanken voor de bijval.

Trouwens ik vind de machine met een kleine slinger aan het vliegwiel prima starten op de video op 6 bar. Hij is alleen niet zelfstartend vanuit stilstand, dit geldt voor meer stoommachines die niet op alle cilinders op voldruk werken.

Ik heb niets op het machientje aan te merken, het ziet er erg mooi uit - puik stukje vakwerk.
En nu komt het, MAAR het is geen machientje waar je even mee gaat varen, daar leent dit type machientje zich niet voor.
Ik ben heel positief over het machientje, maar niet over het gebruik in een bootje.....daar zit nu net het verschil.
A - je hebt een ketel nodig met zeg zo'n 6 bar continue druk wat opzich al een hele opgave is.
B - je moet het machientje wel aan de praat houden, wat opzich ook al weer een prestatie gaat worden.
C - je moet een constate aanvoer van koud water hebben om de condensor aan de praat te houden voor je onderdruk, wat niet gaat lukken omdat de ketel geen constante druk geeft.

Als je bedenkt dat waar ik heb gewerkt men mainframes van een huiskamer zo groot heeft staan voor zo'n proces, dan zou ik toch wel eens willen weten hoe groot die sloep gaat worden.

Waarmee ik maar wil zeggen dat je niet iemand hoop moet geven op iets wat niet haalbaar is.
Wees realisties en stuur geen mannen naar het front als je op voorhand weet dat je gaat verliezen.

Back